Selva of Ortisei met kinderen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Hoi!

Wij zijn een gezin met twee kinderen (9 en 11 jaar oud) en gaan in de voorjaarsvakantie op wintersport. Onze kinderen zullen niet meer op les gaan daar. We willen graag eens Italië proberen na vele jaren Oostenrijk - Val Gardena lijkt me leuk. Nu zat ik naar de Seiser Alm te kijken en dat spreekt me wel aan (lekker weids en niet te moeilijk). In Ortisei heb ik een appartement gevonden wat bij de Seceda lift ligt - dat lijkt dan weer minder praktisch? Of is dat goed te lopen naar de lift richting Seiser?
Of is het beter om in Selva te zitten? Ik kan alleen nog niet echt obv de kaart zien of daar nu fijne pistes liggen. Kun je vanaf Selva ook naar de Seiser Alm skiën of moet je dan de bus pakken? De Sella Ronda skiën, is dat te doen met kinderen? Dit jaar hebben we met de kids de Konigstour geskied in Höchkonig.

Oftewel wat is leuker, Ortisei of Selva? We willen sowieso op de Seiser Alm skiën en wellicht meer :)

(sorry voor de vele vragen)

Selva ligt veel centraler. Ik denk ook dat je op de Seiseralm al snel bent uitgekeken. Na 1 of 2 dagen heb je het wel gehad.
De Sella Ronda is over het algemeen goed te doen denk ik voor jullie kinderen. Ik zou dus voor Selva kiezen. Van daaruit kun je natuurlijk naar de Seiseralm via Val Gardena (Seceda) en de La Longia afdaling naar Ortisei maar dan is het via een behoorlijke wandeling en loopbanden een aardig stukje naar de lift van de Seiseralm.
Vanuit Selva kun je via vrij makkelijke pistes naar Alta Badia (waar je ook veel blauw hebt) en weer terug. Is ook onderdeel van de Sella Ronda.

Aftellen maar!

Veel vragen….😄

-Seiser alm is leuk, maar wel relatief simpel. De Seceda op is in mijn ogen leuker, en dan al dan niet doorgaan naar de col raiser.
Ik zou eerder in de buurt van de seceda willen zitten dan in de buurt van de seiser alm.

-door het dorp sjokken kan best wel. In de zomer geen probleem, ik heb het nog niet met skischoenen gedaan. Lijkt me niet top, maar wel te doen.

-Ortisei is als plaatsje minstens zo leuk als selva. Waarschijnlijk nog leuker zelfs….
Maar de tweede lift naar de seceda (die grote gondel) is wel eens een behoorlijke bottleneck. Kost tijd. Daar staat tegenover dat je een van de meest briljante dalafdalingen hebt (la longia). En als je vanuit val Gardena komt heb je daarvoor ook nog de saslong. Genieten in het kwadraat.

-Als je de konigstour hebt geskied met de kids gaat de Sella ronda zeker lukken. Er zitten misschien 2-3 moeilijke punten in (afhankelijk van weer, tijd en andere omstandigheden).

Niets ten nadele van de seiser alm….maar als je lekker in hochkonig geskied hebt (ook de rare dalafdaling daar) dan vrees ik dat je vrij snel bent uitgekeken op de seiser alm.

Ik zou me zelf wat meer richten op de Sella ronda en het alta badia gebied. Ook makkelijk, maar wel wat meer uitdaging mogelijk dan op de seiser alm (gran Risa bijv)

-Vanaf selva naar ortisei ga je via de saslong naar sante Christina, daar pak je het treintje onder het dorp door (enorm simpel, loopt continu) vervolgens met de lift omhoog naar col raiser. Vandaar naar de seceda en dan via la Longia naar ortisei afdalen. Sjokken naar de seiser alm lift als je daar perse heen wilt (de beschreven tocht lijkt me leuker dan de seiser alm daarna….)

Klein tochtje, maar tegelijkertijd al een van de mooiste bestedingen van je begin van de dag….
Prachtige afdalingen.

Selva ligt beter in het gebied, ortisei is leuker.

Corvara kan een prima alternatief zijn. Of san cassiano.

*bericht bewerkt door Kdtl op 16 sep 2023 11:23

Totales Vollidiot

Iets minder politiek correct;

Ik zou niet naar de seiser alm gaan om te skiën (als je zulke mooie gebieden in de nabijheid hebt).
En al helemaal geen week.

