SkiWelt / Westendorf - goed gebied voor snowboarders?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Hallo wintersporters!

Wij zijn ons aan het oriënteren op de wintersport van aankomend seizoen en we hebben een mooie accommodatie gevonden in Westendorf. Wij zouden graag weten hoe andere snowboarders de pistes in dit gebied vonden.

We zijn een groep van 6 personen (3 snowboarders en 3 skiërs) met 3-4 jaar wintersport ervaring en we maken voornamelijk tochten. Off-piste hebben we nog geen ervaring mee. We zijn eerder al in Saalbach-Hinterglemm, La plagne Paradiski en Zillertal Arena geweest. Zowel in Saalbach als Gerlos waren we echt heel enthousiast wat betreft de pistes en kwamen we overal goed af, maar La Plagne was helaas wel een tegenvaller. Heel veel vlakke stukken en erg veel steppen.

Zijn er in SkiWelt veel vlakke stukken en bergpaadjes of valt het mee? Kun je goed tochten maken zonder dat je veel vlakke verbindingspistes hoeft te nemen? Zijn er bepaalde vlakke pistes/gebieden binnen dit skigebied die we beter kunnen vermijden of gebieden/pistes waar we juist heen moeten?

Elke input wordt zeer gewaardeerd :)

Weinig vlakke stukken en je kan overal prima komen. Prima gebied voor snowboarden.

Skiwelt is eerder gericht op skiërs, dan wel snowboarders. Liften zijn wel top!
Geschikt voor maken tochten, minder voor off-piste. Oriëntatie is eerste keer wel niet zo eenvoudig…

Dit gezegd zijnde kan je in Westendorf zelf prima uit de voeten qua liften, pistes en (zelfs) funpark.
Dalafdaling (en verbinding met rest Skiwelt) naar Brixen: onderste deel zal je wel wat moeten stappen.
Dalafdaling Itter (vlak onderaan) en gebied Going (niet de moeite) zou ik verder vermijden.

Qua apres-ski moet je wel wat Nederlands bier en schlagers kunnen verdragen in Westendorf ;-)

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat het een goed gebied is voor snowboarders en bedankt Dunga voor de tips!

Is het bij de Bruchstall ook alleen maar Nederlands slagers?

Heel Westendorf is zo’n beetje Nederlands. Je moet er van houden…

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat het een goed gebied is voor snowboarders en bedankt Dunga voor de tips!

Is het bij de Bruchstall ook alleen maar Nederlands slagers?

Alastriona op 21 sep 2022 14:27

Bruchstall en parasol onderaan dalafdaling zijn inderdaad de beste opties als ge liever traditionele apres-ski en Oostenrijks bier verkiest

Skiwelt is eerder gericht op skiërs, dan wel snowboarders. Liften zijn wel top!
Geschikt voor maken tochten, minder voor off-piste. Oriëntatie is eerste keer wel niet zo eenvoudig…

Dit gezegd zijnde kan je in Westendorf zelf prima uit de voeten qua liften, pistes en (zelfs) funpark.
Dalafdaling (en verbinding met rest Skiwelt) naar Brixen: onderste deel zal je wel wat moeten stappen.
Dalafdaling Itter (vlak onderaan) en gebied Going (niet de moeite) zou ik verder vermijden.

Qua apres-ski moet je wel wat Nederlands bier en schlagers kunnen verdragen in Westendorf ;-)

dunga op 20 sep 2022 16:22

Het gebied van Going niet de moeite waard?! Hier vind je juist de mooiste pistes van het gebied. Doordat het in de hoek van het gebied ligt is het er vaak erg rustig waardoor de pistes er over het algemeen top bij liggen. Vanuit Westendorf wel een aardige tocht. Om er te komen heb je twee stukken waar je als snowboarder een klein beetje moet steppen. ( onderaan de dalfadaling naar Brixen vanuit Westendorf en een klein bospaadje net nadat je de oude 2-persoons eitjes naar Going hebt genomen).

Verdere tips:

  • dalafdaling Hopfgarten
  • Rode afdaling naar Brixen ligt er bij goed weer al snel slecht bij (hard werken, wel kortste route weer terug naar Westendorf), alternatief bij genoeg sneeuw is de blauwe dalafdaling, deze komt achterin het dorp bij Brixen uit vervolgens 10 minuten met de skibus terug naar de gondel.
  • Afdaling Ki-West vanuit Westendorf ook prachtig.

