Passo dello Stelvio 28-06-2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Passo dello Stelvio

null

Als tussenstop tijdens een doorreis verbleven wij boven aan de Passo dello Stelvio. Na in de auto te zijn gestapt met 30 °C is het wel even wennen om even later uit te stappen in de sneeuw bij amper 3 °C. Een speciale ervaring!

Prijs:
Een dagkaart kost 45 euro inclusief 5 euro borg. Hiermee kan je wintersporten van 7.15 tot 12.45 uur.

Weer:
Overwegend bewolkt, mistig en af en toe wat lichte sneeuw. Soms kwam de zon er toch nog even goed door. Op sommige plekken waaide het flink.
De temperatuur lag rond het vriespunt. In de loop van de ochtend werd het bij opklaringen enkele graden warmer.

Sneeuwhoogte en -kwaliteit:
Volgens enkele wintersportsites 250 cm op de berg en 100 cm aan de pas op 2760 meter hoogte.
Echter was het sneeuwdek onder Trincerone (3050 m) gebroken.
De sneeuw was overal wat vochtig. Boven Livrio (3174 m) lag er een vers laagje sneeuw van enkele centimeters op de piste.
In de loop van de ochtend werd de sneeuw logischerwijze zwaarder. Storend werd het gelukkig niet.

Lift- en pistestatus:
Alles was geopend, voor zover ik weet. Wel waren (delen) van pistes gereserveerd voor de trainingsgroepen, zoals de oostelijke Geisterpiste.

Wachttijden:
Enkel aan de Geister I stond continu een rij van trainende kinderen. Hier moesten we een minuut of 2 wachten. In de rest van het skigebied was het vrij rustig.

null

null

^Op de pas aan de oostkant. We zijn via de westkant naar boven gereden.

We verbleven in het hotel Quarto Pirovano. Deze lag naast het dalstation van de pendelbaan Passo – Trincerone. Perfect!

null

^De kamer.

null

^Het uitzicht vanuit de kamer in westelijke richting op de langlaufloipe.

null

null

^’s Ochtends zo vroeg mogelijk naar de lift! Even werd de lucht wat blauwig!

null

^Funifor Trincerone - Livrio.

null

^Geister I & II op de Ebenferner aan de voet van de 3467 meter hoge Geisterspitze.

null

^Een blik terug naar het ‘middenstation’ Trincerone.

null

null

^Hier kun je pas instappen in de Geister I. Zo ontwijk je het vlakke gletsjerstuk onderaan.
Er stond de hele morgen een rij van voornamelijk trainende skiërs.

null

null

Payer:

null

null

null

^Veel sneeuw ligt er! Oppassen voor je hoofd…

null

^Super sneeuwkwaliteit!

Daarnaast liggen de Cristallolift en -piste, in het meest westelijke gedeelte van het skigebied:

null

null

null

^Hier werd het steeds mistiger, bijgevolg ook rustiger.

null

^Cristallo gezien vanaf de Payerpiste. Een fijne hellingsgraad heeft deze Payerpiste zoals jullie zien!

Het Geistergedeelte was het drukst. Bijgevolg was de piste hier in de loop van de ochtend met soms diepe sporen bezaaid in de zware sneeuw. Het was nochtans goed te doen!

null

null

null

^Het dal was zelfs heel even te zien!

null

^Even het zeer vlakke stuk onderaan de Geisterliften voorbij zien te komen! Gelukkig was de sneeuw hier nog vrij glad en stevig waardoor we zonder al te veel prik- en schuifwerk verder naar beneden konden.
Op de heuvel ligt het Hotel Livrio en het bergstation van de funifor:
null

De piste naar de Stelviopas was echt in een goede toestand! Niet hard, maar ook niet zacht te noemen. Er lag wel heel veel bruin en roze woestijnzand op de sneeuw:

null

^Trincerone.

null

null

null

null

null

^TOP!

null

^Misschien wel de laatste schwung van dit seizoen!

Het wintersportseizoen aan de Passo dello Stelvio/Stilfserjoch loopt van eind mei tot in november. Als je niet kan wachten op de winter, aarzel dan niet en rij de pas op! De Stelviopas is al een attractie op zich, en is perfect gelegen wanneer je op doorreis bent. Met 6 liften en 9 km piste kun je hier zeker 2 ochtenden vullen. De pistes zijn niet al te moeilijk, maar wel uitdagend en variërend genoeg. Wanneer de afdaling naar de Stelviopas gesloten is, scheelt het helaas veel in het aanbod aan pistekilometers.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Top verslag Jan :)

Helaas was bij mij vorig jaar de afdaling naar de Stelviopas al dicht, maar nu ligt er nog genoeg sneeuw zo te zien!

Maar mijn dagpas kostte toen 38 euro! Vragen ze dan 7 euro extra voor die ene piste naar de pas?

Gaaf hoor! Trouwens, apart om te zien die combi van sneeuw en woestijnzand.

@HenriS Bedankt! Ja balen voor je! Ik vond het de leukste piste, en hij was lekker lang:D De dagpas zal dan duurder zijn geworden? Op de site staat ook 40 euro exclusief 5 euro borg:(
@joepiedepoepie Ja! Ik ben nu toch wel erg veel woestijnzand tegengekomen dit seizoen… Van mij mag het volgende winter gewoon witte sneeuw blijven;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

null

mooi fotootje van het zelfde gebied met een beetje sneeuw en een hoop Sahara zand

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Haha ja herkenbaar:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan, Vorig jaar eind augustus geweest (zelfde hotel :-) ). Nergens te lezen, maar de pistes waren open tot 16.30uur!! tussen 12 en 13uur een uurtje pauze, maar daarna gaat het gewoon weer open.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Kicken! Wou dat ik zo vaak kon snowboarden als dat jij kan skiën :D

Gang is alles

Mooi verslag weeral !

goed verslag! lekker wat sneeuw!

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jeroen6 Echt? Ik vond het wel een goed hotel, echter liep ik steeds verloren haha! Een echt doolhof, vind je ook niet?xp
Oh? Dan had je geluk! Was het niet warm ofzo? @Jesper Nog een paar jaartjes wachten en nu al beginnen te sparen… ;p @Robin @Jorian Bedankt! Idd!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Ik zal 't proberen :P

Gang is alles

Plaats een reactie