Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Oostenrijk gaat voor de voorjaarsvakantie terug naar 3G

Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe het met de regels zit kwa inreizen. Aangezien alles gaat versoepelen in oosterijk.

Is er iemand die met met de volgende situatie duidelijkheid kan geven:
Graag zou ik 11 februari naar Oostenrijk afreizen om te gaan skien in Solden
Ik ben 2x gevaccineerd met Pfizer (laatste 04AUG21) en donderdag 27 januari positief getest bij de GGD.

Klopt het dat ik gewoon vrij naar Oostenrijk kan reizen en overal terecht kan met met herstelbewijs in de Corona-app of heb ik dit verkeerd begrepen?

Heeft er iemand een link waar ik pcr test locaties kan vinden in het Zillertal?

Is er iemand die met met de volgende situatie duidelijkheid kan geven:
Graag zou ik 11 februari naar Oostenrijk afreizen om te gaan skien in Solden
Ik ben 2x gevaccineerd met Pfizer (laatste 04AUG21) en donderdag 27 januari positief getest bij de GGD.

Klopt het dat ik gewoon vrij naar Oostenrijk kan reizen en overal terecht kan met met herstelbewijs in de Corona-app of heb ik dit verkeerd begrepen?

Jorng op 30 jan 2022 18:56

Dat zal geen probleem zijn, zeker niet als je voor vertrek nog een pcr test zou laten doen.Je moet 5 dagen klachten vrij zijn daarna ben je vrij om te doen en laten wat je wil.

Wij zijn op dit moment in Oostenrijk en ik ben gevaccineerd en niet geboosterd. Overal kom ik prima naar binnen of met de lift naar boven. Ook hier is iedereen het zat…….

Member of global cooling initiative

Is er iemand die met met de volgende situatie duidelijkheid kan geven:
Graag zou ik 11 februari naar Oostenrijk afreizen om te gaan skien in Solden
Ik ben 2x gevaccineerd met Pfizer (laatste 04AUG21) en donderdag 27 januari positief getest bij de GGD.

Klopt het dat ik gewoon vrij naar Oostenrijk kan reizen en overal terecht kan met met herstelbewijs in de Corona-app of heb ik dit verkeerd begrepen?

Jorng op 30 jan 2022 18:56

Dat zal geen probleem zijn, zeker niet als je voor vertrek nog een pcr test zou laten doen.Je moet 5 dagen klachten vrij zijn daarna ben je vrij om te doen en laten wat je wil.

Wij zijn op dit moment in Oostenrijk en ik ben gevaccineerd en niet geboosterd. Overal kom ik prima naar binnen of met de lift naar boven. Ook hier is iedereen het zat…….

jos1 op 30 jan 2022 20:37

Hoi Jos,
mijn man en ik hebben beide onze laatste vaccinatie gehad op 1 juli!
Corona gehad op 6 november. Wordt deze dan ook gezien als booster en betekend dat wij dan geen Pcr test hoeven te laten doen om binnen te komen. Ons herstelbewijs staat in de app op internationaal op geldig tot 6 mei 2022. We hebben nog geen booster gehad! Echt al die regels die steeds veranderen, zie door de bomen het bos niet meer…
Alvast bedankt.

Groetjes Cristel.

Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe het met de regels zit kwa inreizen. Aangezien alles gaat versoepelen in oosterijk.

Triesje op 30 jan 2022 17:43

Gaat niks aanvoeranderen hoop dat dit wel snel veranderd.

