Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Live: lawine raakt stoeltjeslift 3 Vallées

Rogier op 28 januari 2021·bewerkt op 29 januari 2021· 37 reacties

De sneeuwschoenwandelaar werd onder 2,5 m sneeuw gevonden. Beeld: PGHM Savoie
De sneeuwschoenwandelaar werd onder 2,5 m sneeuw gevonden. Beeld: PGHM Savoie
Het mag een klein wonder heten. Vandaag in Val d’Isère is een grote lawine tot in het dal gekomen, een onfortuinlijke sneeuwschoenwandelaar werd door deze lawine bedolven. Een grootscheepse zoekactie werd op touw gezet door de PGHM (Franse bergredding). De wandelaar is na 2:40 uur levend onder de sneeuw vandaan gehaald. In dit blog houden we je op de hoogte van alle gebeurtenissen rondom het extreme weer dat de Alpen nu teistert.

29-1 20:20 Lawine beschadigt stoeltjeslift Les 3 Vallées

Een spontane lawine heeft de Télésiège de Châtelet boven Méribel Mottaret zwaar beschadigt. De pisteurs van Les 3 vallées waarschuwen voor extreem gevaarlijke condities. Morgen zal men preventief lawines proberen te triggeren. Men raadt ten stelligste af om de sneeuw in te gaan.

Télésiège de Châtelet is zwaar beschadigd door door een lawine
Télésiège de Châtelet is zwaar beschadigd door door een lawine
Télésiège de Châtelet is zwaar beschadigd door door een lawine
Télésiège de Châtelet is zwaar beschadigd door door een lawine

29-1 11:50 Wegen niet voor niets afgesloten

Wegen worden momenteel niet voor niets afgesloten zoals te zien op onderstaande foto genomen in de Haute Maurienne. Deze lawine ging over de gesloten dorpsweg heen. Meer foto’s en info hier.

Grote lawine nabij Lanslevillard, in de Haute Maurienne
Grote lawine nabij Lanslevillard, in de Haute Maurienne

29-1 11:00 Ook wegen in Oostenrijk afgesloten

Niet alleen in Frankrijk en Zwitserland zijn de condities gespannen. Ook in Oostenrijk is het lawinegevaar hoog. Rondom Innsbruck zijn verschillende hoge bergwegen afgesloten vanwege het lawinegevaar. Hier geldt momenteel een lawinegevaar van 4 op de schaal van 5.

29-1 10:30 Veel lawines

Er worden op social media veel foto’s gedeeld van lawines die naar beneden zijn gekomen. Zo kwam deze lawine net op tijd tot stilstand voor een ruim twee eeuwen oude boerderij nabij Le Grand Bornand:

null

29-1 9:30 Beelden redding lawineslachtoffer Val d’Isère

Hier zijn beelden te zien van sondeer en reddingsactie waarbij gisteren de sneeuwwandelaar na 2:40 uur levend onder de lawine vandaan is gehaald.

29-1 9:30 Wegen naar Tignes nog steeds afgesloten

Veel wegen in de Franse en Zwitserse Alpen zijn nog steeds afgelopen vanwege het hoge lawine gevaar. Tignes is nog steeds van de buitenwereld afgesloten. Ook vraagt men aan iedereen in Tignes om binnen te blijven. Ook zijn alle scholen en creches gesloten in Tignes en Val d’Isère.

Lawinegevaar 5 in Tignes
Lawinegevaar 5 in Tignes

29-1 9:00 Enorme hoeveelheid sneeuw in Val Thorens

In het hoog gelegen Val Thorens heeft het continu gesneeuwd de hoeveelheid verse sneeuw is indrukwekkend

Indrukwekkende hoeveelheid sneeuw in Val Thorens
Indrukwekkende hoeveelheid sneeuw in Val Thorens

19:30 Steeds meer wegen en dorpen afgesloten

Het gaat te ver om alle wegafsluitingen in de Franse Alpen te noemen. Maar één voor één sluiten de toegangswegen naar veel skigebieden. Zo is bijvoorbeeld de weg van Bourg Saint Maurice naar Val d’Isère gesloten. Waarmee dit dorp voor de nacht van de buitenwereld is afgesloten. In het dorp van Val d’Isère zijn verschillende straten verboden terrein verklaard. Zie hier voor meer actuele info.

