Welke (gezellige!) restaurants door wandelaars te bereiken?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Wagrain

Wij gaan over een paar weken voor het eerst naar Wagrain. Wij hebben twee niet skiërs in de groep, maar zouden het leuk vinden als zij ons skiërs zoveel mogelijk kunnen opzoeken in restaurants op de berg voor een kop koffie of de lunch. Weet iemand welke gezellige (geen self service) restaurants voor hen te bereiken te zijn? Desnoods met de auto? Hoor graag, alvast dank!

Wij zijn vorig jaar naar Wagrain geweest. Hier onze ervaring:
Wagrain
Je kunt met diverse liften als wandelaar omhoog. Ik weet natuurlijk niet of de 2 niet-skiers nog vitaal zijn, maar daar ga ik nu wel even van uit. Als ze de Flying Mozart omhoog nemen, tref je boven bijvoorbeeld de Gipfelstadl. Leuk ding! Dan kunnen ze naar beneden lopen, of de gondel ook weer terug nemen. Willen ze niet omhoog, dan is het in Wagrain wel wat beperkter. Het beste restaurant in Wagrain is, volgens ons, de Prechtlstadl. Voor wandelaars goed te bereiken, de skiers moeten even de weg oversteken (25 mtr) bij de Grafenbergbahn. De eigenaars van de Prechtlstadl hebben ook nog een restaurant op de berg, ook een aanrader (Starchenstadl). Boven aan de Grafenbergbahn. Ik weet alleen niet of je die zonder ski’s kunt bereiken. Dat zou je wellicht even aan de eigenaars kunnen vragen. Voor de apres ski moet je bij de Kuhstall zijn, lopend te bereiken. Of je hier ook lekker kunt eten, weet ik niet (vaak niet).

Flachau
Je kunt met de skibus naar Flachau. AchterJet omhoog. Boven aan de AchterJet heb je 3 restaurants. De Birkhahnalm (?) is de leukste. Maar je kunt makkelijk ter plaatse kijken welke het snelst gaat (als dat een vereiste is). Van de drie is 1 zelfbediening, de rest niet. Mochten de niet-skiers nog echt vitaal zijn, dan kunnen ze lopen van de AchterJet naar dè lunchtent van Flachau: de Lisa Alm, halverwege de piste. Lekker eten, beetje over de top, maar ook leuk om te kijken (of gezien en gezien worden). Geen apres ski, maar hippe house/dance muziek op een geweldige plek. Daar moet je gewoon een keer naar toe. Check hun website voor het programma, kan leuk zijn.
Succes!

Veel dank Karen! Ben ik heel blij mee. Gaan je tips meenemen. Toevallig zelf al wel een keer in Flachau geweest en ken de Lisa Alm, is zeker een must:)
Mocht je dit nog lezen en ook hier een antwoord op hebben, graag: wij twijfelen erg waar we de kids (14,12 en 9 jaar oud) op les doen. Dan doel ik niet zozeer op de skischool (of heb jij wel voorkeur?) als wel op de startplaats. Skischool Wagrain biedt nl drie startplaatsen aan. Ik had gevraagd welke het makkelijkste te bereiken is voor de wandelaars en dat blijkt de Flying Mozart te zijn, omdat de kids daar beneden starten. Ideaal voor wandelaars natuurlijk, hoeven ze geen lift te nemen. Heb zelfs begrepen dat ze met de lunch dan ook naar beneden komen dus dan is een lift nemen niet noodzakelijk. Ad andere kant geef je aan dat Gipfelstadl een leuke tent is, dus dat is pluspunt voor de wandelaars. Echter…onze kids kunnen al wel skien, dus waar ik dan beetje ‘bang’ voor ben is dat zij dan te lang beneden blijven ‘hangen’ of dat het vrij lang duurt voordat ze een keer boven zijn en minder uit hun lessen halen. Ga ook zeker even de eigenaren v Prechtlstadl benaderen, om te vragen of ze lopend te bereiken zijn. Dat zou dan weer pleiten voor starten bij de Grafenbergbahn…

Laatste vraag (sorry), hoe ligt de Flying Mozart? Is dat een beetje in het centrum van Wagrain, of kun je dan beter starten bij de Grafenbergbahn? Welke lift ligt ‘gezelliger’ zeg maar, of is het beide lopend richting centrum te doen?

Nogmaals dank voor je bovenstaande antwoord, als je op deze vragen geen antwoord hebt, geen probleem. Wellicht kan iemand anders me daarin op weg helpen. Fijne dag!

Beide liften zijn buiten het echte centrum. Het centrum is 700m vanaf de grafenbergbahn en 1,4km vanaf de flying mozart.
Maar je moet je bij het centrum niet teveel voorstellen hoor. Daar zitten de restaurants en een aantal winkels, maar buiten gebeurt er niet zoveel.

Dankjewel, krijg steeds meer beeld bij het dorp:) Toch altijd lastig inschatten vanaf zo’n afstand. Voor de kids van 12 en 9 jaar oud de beste opstapplekken waar ze zoveel mogelijk uit de lessen halen én voor de wandelaars moet het ook zo praktisch maar ook gezellig mogelijk zijn:) En ik wil met de oudste gewoon lekker skien!

We komen er wel, dank voor de tips, nog 2,5 wk wachten…!

