skipas delen in Skiwelt/Westendorf?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Wij gaan al 10 jaar naar skiwelt. Je wordt er pas uitgepikt als je foetert met een juniorpas en je bent zelf volwassen

Als iets niet mag, dan mag het niet, ook niet bij een lage kans om betrapt te worden…dan blijf je gewoon een dief…

Constant op 11 feb. 2012 08:46

pfff moraalridder,
er bestaat zoiets als: "gedoogbeleid"? het zou heel goed kunnen dat er gebieden zijn waar ze het gedogen bij de kortlopende passen.

OT:
ben wellis van jas gewisseld met mn pa in Kirchberg, dus ook van pas, maar nooit problemen mee gehad, hoewel ik van de locals wel gehoord heb dat ze er fel op zijn (toen waren we nog niet goed geinformeerd)

fietsen met knipperlampjes op is ook verboden in nederland, maakt je dit een crimineel?

Addict.

Wij gaan al 10 jaar naar skiwelt. Je wordt er pas uitgepikt als je foetert met een juniorpas en je bent zelf volwassen

Gast869 op 18 sep. 2012 17:18

Grote flauwekul, heb het zelf gezien… Kan goed zijn dat jij het zelf niet gezien hebt, maar dat is een ander verhaal!

Ik ben niet de crimineel, maar zij!
Je koopt een pas voor honderden euro’s en die mag je alleen zelf gebruiken.
Da’s hetzelfde als een krant kopen die ik niet mag doorgeven. Er kan er maar één tegelijk die krant lezen.

Zeker met een gezin, wij skiën allebei een paar uurtjes of een dagdeel terwijl de ander bij de kids is. Als ze die prijzen nou eens wat aantrekkelijker zouden maken, zou ik het wel overwegen. Nu betaal je voor een middagpas bijna net zoveel als een dagpas, die weer veel duurder is dan een weekpas (per dag).
Per saldo skiën wij samen nog minder dan één persoon die de hele dag skiet.

Ook al ‘mag’ het dus niet, het is ook een kwestie van redelijkheid.
Ik verkoop mijn pas niet door, we skiën er niet tegelijk mee, het is geen kinderpas.

Als een gebied zo streng hierop controleert met webcams, kan ik niet nalaten nog eens terug te denken aan Oostenrijk zo’n 70 jaar geleden.

@Jay, vind je hun crimineel? Als ze duidelijk aangeven dat de pas strikt persoonlijk is, wie ben jij dan om niet aan hun voorwaarden te doen als je de pas afneemt. Bij aankoop ga je akkoord met hun voorwaarden en daar heb je het mee te doen. Ik snap gewoon echt niet dat dit nog een discussie punt is. Dat het veel geld is, dat is een andere zaak, maar dat weet je als je op wintersport gaat.

Rene, je hebt gelijk.
Door de pas te kopen ga je ermee akkoord.
Dus ga ik niet naar het Wilden Kaiser gebied, want ik kan er niet mee akkoord gaan. De meeste gebieden zullen wel stellen dat de pas niet overdraagbaar is.
Logisch, want je wil niet dat een seizoenskaart iedere week aan een ander wordt doorgegeven.

Maar er is ook wel zoiets als ‘redelijkheid’. Skigebieden die op gestapo-achtige manier naar stellen gaan zoeken die om de beurt een rondje skiën op 1 pas die mijd ik liever.

In aanvulling: het gaat mij niet alleen om de centen. Natuurlijk vind ik het zonde om 2 passen te kopen die per stuk voor nog minder dan 50% gebruikt worden.
Maar daarnaast is het ook gemak. Ik kan plannen wat ik wil, maar uiteindelijk zijn het de kleine kinderen die het dagschema bepalen.
Ik weet in de loop van de dag pas: of ik ga skiën en hoe lang. Dus heb ik een pas nodig, een dagpas, een halve-dagpas, een strippenkaart etc.
Dan is het hebben van een weekpas dus ook veel makkelijker.

Maak een weekpas-voor-2-personen (met 2 foto’s bijvoorbeeld) en ik betaal er een paar tientjes extra voor.

Tijd om eens wat dingen recht te zetten.