19:30 Grote lawine over Les Diablerets

Lawine Les Diablerets
Lawine Les Diablerets

Vandaag kwam er een grote lawine over Les Diablerets heen. Kijk hier voor de videobeelden.

17:30 Sneeuwschoenwandelaar na bijna drie uur onder lawine gered

Grote zoekactie

Op facebook schrijft de Gendarmerie de la Savoie, de bergredding valt in Frankrijk onder de gendarmerie, het volgende:

“Vandaag werd in Val d’Isère een grote zoekactie uitgevoerd door de pisteurs en de PGHM om een sneeuwschoenwandelaar te vinden die onder een lawine was bedolven. Het slachtoffer werd levend gevonden onder 2,5 meter sneeuw
Dankzij de mobilisatie van bijna 100 mensen: gendarmes van de PGHM te Albertville, pisteurs, gidsen, skileraren en brandweerlieden, werd de man na 2 uur en 40 minuten zoeken teruggevonden.
Hij werd uiteindelijk gelocaliseerd dankzij het zogenaamde Wolfhound-apparaat dat door een bergredder werd gebruikt. Dit apparaat maakt het mogelijk om werkende mobiele telefoons te lokaliseren.”

Klein wonder

Het gebeurt zelden dat lawineslachtoffers na zo’n lange tijd nog levend onder de sneeuw vandaan worden gehaald, dit mag met recht een klein wonder heten. De overlevingskansen onder een lawine nemen na zo’n 15 minuten extreem snel af. Maar dit soort reddingen geeft ook aan dat je bij een lawine de hoop nooit op moet geven en, zo mogelijk, altijd door moet blijven zoeken tot het slachtoffer gevonden is.

null

Lawinegevaar 5

Meteo France waarschuwt voor een lawinegevaar van 5 op de lawineschaal van 5. Dit betekent dat het gevaar maximaal is en de kans op grote lawines tot in het dal mogelijk zijn. Er worden veel wegen afgesloten vanwege dit enorme gevaar. De Franse lawine specialist Alain Duclos waarschuwde begin deze week al voor een zeer gevaarlijke (en de enigszins uitzonderlijke) situatie waar we momenteel in een groot deel van de Alpen mee te maken hebben.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Wow, die had echt een beschermengeltje op zijn schouder.

Dienten Die Alte schule

Wat een mazzel! Top dat ze zo lang door hebben kunnen zoeken.

Edwin van Riel

Nou maar hopen dat hij ook weer volledig herstelt… 2,5 u onder de sneeuw lijkt me niet heel fijj voor je brein. 😳

Geen klein wonder maar een groot wonder 2.5 uur onder een lawine.
En er levend onderuit komen.
Misschien was die sneeuwschoen wandelaar onze lieve Heer wel 😄
Is hij nog ergens anders gespot.
Langs of op het water bijvoorbeeld.
Ik neem aan dat de reddingsbrigade zijn identiteit heeft vast gesteld.

Ga je met je gezin een wandeling maken, krijg je dit over je heen… die zullen zich hun verblijf in Val d’Isere nog lang heugen…

Alhoewel de kans dat iemand na zo’n periode levend onder een lawine komt is natuurlijk vrij klein, maar het komt vaker voor dan je zou verwachten. Als er een luchtruimte is naast je hoofd kun je heel lang in leven blijven onder een lawine.

Dus daarom des te meer reden om altijd door te blijven zoeken.

Click. Click. Peace

Wanneer iemand onder de sneeuw komt is het bijkomende voordeel dat de koude de zuurstofopname van het lichaam sterk terugdringt waardoor je kansen sowieso flink stijgen. Er zijn verhalen bekend van mensen die door het ijs zakten en pas na meer dan een half uur er van onder gehaald werden, gereanimeerd zijn en zonder blijvend letsel volledig herstelden. Terwijl je bij warm weer na 5 minuten zonder circulatie al hersenletsel kan hebben.

