zit-ski

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Heeft iemand ervaring met zit-skiën in dit gebied? Hoe is het?

De Sella ronda zou ik alvast zeker afraden met een zitski vanuit Valgardena.
Bv in Selva moet je te voet een voetgangersbrug over of moet je een straat oversteken.
Niet erg evident met een zit-ski lijkt me.
Bespaar je dus alvast de prijs van de grote skipas.

Verder vond ik dat ik vorig jaar (vanuit Selva) zeer vaak mijn skis moest uitklikken om een cabinelift of ondergronds treintje te nemen.
Met een zitski schat ik in dat je liefst zoveel mogelijk stoeltjesliften hebt, klopt dit?

Glide on!

Misschien heeft @niekniek hier ervaring. Hij is fanatiek zitskier.

Born to Ride

Ik ben 3x in Carezza geweest met swg
1x in Wärthmet een prive leraar
En over 3 weken voor de 4de keer naar Flachau met de Shos, daar les ik ook in Nederland bij

De Sella ronda zou ik alvast zeker afraden met een zitski vanuit Valgardena.
Bv in Selva moet je te voet een voetgangersbrug over of moet je een straat oversteken.
Niet erg evident met een zit-ski lijkt me.
Bespaar je dus alvast de prijs van de grote skipas.

Verder vond ik dat ik vorig jaar (vanuit Selva) zeer vaak mijn skis moest uitklikken om een cabinelift of ondergronds treintje te nemen.
Met een zitski schat ik in dat je liefst zoveel mogelijk stoeltjesliften hebt, klopt dit?

Vivace op 24 dec 2022 17:42

Dankjewel Vivace! Superwaardevolle info. Alles wat ik op de kaart dacht te kunnen herkennen bevestig je (+ ‘erger’), wel jammer want het schijnt een prachtig gebied te zijn. Dan maar weer lekker naar Frankrijk :-)

Ik ben 3x in Carezza geweest met swg
1x in Wärthmet een prive leraar
En over 3 weken voor de 4de keer naar Flachau met de Shos, daar les ik ook in Nederland bij

niekniek op 24 dec 2022 22:32

Klinkt goed Niek. Geniet er van. Volgens mij gaat Shirley ook naar Flachau, zal superleuk worden.

De Sella ronda zou ik alvast zeker afraden met een zitski vanuit Valgardena.
Bv in Selva moet je te voet een voetgangersbrug over of moet je een straat oversteken.
Niet erg evident met een zit-ski lijkt me.
Bespaar je dus alvast de prijs van de grote skipas.

Verder vond ik dat ik vorig jaar (vanuit Selva) zeer vaak mijn skis moest uitklikken om een cabinelift of ondergronds treintje te nemen.
Met een zitski schat ik in dat je liefst zoveel mogelijk stoeltjesliften hebt, klopt dit?

Vivace op 24 dec 2022 17:42

Dankjewel Vivace! Superwaardevolle info. Alles wat ik op de kaart dacht te kunnen herkennen bevestig je (+ ‘erger’), wel jammer want het schijnt een prachtig gebied te zijn. Dan maar weer lekker naar Frankrijk :-)

griffinarnold op 25 dec 2022 09:24

Even reclame maken voor mijn favo-gebiedje een dal verder: Alta Badia. Daar kom ik elk jaar dezelfde zitskier tegen. Het gebied zelf heeft genoeg pistes om je een week te vermaken en vanaf bepaalde punten is het ski in/out. Met een beetje gebiedskennis kun je heel veel doen zonder gondels. .

De Sella ronda zou ik alvast zeker afraden met een zitski vanuit Valgardena.
Bv in Selva moet je te voet een voetgangersbrug over of moet je een straat oversteken.
Niet erg evident met een zit-ski lijkt me.
Bespaar je dus alvast de prijs van de grote skipas.

Verder vond ik dat ik vorig jaar (vanuit Selva) zeer vaak mijn skis moest uitklikken om een cabinelift of ondergronds treintje te nemen.
Met een zitski schat ik in dat je liefst zoveel mogelijk stoeltjesliften hebt, klopt dit?

Vivace op 24 dec 2022 17:42

Dankjewel Vivace! Superwaardevolle info. Alles wat ik op de kaart dacht te kunnen herkennen bevestig je (+ ‘erger’), wel jammer want het schijnt een prachtig gebied te zijn. Dan maar weer lekker naar Frankrijk :-)

griffinarnold op 25 dec 2022 09:24

Even reclame maken voor mijn favo-gebiedje een dal verder: Alta Badia. Daar kom ik elk jaar dezelfde zitskier tegen. Het gebied zelf heeft genoeg pistes om je een week te vermaken en vanaf bepaalde punten is het ski in/out. Met een beetje gebiedskennis kun je heel veel doen zonder gondels. .

Sndr op 25 dec 2022 13:36

:-) Nou dan is de keuze snel gemaakt. Heel vroeger droomde ik ervan om daar naartoe te gaan. En toen verdeween het van m’n radar. Dankjewel dat je 'm weer in beeld hebt gebracht!

