Bardonecchia als alternatief voor Via Lattea met carnaval?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Bardonecchia

Het lijkt alsof Bardonecchia niet echt populair is onder Belgen en Nederlanders, want het forum is nog helemaal leeg! Ook op andere fora kon niet veel recente informatie vinden over het skigebied. Maar we hebben voor de carnavalsweek een huisje gehuurd in Savoulx, wat zowat tussen Sauze d’Oulx (Via Lattea) en Bardonecchia in ligt. Het oorspronkelijke plan was om te skiën in Via Lattea, maar na het lezen van de meest recente reviews, berichten over gesloten liften en slecht geprepareerde pistes en lange wachttijden beginnen we toch te twijfelen. Bovendien lijkt de carnavalsweek een pak drukker te worden als eerst gedacht (de Engelsen hebben blijkbaar een voorkeur voor dit skigebied) - en dat in combi met een skigebied dat half gesloten is …
Bardonecchia zou dus voor ons een leuk alternatief kunnen zijn, maar er is niet zo veel recente info te vinden (1 recente review op deze site). Volgens de huidige gegevens zijn ook hier lang niet alle pistes open, is dat tijdelijk of meestal zo? En wat met de drukte, is het hier rustiger als in Via Lattea? Daarnaast lijken de meeste pistes ook wel lager te liggen, op de Javaux zone na?
We hebben niet per sé een groot skigebied nodig, dus de 100 km van Bardo lijkt wel voldoende.
Omdat de jongste nog zeker op les gaat (minimaal 3 dagen) en ook niet super snel skiet op rode pistes, zal het ons allicht toch niet lukken om vanuit Sauze naar vb Montgenèvre en terug te skiën op 1 dag want dat blijkt toch een hele tocht te zijn. Het maken van tochten is dus sowieso al beperkt.
Ander klein voordeel van Bardo is de prijs van de skipassen, wat voor een gezin van 5 toch bijna 400€ verschilt met Via Lattea.
Iemand ervaring met Bardonecchia, of ander advies, tips … ?

Hoe druk het wordt, hangt vooral af van de schoolvakanties in de diverse landen.
-Fransen gaan vooral naar Frankrijk, slechts weinigen gaan naar IT.
-Weinig Duitsers, behalve de roadtrippers zoals Starli die vroeger op Alpinforum zat (nu weg met ruzie)
-Wel redelijk wat Engelsen, maar die gaan vaker naar Sestriere en Sauze dan naar Bardo

Zeker met kinderen is Via Lattea onnodig groot en kun je in Bardonecchia prima uit de voeten.

Op het engelse forum staan tientallen verslagen. Hier een paar https://www.snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?p=3524047&… https://www.snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?p=3491566&… https://www.snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?p=3356883&…

The older I get, the better I was

Ik raad sowieso af om als skiënd de verbinding tussen Via Lattea en Montgenevre af te leggen. Er zit namelijk weinig logica of ski plezier in deze tocht. Je zit vooral in liften (ook bergafwaarts). Montgenevre is erg leuk skiën, maar ga dus met de auto als jullie een dag voor dit gebied kiezen. Over de keuze om naar Bardonecchia uit te wijken heb ik verder geen tips.

sneeuw witje en de 7 bergen

Bedankt voor de info!
Qua drukte is de vraag: voor welk land is Bardonecchia een trekplijster … Allicht voor de Italianen in de weekends, en misschien ook tijdens de carnavalsweek. Maar veel Belgen, Nederlanders, Duitsers, Fransen of Oostenrijkers verwacht ik er niet. Misschien wat Engelsen maar die lijken idd liever af te zakken naar Via Lattea. Dus mijn inschatting is dat het mogelijk niet heel druk zal zijn - al heb ik geen idee of die inschatting juist is. Maar het lijkt mij dat jij dezelfde redenering volgt.

Moet je voor snowheads registreren om te kunnen zoeken - want er lijkt geen zoekfunctie te zijn?

Ik ben ook aan het kijken om iets te doen in Via Lattea. Hierbij is Bardonecchia ook al in het vizier gekomen, ook in het verleden, maar ik denk dat het afgesprongen is op de accomodatie: we vonden niets in de buurt van de piste en wat wel OK was, lag te ver. En ik dacht ook dat de scheiding van de autosnelweg meespeelde maar dat weet ik niet meer.

