Tips voor Alta Badia

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Ja piste 8 einde dag, ieder jaar vraag ik mij weer af hoe het kan dat zo’n blaauwe piste helemaal vol zit met hopen >einde dag? Waar ligt dat aan?

Zorba op 12 jan 2024 16:29

Omdat op die pistes de meesten de bochten niet snijden, maar lekker de piste aan het afschrapen zijn. Een beetje wat je ook veel snowboarders ziet doen. Dat valt meer op, maar skiërs zijn met meerderen…

DSvier op 12 jan 2024 18:44

Ja maar dat verwacht ik juist bij een “lastige” rode en niet van een laffe blaauwe.

Zorba op 12 jan 2024 19:13

Wat jij een “laffe blaauwe” noemt vinden anderen een stevige blauwe, halve rode ;-), En wat jij een “lastige rode” vindt, vindt DSvier misschien een lichte rode ;-)

Punt is als je ofwel de techniek nog niet hebt, ofwel defensief skiet (gebeurt mij ook echt nog wel regelmatig)je terug grijpt naar de basis… en voor velen is dat schrapen ;-)

Ik weet dat er velen zeggen dat ze donker rood en zwart carven, maar ik zie het toch heel zelden ;-)

*bericht bewerkt door Asterino op 12 jan 2024 19:28

Je kan van Badia ook skiën naar La Villa
Neem het verbindingslift 63 Pradüc dan lift 64 Sponata dan de blauwe afdaling 25
alleen op het einde moet je rechts onder lift 58 door naar lift 54 Colz
en dan ben op de parkeerplaats La Villa en naar rechts ga naar de gele gondel
Terug ga je bij Bamby afdaling 24 dan lift 54 57 skiën naar lift 56 [ lift 58 overslaan ]
rode piste 27 maar die is niet moeilijk maar dat zie wel als in lift 64 zit ,dan weer
verbindingslift 63 en je bent weer terug in Badia

*bericht bewerkt door leokouter op 12 jan 2024 19:52

Ja maar dat verwacht ik juist bij een “lastige” rode en niet van een laffe blaauwe.

Zorba op 12 jan 2024 19:13

Precies dezelfde reden dat je het op zwarte pistes het minst ziet: het percentage skiërs die technisch kunnen skiën wordt hoger en dus minder mensen die de boel omploegen.

DSvier op 12 jan 2024 19:23

Zal dat wel zijn, maar ook het “mythische” van een zwarte… skieen gewoon veel minder mensen op. Terwijl ik legio rodes ken die steiler en moeilijker zijn dan het merendeel van de zwartes. Had dat ook hoor, ben zelf nog maar een gemiddelde skier. Toen ik 6 jaar geleden in de dolomieten aankwam en mijn eerste “feiten op de neus” momentje kreeg toen ik zei “ja ik kom overal wel af” (knikkende knieen zwart niet ;-) ), tegen mijn vriendin (ex racer)… heb ik best wel wat les genomen.

Een vriend van ons is trainer (traint de 14-16 jarige racers), Ik zei 'm, ok ik kan dus niet skieen, wil focussen op carven en korte bochten maar heb soms nog knikkende knieen op zwart. Wel na 2 halve dagen alleen zwart skieen, ben je daar wel van verlost ;-) (niet dat je dan goed kan skieen). Was wel bevrijdend, wetend dat je overal redelijk vlot afkomt… en dan begint het sleutelen aan techniek natuurlijk, met grenzen want ben een oude man.

Soit dit totaal off topic!

*bericht bewerkt door Asterino op 12 jan 2024 19:35

null

k zou lekker in Corvara beginnen. § mukkie op 12 jan 2024 13:49

Vanuit La Val? Dat ligt een beetje halverwege La Villa - Picolein…

DSvier op 12 jan 2024 14:36

Met de auto toch? Anders beginnen met lessen in La Villa. Ik ben sowieso altijd voor een aantal jaar flink lessen…was vroeger heel gebruikelijk. 😉

Allen dank voor de reacties. Ben vandaag aangekomen in Alta Badia en we waren vanmiddag alvast begonnen met oefenen. Geparkeerd bij Badia en eerst 2x de piste 51 gedaan bij lift 60. Deze was inderdaad erg eenvoudig en kort. Dus wij dachten door te kunnen naar lift 61 lacrusc 1 om piste 52 te doen.