Alta Badia vond ik ook heel mooi als skigebied, maar je zal ook hier steeds de dag moeten beginnen met een cabine vanuit La Villa of San Cassiano.

Dan zou ik aanraden om naar Corvara te gaan. Van daaruit kan je goed het plateau erboven met veel mooie blauwe pistes doen (allemaal met stoeltjesliften.
Ook hier: om de Sella Ronda te doen moet je verplicht langs Selva (met die wandelbrug of straat) en onderweg moet je verplicht meerdere gondels nemen om rond te raken.
Alta Badia als deelgebied op zich is echter zelf al super mooi.

Hoe het precies in zijn werk gaan om vanaf je appartement of hotel tot aan de piste te raken, kan ik je niet vertellen.
Het is meestal geen ski-in-ski-out zoals vaak in Frankrijk (of zoals het appartement dat ik vorig jaar in Selva gehad heb).

Glide on!

@griffinarnold, heb je een eigen zitski?

@griffinarnold, heb je een eigen zitski?

niekniek op 26 dec 2022 08:29

Hi Niek, ja, heb een Tessier Scarver.

De Sella ronda zou ik alvast zeker afraden met een zitski vanuit Valgardena.
Bv in Selva moet je te voet een voetgangersbrug over of moet je een straat oversteken.
Niet erg evident met een zit-ski lijkt me.
Bespaar je dus alvast de prijs van de grote skipas.

Verder vond ik dat ik vorig jaar (vanuit Selva) zeer vaak mijn skis moest uitklikken om een cabinelift of ondergronds treintje te nemen.
Met een zitski schat ik in dat je liefst zoveel mogelijk stoeltjesliften hebt, klopt dit?

Vivace op 24 dec 2022 17:42

Dankjewel Vivace! Superwaardevolle info. Alles wat ik op de kaart dacht te kunnen herkennen bevestig je (+ ‘erger’), wel jammer want het schijnt een prachtig gebied te zijn. Dan maar weer lekker naar Frankrijk :-)

griffinarnold op 25 dec 2022 09:24

Even reclame maken voor mijn favo-gebiedje een dal verder: Alta Badia. Daar kom ik elk jaar dezelfde zitskier tegen. Het gebied zelf heeft genoeg pistes om je een week te vermaken en vanaf bepaalde punten is het ski in/out. Met een beetje gebiedskennis kun je heel veel doen zonder gondels. .

Sndr op 25 dec 2022 13:36

:-) Nou dan is de keuze snel gemaakt. Heel vroeger droomde ik ervan om daar naartoe te gaan. En toen verdeween het van m’n radar. Dankjewel dat je 'm weer in beeld hebt gebracht!

griffinarnold op 25 dec 2022 13:51

De Arlaralift is een handig ski-in/out punt. Vanuit Hotel Arlara (of aangrenzend) moet je beetje (opwarmen) klunen om bij de Arlaralift te komen maar van daaruit is de hele hoogvlakte te bereiken. Ik neem aan dat je bij begin en eind van dag wel een beetje hulp hebt? Dan kun je ook nog stukken van de Sellaronda doen (bv opstappen bij LaTambra) en ook de prachtige pistes ri het kerkje LaCrusc zijn te bereiken zonder gondel (alleen laatste lift is gondel). Om terug te komen is (schat ik, weet iemand een sluipweggetje?) wel de gondel van LaVilla nodig, maar wellicht kun je de skidag daar eindigen en opgehaald worden.

Staar je ook niet blind op die Sellaronda. Ik kom net terug van een weekje daar en mijn twee puberkids (behoorlijke km-vreters) hadden aan AltaBadia meer dan genoeg.

*bericht bewerkt door Sndr op 26 dec 2022 12:18

@griffinarnold, heb je een eigen zitski?

niekniek op 26 dec 2022 08:29

Hi Niek, ja, heb een Tessier Scarver.

griffinarnold op 26 dec 2022 08:51

Mooi
Ik heb geen eigen zitski

De Sella ronda zou ik alvast zeker afraden met een zitski vanuit Valgardena.
Bv in Selva moet je te voet een voetgangersbrug over of moet je een straat oversteken.
Niet erg evident met een zit-ski lijkt me.
Bespaar je dus alvast de prijs van de grote skipas.

Verder vond ik dat ik vorig jaar (vanuit Selva) zeer vaak mijn skis moest uitklikken om een cabinelift of ondergronds treintje te nemen.
Met een zitski schat ik in dat je liefst zoveel mogelijk stoeltjesliften hebt, klopt dit?

