Postwiesen-Skigebiet Neuastenberg 1 februari 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Postwiese - Neuastenberg

Klaar met de examens, wat te doen? Skiën natuurlijk! Het oorspronkelijke plan was skiën in het Nordschwarzwald, maar de gebiedjes die ik graag wilde aandoen hadden niet genoeg sneeuw meegekregen van de winterprik. Voor het Hochsauerland zag het er beter uit.

Aangezien dit het eerste weekend was met een fatsoenlijk liftaanbod, verwachtten we een grote drukte. Dit viel gelukkig echter reuze mee! Het weer gaf ons op deze dag van alles wat: Van een glimpje zon tot (zware) sneeuwval. Dat alles met een temperatuur rond 0°C.

We begonnen in het Postwiesen-skigebied in Neuastenberg. Meer dan een decennium geleden was ik hier voor het laatst… Er staat hier sinds dit seizoen een nieuwe vierpersoonsstoeltjeslift, welke twee sleepliften heeft vervangen. Deze zogeheten Panorama-Sesselbahn Osthang was pas sinds een week open!

Foto’s zeggen meer dan woorden… Een flinke serie volgt! Ze zijn gemaakt met mijn gsm, aangezien mijn camera niet meer werkt.

Klik op de foto als je hem groter wilt zien. Veel succes!;)

null

^^ Een prachtig ochtendrood! Sneeuw in de sloot?

We hadden onze auto geparkeerd op de parkeerplaats bij de kerk. Deze is direct aan de Westhang-Dorfabfahrt gelegen.
We waren iets te vroeg; om 9 uur openen de liften.

null

^^ Het pisteplan van het skigebied.

null

^^ De puntjes werden op de i gezet op de Dorfabfahrt. Het zag er op het eerste gezicht goed uit!

null

^^ De Dorfabfahrt eindigt bij de Tenne II aan het zuidoostelijkste puntje van Neuastenberg. Hier was de sneeuw goed.

null

^^ Maar toen kwam de ontnuchtering. Hier een blik op de zwarte Tenne-Steilhang. Die liet ik nog even langszij. Deze bleek achteraf ook officieel gesloten. Echter lag de afdaling er nog beter bij dan sommige andere pistes…

null

^^ Dan maar de blauwe Tenne-Waldabfahrt naar de 2-SL Westhang. Deze was echt erg. Overal stenen. Mensen deden hun ski’s uit en liepen naar beneden. Ik ben van plan om dit jaar nieuwe ski’s te kopen, dus voor mij maakte het gelukkig niet zo heel veel uit.

null

^^ Aan het dalstation van de Westhangschlepper hebben we de tickets gekocht. Een vriendelijk meisje zat achter de kassa. Dat maakte alweer veel goed! De Westhangabfahrt was middelmatig: Hier en daar kwam er wat zand doorheen de sneeuwlaag.

null

^^ Een blik richting het dalstation van de Tenne I, welke die dag geen rondes heeft mogen draaien.

null

^^ Aan het bergstation van de Westhanglift.

null

^^ De Westhanglift met het bovenste vlakke deel van de rode Westhangafdaling. De vlakkere delen van de pistes lagen er vrij goed bij. Rechts de twee Tenne-sleepliften.

null

^^ Vooraan loopt de 2-SL Obere Postwiese, welke enkel het bovenste vlakke deel van het skigebied bedient. Daarachter staat het bergstation van de helemaal uit het dal komende Osthangstoeltjeslift. Gloednieuw! Deze 575 meter lange Doppelmayrlift is de langste lift van het skigebied. Hij brengt de skiërs van 630 meter boven NAP naar het hoogste punt van het skigebied op 725 meter hoogte. Ik vind het altijd jammer als er een sleeplift verloren gaat. Echter is de stoeltjeslift hier wel een welkome uitkomst. Bij de vroegere twee sleepliften ging het meteen steil omhoog. Het gevolg was steeds uit de liften vallende beginnende skiërs. Het vallen is hier nu echter nog geen verleden tijd: Bij het uitstappen uit de nieuwe stoeltjeslift valt er om de twee stoeltjes wel iemand…

null

^^ Het Postwiese-oefenliftje met daarnaast de blauwe Obere Postwiese-afdaling.

