Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Pas op: zeer harde pistes in skigebieden zorgen voor gevaarlijke situaties

Rogier op 29 januari 2024· 18 reacties

null

Na verschillende ernstige ongelukken in de Franse Alpen roept de Franse overheid (de prefectuur van de Savoie en de Haute Savoie), vanwege de betonharde sneeuw op tot voorzichtigheid. Deze waarschuwing geldt in dit geval voor de Franse Alpen, maar ik breid deze graag uit voor de gehele Alpen, want overal horen we ongeveer dezelfde informatie in de live-reports.

Zeer harde sneeuw op de pistes

Door het dooien van de sneeuw, door de hogere temperaturen, de regen en het ‘s nachts opvriezen van deze sneeuw, zijn op veel plaatsen de pistes erg hard. We hebben, anders gezegd, voorjaarscondities zonder de sterke voorjaarszon. Dat betekent dat veel pistes, zeker de pistes die niet in de zon liggen, erg hard zijn en blijven. Ook is de zon vaak snel achter de bergen verdwenen wat maakt dat de afdalingen ‘s middags weer opvriezen. Dit zorgt voor zeer harde pistes waarop het lastig is te remmen en je ski’s onder controle te houden. Wil je weten of het ooit nog goed komt met die harde pistes? Klik dan hier.

Pas op: valgevaar

De condities zijn zo gevaarlijk, en er zijn meerdere zeer ernstige ongelukken gebeurd, dat de Prefect van de Haute Savoie in een persbericht oproept tot voorzichtigheid. Vanuit de verschillende bergreddingsinstanties komen dezelfde berichten. Alle bergsportprofessionals roepen op tot voorzichtigheid om brokken te voorkomen. Ik kan dit alleen maar beamen.

Na de pistepreparatie zijn de pistes 's ochtendsvroeg vaak prima
Na de pistepreparatie zijn de pistes 's ochtendsvroeg vaak prima

Hoe doe je voorzichtig op harde sneeuw

Vooral de lager gelegen pistes zijn momenteel hard in de Alpen. Een paar tips hoe je hier het beste mee om kunt gaan:

  • Kies pistes die op je niveau liggen. Bij deze harde sneeuw is het niet het moment om je eerste zwarte piste te proberen. Sowieso kun je steile zwarte en soms rode pistes beter links laten liggen.
  • Stop op tijd. Na de nachtelijke pistepreparatie liggen de pistes er goed bij. In de middag vaak veel minder goed. Ski wat langer door voor de lunch, lunch wat later en stop daarna.
  • Blijf langer op hoogte, en neem de lift naar het dal. De hogere pistes zijn momenteel beter. Blijf langer op hoogte en kies eventueel voor de dallift.
  • Zorg voor goed onderhouden en geslepen ski’s!
  • Ski langzamer dan normaal. Probeer aan je korte bochten techniek te werken.
  • Vind je harde sneeuw lastig, en heb je het idee dat je ski’s minder onder controle hebt: neem wat extra lessen.
  • En stop op tijd als je moe bent. Harde sneeuw is genadeloos. Als je moe bent kun je beter stoppen en een rustdag nemen. Niemand heeft er wat aan als je brokken maakt.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Heel goed om deze tips te delen! Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Je ziet nog wel eens ‘hosanna’ verhalen voorbijkomen dat de pistes er toch (nog) goed bij liggen, maar dat is nooit het hele verhaal natuurlijk.

Edit: er overheen gelezen
Over het slijpen van je materiaal, bij spijkerharde pistes is het niet voldoende om maar 1x per week je ski’s te laten slijpen!

Daarnaast, ski met de zon mee, pistes in de zon zijn over het algemeen zachter dan pistes in de schaduw.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 29 jan 2024 10:46

Born to Ride

Heel goed om deze tips te delen! Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Je ziet nog wel eens ‘hosanna’ verhalen voorbijkomen dat de pistes er toch (nog) goed bij liggen, maar dat is nooit het hele verhaal natuurlijk.