@Jorng, gefeliciteerd met je natuurlijke booster. AT ziet je nu als zijnde dat je een booster hebt gekregen. Je herstelbewijs is 14 dagen na je test geldig en totaal 180 dagen geldig. In de coronacheck app kan je je herstelbewijs nu al downloaden maar daar zie je de QR pas als hij geldig is. Dus wel vast in de app ophalen, de QR komt dan automatisch na 11 dagen in de app. Als je nu naar Corona print gaat kan je wel herstelbewijzen mbt de internationale QR code en NL QR code printen (deze pdf files ook even saven, daar zie je nu wel een QR code). Als je nu direct je Int. QR code in de Gruner pass app zet (even de app op je telefoon zetten en je geprinte Int. herstelbewijs QR scannen), tik dan dan een keer op de QR en dan zie je onderaan de datum tot wanneer je een restaurant in mag in AT en dit betekent ook tot hoe lang je je liftpas geldig kan maken. Je hoeft verder geen PCR meer te doen daar je voorlopig nog positief bent maar normaal 7 dagen na de besmetting niet meer…regels zullen nog wel versoepelen maar als je na 7 dagen geen klachten meer hebt dan ben je klaar en hoef je verder geen PCR test te doen om AT binnen te komen👌Je hoeft dus helemaal geen PCR meer te doen.

*bericht bewerkt door Gerjon op 30 jan 2022 22:10

Op zich prima dat voor onder 18 de periode is opgerekt maar onze zoon heeft tweede vaccinatie op 1 augustus gehad dus schiet er niets mee op.
Overheid/rivm gaf eerst aan half januari een besluit te hebben voor booster onder 18, toen werd het eind januari nu is het begin februari.
Dadelijk zijn weer heleboel jeugdige de dupe , dat ze niet op wintersport kunnen door bureaucratie en besluiteloosheid van de overheid.
Komen ze dadelijk met een antwoord vlak voor de vakanties maar voordat je dan operationeel de booster kan gaan halen is de vakantie voorbij.
Als ze deze mensen in bedrijfsleven zetten met hun besluiteloosheid dan gingen de meeste bedrijven failliet

@RvdK
Waarom ga je niet naar Aken… als ouder en je zoon graag meehebben op vakantie.
Ik heb mijn nichtje meegevraagd 15j zelfde situatie als jij gevaccineerd begin augustus :-( Maar haar ouders zijn concreet, booster of ze gaat niet mee… om twee redenen één beter beschermd tegen Corona en twee om ons niet met het ongeluk op te zadelen als zij in Oostenrijk positief test (ninja pas) wij alsnog allemaal huiswaarts kunnen keren. Had het mijn dochter geweest ik twijfelde niet… (Aken)
Haar ouders zijn deze soap ook spuugzat en doen er dus ook geen enkele moeite meer voor, ik als die hard ski liefhebber heb er alles voor over natuurlijk.

3G geld volgens mij niet voor het skiien, dus je kan alsnog geen ski pas kopen. Alleen 3G voor hotel/guesthouse, horeca etc…
Of heb ik het verkeerd?

Dat is nog niet bekend volgens mij. Nadere uitwerking wordt nog verwacht

Is er al bekend wanneer daar meer info over komt? Ik kan mijn appartement namelijk tot 7februari gratis annuleren.

Weet iemand antwoord op het volgende. Zowel mijn man al ik zelf zijn dubbel gevaccineerd (dus niet geboosterd) onze zoon 16 heeft een herstel bewijs gehad en 1 vaccinatie in november ontvangen zijn herstel bewijs is inmiddels niet meer geldig maar voor in NL staat dit als 2 keer gevaccineerd en heeft hij een actieve Qr code waarbij staat . 1/1. Kan onze zoon met deze QR code ook naar Oostenrijk met PCR test.

@Dpvanr
Jullie drie want niemand is geboosterd gaan zich in Oostenrijk minstens 3x moeten laten testen op de week uit te komen. 1x pcr en 2x antigeen id veronderstelling dat pcr 72u geldig is en antigeeen 48u. Maar bedenk dat zodra één van jullie ook maar 1x positief testen jullie onmiddellijk huiswaarts kunnen keren tenzij de controle zodanig versoepelt zijn natuurlijk …

