Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Kans op gedeeltelijke sluiting La Plagne vanwege staking (update)

Rogier op 28 februari 2023· 9 reacties

null

Vandaag, dinsdag 28 februari, zijn de pistenbullychauffeurs en hun monteurs in La Plagne begonnen met een totale staking van onbeperkte duur. De pistes worden dus nog maar minimaal geprepareerd. Dit kan tot een (gedeeltelijke) sluiting van het gebied leiden.

Update: 30 van de 47 pistenbullychauffeurs zijn weer aan de slag gegaan, nadat de directie een dialoog beloofd heeft. De technici blijven staken want ze geven aan: “Wij krijgen slechts het minimumloon voor onze arbeidstak en vinden dat niet overeenkomen met onze inzet. Of het nu stormt, regent of sneeuwt en wanneer dan ook, wij staan altijd klaar.” Ook wordt er geërgerd gereageerd dat de directie geen gesprek met hen is begonnen.

Monteurs willen loonsverhoging

Vanaf vanmorgen 8 uur zijn de vijf pistenbullymonteurs in staking. Zij weigeren de pistenbully’s en sneeuwscooters te blijven onderhouden met de huidige loonvoorwaarden. De monteurs verdienen momenteel tussen de 1.600 tot 1.800 euro netto per maand en eisen een maandelijkse verhoging van 500 euro. Ook vraagt men om werkschoenen van een ander merk dan dat La Plagne aanbiedt.

Technici krijgen banen in het dal aangeboden

De monteurs geven aan dat ze met de huidige inflatie niet meer rondkomen. Ook weegt mee dat de meeste van de technici banen van garages uit het dal aangeboden hebben gekregen met een duidelijk hoger salaris. Het skigebied heeft de avond voor de staking een persbericht uitgestuurd waarin het aangeeft dit jaar al een loonsverhoging van 6,2% te hebben doorgevoerd, en dat alle medewerkers vorig seizoen een flinke bonus hebben gehad. De directie begrijpt de huidige staking daarom niet.

Grootste deel pistenbullychauffeurs staakt mee

45 van de 47 pistenbullychauffeurs hebben zich aangesloten bij de staking. Bij hen is de kritiek vooral dat verschillende chauffeurs die al jarenlang voor het gebied werken maar 80 euro meer krijgen dan beginnende chauffeurs. "Ervaring en know-how wordt niet betaald.”, aldus de actievoerders.

La Plagne stelt vakantiegangers gerust

De directie van het skigebied wacht de omvang van de staking af maar wil vakantiegangers geruststellen: “We zullen er alles aan doen om een geschikt skigebied voor onze klanten te behouden. Wat de pistes betreft, zullen we zorgen voor een mooi gebied met prioriteit voor het onderhoud van de blauwe pistes, omdat die het gemakkelijkst zijn. Voor de zwarte pistes is twee keer per week onderhoud voldoende”.

Wachten op dialoog

La Plagne heeft momenteel al 30 gesloten pistes wegens sneeuwgebrek. Dit aantal kan snel oplopen als de pistenbullychauffeurs niet gaan rijden. De kans dat de pistes onskibaar worden is vrij groot. Het is de vraag wie het het langste volhoudt, de pistenbullychauffeurs of het skigebied. Voor het moment lijken de chauffeurs en monteurs niet van plan zich gewonnen te geven voordat de dialoog met de directie wordt hervat.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

De monteurs verdienen momenteel tussen de 1.600 tot 1.800 euro netto per maand en eisen een maandelijkse verhoging van 500 euro.

voor een full-time baan en geen kantoor tijden?
Dat is ook wel erg karig

Not all who wander are lost

De monteurs verdienen momenteel tussen de 1.600 tot 1.800 euro netto per maand en eisen een maandelijkse verhoging van 500 euro.

voor een full-time baan en geen kantoor tijden?
Dat is ook wel erg karig

Edwin. op 28 feb 2023 20:15

De monteurs zullen juist overdag werken en dus wel gewoon kantoortijden hebben. De pistenbully’s rijden tenslotte 's nachts dus overdag kan en moet het onderhoud gedaan worden. Vergeet daarnaast niet dat de gemiddelde salarissen in die regio’s gewoon een stuk lager liggen dan hier in Nederland. Gemiddelde Franse bruto salaris ligt met 3300 euro sowieso al 500 euro lager dan hier in Nederland en dan liggen de Franse Alpen nog ruim onder het Franse gemiddelde.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 01 mrt 2023 08:11

Born to Ride

Bedankt voor de berichtgeving. Ik heb begrip voor de wensen van de monteurs, maar voor ons is dit balen. Omboeken kan niet meer en we gaan over 2,5 week. Ik had lichte sneeuwstress voor onze vakantie, nu komt daar niet-te-skiën-pistes stress bij. Maar eens even in de gaten houden hoe lang de staking gaat duren. Houden jullie ons op de hoogte @rogier ?

sneeuw witje en de 7 bergen

Ik ga ervan uit dat over 2,5 weken de staking echt is afgelopen.

Click. Click. Peace

Ik ga ervan uit dat over 2,5 weken de staking echt is afgelopen.

Rogier op 01 mrt 2023 09:38

Updates worden zeker gewaardeerd.
Wij gaan 11 maart en een staking van zulk belangrijk personeel gaan we merken.

