Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Onderzoek weer actueel: ‘Overschat de Nederlandse skiër zichzelf?’

Eddy_Jansen op 29 december 2023· 98 reacties

Redding op de piste
Redding op de piste

De gemiddelde vakantieskiër overschat zichzelf. Zelfs mensen die méér ski-ervaring hebben, lopen daardoor een stuk meer risico op ernstig letsel. Dat blijkt uit een onderzoek dat alarmcentrale Eurocross Assistance en het Leids Universitair Medisch Centrum in 2020 in het Oostenrijkse Flachau deden. Na de ongelukken van de laatste week, zijn de resultaten van dat onderzoek weer actueel.

Onderzoek

Een van de meest tragische ongelukken was de dood van een 14-jarige Nederlandse jongen op tweede Kerstdag in Hochoetz, in de Oostenrijkse Alpen. Hoewel de toedracht van dit ongeluk nog wordt onderzocht, was het helaas niet het enige ongeluk. Het gaat ook vaak goed, terwijl we wintersporters wel zonder lawine-uitrusting off-piste zien gaan. In hoeverre zelfoverschatting een rol speelt is de grote vraag.

Alarmcentrale Eurocross en het Leids Universitair Medisch Centrum deden in 2020 een onderzoek met als doel in kaart te brengen welke rol zelfoverschatting speelt bij skiongelukken. In het bij Nederlanders bekende Flachau werd aan 20 skiërs gevraagd zichzelf een rapportcijfer te geven. Vervolgens zijn die 20 skiërs door twee experts beoordeeld: 18 van de 20 bleken zichzelf behoorlijk te overschatten. Later is dit onderzoek uitgebreid naar 84 personen.

Bovendien bleek uit het onderzoek dat niet juist beginners zichzelf overschatten, maar vooral gevorderde skiërs. Mannen blijken zichzelf meer te overschatten dan vrouwen. Volgens de uitkomst van het onderzoek loopt de mannelijke skiër van gemiddelde leeftijd die net geen beginner meer is, het meeste risico. Die mensen nemen volgens het onderzoek een risico dat niet bij hun ski-niveau past.

Gebrek aan ervaring

Het gebrek aan ski-ervaring is één van de opvallende uitkomsten van het onderzoek. Een derde (31 procent) van de respondenten heeft in slechts één week les gehad in hun leven. Slechts drie procent gaat voorafgaand aan de wintersport naar een borstelbaan of skihal om de techniek op te halen. Mensen vinden het vaak zonder van tijd en geld. ‘We kunnen toch al skiën?’, is een veelgehoord argument. Jaarlijks gaan bijna 1 miljoen Nederlanders op wintersport. In een gemiddelde winter raken 7.000 mensen min of meer ernstig gewond.

Wat is jullie ervaring? Speelt zelfoverschatting, tijd en/of geld ook in jullie omgeving een rol? Of ben je juist bewust bezig met een goede voorbereiding op de wintersport?

Eddy_Jansen
Blogger

Plaats een reactie

Hoewel het een interessant en amusant onderzoek is, is het natuurlijk de vraag of zelfoverschatting de oorzaak is van de ongelukken afgelopen week. Uiteindelijk kan je vast zo redeneren dat elk ongeluk wel ergens iets van zelfoverschatting in zich heeft (door dader bijvoorbeeld), maar we herinneren ons ook de 2 Nederlandse dames vast nog, waarbij de pistedienst ook niet helemaal vrijuit leek te gaan…Ik zou wat terughoudend zijn met dat verband.

Qua zelfoverschatting an sich: herkenbaar natuurlijk. Alleen al door de skiadviezen die hier door over zwarte pistes carvende mensen worden met 5 weken ervaring worden gevraagd, is door gevorderden die ‘overal wel beneden komen’. Herken t ook wel van de rolbaan en inderdaad vooral bij mannen van een bepaalde leeftijd/generatie.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Geloof ik gelijk.

