Inreizen Oostenrijk met Janssen + 1 booster voldoende?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Wij zijn benieuwd of iemand al ervaringen heeft met inreizen na 3 januari met Janssen. Wij hebben 1 Janssen en 1 Pfizer vaccin. Als wij met de greencheck app onze QR code scannen, werkt deze wel bij einreise 2g+ maar niet bij einreise booster+. Daarnaast lezen we het volgende, wat erop lijkt dat 2 boosters nodig zijn na Janssen:

Groot-Brittannië, Nederland, Denemarken en Noorwegen zijn geclassificeerd als virusvariantgebieden. Uit deze vier landen kunnen alleen mensen met een boostervaccinatie (drievoudige vaccinatie of dubbele vaccinatie na een Johnson & Johnson-dosis) en een aanvullende PCR-test (niet ouder dan 48 uur) zonder quarantaine naar binnen. Voor alle andere mensen geldt een 10-daagse quarantaine bij het binnenkomen vanuit alle virusvariantgebieden.

Bron: https://www.austria.info/de/service-und-fakten/coronavirus-s…

*bericht bewerkt door So1993 op 04 jan 2022 14:50

In datzelfde stuk dan 2g+ niet geld voor landen met virusvarianten zoals Nederland.
Maar kijk het zelf even na op Nederlandwereldwijd: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/…

*bericht bewerkt door Matthieu op 04 jan 2022 15:06

Aftellen maar!

Op https://gruenerpass.gv.at/en/geimpft/ vind je jouw antwoorden na het invullen van de vaccinatiegegevens.

Op https://gruenerpass.gv.at/en/geimpft/ vind je jouw antwoorden na het invullen van de vaccinatiegegevens.

Jan_Willem op 04 jan 2022 15:09

Zegt deze site niet alleen iets voor de Oostenrijkers zelf? Heeft volgens mij niets met inreizen te maken.

Aftellen maar!

@So1993, ja Janssen + Pfizer (Pfizer ziet AU als je booster na Janssen) is voldoende maar daarnaast moet je ook nog een PCR test thuis doen voordat je AU binnen gaat. Je zal wel geen controle hebben aan de grens maar het is een eis van AU. Je kan ook nog die Gruner Pass app op je telefoon zetten en daar je QR codes inscannen (dan even wel de QR app op je tablet zetten en de QR code scannen met je telefoon), ik zie dus in deze app dat voor Janssen alles op rood staat en bij mijn Pfizer prik staat in groen tot wanneer ik welkom ben in AU…ps handig zou zijn als je al een skipas thuis zou hebben die je online zou kunnen activeren en je QR code eraan kan koppelen wat ik gedaan heb…je hoeft die Gruner Pass app niet te gebruiken, je huidige app waar je internationale QR code staat is ook goed of je gele boekje etc

*bericht bewerkt door Gerjon op 04 jan 2022 15:42

Dank voor alle reacties! De verwarring is vooral ontstaan doordat de greencheck app rood kleurt als je einreise booster+ gebruikt, maar kijkend naar de regels moet het volgensmij goedkomen (met een negatieve PCR natuurlijk)

@so1993, Op welk punt in de app krijg je bij booster+ een rood kruis? Volgensmij bestaat booster+ in de greencheck app uit twee onderdelen (2g en pcr); waarbij 2g een groen vinkje geeft bij het hebben van een booster, maar de PCR een kruis (waardoor de ‘aanvraag’ wordt afgekeurd). Als dit bij jou anders is, klopt er wellicht iets niet?

*bericht bewerkt door nick9319 op 04 jan 2022 18:34

@nick9319, ik laat het even zien adhv screenshots.

In de greencheck app kun je kiezen tussen einreise 2G+ en einreise Booster+:

null

Bij einreise 2G+ krijg ik het groene vinkje van 2G + PCR nog doen (logisch):

null

Bij einreise Booster+ krijg ik 2 rode kruizen:

null

Dat is vreemd moet ik zeggen… na 2x basis prikken + booster staat er ook een vinkje bij booster+. Ik ga er dan even vanuit dat de app hierin achterloopt als ik bovenstaande reacties lees.

