Geele pistes - Les 4 Vallees

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Quatre Vallées

Ik weet dat de gele pistes niet geprepareerd zijn.
Je hebt echter zeker een geele piste nodig om van Verbier naar Sivier te gaan ( tenzij je bak naar beneden pakt)
Welke is het makkelijkst?
Number 1 - via col du gentianes
Nummer2 - via cassoulet
Nummer 3 - via Mont gele

Ik heb giteren al de zwarte gedaan via Mont-Fort. Zijn deze geele nog moeilijker?

Laatste vraag nog. Hoe moeilijk is de gele piste (nr4) via Vallon d’Arbi naar La Tzoumaz?

*bericht bewerkt door JP85 op 14 mrt 2024 23:43

Euh met gele pistes bedoelt u skiroutes denk ik?

Die nummers ken ik even niet, maar als montfort goed ging, kunnen gentianes en mont gele ook wel. Beetje afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk 😉

Vallon d arbi is leuk, niet al te moeilijk vgl met bv de tortin. Let op: alleen als het net open is, niet passeren als hij gesloten is!!! Hangt een nogal lawinegevoelig wandje boven aan het begin. Die traverse helemaal uitglijden, aan het eind is het wat eenvoudiger dan wanneer je er halverwege in duikt. Pad naar la tzoumaz is wel ff lang en vlak, maar je komt mooi bij de lift uit.

Skiroutes: staan niet links en rechts gemarkeerd als de pistes, blijf binnen 25 m van de markeringen. Indien geopend zijn ze wel gechecked op lawinegevaar. Kan nooit kwaad om ze met 3 eenheid te skiën natuurlijk.

Mocht je daar een goede gids zoeken, stuur me maar een pm. Wel een gebied waar je met gids echt veel uit kunt halen.

Edwin van Riel

@evr66: Ene SK wellicht? ;-)

Mont Gele is de lastigste (beide kanten vergelijkbaar), Gentianes de makkelijkste. Chassoures heeft de meeste hobbels. L’Eteignon (of zoiets) en Vallon d’Arbi geven het meeste off piste gevoel. En hebben de langste exit.

@evr66: Ene SK wellicht? ;-) jazeker, heb ik al heel wat tochtjes mee gemaakt 😉

Edwin van Riel

Ik was er 2 dagen geleden. Die onder de gondel vind ik er maar vermoeiend uit zien. Prima te doen hoor maar ik ben lekker lui in de gondel gestapt. De andere kan je niet goed zien dus kan ik niet veel over zeggen.

Gaat dit nou over de gele of over de geele afdalingen?

Ze zijn niet perse moeilijker dan de mont fort maar wel veel langer, zeker tov het eerste begin, daarna is mont fort al snel minder stijl en het totale stuk met buckels uberhaupt niet heel lang.

Verschillen per piste: wat bergfan zegt. Persoonlijk vind ik de varianten Chassoures en Mont Gele het leukst.

Chass en mg staan wel in de top inderdaad van de veilig verklaarde gedeeltes.

Edwin van Riel

Chassoure vind ik dan weer niks (al was het eerste stuk onder de lift ipv over de route, bijna 45 graden, in een white out, wel een ervaring dit jaar… Maar als SK zegt dat het kan, dan volgen we trouw…). De kom ernaast is leuker, maar zou ik niet zo snel doen zonder gids. En die traverse loopt nooit lekker bij mij.
Mont Gele heeft de leukste entry. En de skiroute rechtsaf heeft geweldige views. Was vroeger, met de oude lift, nog leuker. Dan had je helemaal het gevoel over het randje afgezet te worden (toen kon je alleen nog richting Tortin trouwens).

*bericht bewerkt door BergFan op 15 mrt 2024 12:32

Die kommetjes zijn mooi, mouche en petit mouche haha, zeker.

Edwin van Riel

Ik ben de zwarte van Mont fort met zeer veel moeite afgekomen. Dus ik kan enkel de gele skien die makkelikker zijn. Welke zijn dat?

Bedankt voor de info!!!

Sla de gele routes dan maar over.

Daar sluit ik me bij aan

Eenvoudigste is mss nig wel de chassoure als je naar siviez wilt. Moet het wel een beetje mee zitten, maar traverseer hem (skiers rechts) flink door tot ong 3/4, daar is ie het minst steil en vast het beste te doen. Gewoon ff kijken, zie je het niet zitten, kun je daar gewoon de lift naar beneden nemen. Andere redelijk eenvoudige optie om daar te komen is “ rock garden”, gemakkelijker skien, niet steil, maar 100% off-piste (en 15 min hike, je moet ff de weg kennen, beste met gids, maar wil hem ook wel even voor je uittekenen, stuur maar pb dan)

Edit, staat in fatmap: https://fatmap.com/routeid/17381/chassoure-rock-garden…

*bericht bewerkt door evr66 op 16 mrt 2024 07:54

Edwin van Riel

Als je met “zeer veel moeite” Mont Fort af komt zou ik zeker de trip naar Rock Garden niet maken. Het is misschien één van de makkelijkste freeride routes, hij is ook behoorlijk afgelegen (15 minuutjes lijkt me erg rap om daar te komen, zeker als je alles moet bootpacken) en zonder terrein kennis heb je daar m.i. niets te zoeken.

Vandaar al de kanttekeningen “100% offpiste” en “ beste met gids”. Geen idee in hoeverre ts metvterrein bekend is, maar deze is m.i. gemakkelijker te skien dan enkele vd alternatieven.

Maar goed, lift baar beneden, kan ook altijd nog, geen wachtrij die kant op, je bent er zo,

Edwin van Riel

Plaats een reactie