Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Touroperators hebben al aanbod voor volgende winter 2023/2024

Roel op 31 januari 2023· 23 reacties

Er is al aanbod voor de winter 2023/2024
Er is al aanbod voor de winter 2023/2024

Ben je terug van je wintersportvakantie en heb je al nagedacht over volgend jaar? Dan is dit het moment om misschien al iets vast te leggen, vooral als je met een wat grotere groep op wintersport gaat. Van verschillende touroperators horen we dat ze al aanbod hebben voor de winter 2023/2024.

Grotere appartementen

Zo zie je op onze accommodatievergelijker dat diverse reisorganisaties accommodaties aanbieden voor de voorjaarsvakantie van 2024, maar ook daarbuiten. Het gaat onder andere om Interhome, Belvilla en Novasol. Ook booking.com heeft aanbod.

Bij veel touroperators gaat het om wat grotere appartementen en/of chalets die nu te boeken zijn. Als je met een familie of vriendengroep op pad wil is dit dus misschien het moment om alvast toe te slaan. Grotere accommodaties zijn ieder jaar gewild, zeker in het hoogseizoen.

Noot van de redactie

Het merendeel van de artikelen op Wintersport.nl is volledig onafhankelijk geschreven. Dat geldt ook voor dit artikel. Er is geen enkele vorm van bemoeienis geweest, wél ondersteun je ons door op de links in dit artikel te klikken en een aankoop te doen. » Lees meer

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Hilarisch.
Als iets het aanbod bij de touroperators kenmerkt is het dat ze niet de toplocaties hebben…
En dan nu suggereren dat je vroeg kunt boeken…hahaha
Maar er zullen weer heel veel mensen intrappen.

Hilarisch.
Als iets het aanbod bij de touroperators kenmerkt is het dat ze niet de toplocaties hebben…
En dan nu suggereren dat je vroeg kunt boeken…hahaha
Maar er zullen weer heel veel mensen intrappen.

Liezen op 31 jan 2023 10:54

Weer een hilarische reactie. Ik heb vaak genoeg toplocaties geboekt via een touroperator. 4* met welness en zwembad, ski in ski out. En dat tegen een prijs waar je gewoon nooit onder kan komen als je alles los zou boeken aangezien touroperators skipassen e.d. groot inkopen.

Born to Ride

M.i. gaat het voorbeeld van Matthias123 behoorlijk goed op in met name Frankrijk en heeft Liezen het natuurlijk (alleen) over Lech. Heb zelf de grote touroperators dit jaar vergeleken met zelf regelen in Oostenrijk en dit waren inderdaad niet de beste locaties. En vaak ook duurder.

Hilarisch.
Als iets het aanbod bij de touroperators kenmerkt is het dat ze niet de toplocaties hebben…
En dan nu suggereren dat je vroeg kunt boeken…hahaha
Maar er zullen weer heel veel mensen intrappen.

Liezen op 31 jan 2023 10:54

Dit ligt toch een stuk genuanceerder. Over het wel of niet boeken bij een touroperator, voor- en nadelen, prijs ezv hebben we een uitgebreide inspiratiesessie gemaakt afgelopen seizoen voor leden, die teruggekeken kan worden. Het is het zo dat we in de prijsvergelijker ook VVVs hebben en steeds meer accommodaties direct meenemen om juist een goede overzicht te bieden.

*bericht bewerkt door BenB op 01 feb 2023 10:40

Ik ben blind voor mijn eigen schrijffouten ;-)

Het is een simpel feit dat een touroperator geld moet verdienen.
Accomodaties die zelf hun kamers vol krijgen, zonder hulp, zullen dat altijd doen. Want het kost ze geld om het via een intermediair te doen.
Lech is een goed voorbeeld, je vindt Lech niet/nauwelijks bij de touroperators. En dat is altijd zo geweest. (Er is in Lech zelfs een hotel dat geen prijzen voor de Kerstvakanties publiceert, de wachtlijst is te lang. En het is geen goedkoop hotel)
Maar er zijn veel meer van dat soort plekken.

Op booking.com zie je regelmatig mensen die in hun recensie schrijven dat ze weer teruggekeerd zijn naar dat zelfde hotel. Steeds weer geboekt via Booking.com…Het domste wat je kunt doen, herhaalboekingen bij hetzelfde hotel via een bookings-site. Je betaalt vaak meer, en het hotel verdient minder aan je. De beste kamers krijg je zo niet…

*bericht bewerkt door Liezen op 01 feb 2023 11:10

Het is een simpel feit dat een touroperator geld moet verdienen.
Accomodaties die zelf hun kamers vol krijgen, zonder hulp, zullen dat altijd doen.
Lech is een goed voorbeeld, je vindt Lech niet/nauwelijks bij de touroperators. Maar er zijn veel meer van dat soort plekken.