Ik lees “les” en dat rode pistes niet zo vlot zijn voor de jongste. Ik weet niet op VL dan wel zo’n goed idee is. Zeker vanuit Sauze d’Oulx is er veel rood en zowat alle dalafalingen, buiten de 52 bassa die ook maar nét open is, is een hele poos gesloten geweest.

Ik had ook al begrepen dat de verbindingen tussen de dorpen wat moeilijker zijn. En in Montgenèvre weet ik niet of dat een dorpje is dat leeft, geen ervaring mee. Maar lijkt me wel beter voor de jongste, dus als het enkel om het skiën gaat…

Misschien is dit een geval van Mr. Market? Als iedereen staat te drummen aan de kraam van L3V moet je niet daar zijn, maar wel aan de kraam van Bardonecchia. Ik heb op mijn laatste vakantie gesproken met mensen die een daguitstap deden van daar en ze vonden het daar prima. Waarom doe je het niet gewoon eens en wie weet is het de beste vakantie van je leven?

Ik denk dat @rogier er nog het beste wat van kan zeggen, die woont in de buurt.

Er staan hier op de site trouwens ook een aantal reviews. Er is weinig veranderd aan het gebied de laatste 5-6 jaar. https://www.wintersport.nl/skigebieden/bardonecchia/ervaring…

The older I get, the better I was

Ik ben ook aan het kijken om iets te doen in Via Lattea. Hierbij is Bardonecchia ook al in het vizier gekomen, ook in het verleden, maar ik denk dat het afgesprongen is op de accomodatie: we vonden niets in de buurt van de piste en wat wel OK was, lag te ver. En ik dacht ook dat de scheiding van de autosnelweg meespeelde maar dat weet ik niet meer.

Ik lees “les” en dat rode pistes niet zo vlot zijn voor de jongste. Ik weet niet op VL dan wel zo’n goed idee is. Zeker vanuit Sauze d’Oulx is er veel rood en zowat alle dalafalingen, buiten de 52 bassa die ook maar nét open is, is een hele poos gesloten geweest.

Ik had ook al begrepen dat de verbindingen tussen de dorpen wat moeilijker zijn. En in Montgenèvre weet ik niet of dat een dorpje is dat leeft, geen ervaring mee. Maar lijkt me wel beter voor de jongste, dus als het enkel om het skiën gaat…

Misschien is dit een geval van Mr. Market? Als iedereen staat te drummen aan de kraam van L3V moet je niet daar zijn, maar wel aan de kraam van Bardonecchia. Ik heb op mijn laatste vakantie gesproken met mensen die een daguitstap deden van daar en ze vonden het daar prima. Waarom doe je het niet gewoon eens en wie weet is het de beste vakantie van je leven?

Domie op 12 jan 2024 15:02

Dat zijn waardevolle inzichten!
Mister Market speelt hier inderdaad een belangrijke rol. Het eerste plan was Via Lattea maar owv slechte reviews, drukte, lastige verbindingen, … toch beginnen twijfelen en oog laten vallen op Bardonecchia. Mogelijk (?) rustiger, goedkoper, meer blauw … dus lijkt geen slechte optie maar ik kan er online niet zo heel veel recente info over vinden - en de drukte was ook niet echt duidelijk. Dus is wel handig om dan hier op het forum wat ervaringen en inzichten te verzamelen. Ik zie best wel wat voordelen in ietswat alternatieve keuze voor Bardonecchia! We zouden zelfs nog kunnen combineren met 3 dagen Bardo en 3 dagen VL ;-)

Nog een mooie verslag met veel foto’s, geeft goede indruk van het gebied https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?p=5177141…

null

null

Uitzicht vanuit Bardonecchia naar Sauze d’Oulx

null

The older I get, the better I was

Enige wat ik kan zeggen dat degenen die er geweest zijn er best over te spreken waren, Bardonecchia. Maar die hadden stuk voor stuk geluk met een retour d’Est toen ze er waren.

Ik ken zowel Bardonecchia en Via Lattea (zowel FR and Italie) voornamelijk van het freeriden (wat kan het hier sneeuwen!!) en dan zijn beide fantastisch (op hun eigen manier). Op de piste heb ik enige dagen ervaring in Via Lattea & Montgenevre (eigenlijk 2 aparte gebieden): schrijf dit gebied zeker niet af. Mooi skien, heel groot/wijds, heerlijk eten en drinken en een goede wintersportsfeer. Maak je geen zorgen over gesloten liften, dit speelt alleen in het voor- en naseizoen (en bij slechte condities, maar dan maakt het niet uit in welk gebied je zit).