Skiwelt is eerder gericht op skiërs, dan wel snowboarders. Liften zijn wel top!
Geschikt voor maken tochten, minder voor off-piste. Oriëntatie is eerste keer wel niet zo eenvoudig…

Dit gezegd zijnde kan je in Westendorf zelf prima uit de voeten qua liften, pistes en (zelfs) funpark.
Dalafdaling (en verbinding met rest Skiwelt) naar Brixen: onderste deel zal je wel wat moeten stappen.
Dalafdaling Itter (vlak onderaan) en gebied Going (niet de moeite) zou ik verder vermijden.

Qua apres-ski moet je wel wat Nederlands bier en schlagers kunnen verdragen in Westendorf ;-)

dunga op 20 sep 2022 16:22

Het gebied van Going niet de moeite waard?! Hier vind je juist de mooiste pistes van het gebied. Doordat het in de hoek van het gebied ligt is het er vaak erg rustig waardoor de pistes er over het algemeen top bij liggen. Vanuit Westendorf wel een aardige tocht. Om er te komen heb je twee stukken waar je als snowboarder een klein beetje moet steppen. ( onderaan de dalfadaling naar Brixen vanuit Westendorf en een klein bospaadje net nadat je de oude 2-persoons eitjes naar Going hebt genomen).

Verdere tips:

  • dalafdaling Hopfgarten
  • Rode afdaling naar Brixen ligt er bij goed weer al snel slecht bij (hard werken, wel kortste route weer terug naar Westendorf), alternatief bij genoeg sneeuw is de blauwe dalafdaling, deze komt achterin het dorp bij Brixen uit vervolgens 10 minuten met de skibus terug naar de gondel.
  • Afdaling Ki-West vanuit Westendorf ook prachtig.
Tycho87 op 22 sep 2022 12:16

Niet de moeite om de ganse verplaatsing vanuit Westendorf te maken dus… ;-)
Het is daar dan ook rustig met een reden…

Akkoord met alle andere tips!
Alle dalafdalingen in Westendorf zijn trouwens de moeite waard…

A ja, zeker ook de talrijke gezellige hutten op de piste niet overslaan.
Je zal wel keuzes moeten maken, want er zijn er teveel om in één skiweek te bezoeken…

Ik ski ook altijd graag naar Going, leuke pistes, lekker rustig en dus blijven de pistes lang goed. Ook rond etenstijd is er vaak wel een tafeltje vrij. Echt een leuk tochtje vanuit Westendorf. Voor snowboarders kan ik me inderdaad voorstellen dat het bospad in Going en het weiland bij brixen nogal lastig is.

Voor beginnende snowboarders in dit gebied is er 1 heel specifiek probleem; aan de kant van Brixen liggen er veel pistes diagonaal op de berg. Hier moet je dus langdurig traverseren (‘hoog blijven’), wat voor een beginnende snowboarder nog wel eens lastig is. Op een snowboard maar 1 staalkant ipv van 2 zoals bij ski’s, dus balans houden is best moeilijk.

Aangezien die traverse stukken ook nog vaak eindigen in vlakke paden, die je zonder vaart niet haalt, heeft mijn vriendin in haar 2e wintersport hier heel veel moeten lopen. Brixen is bij ons dus afgezworen (wintersport ervoor in val thorens en erna in la plagne wel heel veel plezier gehad).

Kan me dat totaal niet herinneren van Brixen, heb ik een stukje gemist? Wel het stukje bij de oversteek dat je even moet steppen, maar dat doe je ook 1x per dag maximaal.

In Serfaus en Fiss wel die ervaring met pistes schuin tegen de berg, wat een drama. Vermoeiend en geen bal aan.

Ben zelf nu 3x in Skiwelt geweest. Zelf ben ik skiër en ben daardoor wel gecharmeerd geraakt van dit gebied. Onder andere ook al 3x de Skiwelttour gedaan. Hierdoor zie je goed hoe het gebied er in alle uithoeken uitziet. Hierdoor ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik mijn snowboardvrienden nooit mee zal nemen naar dit gebied, er zijn namelijk genoeg plekken waar een boarder zal moeten lopen of steppen. Sterker nog: zelfs als skiër werd ik af en toe moe van het feit dat er weer een stuk geprikt moest worden.
Ook zijn er nog relatief veel anker-liften, ook al zo’n ding waar snowboarders niet heel erg fan van zijn (al zijn die aan de kant van Westendorf redelijk beperkt). Het puntje van Hans25 kan ik ook wel beamen. Niet alleen in Brixen, maar op meer plekken liggen sommige pistes op een bijzondere manier tegen de helling aangeplakt (o.a. in Hopfgarten, Ellmau en Scheffau).
Kortom, als snowboarder zou ik denk ik een ander gebied prefereren, tenzij je aan de kant van Westendorf blijft, want zoals Tycho87 schrijft: de Ki-West afdaling is een goede afdaling (met gondel en zonder echt vlakke stukken).

