Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Einde van de Fôret Blanche? Spanningen tussen Vars en Risoul

Rogier op 27 augustus 2022· 15 reacties

In mooie off-piste hellingen boven Vars
In mooie off-piste hellingen boven Vars

De toekomst van La Forêt Blanche lijkt op het spel te staan. Sinds 1990 zijn deze Franse gebieden verbonden. Hierdoor hebben skiërs 185 kilometer pistes tot hun beschikking. Maar sinds een aantal jaar is het hommeles tussen beide liftmaatschappijen. Vars (Sem Sedev) en Risoul (LabelleMontagne) kunnen het niet eens worden over de financiële verdeelsleutel. Als er geen overeenstemming wordt bereikt kan men komende winter niet met dezelfde skipas in het ene als in het andere gebied skiën. Het feit dat men nu nog geen overeenkomst heeft bereikt zorgt natuurlijk al voor schade door minder boekingen van voorzichtige wintersporters.

Vars voelt zich benadeeld en wil meer geld zien

De discussies hebben betrekking op de verdeelsleutel van de inkomsten in combinatie met de de gedane investeringen. Vars eist meer geld met de volgende argumenten: het gebied registreert 5,1 miljoen bezoeken tegenover 3,9 miljoen in Risoul en Vars verkoopt in totaal 637.000 skidagen tijdens een winterseizoen tegenover 520.000 in Risoul. Sem Sedev heeft ook afgelopen jaren veel meer geïnvesteerd dan Risoul met maar liefst 35 miljoen euro sinds 2019. Hierdoor zijn mooie nieuwe liften gebouwd. Zoals de Télémix de Chabrières, de Bois noir, Mayt, en de Speed Masters. En daar komt komende jaren nog 15 miljoen euro bovenop. Samenvattend is Sem Sedev van mening dat Risoul profiteert van de verbetering van de skiliften in de Vars-sector. Dit is niet nieuw: in 2020 had Dominique Laudré (burgemeester van Vars en voorzitter van Sem Sedev) botweg een ultimatum gesteld aan zijn partner in Risoul door te dreigen de verbinding “Forêt Blanche” te sluiten als hij niet de gewenste compensatie zou krijgen. Uiteindelijk werd toen op 4 november een overeenstemming bereikt. Op de valreep, want dat was slechts enkele dagen voor de opening van de skipistes

null

Risoul maakt zich geen zorgen

Jean-Yves Rémy, de CEO van LabelleMontagne, maakt zich geen zorgen en zegt tegen de Franse bergkrant de Dauphine: “Beide partijen wisselen voorstellen uit. Sinds 2014 werken we samen. Er is geen echte deadline. Dit jaar niet meer dan de vorige jaren. Maar het is waar dat we zo snel mogelijk tot een akkoord moeten komen om het aan onze klanten te kunnen meedelen voor het begin van het seizoen. Voorlopig brengt elke partij haar argumenten naar voren. Het is een ingewikkelde kwestie waarover van gedachten moet worden gewisseld”. Risoul legt de nadruk op zijn ambities voor de toekomst: 2500 extra bedden in Hameau des Grands Bois, een nieuwe loskoppelbare 6-persoons stoeltjeslift naar de top van L’Homme de Pierres in 2023. En men is bezig met een project voor een dallift tussen Guillestre en Risoul. De burgemeester van Risoul, Régis Simond, geeft echter aan dat “de onderhandelingen zwaar zullen zijn”.

Is dit het einde van la Fôret Blanche?

De kans dat Vars en Risoul niet samen verder gaan als La Fôret Blanche is volgens ingewijden extreem klein. Maar dit is al de tweede keer in twee jaar tijd dat de strijd hard gestreden wordt. Het zou voor iedereen in de skigebieden beter zijn als er duidelijkheid voor de lange termijn komt

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Beetje een lose-lose verhaal zoals de Brexit mocht dat gebeuren. Hopelijk wint het verstand het van de emoties.

Heeft toch al eerder gespeeld daar?

Edwin van Riel

Heeft toch al eerder gespeeld daar?

evr66 op 31 aug 2022 13:11

Misschien het item even lezen ;-)

“Dit is niet nieuw: in 2020 had Dominique Laudré (burgemeester van Vars en voorzitter van Sem Sedev) botweg een ultimatum gesteld aan zijn partner in Risoul door te dreigen de verbinding “Forêt Blanche” te sluiten als hij niet de gewenste compensatie zou krijgen. Uiteindelijk werd toen op 4 november een overeenstemming bereikt. Op de valreep, want dat was slechts enkele dagen voor de opening van de skipistes”

Click. Click. Peace

juist, gedaan, sorry, niks nieuws onder de zon dus.

Edwin van Riel

juist, gedaan, sorry, niks nieuws onder de zon dus.

evr66 op 31 aug 2022 14:36

Nee, kijken hoe hard ze het nu spelen. Waar ik wel van op kijk is dat skigebieden dit maar blijven doen. Want het is nergens goed voor, en al helemaal geen goede reclame.

Click. Click. Peace

juist, gedaan, sorry, niks nieuws onder de zon dus.

evr66 op 31 aug 2022 14:36

Nee, kijken hoe hard ze het nu spelen. Waar ik wel van op kijk is dat skigebieden dit maar blijven doen. Want het is nergens goed voor, en al helemaal geen goede reclame.

