Eerste keer Flachau na jaren in Saalbach Hinterglemm

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Omdat we vanwege schoolgaande kinderen nog van de vakanties afhankelijk zijn gaan we van 18-25 februari weer op wintersport.
Na jaren met volle tevredenheid in Saalbach Hinterglemm te zijn geweest gaan we in 2023 voor de eerste keer naar Flachau.
We zijn zijn met 2 gezinnen met kinderen in de leeftijd van 16-19 jaar. We overdrijven het niet maar gaan graag ook eens met z’n allen naar de après ski.
Ons verblijf ligt vlakbij de Achterjet Bahn.
Kan iemand op het forum ons de grootste verschillen van de 2 gebieden vertellen en de pussen en minnen aangeven?
De voorpret is immers al begonnen en wij zijn benieuwd waar we zoal rekening mee moeten houden.

**AvdB**

De hofstadl is de place to go voor après ski. De dampfkessel is ook erg fijn en vaak wat rustiger. Jullie zitten net in het midden.

Do: zauchensee. Echt leuk gebiedje.

Flachau… wat zullen jullie gaan smullen na SHL. Zelf ook jaren naar SHL geweest… maar toen ook uitstapje gemaakt naar Flachau. Echt heerlijk skigebied. En wij ook vlakbij Achterjet. Wanneer je daar omhoog komt komt er een mooie speeltuin boven de horizon van de bergen uit. Bij mooi weer echt een plaatje!! Je kunt zoveel kanten op ook.

Ook zit je dan op loopafstand van de Hofstadl. Schitterende grote tent… plek voor buiten ook. prachtig. Ook dal Wagrain zit leuke tent… is dat de Dampkessel inderdaad volgens mij. En dan lekker met skibus zu hause.

minpuntje kan de G-Link wezen…wanneer het druk is om naar Wagrain te komen. Deze moet je wel nemen…kan soms druk zijn omdat het een grote liftcabine is voor 130 per. gaat er 1 heen en 1 terug. Maar uitzicht is prachtig naar het dal toe.

Kleinarl is leuk om naar toe te gaan, maar oom Zauchensee. Eigenlijk het hele gebied is top en kunt overl naar toe.

In ieder geval goede keuze na dat jullie jaren SHL gedaan hebben

In mijn ogen is Flachau het minst leuke stuk eigenlijk. Een lange, brede en drukke helling zonder enige afwisseling. Drie liftlijnen die min of meer naar dezelfde top gaan.

Wagrain is al veel leuker, de afdalingen naar de Rote 8 of bij Flying Mozart zijn leuk (en iets minder druk dan Flachau).

Vanaf de Panoramalink wordt het echt leuk, Kleinarl is erg leuk, net als Zauchensee. Heel ander sfeertje ook.

De kant van Alpendorf zit daar tussenin, wat afwisselender dan Flachau, maar wel wat kortere afdalingen (met hier en daar een uitzondering).

Ik ben hier losse dagjes geweest en kom voor Zauchensee en Kleinarl nog wel eens terug, maar in Flachau zal je me niet zoveel zien.

Los van het skitechnische; het heeft een bepaald soort oer-Hollandse gezelligheid die veel mensen wel zoeken. Dan zit je goed, die gezelligheid is er. Veel (best goede) hutten, weinig rijen bij de liften, heel toegankelijke pistes etc.

In vergelijking met Saalbach denk ik dat Flachau nog Nederlandser is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Schladming Dachstein is ook zeker het overwegen waard. Meer Oostenrijks met prachtig gebied, hutjes , uitzicht, geheimtip voor Nederlanders. Is 20 minuten verder rijden verder dan Flachau.

Tip pak eens de auto bv naar Flachauwinkl (Kleinarl of Zauchensee) ben je sneller in rustiger deel. Dagje naar Filzmoos ( Mooslehenbahn opstappen) de rit alleen al de moeite waard.

In Schladming komen niet zoveel Nederlanders inderdaad, maar het woord geheimtip suggereert een bepaalde rust of onbekendheid die wmb daar echt niet op van toepassing is :). Duitstaligen weten dat gebied heel goed te vinden (en terecht).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Flacha, best een druk , maar ook heel leuk gebied, zeker als je zo af en tod even verder door gaat naar wagrain , alpendorf , zauchensee etc. .
Ook mooie uitstapjes mogelijk naar andere gebieden binnen de skipas , als schladming en maria alm, maar daar heb je wel een auto voor nodig .
De grote apres ski mogelijkheden zijn al genoemd , maar ook direct aan de afdaling bij de achterjet zit een leuke apres ski umbrella bar, de Fliegenpilz. Veel meer duitse apres ski , ik vind het heerlijk . Reken wel op wat drukte overal .
Veel plezier

  • piste 12 is een aanrader
  • vanuit flachau kun je naar alpendorf, kleinarl en zauchensee voor leuke tochtjes
  • lekker lunchen bij de gifthütte wagrain
  • uitzicht vanaf de Zwarte stegbach piste het großarltal in.
  • Met dezelfde pas een dagje schladming, opstappen bij de reiteralm

In Saalbach Hinterglemm kun je aan beide kanten van het dal de berg op dus verspreid het wat makkelijker. In flachau gaat iedereen vanuit 3 plekken de Huisberg op en voelt daardoor wat drukker aan, maar vanaf de top kun je meerdere kanten op! Veel plezier!

Na jullie reacties heb ik er het volste vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen.

Dankjewel allemaal!

**AvdB**

Excuses voor het kapen van het topic, maar ik heb een vraag, ook over Flachau.

We zitten met carnaval in Radstadt en willen gaan skien in Flachau/Wagrain/Flachauwinkl/Zauchensee.

Ik ben nu op zoek naar een skischool voor de kinderen van 7 en 9 jaar oud en om de drukte in Flachau een beetje te ontlopen wil ik de skiles nemen bij de rote 8er middenstation (skischule Wagrain) óf bij Absolut in Flachauwinkl.

Hoe druk is het bij de rote8er? Minder druk dan bij de achterjet/starjet e.d. in Flachau? Een van de skischolen aan/af te raden?

Hou rekening met grote drukte op de piste en bij de liften. In SHFL heb je veel meer startpunten, dus verspreidt de drukte zich veel beter. Ik vond Flachau persoonlijk te druk

Plaats een reactie