Ik neem me ieder jaar voor wat aan voorbereiding te gaan doen (rollenbaan) en ieder jaar lukt dat niet echt en eindigt het met “de eerste paar dagen rustig aan doen”

Ik zorg we dat ik fit ben (fietsen, oefeningen, etc)

Totales Vollidiot

Het zijn echt niet alleen de vakantieskiërs. Eergisteren bijna een ongeluk gehad omdat iemand van een lokale skiclub idioot deed. Ook niet altijd even slim: die figuren die met de volledige breedte skiën (op zichzelf mag het, maar ze zien het niet als iemand naast hen probeert in te halen). Of het recht naar beneden aan de zijkant inhalen van alle stuntelaars. Zodra er een toch die zijkant opzoekt (zeldzaam, weet ik), heb je weinig opties over.

Veilig skiën is meer dan alleen jezelf onder controle hebben, het is ook genoeg reserve houden zodat je fouten van anderen kan opvangen.

Vakantieskiërs nemen andere risico’s en wellicht ook meer, maar de lokalen zijn echt niet zonder zonde.

“Jaarlijks gaan bijna 1 miljoen Nederlanders op wintersport. In een gemiddelde winter raken 7.000 mensen min of meer ernstig gewond.”

Die 7.000, zijn dat alleen Nederlanders?

Dirk - LIVE unITed

We gingen met het gezin twee tot driemaal per jaar skieën . Maar altijd werd er in de voormiddag les genomen . Techniek bijwerken . De gevaren die verscholen zitten . Het veilig ontdekken van het skigebied . Er is zoveel te leren . Zoveel te ontdekken . En zoals bij elke sport . Hoe langer je het doet , hoe meer les je neemt , hoe meer ervaring . Des te meer ontdek je dat je nog zoveel meer te leren hebt .

“Jaarlijks gaan bijna 1 miljoen Nederlanders op wintersport. In een gemiddelde winter raken 7.000 mensen min of meer ernstig gewond.”

Die 7.000, zijn dat alleen Nederlanders?

DirkG op 29 dec 2023 09:44

Ben ik ook wel benieuwd naar. En als dat op het totaal aantal wintersporters is, hoeveel is dat dan?

Ben zelf over het algemeen vrij terughoudend.

Ook niet altijd even slim: die figuren die met de volledige breedte skiën (op zichzelf mag het, maar ze zien het niet als iemand naast hen probeert in te halen).

DSvier op 29 dec 2023 09:18

Dit ‘probleem’ begrijp ik niet. Je gaat er dan toch gewoon langs als deze persoon de andere kant op stuurt, dat betekent soms even inhouden of een tempowisseling, maar niemand kan op een willekeurig moment de hele piste in beslag nemen.
Ik vind mensen die in een rechte wedel naar beneden gaan en dan opeens uitwijken veel lastiger in te schatten.

Click. Click. Peace

Dat denk ik wel. Maar dat dit ook met de trieste ongevallen te maken heeft betwijfel ik. Het hoeft niet altijd roekeloos te zijn. Een foutje op de verkeerde plek en je komt op het nieuws.

Ook niet altijd even slim: die figuren die met de volledige breedte skiën (op zichzelf mag het, maar ze zien het niet als iemand naast hen probeert in te halen).

DSvier op 29 dec 2023 09:18

Dit ‘probleem’ begrijp ik niet. Je gaat er dan toch gewoon langs als deze persoon de andere kant op stuurt, dat betekent soms even inhouden of een tempowisseling, maar niemand kan op een willekeurig moment de hele piste in beslag nemen.
Ik vind mensen die in een rechte wedel naar beneden gaan en dan opeens uitwijken veel lastiger in te schatten.

Rogier op 29 dec 2023 09:58

In 99% van de gevallen gaat dit inderdaad prima, maar juist in die 1% van de gevallen dat de skiër die je wilt inhalen 15 regelmatige brede (carve)bochten uit het niets gaat afwisselen met korte snelle bochtjes aan 1 kant van de piste ontstaan echt gevaarlijke situaties.

