Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Oostenrijk gaat voor de voorjaarsvakantie terug naar 3G

Roel op 29 januari 2022· 119 reacties

null

Opnieuw goed nieuws uit Oostenrijk. De Oostenrijkse regering heeft nieuwe versoepelingen aangekondigd, waaronder het opheffen van de 2G-regel voor het toerisme. Vanaf 19 februari kunnen ook niet-gevaccineerden weer op wintersport in Oostenrijk. Vanaf dan kun je met een negatieve test weer de hotels en restaurants in. Waarschijnlijk geldt dit ook voor de skigebieden zelf.

Stapsgewijze versoepelingen

De versoepelingen gaan stapsgewijs in. Vanaf 5 februari wordt de sluitingstijd van de horeca verruimd van 22.00 uur naar 0.00 uur. Een week later, op 12 februari gaan de winkels ook weer open met 3G. Weer een week later, vanaf 19 februari vervalt de 2G-plicht in restaurants en hotels. Dat betekent dat je vanaf dan ook met een negatieve PCR-test (niet ouder dan 48 uur) weer kunt gaan uiteten of overnachten. Gebruik je een antigeentest, dan mag deze maximaal 24 uur geldig zijn. Skigebieden worden niet expliciet genoemd maar ‘toerisme’ wel, dus de verwachting is dat dit ook voor skilften geldt. FFP2-maskers blijven voorlopig verplicht.

Voorjaarsvakanties

Dit is goed nieuws voor de voorjaarsvakanties, mits de inreisregels vanaf 19 februari in dezelfde lijn worden aangepast. Dan begint de voorjaarsvakantie namelijk voor Noord-Nederland. Een week later zijn Midden- en Zuid-Nederland aan de beurt, alsmede België.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Blijft PCR test voor inreis als je geen booster hebt gehad?

Ik ben ook benieuwd wat dit betekent voor het inreizen. Want ze kunnen wel alles openzetten voor 3G, maar je komt nu alleen binnen met 2G+. Daar zit nog wel een groot gat en dan is wintersport alleen mogelijk voor ongevaccineerden Oostenrijkers.
En zouden onze kids met 2 prikken dan ook zonder test erin mogen? Zou wel heel fijn zijn

Dat geeft ruimte, maar met de huidige besmettingsaantallen is de kans op een positieve test ter plekke natuurlijk best aanwezig. Ook ben ik wel benieuwd hoe ze dat dan doen met de skipassen. Er zou eerst sprake zijn van een geldigheidsduur van de test, dus dagpassen of 2dagen passen max.

Maar zal vast komende dagen wel duidelijker gaan worden. Wel goed nieuws voor mensen met kinderen voor wie 2G lastig/onmogelijk was in de krokus.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Weet iemand:
Moeten de testen per definitie gekoppeld zijn aan de Europees QR code systeem? of is een EU certificaat dat de uitslag van de test weergeeft voldoende?(dus zonder QR code). Is het alleen bij binnenkomst zo n test of elke dag?

Voor de nachtgastronomie (apres ski)en grote evenementen hopen ze de komende weken een perspectief te geven.

Ik denk niet dat we van een versoepeling kunnen spreken in die zin dat het kwaad al geschied is nee?
Zijn er hier volwassenen die nog niet gevaccineerd zijn? Ik denk het niet, zelf de antivaxers onder ons (als die er hier al zijn) zullen wel allemaal al hun vaccin gehaald hebben of geboosterd. Kan heel éénvoudig voor 18+
Voor de 12 tot 17 jarigen hebben ze juist de coronapas verlengd. Dus de meeste van die groep moeten zich ook niet meer laten testen.
Blijven nog de 12 tot 17 jarigen over die nog net buiten de 7 maand vallen (bv gevaccineerd voor 7 augustus :-( ) en dan nog zorgen de meeste ouders dat deze hun vaccin bv in Duitsland kunnen halen.
Nu dat ze zogezegd aan de vaccinatie geen verplichting meer stellen kan je je sowieso laten testen maar ik vind dit echt een risico :-( Je moest maar eens halverwege je vakantie positief testen.
Maar swat mijn vraag is eigenlijk wat met de jeugd die Oostenrijk binnenkomen op de moment dat hun vaccin nog geldig is (7 maand) maar vervalt halverwege de vakantie, blijft dat nu voor de rest van de vakantieweek zo of moeten die zich ook nog steeds halverwege testen?
Of gaan ze van 7 maand terug naar 9 maand net zoals ze van 6 naar 7 zijn gegaan? Anders vind ik er geen versoepeling aan, zoals gezegd iedereen die gevaccineerd kan zijn zal nu wel al gevaccineerd zijn zeker?