Terdi op 29 jan 2024 10:41

Het verschilt ook heel sterk. De ene piste is prima, de andere is betonhard. Zelfs op dezelfde piste kan het voor een deel prima zijn en op een ander deel niet. Heeft te maken met ligging (zon/schaduw), hellingshoek, rempunten etc.
In PdS inderdaad veel waarschuwingsnetten gezien met “neige dure”

Heel goed om deze tips te delen! Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Je ziet nog wel eens ‘hosanna’ verhalen voorbijkomen dat de pistes er toch (nog) goed bij liggen, maar dat is nooit het hele verhaal natuurlijk.

Terdi op 29 jan 2024 10:41

Het verschilt ook heel sterk. De ene piste is prima, de andere is betonhard. Zelfs op dezelfde piste kan het voor een deel prima zijn en op een ander deel niet. Heeft te maken met ligging (zon/schaduw), hellingshoek, rempunten etc.
In PdS inderdaad veel waarschuwingsnetten gezien met “neige dure”

Hessel op 29 jan 2024 10:47

Helemaal mee eens! Maar met die ‘hosanna’ verhalen wordt de indruk gewekt dat alles perfect is en dat is het nu juist niet. Het is inderdaad verraderlijk zoals jij schetst.

Hierbij een goed filmpje met tips:

Heel goed om deze tips te delen! Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Je ziet nog wel eens ‘hosanna’ verhalen voorbijkomen dat de pistes er toch (nog) goed bij liggen, maar dat is nooit het hele verhaal natuurlijk.

Terdi op 29 jan 2024 10:41

Heel goed Terdi, ik ben het helemaal met je eens over de “hosanna” pistes. Zelf heb ik gelijk de eerste dag een skiongeluk gehad. Gevallen op een rode ijzige piste in Westendorf, nu thuis met een knie in de puin. Ook ik probeer mensen te waarschuwen doe voorzichtig, maar er zijn altijd mensen die het beter weten! En geloof me ik heb jarenlange ski-ervaring.

Niet de berichten die je wil horen voordat je met je gezin richting Franse Alpen gaat.
Ik hoop echt dat er in de 3 weken die ik nog heb wat significante hoeveelheden sneeuw gaan vallen.
Dat zal de betonplaten overigens niet wegnemen, die zullen aan het eind van de dag bij de dalafdaling gewoon weer kaal geskied zijn.

Over de tip: Ski wat langer door voor de lunch, lunch wat later en stop daarna.

Bij mij werkt dat juist averechts. Als ik honger heb moet ik eten. Door het tekort aan suikers heb ik minder kracht in de benen en wordt ik ook ongeduldig. Op ijzige pistes werkt dat juist averechts. Ik zou zeggen lunch op tijd en plan in de middag de makkelijkere pistes.

Over de tip: Ski wat langer door voor de lunch, lunch wat later en stop daarna.

Bij mij werkt dat juist averechts. Als ik honger heb moet ik eten. Door het tekort aan suikers heb ik minder kracht in de benen en wordt ik ook ongeduldig. Op ijzige pistes werkt dat juist averechts. Ik zou zeggen lunch op tijd en plan in de middag de makkelijkere pistes.

Board-a-holic op 29 jan 2024 13:51

Ik kan me voorstellen dat dat per persoon verschilt. Los van de pistekwaliteit ben ik sowieso voorstander van laat lunchen, simpelweg omdat het tussen 12 en 14u rustiger is op de pistes, en na 14u is het rustiger in de restaurants. Dubbele woordwaarde…
Wel belangrijk om goed te ontbijten en voor onderweg een snicker, een broodje of een koek meenemen. Eventueel een korte koffiepauze vlak vóór de lunch (want, dan nog rustig) en je redt het makkelijk nog een paar uur.
Onder normale omstandigheden kan je na de lunch nog een uurtje of 2 door totaan sluitingstijd, maar met deze kwaliteit is het ook geen ramp om wat eerder te stoppen.

Tip 1. Een liter jagermeister in de Camelbak. Uiteraard om slachtoffers te helpen.
Tip 2. De pistepaaltjes staan er niet voor niks. Omheen slalommen dus.
Tip 3. Als er onverhoopt een afgrond aan de andere kant van een paaltje zit: zie tip 1.

Over de tip: Ski wat langer door voor de lunch, lunch wat later en stop daarna.

Bij mij werkt dat juist averechts. Als ik honger heb moet ik eten. Door het tekort aan suikers heb ik minder kracht in de benen en wordt ik ook ongeduldig. Op ijzige pistes werkt dat juist averechts. Ik zou zeggen lunch op tijd en plan in de middag de makkelijkere pistes.