Nou dat veel heel erg tegen helaas. Toen we uit de lift kwamen snapten we eerst niet waar we heen moesten, nergens stond een bordje met het pistenummer en alle pistepaaltjes waren rood met oranje ipv blauw. Wij dachten dus op een rode piste terecht gekomen te zijn. Na wat rondzoeken zagen we dat als we rechts aanhielden de ‘easy’ variant op rechts konden pakken. We vonden deze piste echter erg steil en lastig en kwamen heel moeizaam naar beneden.

Is het normaal dat in alta badia, de pistepaaltjes niet blauw zijn om aan te geven dat je op een blauwe piste bent? Ik heb wat filmpjes van andere pistes gekeken op Youtube daar zag ik ook de oranje met rode pistepaaltjes maar dan wel een blauw bordje af en toe met het piste nummer, dat zou al heel fijn zijn als dat klopt.

La crusc 1 vonden we dus super lastig, zijn er andere piste dan 51 (die is weer te simpel en erg kort) die een stuk makkelijker zijn dan lacrusc1?

Ik zat te denken misschien armentarola parkeren ? (weet niet hoe duur het is, want ik kan geen parking vinden die dichtbij de lift is en dan bijv. 9 en 11 te doen ). Anders misschien toch bij piz sorega parkeren (wel het duurst helaas en vanuit daar 11 doen)?

Hoe heet de gele gondel in lavilla die ik moet nemen daar is dat piz la ila en dan daar parkeren? Dan de piz la ila pakken en is de piste die ik dan moet nemen de blauwe 18 (kan dat vanaf daar?) En dan bijvoorbeeld de 15 doen en dan via lift 30 naar piste 11 (kan dat uberhaupt? de skikaart geeft niet aan dat lift 30 op de 11 uitkomt). Ik zit zegmaar te kijken hoe ik naar 11 kan komen vanuit la villa dan?

We hebben om 13:30 prive skiles en moeten dan boven de piz sorega afspreken. Toch maar bij piz sorega parkeren dan ? Of bij armentarola of lavilla ook een optie (bij lavilla dan graag toelichting hoe ik daar kan komen)

Hoor graag suggesties voor pistes die makkelijker zijn dan crusc 1 (hoop dat die er zijn).

Als je onderaan Piz La Ila parkeert moet je eerst met de Ferata (klein liftje) en dan de gele gondel Piz La Ila. Bovenaan immer gerade aus voor de 18. Kan niet missen.

Als je onderaan Piz La Ila parkeert moet je eerst met de Ferata (klein liftje) en dan de gele gondel Piz La Ila. Bovenaan immer gerade aus voor de 18. Kan niet missen.

DSvier op 14 jan 2024 23:48

Is deze route dan mogelijk naar San Cassiano: na 18 bijvoorbeeld de 15 doen en dan via lift 30 naar piste 11? Zijn deze pistes even moeilijk als crusc 1? Hopelijk iig beter gemarkeerd

van de 18 kan je naar de 15 en over 24 kan je terug naar je auto de 24 word onderaan rood aangegeven maar hij is blauw
alle blauwe zijn makkelijk , zou bij La Villa parkeren en dan het gebied verkennen kom je zelf wel achter welke piste je leuk vind
In Corvara staat alles goed aangegeven

*bericht bewerkt door leokouter op 15 jan 2024 04:49

van de 18 kan je naar de 15 en over 24 kan je terug naar je auto de 24 word onderaan rood aangegeven maar hij is blauw
alle blauwe zijn makkelijk , zou bij La Villa parkeren en dan het gebied verkennen kom je zelf wel achter welke piste je leuk vind
In Corvara staat alles goed aangegeven

Zijn deze pistes makkelijker dan la Crusc 1? Die viel vies tegen namelijk met helaas een boze vriendin ‘t tot gevolg nadat ik haar had verzekerd dat alles een makkelijke blauwe is in Alta badia haha. En hoe kom ik van 18 naar 11 kan dat via de route die ik noemde in de voorgaande comment?

leokouter op 15 jan 2024 04:47

Wanneer en waar start je les?