Citaat: "fietsen met knipperlampjes op is ook verboden in nederland, maakt je dit een crimineel?"
Nee omdat dit een overtreding is van een verkeersvoorschrift. Het door meerdere personen gebruikmaken van een skipas die gekocht is onder de voorwaarde dat doorgifte ervan niet mogelijk is, is een misdrijf. Er is in dit geval sprake van diefstal.
Het door meerdere mensen gebruik maken van een skipas wordt door velen klaarblijkelijk als geoorloofd gezien. Misschien dat dit voorbeeld in ieder geval toch enige zelfkritiek leidt bij deze mensen. Als iemand boodschappen doet in de supermarkt en deze netjes afrekent, en vervolgens geeft deze persoon zijn bonnetje door aan een ander persoon die vervolgens precies dezelfde boodschappen uit de schappen haalt en voorbij de kassa loopt zegende: "kijk ik heb hier de bon dat ik deze producten al heb betaald". Dan mag ik er toch vanuit gaan dat iedereen, dus ook de mensen die er geen probleem mee hebben dat een skipas door meerdere personen wordt gebruikt terwijl dit verboden is inzien dat er in het geschetste voorbeeld sprake is van diefstal?
Overigens om mensen uit hun dromen te verlossen dat alleen Skiwelt de doorgifte verbiedt van de skipas, dit doen alle grote gebieden. (Ischgl; Kitzbühl; Zillertal 3000; Zillertalarena; Serfaus Fiss Ladis en de kleinere gebieden doen dit ook) Het staat gewoon in de algemene voorwaarden. Of op zijn Duits gezegd "wer lest ist klar im Vorteil".

Ralph

Aanvullend verhaal Jay

Jay op 19 sep. 2012 10:56

Maar wat heeft het ski-gebied er mee te maken hoe jullie een dag invullen? Enigste wat hun aanbieden is het gebied + bij behorende skipas. Dat jullie daar geen dagvullend gebruik van maken, dat is toch niet hun probleem.

Enige wat ze zouden kunnen doen is een soort "child-hopper" pas maken die dus door 2 personen gebruikt kan worden en niet geheel onbelangrijk dus; voor een schappelijke prijs. In pretparken zie je de "child-swap" hoeken al vaker ontstaan; 1 persoon wacht in de rij, doet de attractie en eenmaal uit de attractie mag de andere ouder ook direct instappen.

Hoe dan ook ben ik van mening dat je nu een probleem van jezelf aan het doorschuiven bent richting het skigebied, terwijl ik dit niet helemaal eerlijk vind. Dat het skigebied dan wat schappelijker mag zijn, is een andere kwestie ;)

[quote]
Hoe dan ook ben ik van mening dat je nu een probleem van jezelf aan het doorschuiven bent richting het skigebied, terwijl ik dit niet helemaal eerlijk vind. Dat het skigebied dan wat schappelijker mag zijn, is een andere kwestie ;)

Rene Sebastian op 19 sep. 2012 15:12

Daarvoor bestaat de puntenkaart nog steeds evenals dagdeel kaarten. Sommige gebieden vergoeden bijvoorbeeld ook een deel van een gekochte dagkaart als deze voor een bepaald tijdstip wordt ingeleverd.

Overigens om mensen uit hun dromen te verlossen dat alleen Skiwelt de doorgifte verbiedt van de skipas, dit doen alle grote gebieden. (Ischgl; Kitzbühl; Zillertal 3000; Zillertalarena; Serfaus Fiss Ladis en de kleinere gebieden doen dit ook) Het staat gewoon in de algemene voorwaarden. Of op zijn Duits gezegd "wer lest ist klar im Vorteil".
Ralph

Gast946 op 19 sep. 2012 15:05

Om hier aan toe te voegen staat het ook op alle skipassen van Franse en Zwitserse gebieden waar ik geweest ben dat deze persoonsgebonden zijn en niet uitgeleend of doorverkocht mogen worden. Het ene gebied controleert daar sneller op dan de ander.
Dat zeggende ontstaan er mondjesmaat bij steeds meer skigebieden ‘ouder-passen’ die voor twee personen gelden, dit lijkt mij een goede zet van de gebieden.