Lijkt mij aardig om eens te onderzoeken of de massale invoering van de helm geleid heeft tot minder en minder ernstig letsel.
Tegenwoordig speelt de discussie feitelijk niet meer en heeft zelfs in Winterberg iedereen zo’n ding op (ook Unox- muts en spijkerbroek zijn verleden tijd), maar toch merk je dat bij bepaalde figuren een helm een vals gevoel van veiligheid lijkt te geven, waardoor het tempo opgesvoerd wordt
Daarnaast lijkt de toenemende drukte het er ook niet beter op te maken.

Om wat avonturen te schetsen: in 2020 bijna het leven uitgeskied door een local uit Oberstdorf die als een dwaze tussen de mensen door met ruim 100kmh mij rakelings miste tijdens een skilerarentraining (kan nog laaiend worden) en in 2021 een mafklapper die zonder te kijken vanuit een ziehweg de piste op schoot: gebroken schouder voor mij door ternauwernood ontwijken van heftige botsing. De eerste dus een idioot, de tweede een onwetende. Maar goed, uiteindelijk liep dit allemaal nog vrij goed af.

Laten we in ieder geval hopen dat verschrikkelijke verhalen, zoals die van de afgelopen dagen, achterwege zullen blijven. Hartverscheurend.

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 29 dec 2023 10:25

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Ook niet altijd even slim: die figuren die met de volledige breedte skiën (op zichzelf mag het, maar ze zien het niet als iemand naast hen probeert in te halen).

DSvier op 29 dec 2023 09:18

Dit ‘probleem’ begrijp ik niet. Je gaat er dan toch gewoon langs als deze persoon de andere kant op stuurt, dat betekent soms even inhouden of een tempowisseling, maar niemand kan op een willekeurig moment de hele piste in beslag nemen.
Ik vind mensen die in een rechte wedel naar beneden gaan en dan opeens uitwijken veel lastiger in te schatten.

Rogier op 29 dec 2023 09:58

In 99% van de gevallen gaat dit inderdaad prima, maar juist in die 1% van de gevallen dat de skiër die je wilt inhalen 15 regelmatige brede (carve)bochten uit het niets gaat afwisselen met korte snelle bochtjes aan 1 kant van de piste ontstaan echt gevaarlijke situaties.

JelleK op 29 dec 2023 10:12

Dan ga je er op die manier langs dat de persoon met zijn snelheid niet in jou buurt kan komen. Dus ruimer inhalen. En ja dat kan betekenen dat je even vast zit achter iemand.

Click. Click. Peace

“Jaarlijks gaan bijna 1 miljoen Nederlanders op wintersport. In een gemiddelde winter raken 7.000 mensen min of meer ernstig gewond.”

Die 7.000, zijn dat alleen Nederlanders?

DirkG op 29 dec 2023 09:44

Nee die 7000 is het totaal aantal gewonden over alle nationaliteiten.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

“Jaarlijks gaan bijna 1 miljoen Nederlanders op wintersport. In een gemiddelde winter raken 7.000 mensen min of meer ernstig gewond.”

Die 7.000, zijn dat alleen Nederlanders?

DirkG op 29 dec 2023 09:44

Nee die 7000 is het totaal aantal gewonden over alle nationaliteiten.

Snowball op 29 dec 2023 10:18

Nee, dat cijfer is vele vele malen hoger. Dit gaat om Nederlanders die gewond raken.

Click. Click. Peace

“Jaarlijks gaan bijna 1 miljoen Nederlanders op wintersport. In een gemiddelde winter raken 7.000 mensen min of meer ernstig gewond.”

Die 7.000, zijn dat alleen Nederlanders?

DirkG op 29 dec 2023 09:44

Nee die 7000 is het totaal aantal gewonden over alle nationaliteiten.

Snowball op 29 dec 2023 10:18

Nee, dat cijfer is vele vele malen hoger. Dit gaat om Nederlanders die gewond raken.