Ik denk dat er zat blauwe pistes zijn die wel vlakker zijn (dan de blauwe bij La Crusc), maar die hebben of lastigere stukjes om er te komen (vanaf Piz Soraga naar Ciampai is wat steiler, terwijl de piste 13 wel fijn is voor beginners, en bij de dalafdaling zal t laatste stuk pittig zijn gok ik).

Misschien anders de blauwe piste in Edelweistal? Die is, iirc, heel vlak. Maar ik twijfel, omdat La Crusc tegenviel. Dus wellicht de oefenpiste pakken daar waar de lessen starten en vragen aan de leraar waar je heen kan?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Is deze route dan mogelijk naar San Cassiano: na 18 bijvoorbeeld de 15 doen en dan via lift 30 naar piste 11? Zijn deze pistes even moeilijk als crusc 1? Hopelijk iig beter gemarkeerd

Jiabjin op 15 jan 2024 00:07

18 pakken. Aan de einde links omhoog (lift 3). Daar bovenaan kun je naar lift 8 (piste 14). En daarboven linksaf richting Las Vegas skiën en daarna het pad vervolgen naar het begin van de 11 (bovenaan de gondel van San Cassiano, waar ook de skischool zit).

van de 18 kan je naar de 15 en over 24 kan je terug naar je auto de 24 word onderaan rood aangegeven maar hij is blauw
alle blauwe zijn makkelijk , zou bij La Villa parkeren en dan het gebied verkennen kom je zelf wel achter welke piste je leuk vind
In Corvara staat alles goed aangegeven

Zijn deze pistes makkelijker dan la Crusc 1? Die viel vies tegen namelijk met helaas een boze vriendin ‘t tot gevolg nadat ik haar had verzekerd dat alles een makkelijke blauwe is in Alta badia haha. En hoe kom ik van 18 naar 11 kan dat via de route die ik noemde in de voorgaande comment?

leokouter op 15 jan 2024 04:47
Jiabjin op 15 jan 2024 09:07

Via lift 3, piste 15 en dan lift 30. Maar ik ben bang dat die dus misschien (eerste of laatste stukje) ook tegen gaat vallen. Als 15 lukt kun je ook 18 en 19 eerst vaker doen.

*bericht bewerkt door Roy83 op 15 jan 2024 09:40

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zijn deze pistes makkelijker dan la Crusc 1?

Jiabjin op 15 jan 2024 09:07

Vind ik wel. Maar er zitten stukjes bij die ietsjes steiler zijn (zoals het begin van de 11). Kwestie van met een leraar gedaan hebben, dan krijg je daar wat meer vertrouwen. En simpelweg bochtjes af blijven maken. Dan hou je de snelheid laag.

Allen dank voor de reacties. Ben vandaag aangekomen in Alta Badia en we waren vanmiddag alvast begonnen met oefenen. Geparkeerd bij Badia en eerst 2x de piste 51 gedaan bij lift 60. Deze was inderdaad erg eenvoudig en kort. Dus wij dachten door te kunnen naar lift 61 lacrusc 1 om piste 52 te doen.

Nou dat veel heel erg tegen helaas. Toen we uit de lift kwamen snapten we eerst niet waar we heen moesten, nergens stond een bordje met het pistenummer en alle pistepaaltjes waren rood met oranje ipv blauw. Wij dachten dus op een rode piste terecht gekomen te zijn. Na wat rondzoeken zagen we dat als we rechts aanhielden de ‘easy’ variant op rechts konden pakken. We vonden deze piste echter erg steil en lastig en kwamen heel moeizaam naar beneden.