Born to Ride

Volgens een update gisteravond (oa via de fb pagina van Snowsafety) was het een uur, maar dan nog heeft-ie gewoon onwijs veel geluk gehad.
@Rogier weet jij of die cell phone detectors al een beetje gestructureerd in de skigebieden aanwezig zijn toevallig?
https://www.bvsystems.com/product/wolfhound-pro-cell-phone-d…

Edwin van Riel

Nee, dat weet ik niet. Mijn intresse is wel zeker gewekt. Ik kan me best voorstellen trouwens dat niet zomaar iedereen zo’n detector mag gebruiker, hier werd deze ook door politie (PGHM) gebruikt welke natuurlijk meer mag dan een willekeurige pisteur. Ik ga zeker opzoek, en rondvragen.

Click. Click. Peace

@rogier
Als ze lawines opwekken voor de pistes veilig te houden word dat meestal op de zelfde plaatsen gemaakt of hoe gaat zo iets te werk

@rogier
Als ze lawines opwekken voor de pistes veilig te houden word dat meestal op de zelfde plaatsen gemaakt of hoe gaat zo iets te werk

Pieter230976 op 29 jan 2021 18:52

Ja, dit zijn vooraf vastgestelde plaatsen. En als ze dit elders willen doen moet er eerst toestemming worden gevraagd. Maar meestal weet men precies hoe en waar het lawinegevaar het meeste voorkomt en waar het een gevaar kan betekenen voor geopende pistes of instalaties. Want skigebieden maken niet alle hellingen veilig, men maakt de stukken van de hellingen veilig die spontaan een gevaar kunnen zijn voor pistes en of infrastructuur.

Men mag lmogischerwijze niet zomaar overal met bommen gooien en er moet echt wel over nagedacht worden hoe en wat de gevolgen zijn.

Meer over het opwekken van lawines zie je hier
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/507990/mee-met-het…

Click. Click. Peace

Arcs 2000
Mogen we cru zijn, gelukkig zijn er nu geen toeristen

null

Val Thorens , hopelijk kunnen we nog met Pasen of begin mei

null
null

Maar meestal weet men precies hoe en waar het lawinegevaar het meeste voorkomt en waar het een gevaar kan betekenen voor geopende pistes of installaties. § Rogier op 29 jan 2021 19:38

Indien de omstandigheden ongeveer zijn zoals in voorgaande jaren. Plots grote hoeveelheden sneeuwval kunnen weleens voor verassingen zorgen.

*bericht bewerkt door MiVe op 29 jan 2021 21:57

– dubbelpost –

*bericht bewerkt door MiVe op 29 jan 2021 21:56

Arcs 2000
Mogen we cru zijn, gelukkig zijn er nu geen toeristen![]

Pieter230976 op 29 jan 2021 20:43

Arc1950/2000 is dan ook weer een typisch “dorp” waar je met dit weer niet in- of uitraakt.

Glide on!

null

Petite éclaircie, et première prospection , des dégâts importants dans le vallon de l’iseran suite aux nombreuses avalanches de grande ampleur descendues spontanément durant le plus fort de l’épisode neigeux . Le télécabine du vallon se voit amputé d’un pylône et de sa tête, les câbles sont au sol…😱⚠️😱⚠️😱

null
null

Bizar! Wat een pak sneeuw is er gevallen zeg als je de foto’s hier zo bekijkt. Ik hoop dat er nog wat video beelden bij komen ook hier op deze site.

Beelden van een enorme en helaas fatale lawine op de pic blanc du Galibier boven de col du lautaret.

Click. Click. Peace

Hier in Nederland hoor en zie je vrij weinig op tv hoe de sneeuw-conditie’s zijn in de Alpen op dit moment. Terwijl er toch heel wat opmerkelijke dingen gebeurd zijn afgelopen week bijvoorbeeld. Dit soort video’s laten het al zien dat het sneeuwdek op veel plaatsen erg gevaarlijk erbij ligt.

