Blauw in Flachau?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Hallo,
Voor volgend jaar denk ik aan Flachau, alleen klopt het dat dat niet al teveel blauw zit? Ik ben een blauwe skiër namelijk :-) Ik kom net terug uit Saalbach en daar kon je via blauwe pistes leuk naar andere dorpen skiën.
Kun je vanuit Flachau bijv via blauw naar Kleinarl skieen? Of zijn er, zoals in Saalbach, veel skibushaltes om even een ander dorpje te bekijken? (Ga met trein of vliegtuig dus geen auto)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 06 mrt 2023 16:22: verhuisd naar juiste categorie

Ik kom al jaren in Flachau. Ik vind het een erg leuk gebied. Echter, Flachau zelf is in de vakanties wel heel erg druk.

Ik kijk net op de pistekaart en dan valt t me op dat t erg veel rood is. Terwijl in voor mijn gevoel t nooit echt stijl wordt daar. Op t einde van de dag kan de dalafdaling wel moeilijk zijn, omdat t dan veel bulten zijn. Afhankelijk van t weer ook. Maar qua lastigheid van pistes zou ik t eerder als voornamelijk makkelijke rode pistes, tegen blauw aan, inschalen. Ook de overkant, met de g-link, is ook erg lekker skiën. Brede pistes en voor mijn gevoel ook vooral blauw.

Je kan ook met de panoramalink naar Kleinarl inderdaad. De afdaling naar Kleinarl is ook wel prima te doen. En tot aan Flachauwinkl is ook allemaal blauwig. Aan de overkant bij Zauchensee heb je wel wat lastigere pistes. Maar volgens mij kun je vrijwel altijd met blauw beneden komen.

Flachau zelf is een grote, niet al te steile helling. Overal breed, nergens echt moeilijk. De afdaling naar Wagrain onder de Mozart gondel is iets lastiger, zeker later op de dag. Ook naar de Rote 8 is vrij makkelijk.

Verder precies wat @stan1 al zegt,

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ben net terug uit Wagrain, hetzelfde gebied als Flachau. We vonden de rode afdalingen in Flachau echt makkelijk en meer blauw dan rood. Een dorpentocht kun je daar echter niet mee doen.

Sowieso onderaan in Kleinarl, Flachau, Flachauwinkel of Wagrain heb je niet echt het idee dat je in een dorp aan komt. Meestal tref je een grote parkeerplaats.

Met de skibus zie je wel meer van de dorpen. Wij moesten van Zauchensee terug naar Wagrain met de bus. Dat was best een ritje.

*bericht bewerkt door Taan op 05 mrt 2023 21:38

Dank. En goede skibusverbindingen?
Ik zie wel leuke blauwe slingerpistes, alleen de dalafdaling bij Flachau is rood, dus hoe je nou weer beneden komt als beginner…

Via de rode piste, die breed en makkelijk is ;). Zeker aan de kant van de space en achterjet is het allemaal lichtrood, niets lastigs. Mocht je dat toch echt te lastig vinden, dan zijn een paar lesjes misschien wel net zo handig?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Inderdaad zoals hier boven al genoemd, Flachau is niet al te steil en bovenin zijn ook echte blauwe pistes te vinden.
zie ook de webcam van de Achterjet.

Flachau heeft als gebied erg veel opties om iets te doen. Als je van blauw houdt dan is radstadt/altenmarkt een goede optie en een dagje zauchensee is altijd erg leuk en erg fijne pistes (en vaak rustiger dan Flachau)

*bericht bewerkt door Aural op 06 mrt 2023 07:06

ok dank :-) Rood moet wel lukken, en ga idd ook nog wat lessen volgen. Maar vraag me alleen af, hoe komen de mensen dan naar beneden die echt alleen nog blauw doen? Met de gondel?
De vriend van mijn dochter gaat nl mee, en dit wordt dan zijn eerste wintersport :-)

Je kan vast met de lift omlaag. Maar eigenlijk skiet bijna iedereen omlaag. De dalafdaling is ook echt niet stijl hoor. Eerder blauw wat mij betreft.

Eens met bovenstaande, de dalpistes in Flachau zijn meer blauw dan rood, behalve aan het einde van de dag in drukke/warme weken qua sneeuw/papbulten. Bijna alle dalliften in Flachau hebben een optie om weer naar beneden te gaan. Ook de stoeltjesliften, dan wel even je ski’s uit en te voet erin en eruit.

Toch even een kleine nuancering. De meest linker dalafdaling van Flachau, bij de Starjet, is wel degelijk een vrij pittige rode piste, zeker ‘s middags (het is niet voor niks een officiële FIS wedstrijpiste). De meeste skiklasjes dalen hier ook met de lift weer af naar beneden (kan met deze stoeltjeslift). De middelste afdaling bij de gondel is normaal rood. De rechter dalafdaling bij de Spacejet is eerder blauw.
Skibussen naar andere dorpen rijden er wel vanuit Flachau, maar zeker niet zo frequent als de skibussen in Saalbach.

Dank. En goede skibusverbindingen?
Ik zie wel leuke blauwe slingerpistes, alleen de dalafdaling bij Flachau is rood, dus hoe je nou weer beneden komt als beginner…

femh op 05 mrt 2023 21:51

Je kunt in Flachau alle 3 de afdalingen met de lift doen, en er zijn er zat die het doen. Ook bij ons in het groepje, mensen die prima kunnen skiën maar soms gewoon geen zin hebben om na een dag skiën nog een enigszin zware piste te skiën.
Wij komen er al jaren. De dalafdalingen in Flachau vind ik alle 3 wel rood en zijn lastig voor een beginner, dus als je daar geen zin in hebt, lekker de lift nemen.
Verder vind is Flachau een heel lekker gebied voor beginners met brede pistes en niet al te steil.
De aansluiting met Wagrain is heel goed en van daaruit kan je best een aantal kanten op.

