reisweg via D1506

Dit onderwerp gaat over de bestemming Chamonix Mont Blanc

Zaterdag vertrekt de reis richting Vallorcine in Frankrijk. Ter voorbereiding de reisweg uitstippelen. Hoewel Zwitserland korter en sneller is, is dit niet echt een optie vanwege corona. Ik zou dus via Chamonix rijden over de D1506. Via de website van het Chamonix - skigebied heb ik de toestand van de wegen nagekeken. (https://en.chamonix.com/road-conditions).
Er staat bij vermeld: ‘Mandatory winter equipment - risk of snowy roads’. Dus winterband (check) en/of sneeuwketting (check) zijn verplicht. Waar wat kan ik mij juist verwachten met ‘risk of snowy roads’? Worden de wegen wel sneeuwvrij gemaakt maar kunnen in tussentijd wel besneeuwd zijn of is dit net niet het geval en wordt de weg niet sneeuw vrijgemaakt?

Doorreis door Zwitserland is gewoon mogelijk. Doorreisformulier invullen en beloven alleen noodzakelijke stops te maken. Formulier vind je in het Zwitserland topic.

Ik ben net terug van Vallorcine, je kan gewoon via Zwitserland rijden. Voor transit moet je enkel een online formulier invullen: https://travelcheck.admin.ch/check
Wat je vraag over de toegangswegen betreft: hou er rekening mee dat Vallorcine afgelegen ligt en je zowel via Chamonix als via Martigny je een col over moet. De toegangswegen vanuit Martigny (Zwitserland) zijn bij sneeuwval altijd snel vrijgemaakt, maar blijven soms wel tricky rijden, dus winterbanden op en sneeuwkettingen in de koffer zijn echt wel nodig. De Col des Montets tussen Argentière en Vallorcine is vaker dicht en soms zelfs een aantal dagen. Dat was de afgelopen dagen nog het geval vanwege lawinegevaar. Vallorcine is heerlijk rustig in vergelijking met Chamonix maar als je wil winkelen of uit eten gaan, ga je je auto nodig hebben, want het dorp is veij beperkt qua voorzieningen Veel plezier!

Doorreis door Zwitserland is gewoon mogelijk. Doorreisformulier invullen en beloven alleen noodzakelijke stops te maken. Formulier vind je in het Zwitserland topic.

Bennie op 31 dec 2021 07:35

Zelfs dat doorreis formulier is niet nodig. https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

Exemptions from obligation to complete an entry form:
People transiting through Switzerland without a stopover;

@Noukje, kon je dan via de Tunnel Des Montets rijden indien de pas gesloten was?

Wij rijden de route Martigny naar Chamonix vv meerdere keren per jaar.
Tot de de Zwitsers/Franse grens wordt de weg goed schoongemaakt, bij veel sneeuw kan de Col de Foclaz (1500m) een probleem zijn.
Het gedeelte van de Zwitsers/Franse grens tot Vallorcine wordt niet gestrooid, enkel schoongeveegd.

bon ski

@Noukje, kon je dan via de Tunnel Des Montets rijden indien de pas gesloten was?

Frieksk op 31 dec 2021 10:53

Klopt, de spoorwegtunnel tussen Le Buet en Montroc wordt gebruikt om auto’s door te laten wanneer de Col des Montets dicht is, maar het verkeer wordt gelimiteerd. Ik heb er ooit eens twee uur moeten staan aanschuiven. Sowieso is het sneller en goedkoper om via Zwitserland te rijden, althans toch vanuit Antwerpen.

Plaats een reactie