De monteurs verdienen momenteel tussen de 1.600 tot 1.800 euro netto per maand en eisen een maandelijkse verhoging van 500 euro.

voor een full-time baan en geen kantoor tijden?
Dat is ook wel erg karig

Edwin. op 28 feb 2023 20:15

De monteurs zullen juist overdag werken en dus wel gewoon kantoortijden hebben. De pistenbully’s rijden tenslotte 's nachts dus overdag kan en moet het onderhoud gedaan worden. Vergeet daarnaast niet dat de gemiddelde salarissen in die regio’s gewoon een stuk lager liggen dan hier in Nederland. Gemiddelde Franse bruto salaris ligt met 3300 euro sowieso al 500 euro lager dan hier in Nederland en dan liggen de Franse Alpen nog ruim onder het Franse gemiddelde.

Matthias123 op 01 mrt 2023 08:09

Euh nee. Er staan in dit soort gebieden altijd monteurs klaar om ook midden in de nacht te kunnen repareren. Dus zeker een deel overdag maar het is in het seizoen echt geen 9 tot 5 baan.

Verder liggen de salarissen misschien wat lager, maar het leven is veel duurder dan op veel andere plaatsen in Frankrijk. Persoonlijk ben ik vaak tegen stakingen (niet Frans genoeg voor :-) ) maar ik vind dat goede arbeid netjes betaald hoort te worden. Nu verdienen deze monteurs het laagstse loon wat in Frankrijk voor deze beroepsgroep geldt. Het feit dat locale garages hen een hoger salaris aanbiedt is ook een teken.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 01 mrt 2023 14:02

Click. Click. Peace

30 van de 47 chauffeurs zijn weer aan de slag gegaan. De technici zijn nog niet aan de slag. Zie de update in het artikel.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 01 mrt 2023 14:06

Click. Click. Peace

Personeelstekort zou voor de skigebieden wel eens een even groot probleem kunnen worden als sneeuwtekort.

*bericht bewerkt door Errant op 01 mrt 2023 14:32

De monteurs verdienen momenteel tussen de 1.600 tot 1.800 euro netto per maand en eisen een maandelijkse verhoging van 500 euro.

voor een full-time baan en geen kantoor tijden?
Dat is ook wel erg karig

Edwin. op 28 feb 2023 20:15

De monteurs zullen juist overdag werken en dus wel gewoon kantoortijden hebben. De pistenbully’s rijden tenslotte 's nachts dus overdag kan en moet het onderhoud gedaan worden. Vergeet daarnaast niet dat de gemiddelde salarissen in die regio’s gewoon een stuk lager liggen dan hier in Nederland. Gemiddelde Franse bruto salaris ligt met 3300 euro sowieso al 500 euro lager dan hier in Nederland en dan liggen de Franse Alpen nog ruim onder het Franse gemiddelde.

Matthias123 op 01 mrt 2023 08:09

Euh nee. Er staan in dit soort gebieden altijd monteurs klaar om ook midden in de nacht te kunnen repareren. Dus zeker een deel overdag maar het is in het seizoen echt geen 9 tot 5 baan.

Verder liggen de salarissen misschien wat lager, maar het leven is veel duurder dan op veel andere plaatsen in Frankrijk. Persoonlijk ben ik vaak tegen stakingen (niet Frans genoeg voor :-) ) maar ik vind dat goede arbeid netjes betaald hoort te worden. Nu verdienen deze monteurs het laagstse loon wat in Frankrijk voor deze beroepsgroep geldt. Het feit dat locale garages hen een hoger salaris aanbiedt is ook een teken.

Rogier op 01 mrt 2023 13:57

Het lijkt mij dat ze overdag al het onderhoud doen en dat ze om beurten piketdienst draaien zodat ze bij een kapotte bully opgeroepen kunnen worden. Maar bij goed onderhoud zal dat zeer zelden zijn. De rest kan je gewoon prima overdag in de garage doen. Over andere voordelen zoals een gratis skipas van het gebied en andere secundaire arbeidsvoorwaarden praten ze niet, maar die zal je bij de lokale garage er absoluut niet bij krijgen. In Nederland is salaris van een garagist ook maar tussen de 1900 en 2600 aldus Google.

Het is een laag salaris, maar dat is met heel veel beroepen in de skigebieden doordat je dus als voordeel hebt dat je gratis kan skiën etc, het is een way of life. Als het echt zo’n groot verschil was zouden ze toch wel gelijk massaal bij de garage in het dal aan de slag gaan? Dit zijn vaak gewoon boude onderhandelings uitspraken. Het gaat trouwens niet om gewone onderhoudsmonteurs maar dus echt om de garagisten die de bullies onderhouden.

Pistenbully chauffeur is in de basis ongeschoold werk met daarnaast gratis toegang tot het skigebied. Heb je geen opleiding en wil je toch een winter lang kunnen skiën is die vaak maar 1 van de weinige opties, naast schoonmaker of in de horeca.

Als ze echt meer willen verdienen en er is echt zoveel aanbod dan stappen ze toch over naar een andere job?

*bericht bewerkt door Matthias123 op 01 mrt 2023 14:49

Born to Ride

Plaats een reactie