Veel plezier!

Eens met paolie. De Herman Maier World Cup piste is echt niet blauw en einde middag zeker niet, dan is het echt een pittige rode) en staat er soms een wachtrij om naar beneden te gaan. Piste naar achterjet ook niet perse blauw. Die is zeker wel rood aan einde van de dag met hopen, maar gelukkig is die wel heel breed. Aan de spacejet kant naar de Dampfkessel is piste wel makkelijk(er) maar is denk ik rood omdat bovenin best wel een lastig stukje zit. Let wel voor een geoefende (vakantie) skieer geen enkel probleem maar als je net gaat skieen kan het best lastig zijn, dan is een echte blauwe piste gewoon beter (en die zijn er niet veel in Flachau). Dat gezegd hebbende dat geldt voor meer pistes in Flachau zelf. Is nergens echt moeilijk (Rote 8 niet, onder de Mozart niet) maar is wel degelijk rood omdat er soms gewoon best een pittig stukje in zit. Vandaar dat de kleur ook rood is denk ik, ook al is 95% van de piste makkelijk en wellicht blauw de overige 5% bepalen dan de kleur. Maar goed dat is een andere discussie want heb zelf vaak genoeg zwarte pistes geskied dat ik me afvroeg waarom ze zwart gekleurd waren en andersom ook een blauwe piste dat ik dacht nou als ik beginner was dan had ik een probleem. Maar over het algemeen voor Flachau zelf in vakantietijd: het kan best pittig zijn door drukte (die de pistes ook bulterig maken) en wellicht beter om naar Flachauwinkel / Wagrain te gaan

MW Janssen

Vele gaan inderdaad het laatste stuk met lift naar beneden, maar boven is het top hoor voor beginners.

Dank. En goede skibusverbindingen?
Ik zie wel leuke blauwe slingerpistes, alleen de dalafdaling bij Flachau is rood, dus hoe je nou weer beneden komt als beginner…

femh op 05 mrt 2023 21:51

Zoals gezegd zijn de pistes breed en niet stijl. Zijn genoeg mensen die einde dag in Flachau met de lift naar beneden gaan. Wij maken regelmatig tochten, maar pakken ook vaak de bus naar de andere gebieden. Dat is goed geregeld. Flauchau Winkle is ook een mooi gebied. Of pakken de auto. Dan rijden we ook wel eens naar Obertaurn, 30 min rijden. Flachau is een mooi, groot gebied. Vele en mooie faciliteiten op de pistes van een foodhall in Kleinarl tot ouderwetse stubes. Goede apres ski voor alle leeftijden.

Ik vind Flachau dus echt een rukgebied om te skiën. Wanneer je er ook komt, het is er altijd druk. Volgens mij trekken van die grote gebieden waar veel après-ski is, bovenmatig veel mensen aan die bij voorkeur als een nietsontziende kanonskogel naar beneden knallen. Je treft er veel grote groepen luidruchtige kerels aan die zonder techniek, zonder inzicht, maar met veel lef alle pistes afkomen.
Misschien is het een persoonlijk dingetje, maar ik heb dat gemerkt in Flachau, Westendorf en Ischgl. In kleinere gebieden zie je dat soort skiërs veel minder en is het ook minder druk.
Ik zou met een beginnende skiër dus altijd naar een kleiner gebied gaan.

Ik ben er ook net een week geweest en Flachau zelf is erg druk en de rode pistes zijn veelal eerder blauw en erg breedt.
In Flachauwinkel (via Panoramalink) of Wagrain Grafenberg (via G-Link) waren aanzienlijk rustiger en goed te doen.

Ik was erg postitief verrast door het gebied. Ook veel off-piste/skiroute mogelijkheden en heel veel funparken, snowparken en funslopes. Echt voor elk wat wils.

Flach betekent….

Ik kom al jarenlang in dit gebied, maar Flachau één keer en nooit weer. Zelf nu Altenmarkt leuk gebiedjes voor beginnende skiërs. Wij gaan bijna elke dag naar ander startpunt allemaal binnen 15 auto minuten. Bv Zauchensee, Kleinarl (nu minder leuk door alle Flachau skiërs) Filzmoos, Obertauern en Forstau (echt blauw gebied).

Ik ben er ook net een week geweest en Flachau zelf is erg druk en de rode pistes zijn veelal eerder blauw en erg breedt.
In Flachauwinkel (via Panoramalink) of Wagrain Grafenberg (via G-Link) waren aanzienlijk rustiger en goed te doen.

Ik was erg postitief verrast door het gebied. Ook veel off-piste/skiroute mogelijkheden en heel veel funparken, snowparken en funslopes. Echt voor elk wat wils.

Daffie op 17 mrt 2023 12:59

Grappig. Ik ben letterlijk gisteren teruggekomen uit Flachau en vond het juist bijzonder rustig de afgelopen week. Ik ben er vaker met kerst e.d. geweest en dan was het toch echt stukken drukker. Inderdaad, zeker Wagrain-Alpendorf was nog rustiger.

Ligt er natuurlijk ook aan wat je wel of niet druk vindt.
Ik vind het (te) druk als ik bij het meerendeel van de stoeltjesliften of gondels meer dan 2 minuten moet wachten.
Bij voorkeur ski ik direct naar het poortje en kan ik meteen instappen.

Plaats een reactie