Pitztaler Gletscher (Live video) 20 oktober 2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Pitztaler Gletscher

Vrijdagavond 19 oktober reisden we af naar de Alpen voor onze meters op de ski’s van dit seizoen. Hoe hoger we zaterdagochtend kwamen in het Pitztal, hoe meer sporen we zagen van de dump van afgelopen week, met de Mittelberg als witte bekroning en een schare fanatiekelingen die om 7:30 uur stonden te wachten om als eerste met de Gletscherexpress naar boven te treinen. Na een lange rit door het duister ontvouwde zich de Pitztaler Gletscher:

Net als vorig jaar troffen we het wederom met het prachtige weer (https://www.wintersport.nl/forum/topic/25527). In de loop van de dag trok de lucht steeds meer open en was het uitzicht over de Alpentoppen fenomenaal.

Het Sella-massief in de Dolomieten, waar ik afgelopen zomer nog was met Martijnski, sprong er voor mij duidelijk herkenbaar uit.

Door de voorjaarscondities (hoge temperatuur tot 4 graden boven nul en de zon) was de sneeuw hard in de ochtend en in de middag steeds meer papperig al bleef het tot het einde van de dag goed skibaar. Dit jaar was door de weinige sneeuwval de opening van het skigebied 2 weken later op 5 oktober. Met man en macht is gewerkt om met onder meer sneeuw uit de sneeuwfabriek (de Israëlische Snowmaker) de pistes vanaf de gletsjers te verlengen tot het topstation van de Gletscherexpress en tot aan het laagst gelegen station van de Mittelbergbahn en de Gletschersee. Ook vandaag werd volop geschoven met sneeuw om binnenkort weer een nieuwe piste te kunnen openen. Het gebrek aan sneeuw is duidelijk te zien aan de enorme gletsjerspleten direct naast de pistes en aan de goed bezonde zijden van de bergen waar de natuursneeuw vrijwel volkomen is weggesmolten.

null

De Pitztaler Gletscher is omgeven door bergen en bergkammen en daardoor ligt het erg beschut. Alle pistes liggen vrijwel de gehele dag goed in de zon. Door het gebrek aan sneeuw zijn veel afdalingen nog niet open, wel draaien alle liften. De nieuwe Wildspitzbahn draait inmiddels een week en volgend weekend opent het bijbehorende restaurant op de top. Zoals bij veel toppen ligt het begin van de afdaling vol met steenslag. Wedstrijdskiërs die hier volop trainen dalen daarom het eerste stuk van de helling al glijdend op hun schoenen met de ski’s op de schouders af. Alle afdalingen zijn lang en vaak ook uitdagend. De boardercross en het snowpark zijn ook open en wij skieden ze als onderdeel van een langere afdaling.

null

Nadat ik mijn been brak op 6 mei in Røldal (Noorwegen) stond ik voor het eerst weer op de ski’s. Het begin was nog een beetje onwennig op de rode piste vanaf het hoogste punt 3440 m. Daarna kwam het zelfvertrouwen snel weer terug. Helaas ging het toch mis: Bij het snowpark stond ik achterstevoren om een opname te maken van skiër. Tijdens het meedraaien met de camera verloor ik mijn evenwicht en viel ik zijdeling in de sneeuw. Mijn mobieltje kraakte een rib en het doet af en toe flink wat pijn. Gelukkig ging het mountainbiken aan het einde van de skidag nog redelijk goed. Morgen nog een skidag en dan weer huiswaarts.

Goh, ik dacht dat je heel ergens anders zat. Met je voeten in het water bijvoorbeeld. Maar jullie hebben eieren voor je geld gekozen en de vastere vorm van water opgezocht. Lekker hoor.

Hopelijk hebben jullie vandaag een fijne skidag gehad en valt de pijn bij je rib mee. Zo niet, dan moet je toch maar eens een andere sport gaan overwegen :D

Bedankt voor je report!

Mooi verslag!

Leuk verslag!

Ik ben er wel eens in de zomer geweest(niet om te skiën) maar ik zou er graag nog eens terug komen in de winter om te skiën en te genieten van het prachtige uitzicht daarboven!

Hmmm, heb hem helaas niet voorbij zien komen op het forum, maar gelukkig nu wel via een link . Dank voor je verslag !

Zojuist heb ik de videofragmenten in de openingspost vervangen door de gemonteerde video. De muziek in de video had ik van tevoren uitgezocht en draaide ik in de auto op de nachtelijke heenreis om wakker te blijven.:)

Met mijn rib gaat het inmiddels een stuk beter. Zondag viel er ook goed mee te skiën.

Mijn dochter heeft helaas de hele dag koortsig in het restaurant op de bank gelegen. Zodat mijn vrouw en ik om de beurt hebben geskied. Tijdens haar laatste maal skiën is ze ten val gekomen en bij het opstaan nogmaals gevallen hierbij is een spier bij haar knie gescheurd.

Dus het was voor ons allen een ongelukkige seizoensopening. Desondanks een mooi weekend gehad en nog een afsluitende afdaling van 30 km door het Pitztal gemaakt op de mountainbike.

Zal wel in de familie zitten :) Jij blesseert je aan het einde van het vorige seizoen, de rest van de familie komt bij het begin van dit nieuwe seizoen niet geheel ongeschonden de berg af. De andere kant van de medaille 2012-2013, is skiën wel goed voor de mens?

https://www.wintersport.nl/forum/topic/33289

Anyway, weer een verlekkerend filmpje. Ik krijg echt steeds meer zin. Een early-season tripje zie ik inmiddels helemaal zitten. Even het vrouwtje goed masseren en lief aankijken en m’n baas z’n agenda hacken :)

Het is een leuk filmpje geworden. Van die muziek blijf je 's nachts wel wakker, lijkt me!

Mooi verslag! ook van de gletscher afgeskiet? (skiroute) erg leuk :d

Plaats een reactie