Board-a-holic op 29 jan 2024 13:51

Hier hoort ook het puntje rust bij. En dit is natuurlijk op te lossen door eerder al wat te eten, en ik kleine porties. Wat voor sporten sowieso beter is.

Maar het belangrijkste is, doe waar jij de veiligste weg voor jezelf mee vindt.

Click. Click. Peace

Vaak bu-j te bang

Vaak bu-j te bang

Pistenbully123 op 29 jan 2024 15:03

Volgens mij zijn veel wintersporters juist te niet bang

Click. Click. Peace

Ik zit nu in hinterglemm en inderdaad heb je hier nu veel ijzige pistes, zeker de dalafdalingen of halverwege.

Ik blijf idd liever bovenop de berg want er is niet veel aan met al die ijsplaten…

Een tip dat ik toe kan voegen is:

Neem een gondel ipv een dalafdaling, daarmee omzeil je de ijzige dalafdalingspistes.

Ook helpt het om goed te kijken waar je heen gaat, vaak kan je de ijzige stukken aardig vermijden als je goed oplet. En doe eerst een oefenrun, zodat je weet wat de omstandigheden zijn

Ik houd me sowieso in als ik verwacht dat een piste ijzig is, je komt gewoon heel hard neer als je valt en het is ook gemakkelijker om je controle te verliezen

Dan een serieuze tip: koop een valbroek. Die heeft bescherming op de heupen.

Ik zit nu in hinterglemm en inderdaad heb je hier nu veel ijzige pistes, zeker de dalafdalingen of halverwege.

Ik blijf idd liever bovenop de berg want er is niet veel aan met al die ijsplaten…

Een tip dat ik toe kan voegen is:

Neem een gondel ipv een dalafdaling, daarmee omzeil je de ijzige dalafdalingspistes.

Ook helpt het om goed te kijken waar je heen gaat, vaak kan je de ijzige stukken aardig vermijden als je goed oplet. En doe eerst een oefenrun, zodat je weet wat de omstandigheden zijn

Ik houd me sowieso in als ik verwacht dat een piste ijzig is, je komt gewoon heel hard neer als je valt en het is ook gemakkelijker om je controle te verliezen

LoveToBoard op 29 jan 2024 17:33

Zelf geen last van gehad dit weekend, scherpe kant en goed door de knieën, maar ken je grenzen. Veel mensen gezien boven hun comfort zaten.

Mja soms weet je het ook niet tot je de piste de eerste keer op die dag hebt gedaan denk ik?!

Voorbeeldje van afgelopen zondag, alpe lusia. Gebiedje met een beginners kant (blauwe en rode cruisers + een geweldige korte zwarte) en een iets meer gevorderde kant (Ronchi/Moena) die altijd in de schaduw ligt. In de voormiddag veel gecruised op de zuidelijke kant met vrienden, na 't eten met mijn vaste maat de Ronchi kant op.

Op die kant heb je een geweldige zwarte dalafdaling die je vol kan pakken, een paar leuke rodes en ook de plaatselijke harakiri piste. Ik noem 'm harakiri omdat hij even steil is en min of meer 't zelfde biotoop (muur, in dit geval 2, met daarna een rode uitloop). De muur is normaal gezien altijd ijzig en je ziet van de zetellift die er langs gaat telkens het spectacel van mensen die onderuit glijden. De piste heet piavac en is 1300m lang en 430m hoogteverschil, waarvan 't grootste stuk in die 2 muurtjes zitten.

Mijn maat en ik pakken 'm dus en bij de eerste bocht voel ik, mmm veel grip, leuk! Veel grip op die steile muur die eigenlijk altijd ijs is. Daarna pakken we de zwarte dalafdaling (fiamme d’oro) die je echt kan knallen, alleen deze keer, WOW wat een ijsplaat (terwijl ie normaal altijd goed ligt!). Echt effe in de noodrem moeten gaan en dan voorzichtiger de plekken opzoeken waar de sneeuw opgehoopt was en korte bochten naar beneden. Je weet het dus nooit… tot je de piste geskied hebt die dag!

Plaats een reactie