Dagtochten Flachau - Wagrain - Alpendorf en Zauchensee - Flachauwinkl - Kleinarl

Dit onderwerp gaat over de bestemming Salzburger Sportwelt

In de eerste week van januari zijn we in Schladming-Dachstein en wel in het uiterste westelijke puntje bij de Reiteralm. Vanuit daar willen we twee dagen met de auto richting Flachau (opstappen bij de Roter 8-er) en Zauchensee.
Is het te doen om in een dag van Flachau via Wagrain naar Alpendorf (en terug) te gaan en op een andere dag van Zauchensee via Flachauwinkl naar Kleinarl (en terug) te gaan. We houden allemaal wel van doorskiën, dus dat is geen probleem.
Als jullie ook nog tips hebben welke pistes we dan zeker wel moeten doen en welke zeker niet, zijn ze welkom.

Beide kanten op is geen enkel probleem voor op een dag. Zelfs bij drukte bij de liften moet je dat gemakkelijk halen. Als je heel erg je best doet red je beide routes zelfs op 1 dag. De pistes bij Zauchensee zijn allemaal top!

Ja dat moet lukken, zeker als je zegt dat je van door skiën houdt. Alleen je zegt van Flachau naar Alpendorf en terug, maar opstappen bij Rote 8ter. Die lift begint in het dal van Wagrain.
Kan je niet beter opstappen en weer vertrekken bij een lift in Flachau?

Dat moet je makkelijk lukken. Zelf ben ik geen topskiër, verre van zelfs… maar ben vorig jaar in december en januari twee keer vanuit Alpendorf naar het eindpunt in Flachauwinkl geskied. Doel was om die 12 peaks op één dag te halen. Helaas was er beide keren één lift afgesloten en kwam ik tot ‘slechts’ 11.
Ik had toen geen last van wachttijden bij de lift.

Peter Pos

Beiden makkelijk te doen. Ik zou ook voor Zauchensee en Kleinarl bij de rote8 parkeren, lift omhoog, Panoramalink en je bent er al.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met SkiAmade, en welke dagtripjes er nog meer interessant zijn in dit gebied. (in janauri), ik las dat de gletscher bij Schladming dan helaas gesloten is om te skien.

1e locatie is Schladming, 2e locatie is Flachau.
Welke gebiedjes/gebieden, zijn er dan interessant om te bezoeken.

Bijvoorbeeld: Bad Hofgastein, Sportgastein, Dorfgastein/Großarl

Nou dat is duidelijk, het is goed te doen volgens jullie. Dit geeft ook ruimte om af en toe een andere afslag te nemen en dan een mooie piste te doen.
Hoe is eigenlijk de verbinding tussen beide kanten van het dal in Flachauwinkl? Gaat daar iedere 10 minuten een bus of iets dergelijks?
@Hofstadl Het dalstation van de Roter 8-er is makkelijker aan te rijden dan de liften in Flachau zelf.

Dagje onthaasten in Fageralm is een geheimtipp, zeker als het gesneeuwd heeft. Lekker spelen op (relatief) veilige hellingen zonder poederstress.

De verbinding in Flachauwinkel met de bus is een stukje van enkele minuten. Bussen rijden af en aan.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met SkiAmade, en welke dagtripjes er nog meer interessant zijn in dit gebied. (in janauri), ik las dat de gletscher bij Schladming dan helaas gesloten is om te skien.

1e locatie is Schladming, 2e locatie is Flachau.
Welke gebiedjes/gebieden, zijn er dan interessant om te bezoeken.

Bijvoorbeeld: Bad Hofgastein, Sportgastein, Dorfgastein/Großarl

Jeroen81 op 18 dec 2022 20:55

Waar zit je precies? Ik heb 2x in Eben gezeten en heb alles bezocht (behalve Bad Hofgastein en Sportgastein). Elk gebied heeft zijn eigen karakter. Ik vond de 4 berge schaukel en Hochkonig erg leuk en was heel aangenaam verrast door Radstadt Altenmarkt. Daarna komt Kleinarl en Zauchensee, dan Dorfgastein en Grossarl, dan Wagrain-Alpendorf en dan ergens onderin Flachau.