Liezen op 01 feb 2023 10:53

Veel accomodaties, ook degenen die zelf hun accomodatie gewoon vol zouden kunnen krijgen kiezen er toch voor om dit via een touroperator te doen. Je bent namelijk verzekerd van een vast bedrag aan inkomsten, daarnaast neemt een touroperator je zeer veel werk uit handen, wat zeker voor investeerders handig is. Accomodaties in privebezit zal je idd minder bij touroperators zijn, maar tegenwoordig zijn steeds meer complexen in handen van investeerders en deze maken vaak de keuze om al het werk uit handen te geven.

Een touroperator moet inderdaad geld verdienen, maar dat doen ze dus door alles zeer groot in te kopen, skipassen tegen >50% korting en ook de accomodaties zijn een stuk goedkoper ingekocht omdat ze het voor een heel seizoen inkopen. Daardoor kunnen ze het goedkoop aanbieden en er alsnog winst op maken. In Lech is nagenoeg alles in handen van private eigenaren welke veel zelf regelen en daardoor niet voor een touroperator kiezen.

Born to Ride

Een “complex” is voor mij nooit een toplocatie ;-)
En bottom-line is niet of iets privaat eigendom is of niet. De echte toplocaties krijgen hun kamers het hele seizoen zonder hulp helemaal vol, en gaan geen onnodig geld afdragen aan intermediairs.
Het woord toplocatie gaat daarbij overigens niet alleen over locatie. Het gaat over het gehele plaatje.

Een toplocatie is een accomodatie die aan het eind van het seizoen z’n volgende seizoen alweer praktisch volgeboekt heeft met stamgasten. En ja dat kan ook een hotel zijn met 150 bedden.
Waar je als nieuwe gast pas met moeite tussenkomt.

*bericht bewerkt door Liezen op 01 feb 2023 11:28

Jullie kunnen elkaar de tent uit proberen te lokken de hele tijd, maar je vergelijkt appels en peren met elkaar Liezen. Lech is niet gelijk aan de rest van de Alpen.

Een “complex” is voor mij nooit een toplocatie ;-)
En bottom-line is niet of iets privaat eigendom is of niet. De echte toplocaties krijgen hun kamers het hele seizoen zonder hulp helemaal vol, en gaan geen onnodig geld afdragen aan intermediairs.

Liezen op 01 feb 2023 11:19

Blijf maar lekker dromen. Genoeg echte toplocaties bij touroperators, ook zeer luxe chalets direct aan de piste e.d. Welkom in de wereld van investeringsmaatschappijen die verhuur bijzaak vinden en vooral afgaan op waardestijgingen van vastgoed. Dat ze door verhuur wat extra bij verdienen is een leuk extraatje, de waardevermeerdering van vastgoed kan een veelvoud zijn van de verhuuropbrengsten. Precies ook de reden dat er in Nederland zoveel vastgoed leeg staat terwijl er grote woningnood is.

Born to Ride

Het is een simpel feit dat een touroperator geld moet verdienen.
Accomodaties die zelf hun kamers vol krijgen, zonder hulp, zullen dat altijd doen.
Lech is een goed voorbeeld, je vindt Lech niet/nauwelijks bij de touroperators. Maar er zijn veel meer van dat soort plekken.

Liezen op 01 feb 2023 10:53

Veel accomodaties, ook degenen die zelf hun accomodatie gewoon vol zouden kunnen krijgen kiezen er toch voor om dit via een touroperator te doen. Je bent namelijk verzekerd van een vast bedrag aan inkomsten, daarnaast neemt een touroperator je zeer veel werk uit handen, wat zeker voor investeerders handig is. Accomodaties in privebezit zal je idd minder bij touroperators zijn, maar tegenwoordig zijn steeds meer complexen in handen van investeerders en deze maken vaak de keuze om al het werk uit handen te geven.

Een touroperator moet inderdaad geld verdienen, maar dat doen ze dus door alles zeer groot in te kopen, skipassen tegen >50% korting en ook de accomodaties zijn een stuk goedkoper ingekocht omdat ze het voor een heel seizoen inkopen. Daardoor kunnen ze het goedkoop aanbieden en er alsnog winst op maken. In Lech is nagenoeg alles in handen van private eigenaren welke veel zelf regelen en daardoor niet voor een touroperator kiezen.