Is het normaal dat in alta badia, de pistepaaltjes niet blauw zijn om aan te geven dat je op een blauwe piste bent? Ik heb wat filmpjes van andere pistes gekeken op Youtube daar zag ik ook de oranje met rode pistepaaltjes maar dan wel een blauw bordje af en toe met het piste nummer, dat zou al heel fijn zijn als dat klopt.

La crusc 1 vonden we dus super lastig, zijn er andere piste dan 51 (die is weer te simpel en erg kort) die een stuk makkelijker zijn dan lacrusc1?

Ik zat te denken misschien armentarola parkeren ? (weet niet hoe duur het is, want ik kan geen parking vinden die dichtbij de lift is en dan bijv. 9 en 11 te doen ). Anders misschien toch bij piz sorega parkeren (wel het duurst helaas en vanuit daar 11 doen)?

Hoe heet de gele gondel in lavilla die ik moet nemen daar is dat piz la ila en dan daar parkeren? Dan de piz la ila pakken en is de piste die ik dan moet nemen de blauwe 18 (kan dat vanaf daar?) En dan bijvoorbeeld de 15 doen en dan via lift 30 naar piste 11 (kan dat uberhaupt? de skikaart geeft niet aan dat lift 30 op de 11 uitkomt). Ik zit zegmaar te kijken hoe ik naar 11 kan komen vanuit la villa dan?

We hebben om 13:30 prive skiles en moeten dan boven de piz sorega afspreken. Toch maar bij piz sorega parkeren dan ? Of bij armentarola of lavilla ook een optie (bij lavilla dan graag toelichting hoe ik daar kan komen)

Hoor graag suggesties voor pistes die makkelijker zijn dan crusc 1 (hoop dat die er zijn).

Jiabjin op 14 jan 2024 21:46

Hoi Jiabjin. Vind het heel erg dat jullie een nare eerste ervaring hebben gehad (en dan voornamelijk ook omdat ik la crusc had aangeraden). Mijn excuses!

Ik zou eerlijk gezegd dan nog niet Alta Badia gaan verkennen op jullie zelf. Want de meeste blauwe hebben ergens altijd wel een muurtje of wat smaller (wat ook niet echt helpt). Ik zou niet van La Villa naar boven gaan. De 18 is bovenaan een pad en daarna een gelijkmatige heel brede piste maar wel van dezelfde steilte als La Crusc. De 15 is in 't begin steil en wordt daarna een pad en daar achter voor je aan de Bambi lift komt terug een steiler muurtje, dus niet echt een aanrader.

Ik zie 2 opties:

  • COLFOSCO: De lange blauwe in de edelweis vallei. Ofwel rij je naar Colfosco (weinig parking) ofwel rij je naar Corvara. Vanuit Corvara pak je de Borest lift (nr 34). Vandaar een 50m verder aan de rechter kant is de lift Colfosco (46). Pak die en bovenaan maak je een draai naar rechts en blijf je naar beneden skieen tot je terug aan de Colfosco lift bent. Aan de Colfosco lift heb je ook een hele brede en makkelijke blauwe (aan de rechterkant is een kinderpark). Deze kan je ook gemakkelijk doen (pak lift Sodlisia (36)).
    (kaartje)

null

  • SAN CASSIANO: Zoals gezegd de 11, in 't begin een klein steil stukje maar daarna een heerlijke piste. Voordeel is dat je hier al met je leraar gaat komen. De parking is duur maar dit is ook redelijk recht toe recht aan want je pakt de lift in San Cassiano en daarna ben je direct aan de 11.

Ik hoop dat je wat uren les hebt geboekt. Als dat het geval is kan de leraar naar jullie niveau jullie wat verder in het gebied brengen. De leraar kent jullie niveau en zal jullie op een aanvaardbare manier laten proeven van pistes die wat moeilijkere eigenschappen hebben (een klein steil muurtje, een smaller stuk, slechtere sneeuw). Wat ook mee speelt is dat je dan die pistes al kent. Niets is erger dan als relatieve beginner een onbekende piste skieen en denken dat om elke bocht het “gevaar” schuilt! Als je de piste al eens verkent hebt met de leraar is dat in ieder geval van de baan!

