Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Wintersport in Italië vanaf 10 januari alleen met 2G

Roel op 30 december 2021· 43 reacties

null

De 2G-regel wordt verder uitgebreid in Italië. Vanaf 10 januari is het voor ongevaccineerden eigenlijk niet meer mogelijk om in Italië op wintersport te gaan. Je moet voortaan gevaccineerd of genezen zijn om de skilift in te mogen.

Bijna overal 2G

De maatregelen zijn gisteravond bekendgemaakt door de Italiaanse regering. Vanaf 10 januari zijn restaurants, hotels, zwembaden, openbaar vervoer en ook skiliften alleen nog toegankelijk als je gevaccineerd of aantoonbaar genezen bent. In Italië noemen ze dit de zogenaamde Super Green Pass. De oorspronkelijke Green Pass (3G) verdwijnt hierdoor steeds meer naar de achtergrond. In eerste instantie gold de 2-G-regel alleen voor skigebieden in oranje regio’s. Door de oplopende coronabesmettingen wordt het nu dus een landelijke regel. In de praktijk betekent dit dat ongevaccineerden vanaf 10 januari niet meer in Italië op vakantie kunnen.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Het dalstation van de Pfannspitzbahn in Plose?

De Greenpass en Super Greenpass waren tot op heden vanaf 12 jaar en onder de 12 jaar niet nodig. Is dat nu ook veranderd of zijn dezelfde leeftijdsgrenzen nog van kracht?

De Greenpass en Super Greenpass waren tot op heden vanaf 12 jaar en onder de 12 jaar niet nodig. Is dat nu ook veranderd of zijn dezelfde leeftijdsgrenzen nog van kracht?

franksplinter op 30 dec 2021 11:23

Voor zover nu bekend is daar niks aan veranderd.
@Mathijs! Klopt. Geweldig gebiedje dat Plose, ik was er een paar weken geleden

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Vervalt hiermee de verplichte toegangstest?

Was te verwachten. Ben ook benieuwd of de PCR-test dan nog moet of kan vervallen. Scheelt toch al snel 80 euri de neus.

Life is what happens while you were checking your phone

Aan de testverplichting is voor zover bekend nog niks veranderd, maar ik sluit niet uit dat dit later bekend wordt gemaakt. Het nieuws is vers van de pers uit Italië. Over de (voor Italianen iets minder relevante) details zal hopelijk snel meer duidelijk worden.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

De test is vooral bedoeld om de import van Omicron te vertragen. Denk dat deze weer vervalt als ie in Italië de dominante versie wordt

Italië is vanaf 10-01 2G inclusief verplichte antigeentest (24 uur voor aankomst afgenomen) óf PCR test (48 uur). Daarnaast kunnen er middels steekproeven COVID testen worden afgenomen bij inkomende reizigers. Kortom; blinde paniek in meerdere wintersportlanden waarbij niemand van de betreffende regeringen zich overigens afvraagt ’ in hoeverre het nog allemaal te begrijpen is’ . Ook hier staan theorie en praktijk weer ver van elkaar. Steeds meer infectiologen (vandaag weer een artikel in de Belgische krant ’ het Nieuwsblad’) geven aan dat scenario’s ’ te zwart’ zijn neergezet. Ook zijn er inmiddels steeds meer Engelse en Deense publicaties waarin staat dat omicron voor minder opnames lijkt te zorgen. Wetenschappers proberen intussen ’ chocolade’ te maken van de nu beschikbare data maar niemand weet eigenlijk hoe het nu zit. In de tussentijd roept een belgische gouverneur dat nederlanders even niet meer welkom zijn, en nog geen 12 uur later geeft de ’ Belgische NS’ aan meer treinen in te zetten. MP Marc Rutte roept dat we voorlopig ook niet naar Duitsland moeten gaan om te winkelen terwijl de minister president van de Duitste deelstaat Nedersaksen schoorvoetend zegt ’ Nederlanders blijven welkom maar ze moeten zich wel houden aan de regels’ . Wie snapt het nog ? Europa is een grote ’ lappendeken’ , mag ik nu wel/niet op vakantie en waar moet ik allemaal rekening mee houden. Hoewel ook in Duitsland het aantal besmettingen stijgt, zei de nieuwe Duitse minister van Volksgezondheid gisteren op tv in een interview dat het land niet opnieuw in lockdown gaat. Er wordt streng gecontroleerd op de coronapas , maar alles is en blijft gewoon open met strakke regels. Voor iedereen die nog gaat, een goede vakantie toegewenst. Wij gaan volgende week naar de Duitste Alpen (Oberstdorf) i.p.v. Oostenrijk. Wellicht wat minder sneeuwzeker en wat minder piste kilometers maar aan de andere kant voorlopig minder Corona beperkingen dan Oostenrijk of Italië.