Aan de rechterkant van de kale flank op de tegenoverliggende heuvel ligt ook een sleeplift. Hij start in het dal vlak boven de L721 op 620 meter hoogte. Het bergstation ligt naast het huis aan de rechterbovenkant van de piste op 678 meter hoogte. Deze sleeplift maakt dus 58 hoogtemeters en overbrugt een lengte van 220 meter. Het is er waarschijnlijk eentje van Doppelmayr.
De lift hoort niet bij het Postwiesen-skigebied, en staat al meer dan 10 jaar stil. Hij ligt net buiten het dorpje Mollseifen, welke links van de lift net achter de heuvel gelegen is. Schijnbaar heeft de lift in het jaar 2000 nog een nieuwe aandrijving gekregen.
Over een uitbreiding van het Postwiesen-skigebied naar deze sleeplift is al een aantal keer wat gemeld. Dat wordt afwachten. Het is in ieder geval wel een mooie steile noordgeoriënteerde afdaling! Het zou leuk zijn.
Voor meer info:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=379…
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=49&t=395…

Verder is het skigebied van Züschen in de verre verte te zien.

null

^^ De 2-SL Untere Postwiese met het aan de Odebornbeek gelegen waterreservoir.

null

^^ Het dalstation van de Obere Postwieselift. Altijd stonden er mensen, maar nooit een lange rij.

null

^^ Een gruwelijke blik richting het Kanonenrohr. De hoofdpiste was op enkele kleine steentjes en gaatjes na oké. Off-piste was het hier niet al te best. Het hoofddeel van het skigebied van Neuastenberg ligt bij mooi weer lekker te bakken in de zon, aangezien het aan de zuidoostzijde van de heuvel ligt. Het mooie weer van de dag ervoor had zijn sporen nagelaten.

null

null

null

^^ Op de zwarte 2. Tot aan het steile stuk te doen, maar dan…

null

^^ …kwamen tegelijk met het dalstation van de Osthangsesselbahn de stenen en aarde tevoorschijn.

null

^^ Het steile stuk van de zwarte 2. Was deze open? Was dit wel piste? Dit was mij bijna nergens echt duidelijk in het skigebied. Normaal is dat denk ik ook geen probleem, maar nu…

null

^^ Het dalstation. Het was ’s ochtends lekker rustig. In de middag kwam de rij nooit verder dan het huisje met de ticketlezers. Het viel al met al dus reuze mee met de drukte hier!

null

^^ De Osthanglift.

null

^^ Het bergstation. En er lag weer iemand:p Het was deze zaterdag niet alleen maar stenen ontwijken…

null

^^ De blauwe Osthangafdaling lag er ook goed bij. De prachtige lucht zorgde voor een aparte stemming.

null

^^ Goed tot het steilere stuk. Daar losse sneeuw, gaten en stenen.

null

^^ Vanaf de rode 3, oftewel de Osthang-Heini-Pape-Hang, een blik naar het noorden. De huisjes horen bij het Dorintcomplex. Langs dat park loopt een rodelbaan naar het dalstation van de rodellift. Rechtsonder is het dalstation van de Schanzenhangsleeplift te zien.

null

^^ Op weg naar de Schanzenhanglift over de blauwe 4.

null

^^ Het dalstation van de Schanzenhanglift met daarachter de rodellift. De liftman was erg vriendelijk en sprak Nederlands.
Dit deeltje van het skigebied vond ik erg leuk! Goede steile pistes aan de noordkant van de heuvel, een oude sleeplift, weinig mensen en dat alles gelegen in een smal diep dalletje… :D Hier zijn we een tijdlang gebleven.

null

null

^^ De zwarte Schanzenhang. Een van de betere pistes.

null

^^ In de Schanzenhangsleeplift. Super liftje van Leitner;p

null

^^ De zwarte 6, oftewel de Wettkampfhang. Ondanks bomenprut en enkele steentjes de fijnste piste.

null

null

^^ Het steile stuk van de rode 3. Niet echt best geprepareerd, maar wel te doen.

null

^^ Naar het dalstation van de Osthangsesselbahn. Een witte waas op de vuile sneeuw werd veroorzaakt door de inzettende sneeuwval vanaf 10.30 uur.