Veel succes!

*bericht bewerkt door Asterino op 15 jan 2024 13:41

Allen dank voor de reacties. Ben vandaag aangekomen in Alta Badia en we waren vanmiddag alvast begonnen met oefenen. Geparkeerd bij Badia en eerst 2x de piste 51 gedaan bij lift 60. Deze was inderdaad erg eenvoudig en kort. Dus wij dachten door te kunnen naar lift 61 lacrusc 1 om piste 52 te doen.

Nou dat veel heel erg tegen helaas. Toen we uit de lift kwamen snapten we eerst niet waar we heen moesten, nergens stond een bordje met het pistenummer en alle pistepaaltjes waren rood met oranje ipv blauw. Wij dachten dus op een rode piste terecht gekomen te zijn. Na wat rondzoeken zagen we dat als we rechts aanhielden de ‘easy’ variant op rechts konden pakken. We vonden deze piste echter erg steil en lastig en kwamen heel moeizaam naar beneden.

Is het normaal dat in alta badia, de pistepaaltjes niet blauw zijn om aan te geven dat je op een blauwe piste bent? Ik heb wat filmpjes van andere pistes gekeken op Youtube daar zag ik ook de oranje met rode pistepaaltjes maar dan wel een blauw bordje af en toe met het piste nummer, dat zou al heel fijn zijn als dat klopt.

La crusc 1 vonden we dus super lastig, zijn er andere piste dan 51 (die is weer te simpel en erg kort) die een stuk makkelijker zijn dan lacrusc1?

Ik zat te denken misschien armentarola parkeren ? (weet niet hoe duur het is, want ik kan geen parking vinden die dichtbij de lift is en dan bijv. 9 en 11 te doen ). Anders misschien toch bij piz sorega parkeren (wel het duurst helaas en vanuit daar 11 doen)?

Hoe heet de gele gondel in lavilla die ik moet nemen daar is dat piz la ila en dan daar parkeren? Dan de piz la ila pakken en is de piste die ik dan moet nemen de blauwe 18 (kan dat vanaf daar?) En dan bijvoorbeeld de 15 doen en dan via lift 30 naar piste 11 (kan dat uberhaupt? de skikaart geeft niet aan dat lift 30 op de 11 uitkomt). Ik zit zegmaar te kijken hoe ik naar 11 kan komen vanuit la villa dan?

We hebben om 13:30 prive skiles en moeten dan boven de piz sorega afspreken. Toch maar bij piz sorega parkeren dan ? Of bij armentarola of lavilla ook een optie (bij lavilla dan graag toelichting hoe ik daar kan komen)

Hoor graag suggesties voor pistes die makkelijker zijn dan crusc 1 (hoop dat die er zijn).

Jiabjin op 14 jan 2024 21:46

Op je vraag over de pistepaaltjes: klopt. Aan de manier van oranje kun je zien (groot vlak of twee kleintjes vaak) kun je zien waar de piste loopt bij slecht zicht. Dan weet je dat bijv. dat je het paaltje met groot vlak altijd links van je moet houden om op de piste te blijven.

Zou bij La Villa parkeren neem de gele gondel Piz laIla dan piste 18 15 met de lift La Fraina [ 30 ] omhoog
en je bent in Piz Sorega boven is een plateau even een stukje klunen en dan heb je links piste 11

Zou bij La Villa parkeren neem de gele gondel Piz laIla dan piste 18 15 met de lift La Fraina [ 30 ] omhoog
en je bent in Piz Sorega boven is een plateau even een stukje klunen en dan heb je links piste 11

leokouter op 15 jan 2024 15:31

Lees jij eigenlijk de berichten erboven wel Leo?