Heeft iemand hier al ervaring mee inmiddels? ik heb namelijk ook een janssen prik gehad + pfizer.
Nou krijg ik bij einreise booster+ ook een rood kruis…
Kan ik hieruit opmaken dat ik niet zonder quarantaine in mag reizen?
Of zou er nog een foutje in de greencheck app kunnen zitten?

Ik wil dit ook graag weten! Heb hetzelfde ☹️

Wat zitten jullie te rommelen zeg, gewoon met de CoronaCheck app is het okay en zie je in de app 2/2. De tweede is de booster en deze moet je gebruiken daar de Janssen vaccinatie niet meer geldig in au voor de liftpas of om een restaurant in te komen. Printje of gele boekje is ook okay. Eventueel kan je nog die gruner pass gebruiken en dan zie je tot wanneer je welkom bent in restaurants in au en tot die datum is je QR code geldig in au. Dan even de coronacheck app op je tablet zetten en de QR code scannen in de gruner app op je telefoon…maar dat is niet nodig dus je gewone app die je op je telefoon hebt is voldoende of print je internationale qr uit of laat het gele boekje zien (handig om op de piste bij je te hebben mocht de accu van je telefoon leeg zijn en van je powerbank)…ps als je de Janssen QR code scant in de gruner pass app dan zie dat deze rood kleurt en je Pfizer of Moderna app is groen en laat een datum zien tot wanneer je welkom bent in een restaurant maar dat heb je niet nodig in au…

*bericht bewerkt door Gerjon op 11 jan 2022 21:10

Wat zitten jullie te rommelen zeg, gewoon met de CoronaCheck app is het okay en zie je in de app 2/2. De tweede is de booster en deze moet je gebruiken daar de Janssen vaccinatie niet meer geldig in au voor de liftpas of om een restaurant in te komen. Printje of gele boekje is ook okay. Eventueel kan je nog die gruner pass gebruiken en dan zie je tot wanneer je welkom bent in restaurants in au en tot die datum is je QR code geldig in au. Dan even de coronacheck app op je tablet zetten en de QR code scannen in de gruner app op je telefoon…maar dat is niet nodig dus je gewone app die je op je telefoon hebt is voldoende of print je internationale qr uit of laat het gele boekje zien (handig om op de piste bij je te hebben mocht de accu van je telefoon leeg zijn en van je powerbank)…ps als je de Janssen QR code scant in de gruner pass app dan zie dat deze rood kleurt en je Pfizer of Moderna app is groen en laat een datum zien tot wanneer je welkom bent in een restaurant maar dat heb je niet nodig in au…

Gerjon op 11 jan 2022 21:02

Zo hier ook!
Zelfs met 1 x Jansen en herstel gescand met gruner pas en 2 groene vinkjes.
Het geheel is totaal onduidelijk en onlogisch opgeschreven op de verschillende sites maar tussen de regels door lezen kan er veel!

null

Je herstel bewijs is 180 dagen geldig dus als deze nog geldig is dan krijg je een groen vinkje, Druk eens op het groene stuk dan verschijnt er een datum in beeld onderaan tot wanneer je QR code geldig is voor een restaurant bezoek en heeft ook een relatie tot wanneer je je liftpas geldig kan maken en als je gezondheidsverklaring afloopt heb je een booster nodig…

*bericht bewerkt door Gerjon op 11 jan 2022 22:37

null

Als je op je tweede QR code klikt of een van de twee dan zie de datum tot wanneer je QR code geldig is in au. Eerste bij mij is rood daar Janssen per 3 januari niet meer geldig is en tweede bij mij is Pfizer en als ik nu een liftpas koop kan ik jaarpas kopen en skiën tot einde seizoen🥳🍾❄️⛷dit heb je niet nodig in au, je huidige CoronaCheck app, printje geldig qr met een gezondheidsverklaring uitgeprint in het Engels/Duits via de huisarts is ook okay…