Ben zelf nu 3x in Skiwelt geweest. Zelf ben ik skiër en ben daardoor wel gecharmeerd geraakt van dit gebied. Onder andere ook al 3x de Skiwelttour gedaan. Hierdoor zie je goed hoe het gebied er in alle uithoeken uitziet. Hierdoor ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik mijn snowboardvrienden nooit mee zal nemen naar dit gebied, er zijn namelijk genoeg plekken waar een boarder zal moeten lopen of steppen. Sterker nog: zelfs als skiër werd ik af en toe moe van het feit dat er weer een stuk geprikt moest worden.
Ook zijn er nog relatief veel anker-liften, ook al zo’n ding waar snowboarders niet heel erg fan van zijn (al zijn die aan de kant van Westendorf redelijk beperkt). Het puntje van Hans25 kan ik ook wel beamen. Niet alleen in Brixen, maar op meer plekken liggen sommige pistes op een bijzondere manier tegen de helling aangeplakt (o.a. in Hopfgarten, Ellmau en Scheffau).
Kortom, als snowboarder zou ik denk ik een ander gebied prefereren, tenzij je aan de kant van Westendorf blijft, want zoals Tycho87 schrijft: de Ki-West afdaling is een goede afdaling (met gondel en zonder echt vlakke stukken).

Phoolie op 11 okt 2022 17:17

Er zijn heus niet veel anker liften in Skiwelt, daar zou ik het zeker niet voor laten!
Ik ski daar toch telkens zonder ook maar één ankerlift te nemen (en ja, kom ook overal)…

Zelf nog niet gesnowboard daar, maar denk dat het vooral een probleem is door gebrek aan terrein/pistekennis de eerste keer dat je daar komt, en het soms wat onoverzichtelijk zijn van waar je nu juist heen moet… De vlakke verbindingsstukken die er effectief wel zijn, kunnen vaak vermeden worden via alternatieve route.

Alleen die knakworst-express ontkom je niet aan toch?

Als je van de hohe salie terug wilt naar brixen.

Of je moet een behoorlijke omweg nemen……

Leuk gebied hoor. Mooie mogelijkheden tot tochten, leuke hutten. Hoef er eigenlijk bijna nooit te prikken.
Doe dus ook niet mee aan het “te veel Nederlanders en te mainstream” gedoe.

Alleen die dalafdaling naar brixen……man man man. Die ligt er meestal tegen 10 uur al dramatisch bij. Te smal.

Totales Vollidiot

Het mooie van SkiWelt is dat je bijna altijd wel 2 opties hebt om een verbinding te maken. Vanaf de Hohe Salve kun je direct naar de Fiilzbodenbahn skiën. Dan ben je bovenaan in Brixen (hoef je alleen nog maar omlaag om uit te komen op dezelfde plek als de worstenlift). Is helemaal niet zo ver om.

*bericht bewerkt door Stanro op 12 okt 2022 14:30

Het mooie van SkiWelt is dat je bijna altijd wel 2 opties hebt om een verbinding te maken. Vanaf de Hohe Salve kun je direct naar de Fiilzbodenbahn skiën. Dan ben je bovenaan in Brixen (hoef je alleen nog maar omlaag om uit te komen op dezelfde plek als de worstenlift). Is helemaal niet zo ver om.

Stanro op 12 okt 2022 14:29

Dan moet je alleen wel via de ‘beruchte’ 2C. En dat is meestal vanaf het begin van de middag niet een hele fijne piste :) Of je moet om skiën/boarden richting Hopfgarten, dan kom je er ook en heb je een mooi tochtje :)

Bedankt allemaal voor de reacties!

Wij hebben inmiddels geboekt naar Westendorf dus we gaan het uitvinden. Wel fijn om te horen dat de meeste vlakke pistes wel vermeden kunnen worden! Een paar vlakke pistes kunnen we wel aan zolang we maar niet de hele dag aan het steppen zijn ;)

Afdaling naar brixen moeten we dus proberen te vermijden, zelfde als 2c dus? Maar dat is voornamelijk door de slechte conditie en niet door vlakke stukken? Nog meer pistes waarvan jullie zo weten dat je ze beter kan overslaan wanneer mogelijk?