Rogier op 29 dec 2023 10:25

Heb je het onderzoek dan wel goed gelezen?
Die 7000 is het aantal geregistreerde aangifte. Dus waar een ander bij betrokken is.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Onderschat de Nederlandse wintersporter zich? Vraag dat even op een gemiddelde piste en je zult ongetwijfeld de mooiste antwoorden krijgen met als rode draad: “ik kan heel goed skieeen/boarden* want ik doe het al zoveel jaar, maar die andere Nederlanders hier op de piste…”

Feit is gewoon dat veel (gevorderde) Nederlanders zichzelf schromelijk overschatten. Ze zijn toch immers vorig jaar ook op wintersport gegaan. Of… doen het toch al jaren? Je bedoelt: je brengt max 10 dagen van de 365 door in de sneeuw in Oostenrijk, Frankrijk of een ander wintersportland. Dat is dus niet echt heel veel. Daarnaast zijn er maar weinigen die weken voordat ze gaan elke week nog even naar Snowworld gaan ofzo om even weer te oefenen.

Ik vergelijk het maar even met Max Verstappen. Zou Max zo goed zijn geweest als hij maar 2 uur per week bezig zou zijn geweest met zijn sport? Ik weet het wel zeker van niet. Dus misschien dat de gemiddelde wintersporter ook eens in de spiegel zou moeten kijken om eens eerlijk te zijn over zijn niveau.

*doorhalen wat niet van toepassing is.

Alleen in Frankrijk al raken er elk jaar tussen de 130.000 en 140.000 wintersporters gewond. (Bron: Domaines Skiables de France)

Dus jouw zin “Nee die 7000 is het totaal aantal gewonden over alle nationaliteiten.” klopt helaas niet.

Click. Click. Peace

Tegenwoordig speelt de discussie feitelijk niet meer en heeft zelfs in Winterberg iedereen zo’n ding op (ook Unox- muts en spijkerbroek zijn verleden tijd), maar toch merk je dat bij bepaalde figuren een helm een vals gevoel van veiligheid lijkt te geven, waardoor het tempo opgesvoerd wordt
Daarnaast lijkt de toenemende drukte het er ook niet beter op te maken.

HarryvdBerg op 29 dec 2023 10:15

Helaass heb ik er laatst in winterberg toch weer zat gezien.
Ook ‘ik kan echt wel skieën’ type die tussen mijn dochter (8) en mij doorschoten.

Nu is winterberg toch een anders verhaal als de alpen. Veel minder sociaal.

Het overschatten van skivaardigheden zie ik ook. Is bijna ook nodig. Als je bij skiverhuur of les aangeeft dat je nog maar net begint (mijn inschatting na 2 weken les) dan krijg je afgetrapte zooi en wordt je in t pizzapunt klasje gezet.

T is net als autorijden. Je kan best denken dat je goed rijd, maar als er achter je een file ontstaat klopt er toch iets niet.

Alleen in Frankrijk al raken er elk jaar tussen de 130.000 en 140.000 wintersporters gewond. (Bron: Domaines Skiables de France)

Dus jouw zin “Nee die 7000 is het totaal aantal gewonden over alle nationaliteiten.” klopt helaas niet.

Rogier op 29 dec 2023 10:48

Prima kerel. mij hoef je niet te overtuigen.
Maar het komt de kwaliteit van jullie site niet ten goede.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Er is best wat onderzoek uitgevoerd naar de hypothese die hierboven staat; neem je meer risico als je een helm op hebt? Op een enkele studie na, de befaamde ballon opblaasproef, is de conclusie van niet. Op die enkele studie is ook wel wat af te dingen.

Mijn hypothese zit vooral op drukte.

Een andere hypothese: aan die zelfoverschatting is helemaal niets Nederlands.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wel eerst en vooral lijkt me een onderzoek/vraagname van 20 (later in de 80) mensen niet echt statistisch relevant. Maar goed heb 't onderzoek niet gelezen.

Ik denk dat de inkopper die iedereen wel weet gewoon SNELHEID is. Zowel bij individuele risico’s of letsels als bij botsingen (dan snelheidverschil tss de 2 “participanten”).