*bericht bewerkt door Gerjon op 11 jan 2022 22:55

Wat zitten jullie te rommelen zeg, gewoon met de CoronaCheck app is het okay en zie je in de app 2/2. De tweede is de booster en deze moet je gebruiken daar de Janssen vaccinatie niet meer geldig in au voor de liftpas of om een restaurant in te komen. Printje of gele boekje is ook okay. Eventueel kan je nog die gruner pass gebruiken en dan zie je tot wanneer je welkom bent in restaurants in au en tot die datum is je QR code geldig in au. Dan even de coronacheck app op je tablet zetten en de QR code scannen in de gruner app op je telefoon…maar dat is niet nodig dus je gewone app die je op je telefoon hebt is voldoende of print je internationale qr uit of laat het gele boekje zien (handig om op de piste bij je te hebben mocht de accu van je telefoon leeg zijn en van je powerbank)…ps als je de Janssen QR code scant in de gruner pass app dan zie dat deze rood kleurt en je Pfizer of Moderna app is groen en laat een datum zien tot wanneer je welkom bent in een restaurant maar dat heb je niet nodig in au…

Gerjon op 11 jan 2022 21:02

Dank je! Ik ga ervan uit dat, mochten ze moeilijk doen ivm de foutmelding bij QR code, je ook met het gele boekje aan kunt tonen dat je voldoet en gewoon mag inreizen!

gele boekje is goed, printje is goed, corona check app is goed en of laden van alle QR codes in de gruner pass is ook goed dus mogelijkheden genoeg om je geldige QR codes te laten zien (kans is heel klein dat je een controle hebt aan de grens), maar goed regels kunnen ook nog veranderen de komende weken…tevens moet je PCR ook nog negatief zijn voordat je de grens over gaat…

gele boekje is goed, printje is goed, corona check app is goed en of laden van alle QR codes in de gruner pass is ook goed dus mogelijkheden genoeg om je geldige QR codes te laten zien (kans is heel klein dat je een controle hebt aan de grens), maar goed regels kunnen ook nog veranderen de komende weken…tevens moet je PCR ook nog negatief zijn voordat je de grens over gaat…

Gerjon op 13 jan 2022 12:20

De grens over is 1, maar hoteleigenaren en verhuurders controleren ook streng, want zij krijgen torenhoge boetes als het fout gaat. Succes in ieder geval.

Op https://gruenerpass.gv.at/en/geimpft/ vind je jouw antwoorden na het invullen van de vaccinatiegegevens.

Jan_Willem op 04 jan 2022 15:09

Top jan willem…dit geeft tenminste duidelijk uitsluitsel.
Dank je!

Vanochtend uitgebreid met de Oostenrijkse ambassade gebeld om duidelijkheid te krijgen over de status van het Janssen vaccin in combinatie met een 2e (booster) prik.
Er zijn twee belangrijke onderwerpen: 1. toegang tot het land en 2. toegang tot hotel/horeca/skiliften.
Eerst het land (1.) : daarvoor geldt dat je een volledige vaccinatie moet hebben en voor Janssen betekent dat, dat je minsten 1x een boosterprik moet hebben en dat deze dan 270 dagen geldig is.
Nu het verblijf (2.) : daarvoor geldt een geldige vaccinatie, zie boven. Maar (!) voor toegang tot horeca geldt een geldigheidstermijn van 180 dagen voor Janssen + booster i.p.v. 270.
Tenslotte: degene die ik heb gesproken bij de Oostenrijkse ambassade kwalificeerde de berichtgeving in de NOS app waarin gewag werd gemaakt van “dat Duistland in navolging van Oostenrijk een 2e vaccinatie na het 1e Janssen vaccin eist” als, ik citeer letterlijk, “bullshit”.