Vivace op 24 dec 2022 17:42

Dankjewel Vivace! Superwaardevolle info. Alles wat ik op de kaart dacht te kunnen herkennen bevestig je (+ ‘erger’), wel jammer want het schijnt een prachtig gebied te zijn. Dan maar weer lekker naar Frankrijk :-)

griffinarnold op 25 dec 2022 09:24

Even reclame maken voor mijn favo-gebiedje een dal verder: Alta Badia. Daar kom ik elk jaar dezelfde zitskier tegen. Het gebied zelf heeft genoeg pistes om je een week te vermaken en vanaf bepaalde punten is het ski in/out. Met een beetje gebiedskennis kun je heel veel doen zonder gondels. .

Sndr op 25 dec 2022 13:36

:-) Nou dan is de keuze snel gemaakt. Heel vroeger droomde ik ervan om daar naartoe te gaan. En toen verdeween het van m’n radar. Dankjewel dat je 'm weer in beeld hebt gebracht!

griffinarnold op 25 dec 2022 13:51

De Arlaralift is een handig ski-in/out punt. Vanuit Hotel Arlara (of aangrenzend) moet je beetje (opwarmen) klunen om bij de Arlaralift te komen maar van daaruit is de hele hoogvlakte te bereiken. Ik neem aan dat je bij begin en eind van dag wel een beetje hulp hebt? Dan kun je ook nog stukken van de Sellaronda doen (bv opstappen bij LaTambra) en ook de prachtige pistes ri het kerkje LaCrusc zijn te bereiken zonder gondel (alleen laatste lift is gondel). Om terug te komen is (schat ik, weet iemand een sluipweggetje?) wel de gondel van LaVilla nodig, maar wellicht kun je de skidag daar eindigen en opgehaald worden.

Staar je ook niet blind op die Sellaronda. Ik kom net terug van een weekje daar en mijn twee puberkids (behoorlijke km-vreters) hadden aan AltaBadia meer dan genoeg.

Sndr op 26 dec 2022 12:10

Helder verhaal, dankjewel daarvoor. Was eigenlijk vooral ook juist om te kijken of ik er alleen naartoe zou kunnen. Ik ga nog even verder op onderzoek naar die gondel, soms is daar vanuit de liftorganisatie een handig karretje/assistentie bij geregeld (frankrijk super, zwitserland echt r**), maar komt vast wel goed. Dank voor de uitgebreide info, heb ik veel aan!

Ik heb als begeleiders erg veel ervaring met zitskiers. Ik ski al jaren met een vriendin in een zitski. Kom zelf al jaren in Italië. Met haar zou ik hier niet naar toe gaan. Zij mist nl beide benen en is rolstoelafhankelijk. Dus klunen is voor haar onmogelijk. Zit je in een zitski maar kun je nog wel lopen dan zijn kluunstukjes en trapjes enz wel te doen. Uiteraard zijn er in Italië deelgebieden die prima toegankelijk zijn voor zitters maar de sella ronda en een aantal kleinere gondels ( past geen zitski in) zijn niet te doen.
Zelf vinden wij Frankrijk Valthorens een van de best aangepaste gebieden. Waarbij je lange tochten kunt maken en alles toegankelijk is!

@griffinarnold, heb je een eigen zitski?

niekniek op 26 dec 2022 08:29

Hi Niek, ja, heb een Tessier Scarver.

griffinarnold op 26 dec 2022 08:51

Mooi
Ik heb geen eigen zitski

niekniek op 26 dec 2022 19:15

Hoi niek, is het een praktische keuze zelf geen zitski aan te schaffen?

Ik heb als begeleiders erg veel ervaring met zitskiers. Ik ski al jaren met een vriendin in een zitski. Kom zelf al jaren in Italië. Met haar zou ik hier niet naar toe gaan. Zij mist nl beide benen en is rolstoelafhankelijk. Dus klunen is voor haar onmogelijk. Zit je in een zitski maar kun je nog wel lopen dan zijn kluunstukjes en trapjes enz wel te doen. Uiteraard zijn er in Italië deelgebieden die prima toegankelijk zijn voor zitters maar de sella ronda en een aantal kleinere gondels ( past geen zitski in) zijn niet te doen.
Zelf vinden wij Frankrijk Valthorens een van de best aangepaste gebieden. Waarbij je lange tochten kunt maken en alles toegankelijk is!

lucky2 op 11 jan 2023 00:04

Dankjewel Lucky, leuk te horen dat je zoveel ervaring hebt. Die vriendin zal wel gezegend zijn met je. Ja Valtho is PERFECT, net als Portes du Soleil en andere grote (Franse) gebieden. Ischgl ook ideaal (als je eenmaal boven bent). Zelfs Gerlos vond ik wel grappig en handig. Er is genoeg te doen in de Alpen, alleen was ik zo benieuwd naar Italie. De laatste tijd ga ik meetal in m’n eentje (op krukken). Beetje prikken en stappen is geen probleem, maar het moet niet teveel gezeul en gesleep met die ski worden. Of idd weer een keer met sterke vriend(en) die de ski kan/kunnen sjouwen, maar is ook zo lullig. Liever zo veel mogelijk zelfstandig.

Plaats een reactie