Matthias123 op 01 feb 2023 11:01

Eens, de vroegere eigenaar van Sunweb heeft b.v. is inmiddels als investeerder mede-eigenaar van meer dan 40 hotels in de Alpen o.a. in Serfaus, St Anton en Sölden. En Interhome en Belvilla bieden uitbaters een compleet pakket aan, zelfs incl. schoonmaak mits dat gewenst is. Daarom is het exclusieve aanbod bij deze partijen vrij hoog. Dat Lech en sommige andere plaatsen niemand nodig hebben, dat is duidelijk. Wel kan je via het systeem van de VVV ook boekingen in Lech maken: VVV. Over het algemeen werken de Tourismusbüros ook niet gratis.

*bericht bewerkt door BenB op 01 feb 2023 11:27

Ik ben blind voor mijn eigen schrijffouten ;-)

Het is een simpel feit dat een touroperator geld moet verdienen.
Accomodaties die zelf hun kamers vol krijgen, zonder hulp, zullen dat altijd doen.
Lech is een goed voorbeeld, je vindt Lech niet/nauwelijks bij de touroperators. Maar er zijn veel meer van dat soort plekken.

Liezen op 01 feb 2023 10:53

Veel accomodaties, ook degenen die zelf hun accomodatie gewoon vol zouden kunnen krijgen kiezen er toch voor om dit via een touroperator te doen. Je bent namelijk verzekerd van een vast bedrag aan inkomsten, daarnaast neemt een touroperator je zeer veel werk uit handen, wat zeker voor investeerders handig is. Accomodaties in privebezit zal je idd minder bij touroperators zijn, maar tegenwoordig zijn steeds meer complexen in handen van investeerders en deze maken vaak de keuze om al het werk uit handen te geven.

Een touroperator moet inderdaad geld verdienen, maar dat doen ze dus door alles zeer groot in te kopen, skipassen tegen >50% korting en ook de accomodaties zijn een stuk goedkoper ingekocht omdat ze het voor een heel seizoen inkopen. Daardoor kunnen ze het goedkoop aanbieden en er alsnog winst op maken. In Lech is nagenoeg alles in handen van private eigenaren welke veel zelf regelen en daardoor niet voor een touroperator kiezen.

Matthias123 op 01 feb 2023 11:01

Eens, de vroegere eigenaar van Sunweb heeft b.v. is inmiddels als investeerder mede-eigenaar van meer dan 40 hotels in de Alpen o.a. in Serfaus, St Anton en Sölden. En Interhome en Belvilla bieden uitbaters een compleet pakket aan, zelfs incl. schoonmaak mits dat gewenst is. Daarom is het exclusieve aanbod bij deze partijen vrij hoog. Dat Lech en sommige andere plaatsen niemand nodig hebben, dat is duidelijk. Wel kan je via het systeem van de VVV ook boekingen in Lech maken: VVV. Over het algemeen werken de Tourismusbüros ook niet gratis.

BenB op 01 feb 2023 11:26

https://www.lechzuers.com/en/booking/accommodations… i.p.v. Feratel ;)

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 01 feb 2023 11:39

Lech is niet gelijk aan de rest van de Alpen.

Geraertshoven op 01 feb 2023 11:21

Klopt precies. Lech is een toplocatie ;-)

En sorry, maar “de vroegere eigenaar van Sunweb die nu 40 hotels in St.Anton en Sölden etc heeft”. Dat zijn dus per definitie geen toplocaties, maar is een akelig generiek hotelconcern. Of zoiets vies als “investeringsmaatschappijen”. Houd toch op, per definitie geen top.
Ik begrijp overigens dat men dit bij wintersport.nl anders ziet. Click, click , click ;-)

Bijgaand het hotel in Lech wat ik noemde (met wachtlijst voor de kerstvakantie): www.almhof.at
Sinds 1400 in familie handen. Bij reserveren direct 50% aanbetalen. Just because they can. Boek het maar 'ns op booking.com (niet dus)

Dat is een tophotel in een toplocatie in een topskioord. (In Lech lachen ze om St.Anton. In Ischgl lachen ze om Sölden) (en nee, ik kan dat niet betalen)

*bericht bewerkt door Liezen op 01 feb 2023 12:00

Jeetje. Wat een eenzijdige visie laat je merken zeg. En ook nog eens kinderachtig click, click, click…

Als men werkelijk zonder moeite altijd het hotel volgeboekt heeft zou je mogen verwachten dat ze de prijzen kunnen laten stijgen…Immers toch volledige bezettingsgraad?