De Edelweissalm en de Franzlalm zijn volledig wandelend vanuit het dorp bereikbaar (ongeveer 5 km) via een mooie weg door een rustig dalletje (liggen bij het middelstation van de Rote Achter).
De Flying Mozart ligt aan de bovenkant van het dorp, tegen de bebouwing aan. De Grafenbergbahn beneden langs de doorgaande weg. De Flying Mozart ligt wel wat gezelliger en zonniger.
Maak je geen zorgen over klasjes die beneden blijven hangen, als de kids al kunnen skiën gaan ze ook meteen naar boven. Skileraren hangen ook niet graag beneden ;)

*bericht bewerkt door paolie op 30 jan 2024 09:51

Dank Paolie, ook weer goed te weten. Ik neig daardoor steeds meer naar start bij de Flying Mozart…tenminste Juniorland zoals zij dat noemen. Helaas is het nu wel overal aan het dooien. Hopelijk komt er nog sneeuw aan.

Hier ben ik weer… Wij zaten tegenover de Grafenbergbahn dus voor ons was het makkelijk kiezen. In onze groep zitten acht kinderen tussen de 7 en 13 jaar. Wij hebben vorig jaar voor Rot-Weiss-Rot gekozen. Prima school, maar ook wel wat puntjes van kritiek. Kinderen tot 10 jaar hebben altijd een Nederlandse skileraar. Oudere kinderen kunnen daardoor wel een ander-talige skileraar (m/v) krijgen. Mijn dochter (12) had een hele leuke Noorse leraar. Met handen en voeten, wat Engels (en hij wat Nederlands), heeft zij de tijd van haar leven gehad. Twee dingen die ik niet goed vond:

  1. Indeling klasjes tot 10 jaar. Ze hebben heel veel klasjes met beginners. Zodra de kids al wat ervaring hebben (bij ons skiën ze vanaf 3,5 jaar dus 4/5 jaar “ervaring”), dan was het lastig. Hun beleid met NL-leraren tot 10 jaar staat ze dan in de weg. Zo zaten er drie kinderen uit onze groep in 1 klasje. Leeftijd- en niveauverschil enorm. Dat kregen ze niet opgelost.
  2. Bij de dilpoma uitreiking (na de skiwedstrijd op donderdag) waren er continue diploma’s kwijt. Klinkt heel simpel, maar een verdrietig kind is vreselijk. Je kunt dan donderdagmiddag het diploma (beneden) ophalen, maar dat geeft toch een ander gevoel (voor je kind). Dit gebeurde bij (voor mijn gevoel) acht van de tien klasjes.

Voordeel, en dat zou ik als overweging meenemen. De start van de skiles, bij ons, was om 10.00 uur op de berg (of 9.15 uur in het dal). Wij gingen dus van 9.00 tot 9.30/9.45 uur skiën met de kids. Paar afdalingen. Dropte ze dan bij de “sammlplatz” en gingen door. Ook boekten wij de lunch bij de skischool (paar dagen). (1) Leuker voor jezelf want je hoeft nergens (qua tijd) rekening mee te houden. (2) Daarnaast is het altijd megadruk tijdens skischool-lunchtijden, dus geeft het meer stress (om die kids te eten te geven, naar de wc te laten gaan en dan weer binnen het uur terug te zijn). Als derde gaat zo’n skileraar dan ook verder het gebied in als alle kinderen mee eten. Dus ook voor je kind leuker. Onze kinderen vinden mee eten altijd erg leuk. Vooral als ze zelf iets uit mogen kiezen. Hoe zoiets werkt kun je vaak op de site van de skischool vinden. Of even een appje/mailtje sturen. Voor ons is dit zeer bepalend (harde eis).

Nog een laatste reactie op de ligging. De Grafenbergbahn heeft als eindpunt niet zo veel te bieden. Daar ligt een klein (kansloos) apres skibarretje. Aan de overkant van de weg wel wat winkeltjes. Bij de Flying Mozart heb je de Kuhstall. Leuk om (voor ouders) af te sluiten. Maar er lopen ook tientallen (misschien wel 100) kinderen met sleetjes rond. Daar worden vriendjes en vriendinnetjes gemaakt. Wij zijn daar vanuit de Grafenbergbahn twee/drie keer naar toe gelopen (15 min). Maar als je daar al eindigt… Gewoon even een drankje doen en de kids in de sneeuw. Afhankelijk van wat je zelf belangrijk vindt, kan dat een overweging zijn. Mocht je nog andere vragen hebben, dan check ik het weekend nogmaals dit forum. Succes!

*bericht bewerkt door karenjansen op 02 feb 2024 10:08

Nog een laatste opmerking. Ik zie wat meer blauwe opties bij de Grafenbergbahn. Afhankelijk van het niveau van jouw kinderen, kunnen ze daar wellicht wat sneller het gebied in (ipv blijven hangen in het kinderparadijs). Rondom de Flying Mozart zie ik veel rood. Maar misschien heeft iemand anders op dit forum hier meer ervaring mee.

Nu echt de laatste. De Grafenbergbahn heeft twee gondelliften omhoog. De Flying Mozart maar eentje. Iemand ervaring met de gondels omhoog qua drukte ?

De Flying Mozart is een gloednieuwe lift, die heeft een grote capaciteit. En rood is in dit gebied eigenlijk nergens echt lastig.

vanaf wagrain ski je ook makkelijk naar alpendorf, aan de alpendorf kant heb je “sternhof” een paar honderd hoogtemeters boven het dorp. Kan je gemakkelijk via een weg naartoe wandelen of met de auto bereiken.

Deze tent is 3 jaar terug overgenomen door een nieuwe eigenaar en heeft nu een vrij hip en modern karakter, niet perfect als je de klassieke oostenrijkste stijl zoekt, maar het is nu een van de populairste plekken onder jongere bezoekers en skileraren!

Veel plezier alvast :)

Altijd opzoek naar avontuur!

Heel veel dank allen voor de tips! Waardeer het enorm. Wij hebben er nog meer zin in:)

Plaats een reactie