In mijn profiel zijn de verslagen wel te vinden. @Amelm heeft ook vorig jaar praktisch alles bezocht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De Königstour is ook leuk om te doen, parkeren bij de lift in Mühlbach am Hochkönig, dan via Dienten naar Maria Alm en weer terug. Deze tour staat goed aangegeven, de ene kant op volg je gele borden, de andere kant op de oranje. De tour is 35 km, je kan af en toe ook nog eens een extra piste pakken.

Zoals Roy aangeeft heb ik afgelopen jaar nagenoeg alle gebieden van Ski Amadé (en de SuperSkiPas) bezocht.

Zoals ik begrijp zit je er in de 1e week januari en dan vanuit de Reiteralm? Persoonlijk vond ik de leukste delen van Ski Amadé de volgende:
Schladming gebied zelf, HochKönig, Bad (hof)Gastein en Zauchensee en dan heb je voor een week al (veel te) veel eigenlijk.
Van een deel hiervan heb ik ook een verslagje geschreven afgelopen jaar: https://www.wintersport.nl/forum/topic/526680

In de 1e week januari zou ik persoonlijk het hele stuk tussen Flachau, wagrain en Alpendorf lekker laten zitten, behoorlijk druk in die periode en die andere alternatieven zijn beter denk ik. Prima gebied verder in een rustige periode hoor maar geen echte wow afdalingen, beetje veel van hetzelfde en Gerlos publiek (oeps, mag ik dat zeggen?🤣)

Bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen. Probleempje hierin is dat ik niet alleen ga, maar met 3 pubers van 19, 19 en 17 die van tochten houden. Die krijg ik niet enthousiast voor de Fageralm (@Bennie) of een uur in de auto naar Hochkönig of het Gasteiner tal. Dus waarschijnlijk wordt het dit:

1e dag: Reiteralm - Hochwurzen
2e dag: Planai - Hauser Kaibling
3e dag: Flachau - Wagrain - Alpendorf
4e dag: Zauchensee en eventueel verder
5e dag: zien we wel

Maar dit alles is natuurlijk niet in beton gegoten, we zijn flexibel want weersomstandigheden, sneeuwcondities etc. Overigens waren we in 2019 al een week in Schladming en dat is ons prima bevallen. Ook toen wilden we een dag naar Flachau, maar kwamen toen niet verder dan het middenstation van de Roter 8-er. Daarboven was alles dicht vanwege de wind…

Bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen. Probleempje hierin is dat ik niet alleen ga, maar met 3 pubers van 19, 19 en 17 die van tochten houden. Die krijg ik niet enthousiast voor de Fageralm (@Bennie) of een uur in de auto naar Hochkönig of het Gasteiner tal. Dus waarschijnlijk wordt het dit:

1e dag: Reiteralm - Hochwurzen
2e dag: Planai - Hauser Kaibling
3e dag: Flachau - Wagrain - Alpendorf
4e dag: Zauchensee en eventueel verder
5e dag: zien we wel

Maar dit alles is natuurlijk niet in beton gegoten, we zijn flexibel want weersomstandigheden, sneeuwcondities etc. Overigens waren we in 2019 al een week in Schladming en dat is ons prima bevallen. Ook toen wilden we een dag naar Flachau, maar kwamen toen niet verder dan het middenstation van de Roter 8-er. Daarboven was alles dicht vanwege de wind…

Tjeerd69 op 19 dec 2022 22:07

Klinkt als een prima plan, wellicht dagje 2 en 3 omwisselen zodat je de gebieden om- en om doet en niet hetzelfde gebied 2 dagen achter elkaar. Als je de Ski Amadé pas hebt maakt dat niet uit. Zauchensee kun je prima combineren met Flachauwikl en Kleinarl nog.

Overigens is het vanuit Reiteralm naar Mühlbach am Hochkönig ‘‘maar’’ 40 min rijden terwijl Flachau ook een minuut of 25 is, m.i. niet mega veel verschil en bij Flachau kun je er in die week een uur wachtrijen bij op tellen 😉(hoewel de capaciteit daar fors is).