Rogier op 31 aug 2022 14:57

Dat is natuurlijk maar de vraag. Er wordt in ieder geval een artikel gewijd aan dit gebied, op deze site en vast ook wel op andere nieuws- of wintersport-sites. De naam, de pistekaart en wat feitjes van het gebied komen zo toch gratis onder de aandacht.

Hallo Rogier,

is er al een evolutie in hun geruzie? Wij zijn van plan in april naar Vars te gaan, en bij heel wat pakketreizen is de skipas inbegrepen.
Als we pech hebben is de skipas enkel geldig in Vars.

Hallo Rogier,

is er al een evolutie in hun geruzie? Wij zijn van plan in april naar Vars te gaan, en bij heel wat pakketreizen is de skipas inbegrepen.
Als we pech hebben is de skipas enkel geldig in Vars.

t.jacobs op 26 sep 2022 17:29

Bieden reisorganisaties al pakketreizen aan met een skipas voor de volledige Forêt Blanche?
Op eigen risico dan toch? Lijkt me grond voor annulatie.

PS: ik zou sowieso niet in La Forêt Blanche boeken in die periode, tenminste niet zolang op voorhand. Iets met sneeuwzekerheid.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 26 sep 2022 17:38

Hallo Rogier,

is er al een evolutie in hun geruzie? Wij zijn van plan in april naar Vars te gaan, en bij heel wat pakketreizen is de skipas inbegrepen.
Als we pech hebben is de skipas enkel geldig in Vars.

t.jacobs op 26 sep 2022 17:29

Bieden reisorganisaties al pakketreizen aan met een skipas voor de volledige Forêt Blanche?
Op eigen risico dan toch? Lijkt me grond voor annulatie.

PS: ik zou sowieso niet in La Forêt Blanche boeken in die periode, tenminste niet zolang op voorhand. Iets met sneeuwzekerheid.

Mathijs! op 26 sep 2022 17:36

Normaal gesproken is er niets mis mee hoor. Afgelopen winter was drama in die regio, normaal blijft de sneeuw er lang goed door de droge lucht en het ligt allemaal erg hoog. Je moet gewoon vroeg beginnen en met de zon mee skiën. En in het ergste geval ga je gewoon om half 3 in je T-shirt in de zon van een biertje genieten. De dagen zijn lekker lang en de kans op mooi weer groot.

Born to Ride

Hallo Rogier,

is er al een evolutie in hun geruzie? Wij zijn van plan in april naar Vars te gaan, en bij heel wat pakketreizen is de skipas inbegrepen.
Als we pech hebben is de skipas enkel geldig in Vars.

t.jacobs op 26 sep 2022 17:29

Ik weet hier nog niets extra’s over, ik verwacht dat het met een sisser afloopt. Ik zou me geen zorgen maken.

Click. Click. Peace

Hallo Rogier,

is er al een evolutie in hun geruzie? Wij zijn van plan in april naar Vars te gaan, en bij heel wat pakketreizen is de skipas inbegrepen.
Als we pech hebben is de skipas enkel geldig in Vars.

t.jacobs op 26 sep 2022 17:29

Bieden reisorganisaties al pakketreizen aan met een skipas voor de volledige Forêt Blanche?
Op eigen risico dan toch? Lijkt me grond voor annulatie.

PS: ik zou sowieso niet in La Forêt Blanche boeken in die periode, tenminste niet zolang op voorhand. Iets met sneeuwzekerheid.

Mathijs! op 26 sep 2022 17:36

Normaal gesproken is er niets mis mee hoor. Afgelopen winter was drama in die regio, normaal blijft de sneeuw er lang goed door de droge lucht en het ligt allemaal erg hoog. Je moet gewoon vroeg beginnen en met de zon mee skiën. En in het ergste geval ga je gewoon om half 3 in je T-shirt in de zon van een biertje genieten. De dagen zijn lekker lang en de kans op mooi weer groot.

Matthias123 op 26 sep 2022 20:16

Inderdaad ik zou me rond die periode echt niet druk maken om sneeuw. Regelmatig toerski ik tot mei rondom Vars en Risoul. Het gebied gaat eigenlijk altijd eerder dicht dan dat de sneeuw op is. Vorig jaar was inderdaad drama… :-( maar dat is tot nu toe een uitzondering :-)

Click. Click. Peace

Je kan pech hebben natuurlijk. De laatste keer dat ik er was, eind maart 2002, lag er zo weinig sneeuw dat ongeveer driekwart van het gebied gesloten was en je alleen van Risoul naar Vars kon via een 500 meter lange hike op 2400m over een compleet sneeuwloze piste. En de zon liet zich die week ook al niet veel zien. Maar desondanks, doordat het gebied groot is, was er alsnog voldoende geopend om goed te kunnen skiën en hebben we ons prima vermaakt. En ik vermoed dat 20 jaar later ook wel meer kunstsneeuw gespoten kan worden.
[img]https://i.ibb.co/HhK2t1W/IMG-2653.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/W3GYTrc/IMG-2654.jpg[/img]

*bericht bewerkt door paolie op 27 sep 2022 09:31

2022 en 2002 dan hebben we het over de slechtste winters die ik hier gezien heb!

Trouwens toen in 2002 viel er in april opeens bijna twee meter sneeuw in de queyras :-) gingen we van groene bebloemde alpenweides naar diepe poeder.

Click. Click. Peace

om nog even toe te voegen de bovenste foto in dit blog is gemaakt begin mei boven Vars :-)

Click. Click. Peace

Ja, dat het ook heel anders kan in die regio mocht ik het jaar ervoor in 2001 al meemaken ;)

Plaats een reactie