Over de drukte kan ik niet veel meer zeggen dan dat het in Sauze ongetwijfeld drukker is dan in Bardonecchia, maar hoe druk weet ik niet.

Wij zijn 3x in de kerstvakantie naar Montgenevre geweest waarbij we elke keer een dag in Via Lattea zijn gaan skiën. Dat was na 25 december, maar nog in de vakantie dus in principe in een hoog seizoen week. Dat vond ik toen gevuld, maar zeker niet druk. En wij zijn echte rust zoekers, dus bij 10 minuten skilift-wachten zeggen we al ‘poeh poeh wat veel mensen’. Ook heb ik toen geen piste sluitingen ervaren, buiten slecht besneeuwde pistes die logischerwijs dicht waren. We vonden het leuk skiën, met name de pistes tussen de bomen. Verder lekker Italiaans eten en extreem lekkere warme chocomelk. Ik vond de hoger gelegen pistes wel veel rood. Voor ons geen punt. We nemen liever een wat rustigere (en minder verspoorde) zwarte piste dan een slechte rode. Maar voor lessende kinderen misschien nog wat pittig. Ook komen er nog wat lange slepers voor die voor kleintjes niet fijn zijn.

Als jullie willen uitwijken van Via Lattea is Montgenevre ook een goede optie. Het is een plezierig ski dorp met veel accommodatie keuze en goede faciliteiten. De pistes zijn gevarieerd en je kan er tochtjes maken. Bij de ‘Mont de la Lune’ ski pas van Montgenevre kan je meerdere dagen in (verschillende) andere ski gebieden skiën. Dus ook een dag in VL.

*bericht bewerkt door SandraSki op 12 jan 2024 17:08

sneeuw witje en de 7 bergen

@SandraSki. Is Montgenèvre niet erg klein? Ik heb even op Streetview gekeken omdat ik het een interessant gebied vind op papier, maar wil wel achteraf een leuk restaurantje en cafeetje doen.

Nontgenevre is 1 van de oudste wintersport gebieden van Frankrijk. Meer dan genoeg te doen.

Wees je bewust van 1 uniek punt van Piemonte en Aosta, tov Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Italië is het enige land, waar ze geen voorjaarsvakantie hebben. Het verschil in drukte (en prijzen) tussen F en I in de carnavals vakantie is echt extreem.

Bardonecchia en Via Lattea hebben weer een ander (maar veel kleiner) probleem: extreem verschil tussen doordeweeks, en weekend, doordat Turijn vlakbij is.

The older I get, the better I was

Nontgenevre is 1 van de oudste wintersport gebieden van Frankrijk. Meer dan genoeg te doen.

Wees je bewust van 1 uniek punt van Piemonte en Aosta, tov Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Italië is het enige land, waar ze geen voorjaarsvakantie hebben. Het verschil in drukte (en prijzen) tussen F en I in de carnavals vakantie is echt extreem.

Bardonecchia en Via Lattea hebben weer een ander (maar veel kleiner) probleem: extreem verschil tussen doordeweeks, en weekend, doordat Turijn vlakbij is.

Onnem op 12 jan 2024 20:34

Voor ons was dat 1 van de belangrijkste redenen om voor deze regio te kiezen - en daarom hebben we een appartement aan de Italiaanse kant. Misschien dan nog interessant om op zaterdag in Montgenèvre te gaan skiën omdat het dan wisseldag is?

@SandraSki. Is Montgenèvre niet erg klein? Ik heb even op Streetview gekeken omdat ik het een interessant gebied vind op papier, maar wil wel achteraf een leuk restaurantje en cafeetje doen.

Domie op 12 jan 2024 20:05

Montgenevre is een leuk dorp met 15+ restaurantjes en ook wat barretjes. Maar geen apres ski feesten.

sneeuw witje en de 7 bergen

En niet teveel pap in Bardonecchia of Via Lattea in april?

En niet teveel pap in Bardonecchia of Via Lattea in april?

Domie op 12 jan 2024 21:39

Daar kun je nu niks van zeggen.