Dat klopt niet helemaal. Het ligt eraan wanneer de 2e vaccinatie gezet is. Of de 1e na genezing.
Die is voor volwassen 180 dagen geldig en onder de 18 210 dagen. Als je daar binnen valt voldoe je aan 2G en anders wordt je als ongevaccineerd gezien.
Als ze terug gaan naar 3G kun je testen daar. Als iemand positief test mag je niet naar huis, maar moet diegene ter plekke in quarantaine

@RvRR
en die quarantaine, is dat dan in het hotel waar je geboekt hebt?
En Ps: in geval van Dpvanr ga ik ervan uit dat de ouders al meer dan 6 maand geleden hun vaccin gekregen hadden. Het is zelfs al zo voor de meerderheid van de jongeren.
Dat van die quarantaine is nieuw voor mij… ik dacht skipas niet meer geactiveerd, geen toegang tot restaurant, tot hotel en etc…
Dus ik vraag mij af waar speelt die quarantaine zich dan af.

Dat weet ik ook niet. Maar formeel mag je Duitsland en Nederland niet in. Je mag niet reizen als je positief bent.
De meeste reisverzekeringen dekken de eventuele extra kosten hiervoor overigens.

Maar ik denk idd dat de meesten die met de auto zijn gewoon naar huis gaan. Maar dat niet volgens de regels. Pas nog heel gedoe over geweest met die spelers van Ajax. Die hadden in Spanje uit moeten zieken ipv terug te gaan naar Nederland.

@RvRR
dus eigenlijk nog dubbel risico … in principe moet je daar dus blijven maar geen kat weet waar of hoe dan.
Dus zoals je zegt meesten keren huiswaarts tot je aanloopt tegen een controle met alle gevolgen vandien dan.
Er zullen er zeker zijn die via reisbureau hebben geboekt maar ik neem aan dat de meerderheid toch rechtsstreeks via accomodatie boekt. Dus laat die testen voor mij maar uit. Geboosterd of gewoon niet gaan :-(

Dat klopt niet helemaal. Het ligt eraan wanneer de 2e vaccinatie gezet is. Of de 1e na genezing.
Die is voor volwassen 180 dagen geldig en onder de 18 210 dagen. Als je daar binnen valt voldoe je aan 2G en anders wordt je als ongevaccineerd gezien.
Als ze terug gaan naar 3G kun je testen daar. Als iemand positief test mag je niet naar huis, maar moet diegene ter plekke in quarantaine

RvRR op 03 feb 2022 06:43

Dat klopt niet helemaal. Het ligt eraan wanneer de 2e vaccinatie gezet is. Of de 1e na genezing.
Die is voor volwassen 180 dagen geldig en onder de 18 210 dagen. Als je daar binnen valt voldoe je aan 2G en anders wordt je als ongevaccineerd gezien.
Als ze terug gaan naar 3G kun je testen daar. Als iemand positief test mag je niet naar huis, maar moet diegene ter plekke in quarantaine

RvRR op 03 feb 2022 06:43
Dpvanr op 03 feb 2022 09:27

Onze zoon heeft januari 2021 Corona gehad en in november zijn 1e vaccinatie gehad. Mijn partner en ik allebei de 2e vaccinatie eind juli ontvangen.

@Dpvanr

dan moeten jullie alle drie testen afleggen gedurende hele vakantie in Oostenrijk. Als één voor jullie drie één van de testen positief uitdraait is het met alle gevolgen vandien… huiswaarts keren, quarantaine, etc… maar sowieso (wel al gezegd in hoeverre de controles nog accuraat worden doorgevoerd) wordt jullie skipas gedeactiveerd, geen toegang tot restaurant, geen toegang tot jullie accomodatie, etc…

Ps: jullie als volwassenen kunnen alsnog boosteren? Jullie zoon is een andere issue en net zoals in Belgie afwachten of we nog op tijd aan booster geraken voor 12 a 17 jarigen.

Is er al bekend wanneer daar meer info over komt? Ik kan mijn appartement namelijk tot 7februari gratis annuleren.

Tony83 op 02 feb 2022 12:56

Ik zit in dezelfde situatie omdat het niet duidelijk is wanneer de liften gaan volgen naar het 3G beleid. De plaatselijke VVV & skigebied laten mij weten dat de regels die vanaf 19 februari gaan gelden op dit moment door de overheid uitgewerkt worden. Ze verwachten deze week meer duidelijkheid of de liften/skigebieden vallen onder sport/buitenlocaties en dus net zoals de winkels, hotels & horeca meegaan naar 3G

Hallo iedereen,

Bklijkbaar een heel actueel thema.
Ik ben ook al enkele dagen op zoek naar correcte en duidelijke info voor Oostenrijk.
Heb deze gevonden op : https://www.oesterreich.gv.at/public/Aktuelle-Schutzma%C3%9F…

Belangrijk voor kids tussen 12 en 18 jaar. Waarschijnlijk heel veel omikrommers bij deze kids (zoals de mijne) . Zij zijn 2 maal ingeëint in augustus en zij zijn positief geweest midden januari en hebben nu dus een herstelstelcertificaat. Op de site hierboven staat vermeld dat 2 vaccins + 1 herstel nadien (ook nog 180 dagen geldig) gelijk is aan 2 vaccin en booster.
Concreet als je kids tussen 12 en 18 jaar , 2 keer gevaccineerd zijn en korteings positief waren en dus herstelcertifcaat hebben, zijn ze in orde met alles.
Bijkomend staat er ook ergens dat de QR code van je app geldig is en je dus geen papieren nodig hebt (in ENG of D) :-)

Dit is voor zover ik het begrepen en vertaald heb… waarschijnlijk nog voor veel interpretatie vatbaar ;-)

In alle geval, ik hoop dat we met z’n allen kunnen genieten van de sneeuw met het hele gezin, de kids kijken er al 2 jaar naar uit :-)

lots of skifun!!!

@Dpvanr, jullie als volwassenen hebben niet eens meer een geldige QR code om AT binnen te komen, kunnen geen restaurant in en ook geen liftpas kopen (dit daar jullie tweede prik in juli was, stel dat je paar weken voor vertrek nog positief zou zijn dan krijg je een herstel en dan zit je weer goed). Jullie zoon kan naar AT gaan en heeft om de grens over te gaan een PCR test nodig en zijn herstel is 180 dagen geldig. Check maar na en doe het volgende: zet de Gruner Pass app in je telefoon en scan daar bijvoorbeeld de geprinte QR codes van jullie allemaal in de app, druk een keer op de persoon en dan zie je data staan tot wanneer je een restaurant in kan en dat is ook de datum tot wanneer je je liftpas geldig kan maken. Dus de oplossing is dat jullie als volwassenen even de booster ophalen en dan kunnen jullie rustig naar AT. Of je moet wachten of AT naar 3G gaat en dan zal je iedere keer moeten testen maar dat is nog niet duidelijk wanneer en of dit gaat gebeuren.

*bericht bewerkt door Gerjon op 03 feb 2022 10:03

Dat klopt niet helemaal. Het ligt eraan wanneer de 2e vaccinatie gezet is. Of de 1e na genezing.
Die is voor volwassen 180 dagen geldig en onder de 18 210 dagen. Als je daar binnen valt voldoe je aan 2G en anders wordt je als ongevaccineerd gezien.
Als ze terug gaan naar 3G kun je testen daar. Als iemand positief test mag je niet naar huis, maar moet diegene ter plekke in quarantaine

RvRR op 03 feb 2022 06:43
Dpvanr op 03 feb 2022 09:27

Onze zoon heeft januari 2021 Corona gehad en in november zijn 1e vaccinatie gehad. Mijn partner en ik allebei de 2e vaccinatie eind juli ontvangen.