Totales Vollidiot

Dank je wel allemaal! Ik denk dat ik eens in Selva op zoek ga naar een appartement ;-).

Misschien dan een dag met de auto naar de Seiser Alm. Via deze kaart https://www.dolomitisuperski.com/dam/jcr:b8977e3a-44c3-4a63-… heb ik al een iets beter beeld.

-Vanaf selva naar ortisei ga je via de saslong naar sante Christina, daar pak je het treintje onder het dorp door (enorm simpel, loopt continu) vervolgens met de lift omhoog naar col raiser. Vandaar naar de seceda en dan via la Longia naar ortisei afdalen. Sjokken naar de seiser alm lift als je daar perse heen wilt (de beschreven tocht lijkt me leuker dan de seiser alm daarna….)

Klein tochtje, maar tegelijkertijd al een van de mooiste bestedingen van je begin van de dag….
Prachtige afdalingen.

Alleen dat stukje ziet er al leuk uit op de kaart.

Vanaf Monte Pane rijdt er een rechtstreekse skibus naar de Seiseralm. Dat is de snelste optie vanuit Selva.
Seiseralm is trouwens een perfect alternatief bij slecht weer. Dan is het daar veel prettiger skiën dan richting Sella of Seceda.

Ik vind de bovengenoemde reacties nogal overdreven. Denk dat de Seiseralm prima is met kinderen van jouw leeftijd. Ortisei is een leuk dorp. Vanaf daar ook nog de mogelijkheid om de rest van Val Gardena te ontdekken. Zeker als je niet te verre tochten wilt maken is Ortisei prima. Via Seceda kun je met het ondergrondse treintje in Santa Cristina ook bij de rest van de pistes te komen.

Selva ook prima uiteraard, zeker om naar de rest van de aangesloten skigebieden (en de Sella Ronda) te komen.

Mr. Slow

Ik sluit mij aan bij quick hierboven; de Seiser alm wordt nu wel erg de grond in getrapt (m.i. onterecht). Ja de Seiser is minder uitdagend en ligt minder goed t.o.v de Sella Ronda, echter zijn de uitzichten sfeer en drukte perfect (veel rustiger en gemoedelijker dan SR).
Daarnaast vind ik ortisei met afstand de leukste plaats van de Dolomieten en zit je zo op de seceda (heerlijk!) of met een ski bus in val Gardena om daar te starten.

Overigens kun je overal gaan zitten want als jullie kinderen de hochkonig tour skiën dan is de SR prima te doen. Persoonlijk ga ik volgende keer weer zitten rond Alta Badia, daar heb je goede aansluiting op de SR, het beste eten, mooiste uitzichten in Alta Badia zelf en is het net wat rustiger dan alles rondom de SR zelf. En persoonlijk vind ik de uitstapjes naar de langazoi en Cinque Torri onmisbaar, zeker als het je eerste keer Dolomieten is.

Wat je ook kiest; je gaat het daar fantastisch vinden!

Zou er sowieso rekening mee houden dat het vanaf Ortisei toch nog wel een behoorlijk stuk is om op de Sella Ronda te komen. Beide Seceda gondels, lange afdaling vanaf de Fermeda, ondergronds treintje, de liftketen vanuit Santa Cristina (2 of 3 liften afhankelijk van of dat hek er nog steeds staat)… met de wachttijden van het hoogseizoen mag je daar sowieso een uur voor rekenen, en de terugweg is niet al te veel korter (en de dalafdaling van Ciampinoi via Saslong naar Santa Cristina aan het einde van de dag is ook niet ideaal als je twijfelt aan hoe jullie met zwaardere pistes dealen). Om daarbovenop de Sella Ronda (of een andere tocht - bijvoorbeeld Santa Croce is ook een mooi doel waar je eigenlijk geen moeilijke pistes voor nodig hebt) te skiën is nog steeds goed te doen tenzij jullie tempo heel erg laag ligt, maar het vreet wel tijd die je kan gebruiken om afstekers te maken, pistes opnieuw te nemen of gewoon eerder te stoppen in plaats van tot (richting) sluitingstijd door te skiën. In geval van tijdnood: de bus tussen Selva en Ortisei rijdt regelmatig. Of je kan natuurlijk de auto nemen, maar als dat je plan is kan je eigenlijk beter niet in Ortisei zitten.