Als ik “stuntelaars” inhaal langs de zijkant en dat recht naar beneden doe zijn er weinig opties, als ik dat met korte bochten doe en dus trager kan ik beter anticiperen en reageren. Daarom denk ik dat blauwe (of licht rode) pistes over 't algemeen veel gevaarlijker zijn dat zwarte pistes. Een relatieve beginner die kan parallellen voelt zich veel veiliger op een blauwe cruiser, en snelheid is goed kunnen skieen toch?? Dus die geeft gas, het snelheidsverschil wordt groot en het risico (zowel op eigen letsel of dat van anderen) groter.

Zou wel leuk zijn om daar eens een statistiek van te zien. De pivot tussen incidenten met letsel en de plek (piste kleur) waar het gebeurde (misschien met een delta naar het aantal mensen op die piste wanneer het druk is vs wanneer niet).

@asterino dat aantal kan echt prima voldoende zijn hoor, afhankelijk van een aantal andere factoren.

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat in Flachau mannen van 50 zichzelf overschatten. Het trekt wel een bepaalde doelgroep :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ook niet altijd even slim: die figuren die met de volledige breedte skiën (op zichzelf mag het, maar ze zien het niet als iemand naast hen probeert in te halen).

DSvier op 29 dec 2023 09:18

Dit ‘probleem’ begrijp ik niet. Je gaat er dan toch gewoon langs als deze persoon de andere kant op stuurt, dat betekent soms even inhouden of een tempowisseling, maar niemand kan op een willekeurig moment de hele piste in beslag nemen.
Ik vind mensen die in een rechte wedel naar beneden gaan en dan opeens uitwijken veel lastiger in te schatten.

Rogier op 29 dec 2023 09:58

Ineens iets heel anders gaan doen is ook niet verstandig. Eens.

Maar om op jouw vraag terug te komen: als de piste heel breed is, is er tijd zat, maar zo niet en je hebt even in moeten houden, dan ben je er nog niet zo snel voorbij.

Ik zie ook het nut niet van niet een stukje over willen laten. Dan kan daar iedereen veilig langs. Een meter of 2 is meer dan zat.

Ook niet altijd even slim: die figuren die met de volledige breedte skiën (op zichzelf mag het, maar ze zien het niet als iemand naast hen probeert in te halen).

DSvier op 29 dec 2023 09:18

Dit ‘probleem’ begrijp ik niet. Je gaat er dan toch gewoon langs als deze persoon de andere kant op stuurt, dat betekent soms even inhouden of een tempowisseling, maar niemand kan op een willekeurig moment de hele piste in beslag nemen.
Ik vind mensen die in een rechte wedel naar beneden gaan en dan opeens uitwijken veel lastiger in te schatten.

Rogier op 29 dec 2023 09:58

Overschatten de meeste toeristen zich? Waarschijnlijk wel.
Ook niet zo gek. Het verschil tussen een absolute beginner en een Anwärter qua niveau is pak hem beet vijf weekjes lessen. En dan bedoel ik niet dat je met die vijf weekjes behoorlijk kunt skiën 😉
Ski’s laten zich tegenwoordig relatief makkelijk van richting veranderen. Sturen vraagt wat meer techniek, maar richting veranderen lukt al vrij snel, zeker als de ruimte hebt. Dus dan krijg je ook al snel het idee dat je het kunt.
Snelheid is overigens maar een van de factoren. Omgevingsbewustheid is een andere vrij belangrijke. En daar ontbreekt het bij veel mensen gewoon aan. Niet alleen op de piste, maar ook op de weg, of op de roltrap, of in het gangpad van de supermarkt. Nou is het gangpad van de supermarkt uiteraard iets minder risicovol, maar het komt op hetzelfde neer: niet of te weinig anticiperen op anderen.
Maar op de piste als de snelheid oploopt, wordt dat gebrek aan omgevingsbewustheid wel een gevaar. Zeker als het zoals nu druk is.