Een aanrader is dus de Ki-West afdaling. Nog meer leuke pistes die we echt gedaan moeten hebben?

Hoe liggen de verlichte pistes er 's avonds bij? is dat ook een aanrader?

Bedankt allemaal voor de reacties!

Wij hebben inmiddels geboekt naar Westendorf dus we gaan het uitvinden. Wel fijn om te horen dat de meeste vlakke pistes wel vermeden kunnen worden! Een paar vlakke pistes kunnen we wel aan zolang we maar niet de hele dag aan het steppen zijn ;)

Afdaling naar brixen moeten we dus proberen te vermijden, zelfde als 2c dus? Maar dat is voornamelijk door de slechte conditie en niet door vlakke stukken? Nog meer pistes waarvan jullie zo weten dat je ze beter kan overslaan wanneer mogelijk?

Een aanrader is dus de Ki-West afdaling. Nog meer leuke pistes die we echt gedaan moeten hebben?

Hoe liggen de verlichte pistes er 's avonds bij? is dat ook een aanrader?

Alastriona op 12 okt 2022 15:31

2C heeft absoluut geen vlakke stukken :) (zwarte piste)

2C is toch die rechtdoor-steile vanaf de hohe salve? Vind ik altijd wel prima.

De enige echte shitpiste vind ik die 1B dalafdaling naar brixen…Slalommend tussen kermende gevallen mensen door :-)

En weinig ruimte. Het is dat ik principieel niet met de lift omlaag ga als er een afdaling is…

Totales Vollidiot

Bedankt allemaal voor de reacties!

Wij hebben inmiddels geboekt naar Westendorf dus we gaan het uitvinden. Wel fijn om te horen dat de meeste vlakke pistes wel vermeden kunnen worden! Een paar vlakke pistes kunnen we wel aan zolang we maar niet de hele dag aan het steppen zijn ;)

Afdaling naar brixen moeten we dus proberen te vermijden, zelfde als 2c dus? Maar dat is voornamelijk door de slechte conditie en niet door vlakke stukken? Nog meer pistes waarvan jullie zo weten dat je ze beter kan overslaan wanneer mogelijk?

Een aanrader is dus de Ki-West afdaling. Nog meer leuke pistes die we echt gedaan moeten hebben?

Hoe liggen de verlichte pistes er 's avonds bij? is dat ook een aanrader?

Alastriona op 12 okt 2022 15:31

Afdaling naar Brixen (1b) is inderdaad evenals 2c (steil zwart en niet te breed) te vermijden 's namiddags (bij warmer weer -> bulten). Het ding is dat als je in Westendorf verblijft, je deze afdaling (1b) juist in de namiddag moet doen om terug te keren naar Westendorf (ofwel de lift in Brixen naar beneden nemen). Even doorbijten dan ;-)

De andere twee dalafdalingen naar Brixen (blauw/zwart) zijn heel vaak gesloten.

Uitdagende, en lange pistes (voor iet of wat gevorderden weliswaar):
Top Hohe Salve richting Soll (42/45)
Top Hohe Salve richting dal Hopfgarten (22/21/20)
Top Hohe Salve richting Itter (22/30) - helemaal onderaan wel vlak
Dalafdaling Scheffau (60/61)
Dalafdaling Ellmau (80a)
Alle dalafdalingen Westendorf, incl. Ki-West

Verder zijn er nog tal van blauw/rode (kortere) pistes die echt wel leuk zijn (98/91/25/24/3/43/111/117/…)

Verlichte pistes zijn in Söll. Nooit gedaan (redelijke verplaatsing wel vanuit Westendorf).

Zoiets zou ik aanraden (pistes + hutten - wezenlijk onderdeel van de beleving in Skiwelt):
Twee à drie daagjes Westendorf
Twee daagjes kant Scheffau-Ellmau
Twee daagjes kant Söll-Hopfgarten-Itter
Brixen passeer je zowiezo…

En improviseren, altijd belangrijk op verlof :-)

Dagje naar de overkant, succes gegarandeerd!☃️

LA NORMA😍☃️

Wauw bedankt voor de uitgebreide suggesties! Hier gaan we zeker wat mee doen!

Nog een vraagje, wij hebben gehoord dat de moskito bar dicht is. Weet iemand van jullie of dit definitief is of was dat alleen tijdens corona? En als het definitief is, waar zouden jullie dan aanraden om te gaan après skiën in Westendorf?

Gerry’s, Karat bar

Mij kan het gestolen worden, maar als je ervan houdt.

Plaats een reactie