piste-tips salzburger sportwelt

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Wij logeren eerste week van april in Flachau. Graag had ik wat tips voor lichtgevorde skiërs met voorkeur voor blauwe/lichterode pistes. We logeren niet ver van de achterjet, dus 's morgens achterjet en dan starjet 3 omhoog.
Veel pistes kant flachau zijn echter rood, dus misschien dan eerder de nieuwe panoramalink nemen richting flachauwinkl/kleinarl? Dus vanaf de startjet 3, piste 15/17 nemen richting panoramalink, is die piste 15(17?) een moeilijke rode verbindingspiste?

Het voordeel lijkt me dan dat er op de flachauwinkl/kleinarl verschillende blauwe pistes zijn (de family runs, lumberjack, panaroma piste). Eventueel zelfs eens doorsteken naar Zauchensee. En in het terugkeren opnieuw de panoramalink en gewoon de blauwe 10 terug naar bergstation van de achterjet.

Of is het als beginner ook interessant naar de grafenberg/sonntagskogel te gaan met de wagrain g-link? Dan is in het terugkeren wel nodig om de rode 26 en rode 22 te nemen zie ik. Zijn dit moeilijk pistes.
Die kant lijkt me ook noord-gerichtere pistes te hebben, misschien betere condities dan? Maar moeilijk om daar zicht op te hebben.

Alle tips zijn welkom!

De grootste tip: blijf zo laat in het seizoen zo hoog mogelijk in het gebied. Vrijwel alle rode pistes in het gebied zijn breed en niet heel moeilijk. De dalafdalingen zijn vanaf het middaguur zwaar voor beginners.
De Grafenbergkant kent boven een aantal prima niet al te lange blauwe pistes en is daarmee ook erg geschikt voor lichtgevorderde skiërs. De rode 26 en 22 zijn ook goed te doen.

Als je voor dalafdalingen de keuze hebt tussen blauw en rood, kun je meestal beter de rode nemen, en zeker als de blauwe in de zon ligt.
De blauwe pistes worden vaak meer gebruikt dan de rode en daardoor vaker kapotgeskied. een brede rode iets steilere piste is dan makkelijker dan een blauwe die vol ligt met hopen slush.

Flachau is rood maar heel makkelijk. De afdaling bij Flying Mozart (dus naar Wagrain) is ook rood, maar lastiger, zeker met wat warmer weer. De Rote 8’er afdaling is vaak goed te doen en zit er tussen in qua moeilijkheid.

Aan de andere kant: alles tot aan het middenstation vd Gravenberg is makkelijk (het rood ook). Onderste stuk niet, maar die neem je niet als de GLink terug neemt.

Kleinarl kant heeft blauw en rood, maar is normaal voor blauw en rood, dus moeilijker dan Flachau. Richting Flachauwinkl is alles makkelijk, maar met zonnig weer is het laatste stuk snel kapot en dan is het voor beginners denk ik snel lastiger.

Zauchensee is ook niet zo moeilijk, de rode aan de rechterkant (bij de gondel) zijn iets lastiger dan de rode bij de Highliners. Dalafdaling terug naar Flachauwinkl is echt rood, zeker als de zon schijnt.

Afhankelijk van het weer wil je boven de middenstations blijven denk ik. Echt heel pittig wordt het nergens en als je de afdalingen (zeker de onderste stukken) naar Wagrain vermijdt, dan zit je altijd safe. Kleine disclaimer: ik ken niet alle pistes in Alpendorf, maar de rest wel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt voor de reacties, heb nu wat meer zicht op het gebied. Lijkt erop dat we wat kunnen rondtoeren op hoogte (relatief, boven de 1200m), zonder dalafdalingen hoeven te doen, behalve de ene family run shunshine om naar zauchensee te kunnen (maar dat is dan enkel in het heengaan naar Zauchensee, niet in het terugkeren nadien). Ook de moeilijkere afdalingen naar middenstation bij Flying Mozart of van zauchensee terug naar flachauwinkl kunnen we vermijden door de gondel te nemen naar beneden. Ziet er goed uit! Nu hopen op iets kouder weer nog… wat er misschien zit aan te komen eind volgende week…

Wij zijn afgelopen week 22-26 maart in Ski-amade geweest, St Johan in Pongau, Alpendorf was onze start. Sneeuw was rond 14:00/14:30 slecht veel pap met name die gedeelte die aardig in de zon lagen, afdaling naar Flachau en wagrain waren slecht en niet te doen.
Wij gingen met de eerste lift om hoog 8:15/8:30 dan waren de dalafdalingen redelijk te doen tot 11:30.
De 12 peak trophy wel gedaan maar terug met de bus ivm late tijdstip.
Hou er rekening mee dat als er geen sneeuw gaat vallen nu al enkele blauwe afdalingen dicht zijn met name in Altenmark en Zauchensee.
Heel mooi gebied maar als het qua sneeuw niet beter gaat worden dan is het voor een licht gevorderde skiërs een redelijke uitdaging ivm slechte sneeuw kwaliteit.

Groeten, Harald

Ik was zaterdag nog in Altenmarkt en daar was niets dicht. Ik was donderdag in Zauchensee en daar was ook niets dicht. Beiden hebben vandaag ook weer alles open, op dat blauwe slingerpad naar Flachauwinkl na uiteraard.

Ook zonder verse sneeuw maar met wat minder warme omstandigheden ga je prima kunnen skiën, maar reken op steeds hardere pistes in de ochtend. Dat viel afgelopen week eigenlijk nog heel erg mee.

Verder wel eens met @harald3, na 13 uur was het meestal wel klaar. Maar het was ook gewoon 18 graden in de dalen. Daarnaast is oriëntatie nu veel belangrijker dan wat hoogte.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83, vrijdag was ik in Zauchensee en daar was de blauwe afdaling, Skirun highliner dicht naar het dal. Spacejet 3 is ook dicht, Volgens mij is er bij waagrain ook nog een lift dicht.

Hoop dat er nog wat sneeuw gaat vallen, kan het gebied wel gebruiken.

Groeten, Harald

Die piste is inderdaad dicht, dat is dat slingerpad wat ik bedoel. Daar mis je overigens niet zoveel aan volgens mij, toch? Spacejet gaat als het rustiger wordt wel vaker dicht, omdat je die pistes ook vanuit de Starjet (of andersom, ik haal die altijd door elkaar) kan doen. Zelfde geldt denk ik op de Grafenberg, dat is ook dubbel.

Sneeuw is er wel welkom, maar ik denk dat met lagere temperaturen je ook nu nog best kan skiën op de pistes? In Zauchensee zeker, daar ligt genoeg!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Daar mis je zeker niets aan. Maar voor een licht gevorderde skiër kan het wel eens handig zijn.

Voorspelling zijn vanaf donderdag toch aardig wat sneeuwval voor een paar dagen, zal de condities alleen maar beter van worden.

Groeten, Harald

Bedankt voor de info. Mij lijkt het erop dat we het onderste stuk van die highliner piste kunnen overslaan door dan met de gondel terug naar beneden te gaan (als de condities te slecht zijn of dat blauwe slingerpad dicht).
Ze lijken wel kouder weer te geven en sneeuw dus ben benieuwd…

Plaats een reactie