Dpvanr op 03 feb 2022 09:32

Jullie worden als ongevaccineerd gezien in Oostenrijk. Voor jullie zoon is het wel goed.
Eenvoudige oplossing: alle 3 een extra prik halen (ook 18- ers mogen een 2e prik halen als ze er nog maar 1 gehad hebben)

@Dpvanr, jullie als volwassenen hebben niet eens meer een geldige QR code om AT binnen te komen, kunnen geen restaurant in en ook geen liftpas kopen (dit daar jullie tweede prik in juli was, stel dat je paar weken voor vertrek nog positief zou zijn dan krijg je een herstel en dan zit je weer goed). Jullie zoon kan naar AT gaan en heeft om de grens over te gaan een PCR test nodig en zijn herstel is 180 dagen geldig. Check maar na en doe het volgende: zet de Gruner Pass app in je telefoon en scan daar bijvoorbeeld de geprinte QR codes van jullie allemaal in de app, druk een keer op de persoon en dan zie je data staan tot wanneer je een restaurant in kan en dat is ook de datum tot wanneer je je liftpas geldig kan maken. Dus de oplossing is dat jullie als volwassenen even de booster ophalen en dan kunnen jullie rustig naar AT. Of je moet wachten of AT naar 3G gaat en dan zal je iedere keer moeten testen maar dat is nog niet duidelijk wanneer en of dit gaat gebeuren.

Gerjon op 03 feb 2022 10:01

@Gerjon
Concreet wil dat dus zeggen : Herstelcertificaat na vaccinatie = booster , correct? En dus in de green app alleen het herstelcertificaat gebruiken?

*bericht bewerkt door Nico-S op 03 feb 2022 10:24

ja maar herstelcertificaat mag niet ouder zijn dan 6 maand en naar ik begrepen heb is jullie zoon al geïnfecteerd in januari 2021.
Wat al aangehaald is door RvRR, gewoon een extra prik halen. Jullie als volwassenen de booster (derde prik) en jullie zoon de tweede prik die dan niet ouder is dan 7 maand. Deze moet zich dan wel nog laten testen voor de grens over te steken dat is alles. Nadien voldoen jullie aan de 2G regel in Oostenrijk. Aan het testen zou ik mij niet wagen voor alle bovenstaande redenen al opgesomd. Dus maak het jullie niet moeilijker dan het is en ga gewoon voor die extra prik. @Dpvanr

ja maar herstelcertificaat mag niet ouder zijn dan 6 maand en naar ik begrepen heb is jullie zoon al geïnfecteerd in januari 2021.
Wat al aangehaald is door RvRR, gewoon een extra prik halen. Jullie als volwassenen de booster (derde prik) en jullie zoon de tweede prik die dan niet ouder is dan 7 maand. Deze moet zich dan wel nog laten testen voor de grens over te steken dat is alles. Nadien voldoen jullie aan de 2G regel in Oostenrijk. Aan het testen zou ik mij niet wagen voor alle bovenstaande redenen al opgesomd. Dus maak het jullie niet moeilijker dan het is en ga gewoon voor die extra prik. @Dpvanr

Gerrit op 03 feb 2022 11:04

Nog mooier: zoon hoeft niet te testen dan, want Oostenrijk ziet die 2e prik dan als booster. Die komt ook als 2/1 in de corona check app te staan.

@RvRR
hmmm, ik denk dat het interval te groot is tussen zijn herstel en zijn eerste prik, en dus geen rekening meer wordt gehouden met dat herstel van januari 2021

Onze 13-jarige dochter heeft het ook zo.
Postief december 2020, eerste prik juli 2021 en 2e prik eind december 2021.
Ik heb het gecheckt met de GreenCheck app en zij heeft een groen vinkje met de 2G+ optie. Als je kijkt op de website van het Oostenrijkse ministerie zie je ook nergens meer iets staan over het interval tussen genezing en vaccinatie.
Er staat iets van genezing + 1 vaccinatie en een vervolgvaccinatie geldt als booster (er moet wel een bepaalde tijd tussen de 2 vaccinaties zitten, maar ik weet zo even niet precies hoe lang dat is)

Plaats een reactie