*bericht bewerkt door Stubi op 30 dec 2021 14:50

Al die regels, maar zo typsich dat ik er niks van merk hier in Zwitserland. Niemand vraagt om een QR. Vandaag in Interlaken geweest en ook daar alles open. Het is alsof ik vanuit Nederland in een andere wereld stap. Alleen een mondkapje is verplicht in winkels.
Maar…beselmettingen lopen hier hard op dus afwachten wat er gaat komen.

Het dalstation van de Pfannspitzbahn in Plose?

Mathijs! op 30 dec 2021 11:20

Komt me zeer bekend voor kan het enkel niet echt plaatsen

Eigenlijk wel erg dat het zover is moeten komen… Wat een discriminatie.

Volgende is de super super super greenpass en mag niemand skien.

Een vraag betreft de verplichte anti-geen / pcr test. Wanneer wordt deze gecontroleerd? Is dat bij de grens en/of hotel?

Controle test is aan de grens. Hotel vroeg er niet naar. Die willen enkel je green pass zien.

Afgelopen week in Livigno geweest. Aan de grens van Italie stond een agent de ramen te lappen. Toen hij mijn auto hoorde en zag wuifde hij dat we door konden rijden… Ook in het appartement werden we nergens naar gevraagd. Enkel de aankoop van een skipas en de entree van een restaurant vroeg om de “greenpass” wat feitelijk gewoon je QR code is.

Nu weet ik natuurlijk niet of mijn ervaring de standaard is of niet. Wij hebben ons in ieder geval voor Jan met de korte achternaam laten testen behalve dan dat het voor jezelf prettig is om te weten dat je op dat moment negatief bent.

Is een papieren/pdf reiscertificaat voldoende of moet het er 1 met een QR code zijn? Voor de antigeentest voor inreizen.

Ik zit echt heel erg te twijfelen, zeker na ik bovenstaande berichten heb gelezen. Ik ben hersteld van Corona en ontvang 8 Jan mijn herstelbewijs. Daarmee voldoe ik aan de 2G regel maar ik blijf nog wel een aantal weken positief testen dus ik kan weer geen negatieve PCR test (terwijl ik dus gevaccineerd en hersteld ben…) zijn er nog meer reizigers naar Italië bij de grens gecontroleerd? Of is iemand in dezelfde situatie als ik naar Italië gereisd? Denk dat je alleen je PCR bij de grens moet laten zien, daarna voldoet je QR code…

Ik zit echt heel erg te twijfelen, zeker na ik bovenstaande berichten heb gelezen. Ik ben hersteld van Corona en ontvang 8 Jan mijn herstelbewijs. Daarmee voldoe ik aan de 2G regel maar ik blijf nog wel een aantal weken positief testen dus ik kan weer geen negatieve PCR test (terwijl ik dus gevaccineerd en hersteld ben…) zijn er nog meer reizigers naar Italië bij de grens gecontroleerd? Of is iemand in dezelfde situatie als ik naar Italië gereisd? Denk dat je alleen je PCR bij de grens moet laten zien, daarna voldoet je QR code…

Bas76 op 04 jan 2022 23:08

Voor inreizen italie kun je ook een antigeentest van max 24u oud gebruiken. Met antigeentest is de kans dat je positief test stukken kleiner dan met een pcr test.

Mensen die we vorige week spraken zitten in dezelfde situatie als jij (recent herstelbewijs). Echter zij hebben de gok genomen en zijn, net als wij nergens gevraagd om een bewijs (negatieve test). Maargoed, ik snap dat je op basis daarvan niet met een gerust gevoel erheen zult gaan. Ik zou gewoon een paar zelftesten halen bij de drogist want feitelijk is een antigeen test soort van hetzelfde, Als die zelftest negatief is, kun je er vlgs mij vanuit gaan dat ook de antigeentest negatief zal zijn. Ik kon de negatieve test uploaden in mijn corona check app dus feitelijk heb je dan alles in 1 app gedocmenteerd. Het passenger locator form heb ik ook braaf ingevuld maar daar heeft werkelijk geen haan naar gekraaid maar dat is slechts een kleine moeite om in te vullen.

Voor wat betreft het herstelbewijs zou ik wel even goed checken of deze ook in het internationale deel van je corona check app komt. Hierover sprak ik namelijk iemand die dat niet voor elkaar kreeg, enkel het nationale gedeelte. Daardoor kon hij geen skipas kopen. Maar zodra dat in je internationale QR code geupload is, zou dat moeten werken en voldoe je feitelijk aan de 2G regel.

Hi Ruud, dank je, dat was inderdaad een goede optie geweest. Eerst thuis test doen, als die negatief is dan een antigeen test. Maar we wilden zeker weten dat we konden dus we zijn geswitched naar een leuke plek in Frankrijk! Val morel in Grand Domaine. Daar sneeuwt het aankomend weekend flink dus volgende week zal er vast nog wat liggen voor ons!

Wij zijn voornemens naar Kronplatz te gaan in de voorjaarsvakantie met onze drie kids, varierend van 7-12 jaar. De oudste twee hebben net corona gehad dus zijn ‘genezen’. De jongste echter nog niet. Door de nieuwe berichtgeving en ook de info die op de site van Minbuza staat over de regels in Italie vanaf 10 januari, bracht mij (en mensen om me heen) in verwarring; zoals je daar leest moeten kids vanaf 6 jaar ook gevaccineerd zijn om in Italie te mogen skien. En ja, onze dochter van 7 is nog niet gevaccineerd en doen we ook liever nog niet. Vandaar dat ik navraag heb gedaan bij ons hotel en vanmorgen onderstaand antwoord kreeg. Fijn dus! Maar vind het een kwalijke zaak hoe het hier in NL wordt verkondigd op de Minbuza site. En dat is niet de eerste keer dat daar fouten in staan… vandaar dat ik het graag met jullie deel:)

"nein, ein Kind mit 7 Jahre muss nicht geimpft sein. Das ist ab 12 Jahre in Italien. Im Moment braucht man ein Test um in Italien reinzufahren….

Was Sie für die Einreise nach Südtirol sowie zur Rückkehr in Ihr Heimatland beachten müssen, finden Sie hier:
https://www.suedtirol.info/de/informationen/coronavirus/anre… http://www.kronplatz2021.com/

Noob vraag.

Voor Italië moet je nu gevaccineerd zijn plus antigeen (24u) of pcr (48u)

Wat betekent antigeen test? Is dat zo’n thuis test? Wanneer ik op internet zoek vind ik allerlei commerciële sites waar antigeen test incl arts verklaring worden aangeboden. Zoals deze (willekeurig voorbeeld) https://www.toegangsbewijs.nu

Voor een antigeen test, wordt dan een thuis test geaccepteerd?

The older I get, the better I was

Je hebt een reiscertificaat nodig, dus die van toegangsbewijs.nu voldoet want daar zit dat bij.