Beste Forumleden,

Ik lees dit en heb soort van hetzelfde probleem.

Ik ben in Juli gevaccineerd met Jansen (volgens mij is deze dus verlopen)

Ik ben hersteld van corona in november en nu nog een keer in januari.

Voor oostenrijk moet ik een negatieve test afleggen straks eind februari, alleen de kans dat hij nog positief is nog zeker aanwezig is. Dus heb een artsenverklaring nodig mogelijk om binnen te komen, als de test positief is.

Iedere instantie gebeld, (ziekenhuis, ggd, huisarts en buitenlandse zaken) maar krijg van niemand response.

Wie kan mij helpen?

@Tychoooo: waarom ga je geen boosterprik halen. Ben je van alle problemen af. Er zijn inlooplokaties zonder afspraak (b.v. de RAI in Amsterdam).

Hi Tychooo,

Je zou zeggen dat jij in deze categorie valt alleen in een andere volgorde, je Janssen vaccin is voor AT per 3 jan. niet meer voldoende (voor de liftpas) en je had dan een tweede prik moeten krijgen maar jij bent daarna twee keer hersteld waarmee je QR verlengd heb, als je die laatste twee QR als referentie in de Gruner Pass app stopt kijk dan even wat voor datum je ziet dat je welkom bent in restaurants en is ook de geldigheid van je liftpas (neem aan dat je een booster pas 3 maanden na je herstel kan halen…zou je ook nog aan de GGD kunnen vragen).

Als je het 100% zeker wilt weten bel dan even de instantie Ages tel 0043 800 555 621, daar kan je in het Duits of Engels je case voorleggen en dan weet je het 100% zeker waar je aan toe bent (je kan ze ook mailen)…Je laatste herstel is 180 dagen geldig…

Recovered, vaccinated, recovered: no PCR test needed

Volgende gevallen is wel of geen PCR nodig en is alleen om AT binnen te komen;
2x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson): PCR test mandatory*
3x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson plus Booster): no PCR test needed
Recovered: PCR test mandatory**
Recovered, then 1x vaccinated: PCR test mandatory
Recovered, then 2x vaccinated: no PCR test needed
Recovered, vaccinated, recovered: no PCR test needed
1x vaccinated, then recovered: PCR test necessary**
1x vaccinated, then recovered, then vaccinated: no PCR test needed
2x vaccinated (or 1x with Johnson & Johnson), then recovered: no PCR test needed

*bericht bewerkt door Gerjon op 14 feb 2022 09:14

Beste @Gerjon

Ik heb even de Gruner pass gedownload, daarin staat dat:

voor de genezing ik voldoe aan de eintritt en nachtgastromie tot 24/07/2022.

voor de vaccinatie niet!

Groet Tycho

Hi Tychooo,

Je Janssen vaccinatie die staat op rood, dat klopt daar je voor Janssen na 3 jan. een tweede prik gehad moet hebben (ivm dus de liftpas).
Handig denk ik om even Ages te bellen of dit voldoende is om in te reizen zodat je kan checken of je nu nog wel of geen PCR nodig hebt (hoop dat je je oude herstel ook nog hebt en anders kan de GGD dit nog aan je geven). Via Corona print kan je je laatste herstel ook uitprinten en is natuurlijk ook zichtbaar in beide apps…dus advies bel Ages even en dat weet je het zeker…met je laatste QR code kan je dus tot 24 juli alle restaurants bezoeken en is ook de geldigheid ivm je liftpas…ipv prikken heb je zelf voor de natuurlijke booster(s) gezorgd…(gaat er nu alleen nog om of je wel of geen PCR nodig hebt om in te reizen)…

*bericht bewerkt door Gerjon op 14 feb 2022 10:26

GGD zegt dat ze niet mijn eerste herstelbewijs kunnen uitdraaien, pfff…

Plaats een reactie