Allen dank voor jullie zeer behulpzame reacties. Gelukkig is het vandaag 100x beter gegaan. Toch maar geparkeerd bij piz sorega omdat we sowieso daar les hadden en niet zeker wisten of we goed van lavilla daarheen zouden kunnen komen gezien de ervaring van gisteren.

We zijn eigenlijk de hele dag op de 11 gebleven en die was heel goed te doen (en met fantastisch uitzicht). Zelfs het steile stukje op het begin vonden we vele malen makkelijker dan lacrusc. De lerares heeft ons meegenomen op de 11 en 30. Morgen heeft ze ons de opdracht gegeven te oefenen op de 11, 11a, 9,9a en als dat heel goed gaat dan misschien de 28. Bij de les gaat ze ons meenemen naar het pralongia plateau dus dat leren we dan gelijk ook kennen.

We hebben vandaag dus toch kunnen genieten van Alta Badia gelukkig en met schitterend weer ook.

Allen dank voor de reacties. Ben vandaag aangekomen in Alta Badia en we waren vanmiddag alvast begonnen met oefenen. Geparkeerd bij Badia en eerst 2x de piste 51 gedaan bij lift 60. Deze was inderdaad erg eenvoudig en kort. Dus wij dachten door te kunnen naar lift 61 lacrusc 1 om piste 52 te doen.

Nou dat veel heel erg tegen helaas. Toen we uit de lift kwamen snapten we eerst niet waar we heen moesten, nergens stond een bordje met het pistenummer en alle pistepaaltjes waren rood met oranje ipv blauw. Wij dachten dus op een rode piste terecht gekomen te zijn. Na wat rondzoeken zagen we dat als we rechts aanhielden de ‘easy’ variant op rechts konden pakken. We vonden deze piste echter erg steil en lastig en kwamen heel moeizaam naar beneden.

Is het normaal dat in alta badia, de pistepaaltjes niet blauw zijn om aan te geven dat je op een blauwe piste bent? Ik heb wat filmpjes van andere pistes gekeken op Youtube daar zag ik ook de oranje met rode pistepaaltjes maar dan wel een blauw bordje af en toe met het piste nummer, dat zou al heel fijn zijn als dat klopt.

La crusc 1 vonden we dus super lastig, zijn er andere piste dan 51 (die is weer te simpel en erg kort) die een stuk makkelijker zijn dan lacrusc1?

Ik zat te denken misschien armentarola parkeren ? (weet niet hoe duur het is, want ik kan geen parking vinden die dichtbij de lift is en dan bijv. 9 en 11 te doen ). Anders misschien toch bij piz sorega parkeren (wel het duurst helaas en vanuit daar 11 doen)?

Hoe heet de gele gondel in lavilla die ik moet nemen daar is dat piz la ila en dan daar parkeren? Dan de piz la ila pakken en is de piste die ik dan moet nemen de blauwe 18 (kan dat vanaf daar?) En dan bijvoorbeeld de 15 doen en dan via lift 30 naar piste 11 (kan dat uberhaupt? de skikaart geeft niet aan dat lift 30 op de 11 uitkomt). Ik zit zegmaar te kijken hoe ik naar 11 kan komen vanuit la villa dan?

We hebben om 13:30 prive skiles en moeten dan boven de piz sorega afspreken. Toch maar bij piz sorega parkeren dan ? Of bij armentarola of lavilla ook een optie (bij lavilla dan graag toelichting hoe ik daar kan komen)

Hoor graag suggesties voor pistes die makkelijker zijn dan crusc 1 (hoop dat die er zijn).

Jiabjin op 14 jan 2024 21:46

Hoi Jiabjin. Vind het heel erg dat jullie een nare eerste ervaring hebben gehad (en dan voornamelijk ook omdat ik la crusc had aangeraden). Mijn excuses!