Het rare is dat ze vaccinatie voor Oostenrijkers verplicht stellen en tegelijk de mogelijkheden voor ongevaccineerde Oostenrijkers beter maken. Terwijl voor buitenlanders die niet gevaccineerd zijn nog steeds quarantaine gevraagd wordt en bij 2 prikken een pcr test. Heel krom dus.
Dat geeft mij toch een heel klein beetje hoop dat ze ook nog iets aan die inreisvoorwaarden gaan doen. Dan stimuleren ze niet alleen binnenlands maar ook buitenlands toerisme.

Ik heb een vraag met betrekking tot kinderen onder de 12 jaar.
Mijn zoon is nu positief, als hij dan over 4weken een pcr test moet doen is hij dat waarschijnlijk nog steeds.
Nu heb ik gelezen over een medische verklaring, maar die wordt niet zomaar gegeven door een arts.
Wat zijn de regels voor kinderen onder 12 hiervoor?
Ben erg benieuwd!

Onder de 12 hoeft volgens mij helemaal geen test te doen om binnen te komen. Dat is pas vanaf 12 jaar

Alle politieke opmerkingen, voor of tegenstanders van welke maatregel dan ook, al deze off-topic reacties verwijder ik.
Daar zijn genoeg andere plekken voor op het internet.

Click. Click. Peace

Blijft PCR test voor inreis als je geen booster hebt gehad?

koen_ op 29 jan 2022 13:38

https://www.wintersport.nl/nieuws/20/01/2022/oostenrijk-laat…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 29 jan 2022 19:22

Click. Click. Peace

Onder de 12 hoeft volgens mij helemaal geen test te doen om binnen te komen. Dat is pas vanaf 12 jaar

RvRR op 29 jan 2022 19:20

Dank voor je reactie, weet je toevallig ook waar ik deze informatie terug kan vinden ?

Onder de 12 hoeft volgens mij helemaal geen test te doen om binnen te komen. Dat is pas vanaf 12 jaar

RvRR op 29 jan 2022 19:20

Dank voor je reactie, weet je toevallig ook waar ik deze informatie terug kan vinden ?

In de Reisapp van de Nederlandse overheid oa. Maar eigenlijk overal als je even googelt

skier74 op 29 jan 2022 19:25

Hallo allemaal,
Hebben kinderen onder de 12 jaar ook een ninja pass nodig en moeten deze getest worden voor ze naar Oostenrijk kunnen? Anders wordt het Frankrijk voor ons…

Vandaag een booster gehaald in Duitsland, in Wesel. Voor onze jongste van bijna 16. Het verliep heel erg gemakkelijk en goed en het was totaal geen probleem dat we uit Nederland kwamen.

Via de volgende website kan je een afspraak maken op tijd. https://www.kreis-wesel.de/de/themen/impfangebote/
Wij hebben gewoon ons Nederlands straat ingevuld en vermeld dat we uit Nederland komen. Bij het maken van de afspraak. Alleen dien je dan op een gegeven moment PLV en Ort in te vullen en hier hebben we de postcode en plaats van Wesel gebruik anders kom je niet verder in het reserveringssysteem. Als je hebt gereserveerd krijg je een bevestiging en in deze bevestiging staat wat je moet mee nemen aan papieren + de links waar ze staan. Deze papieren uitprinten, invullen en even een stukje rijden.

We werden hartelijk ontvangen in Duitsland en het was geen probleem dat we uit Nederland kwamen en er werden geen vragen over gesteld.