Tijd voor een kleine pauze! Eenmaal terug buiten sneeuwde het een stukje harder.

null

null

^^ Standaard zicht vanaf het terras van de Imbiss bij het restaurant Pferdestall.

null

^^ Het Kanonenrohr begon er esthetisch steeds beter uit te zien door de intensiverende sneeuwval.

^^ Een blik op het stuwmeertje en de Mollseiferlift vanaf de rode afdaling nummer 9, Obere-Untere Postwiese. Hier was de sneeuw eveneens goed, tot aan het steilere stuk.

null

^^ Het Tenne-gebied en Neuastenberg gezien vanaf de rode 9.

null

^^ Het bergstation van de 2-SL Untere Postwiese.

null

^^ De gesloten 2-SL Tenne I en de Tenne-Steilhang, gezien vanaf de rode 9.

null

^^ Het mooiste uitzicht vanuit het skigebied. Een zicht op de Mollseiferlift en de Odebornbach.

null

^^ Laatste steile stuk van de Obere-Untere Postwiese-afdaling, de rode 9. Er lagen vele stenen die niet echt meer te zien waren door het nieuwe laagje sneeuw. Sommige mensen deden hun ski’s uit en liepen naar beneden omdat het vrij moeilijk skiën was en/of om hun ski’s de sparen. Dat laatste was haast onmogelijk deze dag.

null

^^ Aan het dalstation van de Untere Postwiese-lift; het laagste punt van het skigebied op 600 meter boven NAP. De sneeuw friste de omgeving weer wat op. :D

null

^^ De oversteek naar de Westhanglift en via de blauwe 10 was dramatisch. De zon had hier flink zijn best gedaan. Links staat de gesloten Tenne I, rechts de Westhangsleeplift. Aan de laatstgenoemde stond op deze dag de langste rij van ongeveer 5 minuten.

null

^^ Het zicht ‘vanuit’ de 2-SL Tenne I op het Tenne-gebied en Neuastenberg. Rechts komt de Westhangsleeplift boven de bomen uit gerezen en helemaal rechtsboven staat het bergstation van de Osthangstoeltjeslift.

null

^^ De Tenne I. De Untere Postwiese-lift en de Osthangstoeltjeslift liggen achterin een beetje verstopt.

Vanaf 12 uur begon het hevig te sneeuwen. Enorm dikke vlokken dwarrelden vrolijk naar beneden. Prachtig! Dit was de eerste echte sneeuwval van het winterseizoen 2013-2014 die ik meemaakte, en dat pas op 1 februari!!!

null

^^ Een vredige sfeer bij de Tenne-liften. Het sneeuwdek groeide gestaag. :D

null

null

^^ In de Tellerlift Tenne II.

null

^^ De Westhang zag er plots een stuk beter uit!

null

^^ Bovenaan de rode Westhangafdaling. Het sneeuwde maar door…

null

^^ De sneeuw die viel was erg zwaar en plakkerig. Skiën werd steeds inspannender. Je zag nog amper iets.
We waren zelf ook helemaal ondergesneeuwd, net sneeuwpoppen! Het was goed geweest zo. Tijd om even anders van de sneeuw te genieten! Lekker even een eindje wandelen…

null

null

^^ Wat een lekker pak!:D

Heb je een enorme honger naar wintersport? Hier kan deze goed gestild worden!
Het Postwiesen-skigebied in Neuastenberg is een leuk skigebied met veel variatie! Mooie rustige uithoekjes met ‘verborgen’ afdalingen zijn hier een flink pluspunt! Ik heb er echt een leuke tijd gehad, ondanks het nog dunne sneeuwdek met alle gevolgen van dien. Ik had niet verwacht dat er zo veel open stukken en stenen zouden zijn op de piste, maar goed, als je weet dat er enkele dagen voordien nog geen kruimel sneeuw lag en dit misschien de enige kans was deze winter om de liften open te gooien… Beter iets dan niets! Ik was in ieder geval tevreden.