Ik zou eerlijk gezegd dan nog niet Alta Badia gaan verkennen op jullie zelf. Want de meeste blauwe hebben ergens altijd wel een muurtje of wat smaller (wat ook niet echt helpt). Ik zou niet van La Villa naar boven gaan. De 18 is bovenaan een pad en daarna een gelijkmatige heel brede piste maar wel van dezelfde steilte als La Crusc. De 15 is in 't begin steil en wordt daarna een pad en daar achter voor je aan de Bambi lift komt terug een steiler muurtje, dus niet echt een aanrader.

Ik zie 2 opties:

  • COLFOSCO: De lange blauwe in de edelweis vallei. Ofwel rij je naar Colfosco (weinig parking) ofwel rij je naar Corvara. Vanuit Corvara pak je de Borest lift (nr 34). Vandaar een 50m verder aan de rechter kant is de lift Colfosco (46). Pak die en bovenaan maak je een draai naar rechts en blijf je naar beneden skieen tot je terug aan de Colfosco lift bent. Aan de Colfosco lift heb je ook een hele brede en makkelijke blauwe (aan de rechterkant is een kinderpark). Deze kan je ook gemakkelijk doen (pak lift Sodlisia (36)).
    (kaartje)

null

  • SAN CASSIANO: Zoals gezegd de 11, in 't begin een klein steil stukje maar daarna een heerlijke piste. Voordeel is dat je hier al met je leraar gaat komen. De parking is duur maar dit is ook redelijk recht toe recht aan want je pakt de lift in San Cassiano en daarna ben je direct aan de 11.

Ik hoop dat je wat uren les hebt geboekt. Als dat het geval is kan de leraar naar jullie niveau jullie wat verder in het gebied brengen. De leraar kent jullie niveau en zal jullie op een aanvaardbare manier laten proeven van pistes die wat moeilijkere eigenschappen hebben (een klein steil muurtje, een smaller stuk, slechtere sneeuw). Wat ook mee speelt is dat je dan die pistes al kent. Niets is erger dan als relatieve beginner een onbekende piste skieen en denken dat om elke bocht het “gevaar” schuilt! Als je de piste al eens verkent hebt met de leraar is dat in ieder geval van de baan!

Veel succes!

Asterino op 15 jan 2024 13:35

Het is je vergeven Asterino haha en bedankt voor de uitgebreide toelichting weer. We gaan later in de week ook nog eens bij colfosco kijken denk ik. Lastig om zo in te schatten wat voor iemand wel of niet een moeilijke piste gaat zijn natuurlijk. Onze lerares gaf aan dat ze de lacrusc eerder rood dan blauw vind (dat past dan weer beter bij onze ervaring haha).

We hebben voor morgen en overmorgen ook nog 1,5 prive les staan en misschien dat we donderdag,vrijdag ook nog wat priveles nemen.

@Jiabjin, hoe zijn de overige dagen gegaan? Goed vermaakt en toch het gebied een beetje doorgetrokken?

Allen dank voor jullie zeer behulpzame reacties. Gelukkig is het vandaag 100x beter gegaan. Toch maar geparkeerd bij piz sorega omdat we sowieso daar les hadden en niet zeker wisten of we goed van lavilla daarheen zouden kunnen komen gezien de ervaring van gisteren.

We zijn eigenlijk de hele dag op de 11 gebleven en die was heel goed te doen (en met fantastisch uitzicht). Zelfs het steile stukje op het begin vonden we vele malen makkelijker dan lacrusc. De lerares heeft ons meegenomen op de 11 en 30. Morgen heeft ze ons de opdracht gegeven te oefenen op de 11, 11a, 9,9a en als dat heel goed gaat dan misschien de 28. Bij de les gaat ze ons meenemen naar het pralongia plateau dus dat leren we dan gelijk ook kennen.

We hebben vandaag dus toch kunnen genieten van Alta Badia gelukkig en met schitterend weer ook.

Jiabjin op 15 jan 2024 21:01

Top! Blijft toch enorm lastig inschatten, ik zou echt zweren dat het begin en eind van 11 voor een echte beginner uitdagender zou zijn dat de breedte en dus van La Crusc, maar daar zat ik dus naast.