Ik snap heel goed dat veel uitbaters aan risicospreiding doen. Deles lagere prijs, maar wel gegarandeerd.

In Lech gaat dat natuurlijk anders. Alle prinsjes en prinsesjes moeten immers ook slapen…

Totales Vollidiot

Jeetje. Wat een eenzijdige visie laat je merken zeg. En ook nog eens kinderachtig click, click, click…

Als men werkelijk zonder moeite altijd het hotel volgeboekt heeft zou je mogen verwachten dat ze de prijzen kunnen laten stijgen…Immers toch volledige bezettingsgraad?

Ik snap heel goed dat veel uitbaters aan risicospreiding doen. Deles lagere prijs, maar wel gegarandeerd.

In Lech gaat dat natuurlijk anders. Alle prinsjes en prinsesjes moeten immers ook slapen…

Kdtl op 01 feb 2023 12:08

Ik vind het dit keer nog wel meevallen, heb al veel ergere reacties van hem gezien. Alleen een 5* accomodatie aan de piste in Lech is een toplocatie, de overige 99,999% van de accmodaties in de Alpen is gewoon nu eenmaal een flop.

Born to Ride

Jeetje. Wat een eenzijdige visie laat je merken zeg. En ook nog eens kinderachtig click, click, click…

Als men werkelijk zonder moeite altijd het hotel volgeboekt heeft zou je mogen verwachten dat ze de prijzen kunnen laten stijgen…Immers toch volledige bezettingsgraad?

Ik snap heel goed dat veel uitbaters aan risicospreiding doen. Deles lagere prijs, maar wel gegarandeerd.

In Lech gaat dat natuurlijk anders. Alle prinsjes en prinsesjes moeten immers ook slapen…

Kdtl op 01 feb 2023 12:08

Die clicks zijn bepaald niet kinderachtig.
En echte toplocaties hebben nauwelijks risico-spreiding nodig. Dat is precies waar dit over gaat.

Jeetje. Wat een eenzijdige visie laat je merken zeg. En ook nog eens kinderachtig click, click, click…

Als men werkelijk zonder moeite altijd het hotel volgeboekt heeft zou je mogen verwachten dat ze de prijzen kunnen laten stijgen…Immers toch volledige bezettingsgraad?

Ik snap heel goed dat veel uitbaters aan risicospreiding doen. Deles lagere prijs, maar wel gegarandeerd.

In Lech gaat dat natuurlijk anders. Alle prinsjes en prinsesjes moeten immers ook slapen…

Kdtl op 01 feb 2023 12:08

Ik vind het dit keer nog wel meevallen, heb al veel ergere reacties van hem gezien. Alleen een 5* accomodatie aan de piste in Lech is een toplocatie, de overige 99,999% van de accmodaties in de Alpen is gewoon nu eenmaal een flop.

Matthias123 op 01 feb 2023 12:12

Dan lees je niet goed. Ons ontbijtpensionnetje op de piste in Lech is ook een toplocatie ;-)

*bericht bewerkt door Liezen op 01 feb 2023 12:41

Ik heb al eens gekeken hier in mijn periode (2e week Kerstvakantie) in de twee gebieden op mijn shortlist (Valloire en Livigno) en ben van mijn stoel gevallen van de prijzen. Dat zal de meuk zijn die ze verleden jaar niet verhuurd kregen en dan nu maar al online zetten? €4000 voor een piepklein appartement met slechts één slaapkamer (en waarschijnlijk weer een hele resem sofabedden om het aantal slaapplaatsen kunstmatig op te drijven)? Voor die prijs kan ik een week halfpension boeken in een hotel.

Ik wacht nog wel even om te boeken. Zo kan ik ook al bij Booking.com een hotel boeken dat mij zeer interesseert, alleen is het zo’n €1000 per week duurder dan normaal voor kamer en ontbijt, terwijl de goedkopere prijs die ik heb door via email aan te vragen halfpension is.

Vraag me af of dit een fenomeen is dat bij Livigno algemeen is, misschien moet Booking.com BTW rekenen op hun diensten, terwijl dit in Livigno rechtstreeks niet het geval is…

Booking is sowieso erg duur als het op de bekendere wintersportplaatsen aankomt. Het is meer een site voor onderweghotels en stedentripjes (hoewel ook dan rechtstreeks boeken vaak iets goedkoper is.