Alleen in Frankrijk al 26 meldingen op een dag (31.01) http://www.data-avalanche.org/avalanche/1612104703786…

Edwin van Riel

Alleen in Frankrijk al 26 meldingen op een dag (31.01) http://www.data-avalanche.org/avalanche/1612104703786…

evr66 op 01 feb 2021 08:16

En dit zijn de meldingen, en dat is echt het allerhoogste puntje van de ijsberg…

Click. Click. Peace

Alleen in Frankrijk al 26 meldingen op een dag (31.01) http://www.data-avalanche.org/avalanche/1612104703786…

evr66 op 01 feb 2021 08:16

En dit zijn de meldingen, en dat is echt het allerhoogste puntje van de ijsberg…

Rogier op 01 feb 2021 09:18

Precies, bizar toch. Momenteel in Valais iets rustiger, komt daar alles naar beneden. Trouwens ook best veel plaatjes van webcams van allerlei bijdehandjes die toch zo nodig een toertje moeten doen bij lws 4, bv in Les Arcs, waar toch echt alles nadrukkelijk gesloten was 😞

Edwin van Riel

Alleen in Frankrijk al 26 meldingen op een dag (31.01) http://www.data-avalanche.org/avalanche/1612104703786…

evr66 op 01 feb 2021 08:16

En dit zijn de meldingen, en dat is echt het allerhoogste puntje van de ijsberg…

Rogier op 01 feb 2021 09:18

Precies, bizar toch. Momenteel in Valais iets rustiger, komt daar alles naar beneden. Trouwens ook best veel plaatjes van webcams van allerlei bijdehandjes die toch zo nodig een toertje moeten doen bij lws 4, bv in Les Arcs, waar toch echt alles nadrukkelijk gesloten was 😞

evr66 op 01 feb 2021 09:45

Laten we zonder kennis van zaken niet te snel oordelen… wie weet waren het wel pisteurs… of…

Click. Click. Peace

Een goede gedachte Rogier. Mijn vraag daarbij is dan wel of pisteurs in deze omstandigheden wel op die plaatsen moeten zijn? Plaatsen zij zich niet ook in te gevaarlijke situaties of is dat juist onderdeel van hun functie?

Alleen in Frankrijk al 26 meldingen op een dag (31.01) http://www.data-avalanche.org/avalanche/1612104703786…

evr66 op 01 feb 2021 08:16

En dit zijn de meldingen, en dat is echt het allerhoogste puntje van de ijsberg…

Rogier op 01 feb 2021 09:18

Precies, bizar toch. Momenteel in Valais iets rustiger, komt daar alles naar beneden. Trouwens ook best veel plaatjes van webcams van allerlei bijdehandjes die toch zo nodig een toertje moeten doen bij lws 4, bv in Les Arcs, waar toch echt alles nadrukkelijk gesloten was 😞

evr66 op 01 feb 2021 09:45

Laten we zonder kennis van zaken niet te snel oordelen… wie weet waren het wel pisteurs… of…

Rogier op 01 feb 2021 10:52

Sorry Rogier, geen pisteurs vermoedelijk, 1 van de plaatjes werd zelfs verspreid (voorzien van het nodige commentaar) door “Radio Les Arcs”, redelijk ter zake kundig over het algemeen.

Edwin van Riel

Een goede gedachte Rogier. Mijn vraag daarbij is dan wel of pisteurs in deze omstandigheden wel op die plaatsen moeten zijn? Plaatsen zij zich niet ook in te gevaarlijke situaties of is dat juist onderdeel van hun functie?

ThomJ op 01 feb 2021 11:21

Er zijn nu plekken in Les 3 Vallées waar nog niemand geweest is omdat het gevaar te hoog wordt ingeschat en er dus geen lawines afgeschoten kunnen worden en de liften die geraakt zijn door lawines niet kunnen controleren.

Maar er is een moment dat pisteurs (of andere goed getrainde personen) met een aanvaardbaar risico op plekken kunnen komen waar het niet verstandig is dat zomaar iedereen gaat skiën of boarden. Maar als het te gevaarlijk is gaan de pisteurs ook niet. En als een skigebied verboden is voor toerskiërs mogen pisteurs er wel komen.
@evr66 Er worden zonder twijfel stomme dingen gedaan (ik heb een heleboel foto’s tegen zien komen waar ik dingen zag die ik niet zou doen) maar het blijft wel heel lastig oordelen… ik ben hierover met een artikel bezig voor wepowder.

Click. Click. Peace

Haha @rogier dat plaatje dat je op fb deelt is ook een mooie.

Maar eh, stel je zit met lws4 in een helling van goed 35 graden en trapt er een plak uit onder je. Wat dan?

Edwin van Riel

Plaats een reactie