Bedankt voor het kijken en lezen!
Binnenkort volgt nog een verslagje van Altastenberg en Winterberg!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Auw! Die vele plekken doen gewoon pijn aan m’n ogen. Het gekras onder de ski’s of boards zijn al in m’n hoofd te horen. Hier is duidelijk een fout gemaakt bij het prepareren, want vrijdag lagen de pistes er bij het avondskiën er nog een heel stuk beter bij (m.u.v. de ‘zwarte’ 2). Kan je zien welke gevolgen een foutieve preparatie heeft als er te weinig sneeuw ligt. Echt een schrikbarend verschil met vrijdagavond. Ben zelf een beetje met stomheid geslagen. :o

Het dalstation van de Schanzenhanglift met daarachter de rodellift. De liftman was erg vriendelijk sprak Nederlands.

SnowJan op 3 feb. 2014 20:04

Was het een Nederlander of een Duitser die Nederlands sprak? In Winterberg zul je dat niet snel aantreffen. Daar is wat het skigebied betreft alles ijzersterk in Duitse handen. Men spreekt geen woord Nederlands.

Dan maar de blauwe Tenne-Waldabfahrt naar de 2-SL Westhang. Deze was echt erg. Overal stenen.

SnowJan op 3 feb. 2014 20:04

Dan is er slechts één remedie: Gas geven, niet remmen en niet carven. Heb het deze winter ook in de Alpen vaker moeten toepassen.

Dank voor het verslag. ;) Waar is overigens je Skiline profiel van de dag?

Bedankt @SnowJan! Leuk verslag :)
Hier moet ik ook nog een keer naartoe!

Leuk verslag @SnowJan !

Weet iemand trouwens waarom doppelmayr sinds een paar jaar al zijn nieuwe stoeltjesliften met die kleine voetsteuntjes bouwt? heel rot met je snowboard…

Certified ski-boy, glijbewijs

Niet alleen rot met een snowboard. Die dingen passen zo tussen je voetzool en binding bij een ski. Als je niet goed oplet schiet zo je binding open… En bij normaal gebruik schuift constant je ski eraf…Nee, geen fan van die dingen… Ik ben voor veiligheid, maar overdrijven is echt een kunst dezer dagen. Ik was 4 toen ik startte en zat toen ook in een zetellift waar je onderdoor kon, maar je zat wel comfortabel… Afschaffen die handel, net als die liften zonder steunen!

@Jorian: Dat is voor de veiligheid. Door een stang tussen je benen i.p.v. naast je benen kan niemand meer uit de lift vallen. Dit is echter een klantenwens. Doppelmayr bouwt zeker buiten Oostenrijk of Duitsland ook nog ‘ouderwetse’ zetelliften zonder poespas.

Als je niet goed oplet schiet zo je binding open… En bij normaal gebruik schuift constant je ski eraf…

Gast207 op 4 feb. 2014 09:14

Als de zetel aan één kant beladen is en daardoor scheef hangt kan dat eraf schuiven wel eens gebeuren, maar een goede liftbediende vraagt om een zetel gelijkmatig te verdelen. Dit heeft ook met slijtage te maken. Voor de rest heb ik daar zelfs met brede ski’s geen last van. Dat bindingen zo open kunnen springen is me overigens geheel nieuw. Daar heb ik nog nooit verhalen over gehoord, anders zouden zulke steunen ook niet geproduceerd mogen worden. Ik zou eerst eens kijken of je binding niet met een te lage DIN-waarde is ingesteld.

Afschaffen die handel, net als die liften zonder steunen!

Gast207 op 4 feb. 2014 09:14

Liften zonder steunen zijn juist op korte afstanden ideaal, aangezien dan iedereen vrij plaats kan nemen en niemand met z’n ski’s of board zit te stoeien om ze op de steun te krijgen. Je zit dan meteen comfortabel. Voordat anders iedereen z’n plek op de steun heeft gevonden ben je alweer bijna boven.