Is wel degelijk een serieus probleem: carven met een hoge voorwaartse snelheid over de hele piste gaat doorgaans met fors lagere zijwaartse verplaatsing in vallijn. Als dan een figuur ‘schuss’ naar beneden komt is de impact enorm.

@DSvier blijkbaar wordt je door de betweters hier geacht de helderziendheid van Yomanda te hebben, de ski vaardigheden van Lindsey Von en bestaat het niet dat iemand je, juist als je m in wilt halen, je afsnijdt en je het zo onnodig lastig maakt.

Heb me daar een paar weken terug al aan geërgerd. Als dat gebeurt, en het gebeurt gewoon wel eens, dan zit je volgens de incrowd hier zelf altijd fout.

Ergerlijk. Zeker op een wat smallere piste of pad kun je dat niet altijd voorkomen. Degene voor je wel, door even de wereld om 'm heen in de gaten te houden. Meestal lost een keer laten weten dat je voorbij komt het overigens wel op.

*bericht bewerkt door Robert7 op 29 dec 2023 11:40

@DSvier blijkbaar wordt je door de betweters hier geacht de helderziendheid van Yomanda te hebben, de ski vaardigheden van Lindsey Von en bestaat het niet dat iemand je, juist als je m in wilt halen, je afsnijdt en je het zo onnodig lastig maakt.

Heb me daar een paar weken terug al aan geërgerd. Als dat gebeurt, en het gebeurt gewoon wel eens, dan zit je volgens de incrowd hier zelf altijd fout.

Ergerlijk.

Robert7 op 29 dec 2023 11:35

Het gaat mij eigenlijk vooral om de basisgedachte: wat kan ik doen om ongevallen te voorkomen en anderen zo min mogelijk tot last zijn. En in dat kader vind ik de hele piste gebruiken op volle snelheid, ook al ziet het er nog zo mooi uit, niet echt passend daarbij.

Door een beetje rekening met elkaar te houden kunnen vrijwel alle ongevallen voorkomen worden. Kijk dus ook om je heen. Skiën is af en toe net als tourwagen racen. Daar draait het om eerste worden en raakt men elkaar dan ook zeer regelmatig. Op de piste kun je alleen een helicopter vlucht winnen…

En dit geldt met name voor diegenen die kunnen skiën. Beginners hebben het druk genoeg met zichzelf. De rest moet zijn verantwoordelijkheid nemen.

Einde preek. ;)

@Robert7 niet alleen volgens de incrowd hier hoor. Wanneer je iemand inhaalt en je dreigt ermee in aanraking te komen als diegene wisselt van richting, heb je simpelweg niet genoeg ruimte in acht genomen.
Zolang het goed gaat kom je er mee weg, maar besef je wel dat de persoonlijke en juridische gevolgen groot kunnen zijn als het mis gaat.

Punt is dat niet iedereen over dezelfde skivaardigheden beschikt. Wat @DSvier al aangeeft, beginners hebben het al druk genoeg met zichzelf en wat meer moeite met oriëntatie en al helemaal wat er achter hun gebeurt. In mijn ogen is achterop komend verkeer in principe altijd verantwoordelijk simpelweg omdat ze het beste zicht op de situatie hebben. Als er dan alsnog wat gebeurt lijkt het me voor de hand liggend dat het achterop komend verkeer de situatie verkeerd heeft ingeschat, al zijn er natuurlijk altijd nuances.

En ik ben zeker geen incrowd, maar baseer me op de FIS piste regels.

@Robert7 zeker herkenbaar, maar naar mijn mening heb ik vaak nog liever dat ze voor mij gewoon door skien dan proberen te anticiperen en daardoor juist onberekenbaar worden.

Mijn tip: zorg dat je precies achter ze uitkomt, dan kan je op het laatst beslissen welke kant je ze voorbij kan steken (tegenovergestelde kant). En voorkom je dat je wordt afgesneden. Uiteraard met gematigde snelheid.

Plaats een reactie