De apotheek voor de QR code. https://www.adler-apotheke-wesel.de/
Deze is op nog geen 10 minuten rijden van waar je, je booster haalt en is geopend tot 14.00 op zaterdag. Wilde ook in de Duitse corona app, ( corona-warm-app / Robert Koch) de QR codes aanmaken van de Nederlandse vaccinatie. Dien je wel je vaccinatie bewijzen mee te nemen.

Daarna weer terug en er is dan geen PCR test meer nodig.

Hallo allemaal,
Hebben kinderen onder de 12 jaar ook een ninja pass nodig en moeten deze getest worden voor ze naar Oostenrijk kunnen? Anders wordt het Frankrijk voor ons…

ronny_m op 29 jan 2022 20:06

Nee kinderen tot 12 jaar zijn vrij van testen en vaccinaties.

Ik denk niet dat we van een versoepeling kunnen spreken in die zin dat het kwaad al geschied is nee?
Zijn er hier volwassenen die nog niet gevaccineerd zijn? Ik denk het niet, zelf de antivaxers onder ons (als die er hier al zijn) zullen wel allemaal al hun vaccin gehaald hebben of geboosterd. Kan heel éénvoudig voor 18+
Voor de 12 tot 17 jarigen hebben ze juist de coronapas verlengd. Dus de meeste van die groep moeten zich ook niet meer laten testen.
Blijven nog de 12 tot 17 jarigen over die nog net buiten de 7 maand vallen (bv gevaccineerd voor 7 augustus :-( ) en dan nog zorgen de meeste ouders dat deze hun vaccin bv in Duitsland kunnen halen.
Nu dat ze zogezegd aan de vaccinatie geen verplichting meer stellen kan je je sowieso laten testen maar ik vind dit echt een risico :-( Je moest maar eens halverwege je vakantie positief testen.
Maar swat mijn vraag is eigenlijk wat met de jeugd die Oostenrijk binnenkomen op de moment dat hun vaccin nog geldig is (7 maand) maar vervalt halverwege de vakantie, blijft dat nu voor de rest van de vakantieweek zo of moeten die zich ook nog steeds halverwege testen?
Of gaan ze van 7 maand terug naar 9 maand net zoals ze van 6 naar 7 zijn gegaan? Anders vind ik er geen versoepeling aan, zoals gezegd iedereen die gevaccineerd kan zijn zal nu wel al gevaccineerd zijn zeker?

Gerrit op 29 jan 2022 16:23

Inderdaad vind het sowieso raar dat voor de Horeca de 3G geldt maar je moet als gevaccineerde 12 tot 18 jarige met een geldige QR nog wel even een pcr test doen. Door de omikron kunnen juist zij het virus bij zich dragen zonder dat zij het door hebben en dus geen symptomen.

De PCR test zal dit detecteren en kan je de reis annuleren paar dagen voor aankomst.

Denk dat een hoop gaan uitwijken naar bv Frankrijk, en terecht.

Oostenrijk wordt echt onnavolgbaar. Wat is lees op de site van het kleinwalsertal geldt daar 2g. Dus gevaccineerd of genezen om in te reizen. Wie o wie kan het mij nog uit leggen?

Het is een stap in de goede richting die we vorige week nog niet verwacht hadden. Frankrijk zal volgen in de race om inkomsten uit touristen. Met de huidige hoge aantallen besmettingen maar toch acceptabele aantallen ziekenhuis opnames ligt er ook een argument om weer terug te gaan naar normaal zonder enige beperking of QR plicht.

Oostenrijk wordt echt onnavolgbaar. Wat is lees op de site van het kleinwalsertal geldt daar 2g. Dus gevaccineerd of genezen om in te reizen. Wie o wie kan het mij nog uit leggen?