Maar als 11 lukt en het steile stukje van 28 ook, dan ligt na nog een lesje of wat Alta Badia aan je voeten! Die hoek, Bioch, Pralongia is erg mooi en vaak lekker rustig en geeft al snel t gevoel van een leuk tochtje.

Have fun!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Jiabjin, hoe zijn de overige dagen gegaan? Goed vermaakt en toch het gebied een beetje doorgetrokken?

franksplinter op 19 jan 2024 12:41

Zeker. Enige wat tegenviel aan het gebied is dat het behoorlijk druk (steeds wachtrijen bij gondels onder andere) was. Dat had ik niet verwacht gezien het volgens mij geen vakantieweek was? Dus dat snapte ik niet helemaal. Iemand enig idee hoe dat kan?

Verder hebben we van maandag t/m vrijdag gelest, steeds 1,5 uur privé -les, en zijn een stuk vooruit gegaan qua niveau. We kunnen blauwe pistes nu goed doen in parralel en hebben ook wat eenvoudig rood gedaan wat prima ging (onderste deel rode 23)en laatste stukje van de dalafdaling naar lavilla wat rood is.

Maandag, dinsdag, woensdag waren de condities top. Donderdag was heel lastig voor ons omdat het flink gesneeuwd had de nacht daarvoor een er waren behoorlijke sneeuwhopen op de pistes. Dat zorgde ervoor dat het heel zwaar was voor ons en ons niveau gelijk een stuk minder was. Ook donderdagnacht had het gesneeuwd, de sneeuwhopen waren iets minder erg als donderdag, maar vrijdag waren de condities nog steeds erg lastig voor ons helaas.

Zaterdag waren de condities echt top, was lekker koud ('s ochtends - 17 in het dal) en de pistes bleven super, dus toen hebben we echt kunnen genieten weer. Al konden we in eerste instantie helaas geen enkele parkeerplek vinden omdat het zo druk was.

We hebben nog niet het hele gebied door kunnen skiën, dus ik wil zeker volgende keer weer terug hierheen. We vonden de pistes op het pralongia plateau echt heerlijk en ook alle blauwe bij san cassiano. Corvara en Colfosco hebben we nog niet kunnen verkennen helaas.

Allen dank voor jullie zeer behulpzame reacties. Gelukkig is het vandaag 100x beter gegaan. Toch maar geparkeerd bij piz sorega omdat we sowieso daar les hadden en niet zeker wisten of we goed van lavilla daarheen zouden kunnen komen gezien de ervaring van gisteren.

We zijn eigenlijk de hele dag op de 11 gebleven en die was heel goed te doen (en met fantastisch uitzicht). Zelfs het steile stukje op het begin vonden we vele malen makkelijker dan lacrusc. De lerares heeft ons meegenomen op de 11 en 30. Morgen heeft ze ons de opdracht gegeven te oefenen op de 11, 11a, 9,9a en als dat heel goed gaat dan misschien de 28. Bij de les gaat ze ons meenemen naar het pralongia plateau dus dat leren we dan gelijk ook kennen.

We hebben vandaag dus toch kunnen genieten van Alta Badia gelukkig en met schitterend weer ook.

Jiabjin op 15 jan 2024 21:01

Top! Blijft toch enorm lastig inschatten, ik zou echt zweren dat het begin en eind van 11 voor een echte beginner uitdagender zou zijn dat de breedte en dus van La Crusc, maar daar zat ik dus naast.

Maar als 11 lukt en het steile stukje van 28 ook, dan ligt na nog een lesje of wat Alta Badia aan je voeten! Die hoek, Bioch, Pralongia is erg mooi en vaak lekker rustig en geeft al snel t gevoel van een leuk tochtje.

Have fun!

Roy83 op 19 jan 2024 12:57

De 11 en 28 vonden we echt een stuk simpeler dan la crusc. Maar ik snap dat het lastig inschatten is.

@jiabjin ik geloof t direct! Was meer mijn eigen verbazing over mijn geheugen:). Fijn dat jullie genoten hebben!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie