skipas delen in Skiwelt/Westendorf?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Ja Job, jij zocht de inhoudelijkheid. Dan kun je nu wel heel bijdehand naar een ander forum verwijzen, maar dat maakt je argumenten nou niet bepaald sterker.

Mooie discussie ! Wat niet mag…mag niet, regels zijn regels en ga zo maar door. Proberen kan altijd !

Afgelopen woensdag en donderdag op cursus geweest bij Skidata in Salzburg ( grootste leverancier van de toegangspoortjes bij de liften) Hier (Saalbach-hinterglemm) word met een nieuw controle systeem het dubbel gebruik bijna onmogelijk. Het nieuwe systeem is simpel, diegenen die als eerste van de kaart gebruik maakt, word opgenomen door een camera die enkelijke duidelijke herkenningspunten opslaat van de gebruiker. deze gegevens blijven gekoppeld aan de kaart. Op deze manier is dubbel gebruik bijna onmogelijk. Wanneer de herkenningspunten niet overeenkomen blokkeert de kaart direct.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee !

Ik mag wel opletten. We hebben allemaal keurig een weekpas. Maar of iedereen altijd de zijne mee nam naar de lift, vast niet.
Vanaf nu toch maar in de jaszakken laten zitten

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het Skiwelt ook twee ouderpassen zou gaan aanbieden, maar kan het op de site nergens vinden.

De laatste jaren merken wij dat ze steeds beter controleren in het hele gebied. En niet alleen op de seizoenskaarten, ook de gemaakte foto’s bij skiliften van korte kaarten worden regelmatig vergeleken. Op de site wordt duidelijk vermeld dat de passen niet persoons overdraagbaar zijn. Er staan hoge boetes op het frauderen met de passen. Gewoon niet doen dus…

Mooie discussie ! Wat niet mag…mag niet, regels zijn regels en ga zo maar door. Proberen kan altijd !
Afgelopen woensdag en donderdag op cursus geweest bij Skidata in Salzburg ( grootste leverancier van de toegangspoortjes bij de liften) Hier (Saalbach-hinterglemm) word met een nieuw controle systeem het dubbel gebruik bijna onmogelijk. Het nieuwe systeem is simpel, diegenen die als eerste van de kaart gebruik maakt, word opgenomen door een camera die enkelijke duidelijke herkenningspunten opslaat van de gebruiker. deze gegevens blijven gekoppeld aan de kaart. Op deze manier is dubbel gebruik bijna onmogelijk. Wanneer de herkenningspunten niet overeenkomen blokkeert de kaart direct.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee !

Gast129 op 2 dec. 2012 21:36

Lijkt me vrij moeilijk met een helm/bril en/of het wisselen van kleding op een andere dag. Maar hiermee maak je het systeem wel waterdicht en laat je geen ruimte voor discussie.

Het is inderdaad waar dat er een foto gekoppeld wordt aan de pas. Deze kun je bij bepaalde liften (bijvoorbeeld de oude gondel van Scheffau en het treintje in Ellmau) echt zien. De foto is ergens bij je eerste opstappunt gemaakt en je ziet dus vaak niet echt een gezicht maar wel skikleding/helm/mannenpostuur of vrouwenpostuur.

Mocht de foto niet overeenkomen heb je de kans dat je ertussenuit gepikt wordt en de lift niet in mag. Zie het als een ov-abonnement, daar mag een ander ook niet op reizen.

Volgens mij is er wel sinds afgelopen seizoen de mogelijkheid om een twee-ouder pas te kopen. Iets duurder maar dan wel overdraagbaar.

Bij alle gondels wordt er een foto gemaakt en ook bij sommige stoeltjesliften. Twee ouder pas kan ik even niets meer van vinden op de site, maar ik dacht het ook gelezen te hebben.

Nogmaals ik ben van mening dat betoogd kan worden dat er sprake is van diefstal.
Diefstal is het wederrechtelijk wegnemen van enig goed met het doel zich dit toe te eigenen.

Dit neem ik als uitgangspunt en ik zal proberen om mijn mening kort te onderbouwen.

1 Het gebruik van de skilift is een dienst. Een dienst is een vermogensrecht. Een vermogensrecht is een goed.
Dit is de eerste voorwaarde om überhaupt verder te kunnen met dit artikel.
2 Nu komt de vraag neem je iets weg? En ik meen dat deze vraag bevestigend moet worden beantwoord. Je ontneemt een dienst zonder dat je hiervoor betaalt.
3 Is er sprake van toe-eigening? Hier geldt dat er sprake moet zijn van het behalen van enig voordeel. Door de dienst te gebruiken zonder er voor te betalen, bespaar je de kosten van een extra skipas. Kortom er is sprake van toe-eigening.
Dit maakt dat volgens mij betoogd kan worden dat er sprake is van diefstal.

Let heel goed op: dat er gebruik wordt gemaakt van een doorgegeven skipas is niet van belang bij de vraag of er sprake is van diefstal.

En ja dit is een bijzonder theoretische discussie. Het civiele recht ligt inderdaad meer voor de hand.

Civielrechtelijk: onrechtmatige daad van de gebruiker. En de oorspronkelijke koper pleegt wanprestatie.

@Ivo: ik voel mij absoluut niet beledigd. Ik heb alleen weergegeven hoe ik hetgeen ik lees ervaar. En ja mijn citaat dat je aanhaalt is ook niet bijzonder gelukkig.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het Skiwelt ook twee ouderpassen zou gaan aanbieden, maar kan het op de site nergens vinden.
De laatste jaren merken wij dat ze steeds beter controleren in het hele gebied. En niet alleen op de seizoenskaarten, ook de gemaakte foto’s bij skiliften van korte kaarten worden regelmatig vergeleken. Op de site wordt duidelijk vermeld dat de passen niet persoons overdraagbaar zijn. Er staan hoge boetes op het frauderen met de passen. Gewoon niet doen dus…

Simone op 3 dec. 2012 00:16

http://www.skiwelt.at/de/winter/skiwelt-familienkarte-1-kart…

2 Nu komt de vraag neem je iets weg? En ik meen dat deze vraag bevestigend moet worden beantwoord. Je ontneemt een dienst zonder dat je hiervoor betaalt.

Gast946 op 3 dec. 2012 16:49

Goede uiteenzetting, maar hierop zal de tegenpartij op antwoorden dat er wel betaald is voor die skipas. Ik leg even de link met licenties ivm software: lange tijd mocht je die van de producent niet doorverkopen. Nu heeft het HvJ gezegd dat dit gewoon een goed is en je het als dusdanig mag verkopen. Ik denk dat een skipas ook wel als licentie gezien kan worden, en analoge redenering te verdedigen valt.

In de voorwaarden staat dat de pas persoonlijk is en niet door anderen gebruikt mag worden.
Negeer je die regel, ben je in overtreding of pleeg je een misdrijf resp. misdaad.
Hoe het hier in NL geregeld is, is niet relevant, we praten hier over een ander land en daar zouden best wel eens andere regels kunnen gelden.

Verder doet het niet ter zake of het nu diefstal, fraude, oplichting of wat dan ook is.
Wie zich met dit soort praktijken bezig houdt, ontbreekt het gewoon aan ethisch resp. norm besef.

Dat van die diefstal is aperte nonsens. De parallel met zwartrijden in de tram is wel mooi, da’s toch ook zwartrijden, geen diefstal. En waarom is zwartrijden strafbaar? Omdat het strafbaar gesteld is in een aparte delictsomschrijving. Het lijkt me verdedigbaar dat skiliften een vorm van openbaar vervoer zijn. Als je dat verdedigt, zan zou je je kunnen schuldig maken aan zwartrijden. Maar alleen omdat dit gedrag in een delictsomschrijving strafbaar is gesteld. Analogiën zijn in het strafrecht uit den boze, niet alleen in NL maar zeker ook in Oostenrijk.

Gast060 maakt het helemaal spannend, die ziet in het overtreden van een privaatrechtelijke regel een publiekrechtelijk delict.

@Ralph tnx! Ik dacht al dat ik gek werd haha

broodje aap verhalen dus computer herkent het echt niet als je bijv 1e dag helm op heb en andere dag niet en wat willen ze doen als je zegt dat je per ongeluk pas mee heb van een vriend?
mensen maak je niet druk!!

Vorig jaar ook voor het eerst ‘tegen de lamp gelopen’. Mooiste is we waren ons van geen kwaad bewust. Had het pasje uit mijn jas gedaan en mijn vriend ook. Daarna een willekeurige pas gepakt…blijkbaar de verkeerde. Nou dat heeft wat moeite gekost om dit uit te leggen. Zeker omdat mijn vriend met een andere groep mee was skien… Er was helemaal geen verschil op de pas te vinden! Beiden stonden ze blijkbaar op man, dit mogelijk omdat mijn vriend de passen had gekocht. Dus ze morgen er zelf ook een beter over nadenken!

ik vond de manier waarop ze aan het controleren waren, een onvriendelijk effect geven. Het mannetje wat het aan het doen was, was erg opgefokt bezig, terwijl iedereen kennelijk een valide pas had… En ik vraag me dan ook af hoe lang ze de data vasthouden.

Interessante discussie. Wat ik mij afvraag (ik ski zelf niet, mijn man en zoon wel)…

Ik begrijp dat er in het ene gebied gebied gewerkt wordt met echt persoonlijke passen, dus met een pasfoto erop. In andere gebieden koop je gewoon een pas voor volwassene of kind zonder foto erop.

Wat is het voordeel/nadeel van een pas met of zonder foto ?

Krijg je bv bij een persoonlijke pas je geld terug als je de pas verliest ? En is dit bij een pas zonder foto niet het geval ?

Iemand noemde net de vergelijking van het gebruik maken van andermans ov-kaart. Dit kan dus wel met een anonieme pas en weer niet bij een persoonlijke pas.

Ik zou het dus logisch vinden als dat bij skipassen hetzelfde zou werken. Daarom zou ik graag eens willen weten wat nu de voordelen/nadelen zijn van skipassen met een foto erop.

Het voordeel van een pas met foto (zichtbaar of digitaal versleuteld in de pas) is vooral voor het liftbedrijf, niet voor jou.
Met of zonder foto, in de meeste gevallen is geen enkele pas overdraagbaar (behalve een puntenkaart). De manier van controle verschilt nogal per gebied.

Verlies van je pas wordt vaak op een andere manier geregeld. In Ischgl krijg je op vertoon van je bonnetje (met streepjescode) een nieuwe pas. Bonnetje goed bewaren dus! De oude wordt dan geblokkeerd en het kost opnieuw €5 borg. Daar zit echt geen foto op de pas.

Vorige week was ik in Adelboden en daar hingen op diverse plekken bij de kassa mededelingen op van het op basis van foto’s controleren op misbruik (= door meerdere personen gebruik) van skipassen.
Bij constatering:

  • Pas ongeldig
  • Boete die kan oplopen tot CHF 850
  • Lift exploitant behoudt zich het recht voor over te gaan tot verdere juridische stappen

Eens of niet eens, terecht of niet terecht: U zijt gewaarschuwd…

Rob

Bedankt Jay voor je uitleg.

Hoewel ik het er totaal niet mee eens ben: Een gewaarschuwd mens telt inderdaad voor twee.
Ik denk dat veel mensen hier niet eens van op de hoogte waren. En dat is ook niet zo gek eigenlijk.

Hallo,

Ik heb mijn liftkaarten online gekocht, maar door omstandigheden heb ik 1 volwassenenkaart over. De kaart is geldig vanaf 17 februari 2013, 5 dagen. Ik haal hem op 16 februari op aan de kassa in Ellmau of Going.
Waarde is EUR 183,50, doe een goed bod en we doen ter plaatse zaken…

Hepke

Hallo,

Ik heb mijn liftkaarten online gekocht, maar door omstandigheden heb ik 1 volwassenenkaart over. De kaart is geldig vanaf 17 februari 2013, 5 dagen. Ik haal hem op 16 februari op aan de kassa in Ellmau of Going.
Waarde is EUR 183,50, doe een goed bod en we doen ter plaatse zaken…

Hepke

Gast973 op 12 feb. 2013 22:07

Ik denk dat veel mensen hier niet eens van op de hoogte waren. En dat is ook niet zo gek eigenlijk.

Jacquelien op 25 jan. 2013 09:23

Is inderdaad nier verwonderlijk, want wie leest er nu de kleine lettertjes ? Niemand toch ?
Zo af en toe lees ik ze wel en tot op heden stond er altijd dat de pas niet overdraagbaar is.
En vroeger liep dat niet zo’n vaart, maar met de huidige techniek …

Rob

Inderdaad RCG…en mensen verwachten het ook niet. Je doet in principe niets geks. Er is voor die pas betaald en er kan maar echt door 1 persoon tegelijk gebruik van gemaakt worden. Van de zotte dat ze dit als strafbaar bestempelen. Dit vind ik nou echt het vel over de neus van je gasten trekken. Yak !!!

Inderdaad RCG…en mensen verwachten het ook niet. Je doet in principe niets geks. Er is voor die pas betaald en er kan maar echt door 1 persoon tegelijk gebruik van gemaakt worden. Van de zotte dat ze dit als strafbaar bestempelen. Dit vind ik nou echt het vel over de neus van je gasten trekken. Yak !!!

Jacquelien op 13 feb. 2013 09:48

Tja, op dit vlak ben ik het dus niet met je eens …
Een pas kopen en vervolgens denken dat je die met jan en alleman zou kunnen delen bestempel ik als naief.

Als ik een kaartje koop voor een concert, bioscoop, tentoonstelling etc. kan ik dat ook niet na de pauze aan iemand anders geven. Een 100% vergelijkbare situatie en dat vinden we niet anders dan normaal. Bij een skipas zou het dan ineens wel moeten kunnen ?

Daarbij kun je je nooit verschuilen achter "ik wist het niet", met het aangaan van om het even wat voor transactie dan ook, verklaar je je impliciet accoord met de daaraan verbonden voorwaarden.
Dat iemand zich daar van te voren danwel ter plekken niet van op de hoogte stelt is zijn/resp. haar probleem.

Rob

Dat laatste ben ik met je eens. Als de regels nu eenmaal zo zijn, dan kun je niet zeggen: "Ja, maar dat wist ik niet".

Jouw vergelijking met de bios of een tentoonstelling vind ik toch wat anders. A) Vaak word je kaartje "afgeknipt" bij een bios en schouwburg. Die kun je gewoon niet nog een keer gebruiken.
B) Weinig zinvol om een bioskaartje te delen. Maar…Als jij het leuk vindt om alleen het 1e stuk van de film/musical te zien en een ander vindt het leuk om alleen het stuk na de pauze te zien. Wat heeft een schouwburg of bioscoop daar voor nadeel aan ? Er wordt toch voor 1 stoel betaald. Tis toch niet zo dat je iemand op schoot neemt op die stoel, zodat er 1 gratis kan kijken ?

En zo zie ik het met skipassen precies hetzelfde. Als je met kleinde kinderen niet alletwee tegelijk kunt skiën, is het toch een mooie oplossing om die pas te delen. Er kan toch maar door 1 iemand tegelijk mee geskied worden ?

Nu ben je dus verplicht om 2 passen te kopen, waarvan bij elkaar opgeteld in praktijk maar 1 pas gebruikt wordt. Dat vind ik raar en onnodig.

Ad A: Oh, dus dan vinden we het wel normaal en als dat niet gebeurt zoals bij een skipas, zou het ineens niet normaal zijn, omdat het kan?
Riekt mijns inziens naar de (typisch Nederlandse?) wat-kan-moet-kunnen-of-het-mag-is-niet-relevant mentaliteit …

Rob

Het gaat bij mij om het idee of je er iemand mee benadeelt. Wat zou het zo’n bioscoop/schouwburg een nadeel opleveren dat iemand van paats ruilt met hetzelfde kaartje in een pauze. Niet dat dat gebeurd denk ik…wie wil er nu een halve film of musical zien. Maar die stoel is betaald, en wie er dan op zit zou toch niets uit moeten maken.

Met die skipassen vind ik het helemaal gek. Er is toch betaald voor die pas en er kan er maar 1 tegelijk op skiën. Wie er dan mee skiet, zou toch niets moeten uitmaken. Het is niet zo dat er stiekem 2 tegelijk op die pas gebruik maken van de liften. Dus…geen nadeel.

De enige die er nadeel van hebben zijn gasten die om wat voor reden dan ook niet alletwee tegelijk kunnen skiën. Die zijn verplicht om 2 passen te kopen waarvan ze vooraf al weten dat ze bij elkaar opgeteld, er maar van 1 gebruik maken. En als je dan naar de tarieven kijkt voor "losse" kaartjes…6 x een ochtendje skiën staat qua bedrag gelijk aan een volwaardige skipas voor 6 dagen. Sorry…maar dat vind ik waanzin en zeer ongastvrij.

Bij een anonieme ov-chipkaart maakt het toch ook niet uit wie er gebruik van maakt ? Wij hebben thuis 2 kaarten. 1 heeft mijn zoon in z’n portemonnee en 1 heb ik. Maar als mijn man eens gebruik moet maken van openbaar vervoer, dan kan hij toch ook gewoon de pas gebruiken die ik normaal heb. Ik kan er op dat moment dan geen gebruik van maken…net zoals met een skipas. Dus…geen nadeel.

Maar ja…zo zijn de regels nu eenmaal, dus of je het nu leuk vindt of niet. Je zult het toch zo moeten doen.

"… Het gaat bij mij om het idee of je er iemand mee benadeelt … "
Het gaat er niet om of je wel of niet iemand benadeelt, het gaat erom dat je je kennelijk niet wenst te confirmeren aan door anderen opgestelde gedragsregelds. Daarbij ben “jij” niet in de positie om te bepalen of je er iemand mee benadeelt of niet.
Riekt naar de door veel voorstanders van hard rijden gehanteerde stelling “Je hebt er toch geen last van als ik 150 rijd”. Los van het feit dat ik daar, zij het indirect, wel degelijk last van heb, is zo’n persoon uberhaupt niet in de positie om te bepalen of ik daar wel of niet last van zou hebben.

Vergelijking met anonieme chipkaart gaat niet helemaal op. Ten eerste is die anoniem en er staat nergens dat die niet overdraagbaar is, dit itt een skipas.

Daarbij is er ook nog verschil in controle mogelijkheden, bij een skipas is het zonder verregaande controlemogelijkheden niet mogelijk om fraude in de vorm van met z’n 2n op één pas door de pas simpel over te geven vrijwel niet tegen te gaan.

Rob

@ volledig eens met vorige poster

Plaats een reactie