Als jullie van tochten houden vind ik het persoonlijk een groot gemis als je de Hochkönig tour overslaat voor 15 min langer in de auto. Mühlbach opstap kan 's morgens ook wat druk zijn maar verder loopt het gebied prima door, qua schoonheid omgeving en lekkere pistes is het echt wel een klasse of 10 hoger dan Flachau- Alpendorf qua tocht.

@Amelm Ik zal het eens in de groep gooien!

@Roy83 ik heb je verslagen even bekeken, ik wist tot nu toe helemaal niet dat dit gedaan werd op dit forum, wel leuk om zo ervaringen te kunnen delen.

@Amelm Wat een gave trip heb je gemaakt, ik denk dat er heel wat skiers jaloers zijn !, ook leuk dat je van diverse plekken een verslag(je) hebt gemaakt.

Ik zal het even beter uitleggen, het plan is dus om 2 weken naar het SkiAmade gebied te gaan.

  • Week 3 (2023) verblijven we in Schladming/Rohrmoos (tussen Hochwurzen II Talstation en Hochwurzen, bergstation Rohrmoos II)
  • Week 4 (2023) verblijven we in Flachau (centrum, tussen de achterjet en de spacejet 1 in)

Ben benieuwd naar jullie tips, en ik ga zeker nog even verder met jullie verslagen lezen.

*bericht bewerkt door Jeroen81 op 20 dec 2022 12:00

@FJH70 is de nieuwe Winkl Link nog niet geopend ?

is wederom uitgesteld blijkbaar idd. https://skiinformatie.nl/liftverbinding-tussen-zauchensee-en…

*bericht bewerkt door Jeroen81 op 20 dec 2022 12:56

Ik vond het gebied van Schladming-Dachstein verrassend leuk. Met de jeugd waarmee je gaat is het leuk om te rodelen bij Hochwurzen (rodels daar te huur), dat kan overdag maar ook 's avonds. Prima heen te rijden met de auto en parkeren bij de parkeerplaats naast de Gipfelbaan. Eten/apres-ski bij de Tauernalm.
Ook een keer de apres-ski beleven in de Tenne in Schladming kan (voor de jeugd) leuk zijn.

Er zijn meerde video reviews online te vinden van wintersport.nl, waaronder een snow show: https://www.wintersport.nl/weblog/04/12/2022/het-veelzijdige…

@MarkW Beide in 2019 al gedaan met hetzelfde gezelschap. Met name het avondrodelen was een ontzettend gave beleving en kan ik iedereen aanraden.

@Roy83 ik heb je verslagen even bekeken, ik wist tot nu toe helemaal niet dat dit gedaan werd op dit forum, wel leuk om zo ervaringen te kunnen delen.

@Amelm Wat een gave trip heb je gemaakt, ik denk dat er heel wat skiers jaloers zijn !, ook leuk dat je van diverse plekken een verslag(je) hebt gemaakt.

Ik zal het even beter uitleggen, het plan is dus om 2 weken naar het SkiAmade gebied te gaan.

  • Week 3 (2023) verblijven we in Schladming/Rohrmoos (tussen Hochwurzen II Talstation en Hochwurzen, bergstation Rohrmoos II)
  • Week 4 (2023) verblijven we in Flachau (centrum, tussen de achterjet en de spacejet 1 in)

Ben benieuwd naar jullie tips, en ik ga zeker nog even verder met jullie verslagen lezen.

Jeroen81 op 20 dec 2022 11:59

Ik zou vooral elke berg zijn eigen tijd gunnen. Je kunt alle vier op een dat skiën, maar ze hebben allemaal hun eigen karakter en met 1 berg per dag kan je je prima vermaken. Iets rustiger en makkelijker op Hauser Kaibling, sportief op de Reiteralm of Planai of relaxen bij Hochwurzen. Ik zou daar gewoon een groot deel van de tijd doorbrengen, ook omdat andere opties vanuit daar wel wat verder rijden zijn.

Ik heb me heel erg vermaakt op Radstadt Altenmarkt, maar niet iedereen heeft die klik met dat gebied.

Voor de tweede week heb je meer opties, een dagje Hochkonig is echt de moeite waard! Ik vind Kleinarl al heel anders dan Flachau, net als .Zauchensee dus een paar dagen gewoon daar is ook erg fijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie