Tips eerste keer wintersport

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Hallo allemaal, :)

Wij gaan met zijn drieën voor de eerste keer op wintersport en dan maar meteen naar Val Gardena. Wij hebben allen 5-8 keer lessen genomen in snowworld, 1 skiet, de andere twee boarden.

Wij vroegen ons af, wat voor ons het leukste is om mee te beginnen, ik lees overal Seiseralm maar dat daar ook moeilijke stukken bij zitten en iedereen naar “beneden stort”, echter was dit in 2019 geschreven en vraag ik me af of iemand weet, of dit inmiddels al aangepast/verholpen is? (Wij hebben overigens een huurauto dus zijn qua vervoer flexibel).

In snowworld konden we in principe alles maar ik weet dat dat absoluuuuut niet te vergelijken is met de echte sneeuw en de bergen met andere afdalingen.

Mijn vraag luidt dan: hebben jullie mooie en fijne tips/ervaringen voor beginners in dit skigebied?
Inclusief aanraders omtrent heerlijke restaurants?

*bericht bewerkt door Marjolein92 op 23 jan 2022 11:33

Alta Badia. Gemaakt voor beginners.

Seiser Alm is prima. Alta Badia ook. Denk dat je ook prima rustig de rode pistes afkomt hoor.

NB: als beginner heb je al die kilometers piste niet nodig, maar de omgeving is uiteraard erg fraai.

Mr. Slow

Seiser Alm is heel glooiend en het wordt nergens echt stijl. Het is niet voor niets een Alm. Je kan daar als beginner prima de eerste dagen oefenen en als dat goed voelt, lekker de Sella Ronda doen

Seiseralm is dan weer niet zo tof voor beginnende boarders als je in Ortisei start. Veel verbindingspaden. Alta Badia is de beste tip, maar de Col Raiser is ook heel goed te doen. Lekker brede piste bovenin en een leuke blauwe onderin.

Ik kom net terug van de Seiser Alm na 35 jaar Oostenrijk. Wij vonden het er fantastisch! Onze dochter van 6 heeft er heel goed les gehad bij Skischule Schlern 3000 (de blauwe, kijk voor de grap eens op hun instagram account skischool_schlern3000 want ze voeren de gekste dingen uit en je krijgt een mooie impressie van het gebied) en kan nu na 1 week alle blauwe pistes af en met sleep- en stoeltjesliften mee. Ze spreken er goed engels, duits en italiaans. Let wel op dat ze bij beiden skischolen aan de kant van Seis am Schlern maximaal 3 uur les per dagen geven momenteel. Wil je langer les (hele dagen) dan moet je aan de kant van Ortisei zijn bij de gele skischool.

Het enige nadeel dat we ondervonden omdat onze dochter eerst alleen nog op de oefenweide kon skiën was dat de restaurants rondom de skischolen rond etenstijd heel erg druk waren en je dan bijna geen vrij tafeltje kon vinden. Maar kun je blauwe pistes skiëen, dan heb je dat probleem al niet meer want er zijn heel veel berghutten. Zijn er toch echte beginners mee en kun je geen plek vinden, neem dan de gondel naar beneden en eet in het restaurant naast de gondel. Plek genoeg en zeer goed.

Wij kozen dit gebied voor onze dochter, zijn zelf gevorderd maar hebben ons er de hele week prima vermaakt. Er ligt een mooie lange zwarte piste met vertakking naar twee kanten op de berg tegenover de skischool. Verder ook zat rood te vinden. ‘Moeilijke stukken waar iedereen naar beneden stort’ niet gezien. Dit is naar mijn mening hét gebied voor beginners, ouders van beginnende kinderen en mensen die gevorderd zijn en gewoon lekker willen skiën zonder verzuurde benen. Het is een heel gezellig gebied omdat overal dwars door het skigebied paden lopen voor wandelaars, langlaufers en paarden met slee. Die zie je dan ook overal gaan. Wij gaan er zeker weer een keer terug.

Zoek je een accommodatie aan de kant van Seis am Schlern zoek dan in Seis zelf, in Castelrotto of in Vols am Schlern. Ga niet verderaf zitten in een ander dorp want dan moet je elke dag het bergpad naar boven rijden. Je kunt ook op de Alm zelf gaan zitten maar dan heb je uiteraard kans dat je je sneeuwkettingen nodig hebt.

Ik weet niet of je al een verblijf hebt geboekt. Zo niet, ga dan lekker naar een van de dorpen in Alta Badia. Dat is een heerlijk gebied met niet al te moeilijke pistes. Hier kan je als beginner al heel leuke tochtjes maken.
Heb je al geboekt in Val Gardena, dan hangt het er vanaf waar je overnacht. Seiser Alm heeft inderdaad veel makkelijke pistes, maar nadeel is dat de rest van het gebied niet zo makkelijk bereikbaar is. Moet je toch even de bus in.
Verder heb je een aantal makkelijke pistes bij Plan de Gralba. Meestal ook niet zo heel druk.

Helemaal eens met alle adviezen voor Alta Badia. Leuk deel van het gehele gebied, veel goede eetplekjes, tochtjes te maken en uitstapjes naar de andere delen van het gebied (beetje afhankelijk van jullie niveau en leercurve als je er bent). Vandaag zelf nog ff lekker rondje gemaakt daar 😎.

Plaats een reactie