Click. Click. Peace

Veel gebieden bieden een "4 uit 6" kaart aan, waarmee je 4 zelf te kiezen dagen kunt skien binnen een periode van 6, is in deze situatie wellicht een legaal alternatief.

Met het kopen van de pas verklaar je je bekend en accoord met de huisregels en geef je impliciet aan je er aan te houden. Dat je ze vooraf niet leest is jou probleem evenals dat je het er niet mee eens bent.
Of die regels wel of niet terecht zijn is jou mening, die doet echter niet ter zake. Als je ze negeert, zijmn de consequenties volledig voor jou. Als je dat niet accepteert, zul je een andere oplossing moeten bedenken.
Dit soort gebieden mijden heeft m.i. weinig zin, want ik ben nog geen enkel skigebied tegengekomen waar deze regels niet golden.

In montafon werd er een digitale foto van je gemaakt. Als je door het poortje in het dal station ging zag je deze op een scherm. Makelijk te kontroleren dus.

Ps dit heb ik alleen daar gezien. Verder nergens. Maar vroeger moest je altijd een pasfoto mee nemen(10 12 jaar geleden) of ben ik nou gek

Ik snap ook het probleem bij veel mensen niet… Het mag niet, punt uit.
Of het redelijk is, eerlijk, te duur, etc. is een heel andere discussie.

Verder hebben de meeste gebieden een "ouderpas, 2 personen op een pas", en een "4 op 6 pas, 4 dagen skien op 6 dagen".

Het gaat simpelweg om vraag en aanbod; zolang mensen deze regels "pikken" is het zo klaar als een klontje naar mijn mening.

Allgemeine Bestimmungen
Der Skipass „Serfaus-Fiss-Ladis“ berechtigt den Inhaber zur Benützung aller in Betrieb stehenden Anlagen innerhalb der Geltungsdauer nach den Tarif- und Beförderungsbedingungen. Der Skipass ist nicht übertragbar. Der nachträgliche Umtausch gegen einen anderen Skipass und die Verschiebung der Gültigkeitsdauer ist nicht möglich.

Kontrolle und Missbrauch
Eintrittskontrollen werden in den Talstationen der Bahnen durch Lesegeräte durchgeführt. Wir bitten Sie, den Weisungen des Personals Folge zu leisten und die Kontrollgeräte ordnungsgemäß zu benützen. Im Skigebiet werden Schwerpunktkontrollen durchgeführt. Wir bitten Sie deshalb, den Skipass jederzeit mit sich zu führen. Jede missbräuchliche Verwendung sowie die Umgehung der Leseanlagen hat den sofortigen Entzug des Skipasses zur Folge. Eine Strafanzeige behalten wir uns vor. Wer in den Kontrollzonen ohne gültigen Fahrausweis angetroffen wird, muss eine Strafe in Höhe des zweifachen Tageskartensatzes entrichten. Die Bestätigung über die bezahlte Strafgebühr gilt am selben Tag als Fahrausweis. Wir weisen darauf hin, dass nach dem Eisenbahnerhaftpflichtgesetz nur Gäste mit einem gültigen Fahrausweis Versicherungsschutz genießen. Kaufen Sie keine Karten über Dritte - diese könnten gesperrt sein! Außerdem machen Sie sich strafbar. Wir möchten darauf hinweisen, dass an sämtlichen Kontrollstellen im Skigebiet Serfaus-Fiss-Ladis Fotos zu Kontrollzwecken gemacht werden.

Hier een stukje uit de algemene voorwaarden van Serfaus Fiss Ladis met betrekking tot misbruik en de controle.

Allgemeine Bestimmungen
Der Skipass „Serfaus-Fiss-Ladis“ berechtigt den Inhaber zur Benützung aller in Betrieb stehenden Anlagen innerhalb der Geltungsdauer nach den Tarif- und Beförderungsbedingungen. Der Skipass ist nicht übertragbar. Der nachträgliche Umtausch gegen einen anderen Skipass und die Verschiebung der Gültigkeitsdauer ist nicht möglich.

Kontrolle und Missbrauch
Eintrittskontrollen werden in den Talstationen der Bahnen durch Lesegeräte durchgeführt. Wir bitten Sie, den Weisungen des Personals Folge zu leisten und die Kontrollgeräte ordnungsgemäß zu benützen. Im Skigebiet werden Schwerpunktkontrollen durchgeführt. Wir bitten Sie deshalb, den Skipass jederzeit mit sich zu führen. Jede missbräuchliche Verwendung sowie die Umgehung der Leseanlagen hat den sofortigen Entzug des Skipasses zur Folge. Eine Strafanzeige behalten wir uns vor. Wer in den Kontrollzonen ohne gültigen Fahrausweis angetroffen wird, muss eine Strafe in Höhe des zweifachen Tageskartensatzes entrichten. Die Bestätigung über die bezahlte Strafgebühr gilt am selben Tag als Fahrausweis. Wir weisen darauf hin, dass nach dem Eisenbahnerhaftpflichtgesetz nur Gäste mit einem gültigen Fahrausweis Versicherungsschutz genießen. Kaufen Sie keine Karten über Dritte - diese könnten gesperrt sein! Außerdem machen Sie sich strafbar. Wir möchten darauf hinweisen, dass an sämtlichen Kontrollstellen im Skigebiet Serfaus-Fiss-Ladis Fotos zu Kontrollzwecken gemacht werden.

Hier een deel van de algemene voorwaarden zoals Serfaus Fiss Ladis hanteren.

Tijd om eens wat dingen recht te zetten.
Citaat: "fietsen met knipperlampjes op is ook verboden in nederland, maakt je dit een crimineel?"
Nee omdat dit een overtreding is van een verkeersvoorschrift. Het door meerdere personen gebruikmaken van een skipas die gekocht is onder de voorwaarde dat doorgifte ervan niet mogelijk is, is een misdrijf. Er is in dit geval sprake van diefstal.
Het door meerdere mensen gebruik maken van een skipas wordt door velen klaarblijkelijk als geoorloofd gezien. Misschien dat dit voorbeeld in ieder geval toch enige zelfkritiek leidt bij deze mensen. Als iemand boodschappen doet in de supermarkt en deze netjes afrekent, en vervolgens geeft deze persoon zijn bonnetje door aan een ander persoon die vervolgens precies dezelfde boodschappen uit de schappen haalt en voorbij de kassa loopt zegende: "kijk ik heb hier de bon dat ik deze producten al heb betaald". Dan mag ik er toch vanuit gaan dat iedereen, dus ook de mensen die er geen probleem mee hebben dat een skipas door meerdere personen wordt gebruikt terwijl dit verboden is inzien dat er in het geschetste voorbeeld sprake is van diefstal?
Overigens om mensen uit hun dromen te verlossen dat alleen Skiwelt de doorgifte verbiedt van de skipas, dit doen alle grote gebieden. (Ischgl; Kitzbühl; Zillertal 3000; Zillertalarena; Serfaus Fiss Ladis en de kleinere gebieden doen dit ook) Het staat gewoon in de algemene voorwaarden. Of op zijn Duits gezegd "wer lest ist klar im Vorteil".
Ralph

Gast946 op 19 sep. 2012 15:05

Wat een ongelofelijke onzin! Het is juist net alsof ik 4 pakken melk haal in de supermarkt en er 8 af moet rekenen. Vervolgens geef ik mijn bonnetje door waardoor mijn vrouw ook 4 pakken melk kan halen zonder te betalen.

Het mag inderdaad niet maar op deze manier mijn vrouw en ik skien samen nog niet eens 100% van iemand die geen kinderen heeft. Dus wij mogen meer dan 2 keer zo veel betalen voor dezelfde faciliteiten.

Goed te zien dat er steeds meer gebieden komen met ouder-passen. Wel zo eerlijk.

Lees het nu pas, maar wat een onzin knalt die Ralph neer zeg, en dan ook nog zeggen dat je dingen recht gaat zetten…

Pak gerust het artikel diefstal erbij (310 sr) dan zie je al dat diefstal een " goed" moet betreffen, dus diefstal gaat niet op. punt.
Dan zou je misschien naar Flessentrekkerij moeten gaan, maar ook hier moet het een goed betreffen dus dat is hem ook niet.
Nou, oplichting dan ? Zeker ook niet, omdat voor oplichting listige kunstgrepen, een valse naam of valse hoedanigheid voor nodig is, waarmee je iemand beweegt tot de afgifte van enig (is die weer) goed. Alleen bij oplichting is er ook nog sprake van de afgifte van gegevens welke een waarde vertegenwoordigen in het handelsverkeer. Maar nogmaals, dan moet je dat bij een ander afdwingen door bovengenoemde handelingen, ook geen oplichting dus.

Sterker nog, het afnemen van een dienst zonder je aan de voorwaarden te houden is een civiele kwestie en is dus een probleem tussen afnemer en aanbieder, heeft niets met strafrecht te maken.

@Gast584, misschien ben ik gek, maar jullie kiezen er toch voor om je skipas niet optimaal te gebruikn, het skiegebied niet, niet zeuren en gewoon een skipas voor beide kopen!

Eeen heel ander onderwerp maar het komt op hetzelfde neer, ik heb de kinderbijslag van mijn 2 kinderen niet geaccepteerd omdat IK voor mijn kinderen heb gekozen, iemand die geen kinderen kan/wil betaald hiervoor wel aan jou kinderen mee,… om het maar eens over onredelijk te hebben!

Ik ben niet die Ralph he. Laat dat duidelijk zijn :D

:)

Beste Ivo,
Ik vind je reactie nogal neerbuigend. Ik krijg alleen wel de indruk dat je niet weet waar je het over hebt. Ik krijg namelijk de indruk dat je niet weet wat ‘goederen’ zijn.

Ralph

Laten we het erop houden dat ik zeer zeker weet waar ik het over heb, zal het anders proberen uit te leggen.
Me je skipas koop je een dienst (de lift op en neer) en een dienst kan je niet stelen…

Dat is wel heel gemakkelijk.
Ik word geenszins overtuigd door deze houden. Ik ben er niet zeker van of jij wel weet waar je het over hebt. Dus mijn vraag is weet je wat een "goed" is?

Ik laat mij overigens graag overtuigen van mijn ongelijk. Allen dat moet wel op gebeuren op basis van argumenten en niet op basis van een opmerking waarmee je claimt een autoriteit op dit gebied te zijn. Zonder dat duidelijk is waaruit deze autoriteit moet blijken.

Het lijkt mij dat ik inhoudelijk genoeg heb uitgelegd, en mijn uitleg dan wordt afgedaan als neerbuigend en kort door de bocht dan laat ik het erbij.
Ik claim al helemaal geen autoriteit te zijn, in tegenstelling tot mensen die een topic beginnen met de zin “tijd om wat dingen recht te zetten”. Ik ben overigens geen fervent wikipedia gebruiker, maar het staat hier vrij duidelijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Flessentrekkerij

Als ik iemand beledigd heb op welke wijze dan ook, excuses, maar ik heb puur met de artikelen uit het Nederlands strafrecht uit proberen te leggen dat je dit niet zomaar als diefstal kan kwalificeren.

Het is gewoon je eigen keuze of je je aan de regels gaat houden of niet, het is duidelijk dat er regelmatig wordt gecontroleerd en dat er dus een kans aanwezig is dat je een boete krijgt. Ik denk dat iedereen die keuze wel zelf kan maken. De discussie hier gaat echter behoorlijk ver off-topic…

Zullen we het maar even juridisch doen:

Goederen zijn alle zaken en alle vermogensrechten. De fysieke skipas is een zaak, het recht om de poortjes door te mogen en in de lift te mogen is een vermogensrecht. De skipas is dus een goed (Boek 3:1)

Overigens, je neemt zeker niets weg, dus diefstal is het niet. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we deze zaak toch vooral in het civiele recht moeten zoeken, met name omdat het om het niet nakomen van een algemene voorwaarde gaat.

Ik denk dat je zou kunnen beargumenteren, dat het intrekken van de kaart onder 6:236 sub a valt. Bovendien kun je stellen dat de niet overdraagbaarheid van een goed in strijd is met de goede zeden.

Natuurlijk is eea beoordeeld naar Nederlands recht.

Flessentrekkerij is het zeker niet overigens, dat slaat als een tang op een giraffe. Je neemt geen goed af zonder te betalen, de pas die je gebruikt is immers betaald en je kunt met maar 1 persoon tegelijkertijd van de pas gebruikmaken.

Plaats een reactie