@MCRTS in de app van BuZa staat dat niet hoor. Daar staat hetzelfde als wat je van het hotel hebt gehoord.

null
null

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 07 jan 2022 15:29

Weet iemand hoe om te gaan met onderstaande regel en dan met kinderen tussen de 12-17 jaar waarvan het vaccinatiebewijs verloopt in de voorjaarsvakantie…

Let op: met ingang van 1 februari 2022 is een vaccinatiebewijs voor gebruik in Italië nog maar 6 maanden geldig.

Noob vraag.

Voor Italië moet je nu gevaccineerd zijn plus antigeen (24u) of pcr (48u)

Wat betekent antigeen test? Is dat zo’n thuis test? Wanneer ik op internet zoek vind ik allerlei commerciële sites waar antigeen test incl arts verklaring worden aangeboden. Zoals deze (willekeurig voorbeeld) https://www.toegangsbewijs.nu

Voor een antigeen test, wordt dan een thuis test geaccepteerd?

Onnem op 07 jan 2022 14:35

Ja, die test hebben wij en onse drie kids in de auto gedaan toen we halverwege Frankrijk waren. Wel de avond ervoor thuis nog even gecheckt of iedereen negatief was ;-)

Noob vraag.

Voor Italië moet je nu gevaccineerd zijn plus antigeen (24u) of pcr (48u)

Wat betekent antigeen test? Is dat zo’n thuis test? Wanneer ik op internet zoek vind ik allerlei commerciële sites waar antigeen test incl arts verklaring worden aangeboden. Zoals deze (willekeurig voorbeeld) https://www.toegangsbewijs.nu

Voor een antigeen test, wordt dan een thuis test geaccepteerd?

Onnem op 07 jan 2022 14:35

Ja, die test hebben wij en onse drie kids in de auto gedaan toen we halverwege Frankrijk waren. Wel de avond ervoor thuis nog even gecheckt of iedereen negatief was ;-)

Lotte78 op 07 jan 2022 22:28

Hoi lotte!

Is deze ook nog gechecked aan de grens of bij het hotel? Wij hebben nu bij spoedtest een antigeentest staan de avond voor vertrek. Maar dit is 20 euro pp goedkoper en dat is toch weer een lekkere lunch op de piste. En is de test dan 24 uur geldig na afname, of de hele dag na dat je hem hebt afgenomen?

Wij hebben ook voor een spoedtest gekozen. 17:55u afnemen en dan s nachts vertrekken. Op zich voldoende tijd om in Italie te komen maar als die test van toegansbewijs.nu ook geldig is, zitten we toch rustiger in de auto als we die in de vroege ochtend afnemen.

Hi Ruud, dank je, dat was inderdaad een goede optie geweest. Eerst thuis test doen, als die negatief is dan een antigeen test. Maar we wilden zeker weten dat we konden dus we zijn geswitched naar een leuke plek in Frankrijk! Val morel in Grand Domaine. Daar sneeuwt het aankomend weekend flink dus volgende week zal er vast nog wat liggen voor ons!

Bas76 op 06 jan 2022 18:03

En je kunt ook gewoon de gratis test voor toegang doen, die heeft ook een internationale code. Dus geen extra kosten

Hi Ruud, dank je, dat was inderdaad een goede optie geweest. Eerst thuis test doen, als die negatief is dan een antigeen test. Maar we wilden zeker weten dat we konden dus we zijn geswitched naar een leuke plek in Frankrijk! Val morel in Grand Domaine. Daar sneeuwt het aankomend weekend flink dus volgende week zal er vast nog wat liggen voor ons!

Bas76 op 06 jan 2022 18:03

En je kunt ook gewoon de gratis test voor toegang doen, die heeft ook een internationale code. Dus geen extra kosten

Suzy op 08 jan 2022 15:27

Internationale code is in dit geval voldoende als “reiscertificaat”?

Plaats een reactie