Ronski op 29 jan 2022 20:46

Omdat het Kleinwalsertal alleen te bereiken is vanuit Duitsland worden de regels daar aangepast op basis van de Duitse wetgeving. Dit is dus inderdaad een uitzondering van de Oostenrijkse regels (om het makkelijker te maken ;-) )
https://www.snowplaza.nl/weblog/53927-oostenrijkse-inreisreg…

*bericht bewerkt door Alex20101990 op 30 jan 2022 09:12

Dat is goed nieuws! We hadden de wintersport dit jaar al opgegeven vanwege al die rare maatregelen (2G). Fijn dat iedereen nu de mogelijkheid heeft om te gaan skiën! Nu nog even een hotel zoeken die test mogelijkheden aanbieden.

@nathaliekramer@hotmail…nl_
Ik zou niet gaan hoor als het alleen maar mogelijk is via testen. Met hoeveel zijn jullie en een vlugge rekensom maakt dat jullie minimum zich 3x moeten laten testen. In de hoop dat het resultaat ook negatief blijft. Of het moet zijn dat de cijfers tegen dan drastisch in dalende lijn gaan… Afin je zal het ons wel weten te vertellen hoe het is gegaan!

Lees dat er gezegd wordt; dan naar Frankrijk dit jaar. Maar daar gelden toch ook Corona regels? In mijn reis gezelschap is iemand die vanwege medische redenen niet gevaccineerd kan worden. Ik vrees dat de persoon niet mee kan.

Dat is goed nieuws! We hadden de wintersport dit jaar al opgegeven vanwege al die rare maatregelen (2G). Fijn dat iedereen nu de mogelijkheid heeft om te gaan skiën! Nu nog even een hotel zoeken die test mogelijkheden aanbieden.

nathaliekramer@hotmail.nl_ op 30 jan 2022 09:17

Als de inreisregels niet veranderen kom je Oostenrijk niet binnen ongevaccineerd

Dat is goed nieuws! We hadden de wintersport dit jaar al opgegeven vanwege al die rare maatregelen (2G). Fijn dat iedereen nu de mogelijkheid heeft om te gaan skiën! Nu nog even een hotel zoeken die test mogelijkheden aanbieden.

nathaliekramer@hotmail.nl_ op 30 jan 2022 09:17

Als de inreisregels niet veranderen kom je Oostenrijk niet binnen ongevaccineerd

RvRR op 30 jan 2022 10:01

Klopt maar gevaccineerden (12 tot 18 jaar) die 2 vaccinaties hebben moeten ook een per test doen, er veranderd niet veel.

Hallo allemaal,
Hebben kinderen onder de 12 jaar ook een ninja pass nodig en moeten deze getest worden voor ze naar Oostenrijk kunnen? Anders wordt het Frankrijk voor ons…

ronny_m op 29 jan 2022 20:06

Nee, kinderen onder de 12 hebben in Oostenrijk geen ninjapass nodig. Zij worden gerelateerd aan de begeleidende ouders/volwassenen.

https://www.oehv.at/themen-recht/corona/aktuelle-corona-rege…

Hier lees ik dat voor het inreizen het certificaat weer 270 dagen geldig is, ook na 1 februari:
https://www.oehv.at/themen-recht/corona/aktuelle-corona-rege…

Weet iemand:
Moeten de testen per definitie gekoppeld zijn aan de Europees QR code systeem? of is een EU certificaat dat de uitslag van de test weergeeft voldoende?(dus zonder QR code). Is het alleen bij binnenkomst zo n test of elke dag?

R_Dolomieten op 29 jan 2022 14:17

Voor het inreizen heb je een testcertificaat nodig in het Engels of Duits. D.w.z als je in wilt reizen met 2 vaccinaties zonder booster

Blijft PCR test voor inreis als je geen booster hebt gehad?

koen_ op 29 jan 2022 13:38

Ja, vooralsnog worden de inreisregels niet versoepeld.

Het zal eens tijd worden dat in Oostenrijk ook eens de ogen open gaan. Ik ben bewust niet gevaccineerd en vele met mij. Het wordt tijd dat we gaan leven en stoppen met deze poppenkast. Ik kom al jaren erg graag in Oostenrijk en dat wil ik zo houden.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 30 jan 2022 19:06

Plaats een reactie