In April moet je op hellingen tussen NW-N-NO zitten, dat is nog belangrijker haast dan de hoogte. Directe zonne instraling zorgt voor pap.

Ik moet dan altijd denken aan die braadpan in Meribel Mottaret, 23 graden eind maart.

Via Lattea is gevoeliger voor zon dan Bardonecchia. Bovendien is de lift maatschappij niet bepaald klantgericht. Centen binnen? Fuck you!

The older I get, the better I was

Wij waren vorig jaar met de familie in Bardonecchia tijdens de voorjaarsvakantie (niet de Carnavalsweek). Drukte viel erg mee, eigenlijk nooit lang in de rij hoeven staan. Het is goedkoop en we hebben lekker kunnen skiën maar gebied heeft wel een paar minpunten:

  • Er valt niet vaak sneeuw. Ligt nogal beschut waardoor het weinig sneeuw uit het Westen pakt en alleen bij een retour d’est situatie kan er een flinke laag vallen. Maar die situaties zijn vrij zeldzaam. Geldt ook voor Via Lattea trouwens.
  • Een relatief beperkt deel van de pistes wordt kunstmatig besneeuwd. Dus die zijn dicht bij weinig sneeuw, ik begreep dat dat best vaak voorkomt en dan blijft er een stuk minder over. Zelfs bij Jafferau, het deelgebied dat het hoogst ligt vond ik dat er veel pistes dicht waren. Die 100 km komt volgens mij nooit voor, dus eigenlijk is het gebied een stuk kleiner.
  • Daarbij komt ook nog eens dat er een personeelstekort is, iig vorige winter, hierdoor zijn er zelfs in hoogseizoen steeds enkele liften dicht, waardoor het gebied nog eens kleiner wordt…

We hebben het wel super gehad, maar we waren met een grote groep beginners dus er was ook niet veel behoefte aan tochten ofzo, er zijn een paar heerlijke pistes die geen straf zijn om vaker te doen.

Wij gaan dit jaar naar Montgenèvre, dat is gewoon wat veiliger omdat het hoger ligt en vaak meer sneeuw pakt uit het Westen. Mijn indruk is dat de pistes daar ook nog wat meer geschikt zijn voor beginners (op openskimap kan je de hellingshoek zien en dan is Bardo nog best pittig gemiddeld genomen)

@Onnem schrijft Starli nu ergens anders? En weet je waarom hij precies weg is? Wel benieuwd, zijn verslagen waren altijd wel cool om te lezen.

Mr. Slow

@Onnem schrijft Starli nu ergens anders? En weet je waarom hij precies weg is? Wel benieuwd, zijn verslagen waren altijd wel cool om te lezen.

Quick op 13 jan 2024 14:06

Hij ging vaak samen met een mede-globetrotter. Voorzover ik weet is hij eigenaar van 1, of van allebei de blogs hieronder. Sowieso goed om die in je favorieten te zetten. Ze worden nog steeds continu bijgewerkt, en het mooiste archief van ski-roadtrips wat ik ken
http://www.sommerschi.com/forum/reportagen-f8/
http://blog.inmontanis.info/

The older I get, the better I was

Hoi, wij zijn 10 maart 2018 een week in bardonecchia geweest. Het beviel ons super. We hadden heel veel sneeuw, lege pistes en heerlijk ( goedkoop) eten. wij zaten in het oude Olympisch hotel wat op 10 meter afstand ligt van de piste. Kijk is op facebook bardonecchia ski. Daar vind je best veel info…

Maar ik zou zeggen absoluut doen👍

Bedankt voor alle informatie! We gaan allicht de eerste 3 dagen al zeker naar Bardonecchia, nadien kijken we wel weer en is Via Lattea of Montgenèvre ook een mogelijkheid. We laten het afhangen van het weer, sneeuwkwaliteit, drukte, aantal open pistes, …

Bedankt voor alle informatie! We gaan allicht de eerste 3 dagen al zeker naar Bardonecchia, nadien kijken we wel weer en is Via Lattea of Montgenèvre ook een mogelijkheid. We laten het afhangen van het weer, sneeuwkwaliteit, drukte, aantal open pistes, …

Elfje_11 op 13 jan 2024 21:31

Lijkt mij een uitstekend plan! Er zijn zoveel variabelen die uitmaken voor het te kiezen gebied.

Mr. Slow

Plaats een reactie