Mooie foto’s ! Ik twijfelde nog om naar Neuastenberg af te reizen ipv Winterberg om de drukte te ontwijken, maar ben blij dat we toch voor Winterberg hebben gekozen.

@Robin en @Snowjan wij hebben zondag wel de drukte willen vermijden en hebben gekozen voor postwiese. Bovenstaande foto’s zijn t.o.v. de zondag nog erg wit en netjes. Zondag was echt drama :-( en werden de pistes met de seconde slechter.

Bij goede omstandigheden een leuk gebied zeker als je altijd naar de karoussel gaat, maar met slechte omstandigheden heeft winterberg zelf het toch iets beter voor elkaar.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Mooi verslag! Wel serieus slechte condities. Lijkt mij wel het beste skigebied in het Sauerland, met al die steilere pistes en relatieve drukte.

Mooi verslag. Je bent erin geslaagd Neuastenberg te profileren als ware het zo groot als de 3V:-)

@Matthijs! Huh? Ieder zo zijn eigen mening natuurlijk, maar de Kappe is voor gevorderden toch echt het neusje van de zalm in het Sauerland. Zowel qua lengte als hoogteverschil schiet het duidelijk boven de rest uit. En natuurlijk ook nu vanwege de nieuwe zeszitter. :)

Ben zelf eerlijk gezegd geen groot fan van Neuastenberg. Heb het voor dit jaar wel weer gezien. Geef mij als alternatief voor de Kappe dan maar de Westfalenhang en FIS-hang in Altastenberg. Maar goed, zeker in Altastenberg ziet het er voorlopig qua sneeuwdek ook niet al te best uit…

@Frans: Ik zei ‘het lijkt me’ een goed skigebied voor de iets steilere hellingen. Ik ben nog nooit in het Sauerland weten skiën :)

Leuk! In het lokaal waar ik altijd Duits heb bij mij op school hangt een sticker van dit skigebied op de kast. Ik was er altijd al benieuwd naar :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@HenriS @Jorian @Frans Bedankt! @Frans Echt? Ik dacht dat het gewoon grotendeels door de zonneschijn kwam van de dag ervoor… Stonden de lichten vrijdagavond wel aan?;p
Ik denk dat het een Nederlander was. Nu je het zegt, nooit Nederlands gehoord in het skigebied van Winterberg zelf! Maar ja, wat voor een beeld hebben die nu van Nederlanders…? Wat er daarvan allemaal van de pistes afrolt of uit de lift kukelt haha!:p
Haha ja dat deed ik ook! Ik durfde niks anders dan vooruit gaan haha!:p Bij de kleinste beweging was het kkkgggrrgrgrgggggggg… :s
@Robin- Ja goede keuze haha!:p Maar als er genoeg sneeuw ligt is het zeker een leuk alternatief:)
@Jeroen6 Haha serieus balen! Als je er eenmaal bent en een pas hebt gekocht draai je ook niet meer om…
Ik had wel verwacht en gehoopt dat het die zondag er beter uit zou zien! Zo veel sneeuw dat er viel die zaterdag…
@Mathijs! Bedankt! Ik ben het met je eens. Heerlijk gebiedje! @Frans Ik hou wel van de variatie daar. Ik persoonlijk zet Neuastenberg niet onder Altastenberg of Winterberg. Het was er zo leuk! Er hing een apart sfeertje, ondanks de slechte sneeuwcondities en het weer.
Of misschien werd het juist daardoor leuker? We hebben echt enorm gelachen en het was wel leuk om die gaten te ontwijken enzo:p
@SPAM Haha leuk gezegd! :p Bedankt!
@ThijsMeeusen Grappig!:p
Het wordt tijd dat we met een busje vol wintersporters eens naar het Sauerland toe gaan…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Jorian: Dat is voor de veiligheid. Door een stang tussen je benen i.p.v. naast je benen kan niemand meer uit de lift vallen. Dit is echter een klantenwens. Doppelmayr bouwt zeker buiten Oostenrijk of Duitsland ook nog ‘ouderwetse’ zetelliften zonder poespas.

[/post]

ah bedankt!

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaats een reactie