Ik heb mijn hotels nog nooit beterkoop gevonden via een reusbureau, een bookingsite of godweetwelke poenpakker dan rechtstreeks.
De meeste staan bovendien niet op die sites en nog minder in de reisbureauboekjes. Ze zijn ook vaak klein.
Wat appartementen en hotelkazernes betreft: geen ervaring mee. Ook geen interesse in.

*bericht bewerkt door bartvwg op 01 feb 2023 16:31

Bla, bla, bla.

-foutje-

*bericht bewerkt door Auke83 op 02 feb 2023 22:13

Mooie ongenuanceerde reacties :-)
Ik werk dus voor “zo’n touroperator” en kan mij in de diverse meningen wel vinden. Er zijn accommodaties die zelf hun bedden vol krijgen en kiezen dit zonder touroperator te doen. Zijn dit betere hotels dan andere ? Gaat het om de pareltjes… ik weet het niet. Deze hotels maken deze keuze. Voordelen voor acco’s om wel via een touroperator te werken: ze krijgen in ruil voor winterbedden vaak zomergasten, ze krijgen gegarandeerde inkomsten bij een garantiecontract, geen omkijken naar boekingen, geen marketingkosten en noem maar op. Nadelen: mogelijk minder inkomsten ivm lagere kamerprijs. Daarnaast zijn er inderdaad een aantal investeerders die prima accommodaties bouwen op dit moment. Dat kunnen hotels zijn, maar steeds vaker luxe appartementencomplexen in zowel Frankrijk en steeds meer in Oostenrijk. Regelmatig zijn deze te vinden in programma’s van de touroperators. Dan het voordeel voor de klant: Door grootschalige inkoop en zeker ook inkoop van skipassen kan een pakketreis dan voordeliger uitpakken dan “los boeken”. Kortom, de keuzes voor accommodatie verschaffers ligt iets genuanceerder dan in verschillende reacties naar voren komt…

Reactie op Liezen:
Ik heb inmiddels in een groot aantal skigebieden geskied in de wereld. Tot mijn eigen verbazing zat Lech daar nog niet tussen tot afgelopen week. Wel de St Anton-kant, maar op een of andere manier nooit de Lech kant gehad. Maar….wat een overgewaardeerd gebied is dit zeg ! Onlogische en slechte verbindingen, een rondje kan je alleen “met de klok mee” skien, veel prikken, lopen door dorpen, verbindings sleepliften of lopende banden, liften die je naar beneden moeten nemen of horizontaal, noem maar op. Het lijkt wat vergane glorie te gaan worden en het gebied wordt hard voorbij gestreefd door andere gebieden die sneller moderniseren. Kortom, er is dus meer en beter te krijgen dan de Arlberg alleen voor een plak minder geld !

Paulr

Bovenstaande over Lech herken ik wel. Was er een paar jaar geleden en viel me toen ook al op dat met name de prijzen er “top” zijn.

Door grootschalige inkoop en zeker ook inkoop van skipassen kan een pakketreis dan voordeliger uitpakken dan “los boeken”. Kortom, de keuzes voor accommodatie verschaffers ligt iets genuanceerder dan in verschillende reacties naar voren komt…

Paulr op 02 feb 2023 23:15

Kan jij mij, als insider, verklaren waarom ik in april bv wel hele goede pakketten kan vinden zoals jij ze hierboven omschrijft maar dat in december echt alles te duur lijkt? Alleszins duurder dan ik deze winter betaald heb in een zelf georganiseerde reis.

Het valt me overigens op dat ik via externe boekingssites nu al hotels kan boeken, weliswaar veel te duur, terwijl ik via het hotel rechtstreeks dit nog niet kan.

Boekmaand of vertrekmaand december van april ? Zelfde bestemming ? Vergelijk je zelfde soort week ? Laagseizoen dec vs laagseizoen april etc. Ligt er maar net aan hoe een contract (accommodatie) wordt doorgerekend en welk aandeel van de totale omkoopsom toegerekend wordt aan een bepaalde week. In NL is hele maand april (behalve dutchweek) laagseizoen, dus wordt slechts een klein deel van huursom aan deze weken toegerekend. Tel daarbij doorgaans een lage skipas prijs en het voordeel is daar….

*bericht bewerkt door Paulr op 03 feb 2023 14:13

Paulr

Plaats een reactie