WB je andere vragen:

  • Sella Ronda moet te doen zijn, wordt zelden steiler dan een gemiddelde rode piste. Zou in de oranje (kloksgewijze) richting wel gewoon de hoofdvariant over Fungeia nemen, die over Piz Sella en Ciampinoi is zeker aan het einde van de dag een pak lastiger.
  • Seiseralm is overwegend korte pistes en wordt zelden lastiger dan lichtrood. In mijn ervaring wel een daguitstap waard, maar tenzij dat heel erg jullie ding is niet interessant genoeg om specifiek in Ortisei te gaan zitten. Vanuit Selva is de Seiseralm prima te doen: de mooiste route is om heen over de Seceda te gaan om de prachtige La Longia naar Ortisei te nemen, dan de roltrappen af het dorp in en max. 5 minuten lopen naar dalstation Seiseralm. Dit is ook je looproute naar de Seiseralm als je onderaan de Seceda gaat zitten. Terug kan over dezelfde route (houd idd rekening met wachttijden aan de 2e sectie Seceda) of met de bus van Florian naar Monte Pana (deze zit niet inbegrepen in je skipas en is niet aan te raden als je snel je wagenziek wordt, maar de meerprijs is beperkt en deze route is veel korter).
  • WB pistes in Val Gardena: wat het mooist is hangt er sterk van af wat voor moeilijkheidsgraad je zoekt. Persoonlijk ben ik binnen Val Gardena vooral liefhebber van La Longia, Fermeda, de rode en zwarte pistes bij Monte Pana en die vanaf Dantercepies naar Selva. Stukken die er in de middag het snelst slecht bij komen te liggen zijn de korte, smalle zwarte van Piz Sella naar bergstation Tramans, de rode langs Piza Pranseies, het eerste stuk van de zwarte vanaf Ciampinoi naar Selva en Santa Cristina voordat ze splitsen, het laatste stuk van de dalafdalingen vanaf Ciampinoi naar Selva nadat ze bij elkaar zijn gekomen, en de onderste stukken van beide dalafdalingen (met name het smalle stuk van de rode) vanaf Saslong naar Santa Cristina. Buiten die vanaf de Saslong kun je al deze pistes vermijden zonder de gondel naar beneden te hoeven nemen, en los daarvan zijn het ook niet de langste stukken.
  • Qua zwaarte: Seceda heeft een paar korte zwarte pistes, maar rood voert de boventoon (en is absoluut nergens donkerrood). Rondom de Ciampinoi en op de (fraaie) dalafdalingen vanaf Dantercepies is het meestal iets sportiever, maar zwarte pistes zijn nooit verplicht. Vanaf Dantercepies naar Alta Badia + het centrale gedeelte van Alta Badia is vooral blauw, in het Edelweisstal en wat verder Alta Badia in heb je weer meer variatie. Voorbij Ciampinoi heb je rondom de Piz Seteur nog enkele makkelijke pistes, Val di Fassa is vooral veel rood (maar wederom, eigenlijk nooit donkerrood).

Terugkomend op je hoofdvraag: tenzij je denkt veel tijd op de Seiseralm te willen zijn (en IMO zijn er veel mooiere stukken om te skiën), ligt Selva heel veel handiger dan Ortisei. Ortisei is wel duidelijk sfeervoller met een mooi autoluw centrumpje, maar Selva is zeker niet uitgestorven. Het is een kwestie van afwegingen, maar voor wie vooral komt om te skiën en denkt de Sella Ronda te gaan doen is Selva meestal de betere optie van de twee.

*bericht bewerkt door David23 op 17 sep 2023 00:23

❄️

Ik sluit mij aan bij quick hierboven; de Seiser alm wordt nu wel erg de grond in getrapt (m.i. onterecht). Ja de Seiser is minder uitdagend en ligt minder goed t.o.v de Sella Ronda, echter zijn de uitzichten sfeer en drukte perfect (veel rustiger en gemoedelijker dan SR).
Daarnaast vind ik ortisei met afstand de leukste plaats van de Dolomieten en zit je zo op de seceda (heerlijk!) of met een ski bus in val Gardena om daar te starten.

Overigens kun je overal gaan zitten want als jullie kinderen de hochkonig tour skiën dan is de SR prima te doen. Persoonlijk ga ik volgende keer weer zitten rond Alta Badia, daar heb je goede aansluiting op de SR, het beste eten, mooiste uitzichten in Alta Badia zelf en is het net wat rustiger dan alles rondom de SR zelf. En persoonlijk vind ik de uitstapjes naar de langazoi en Cinque Torri onmisbaar, zeker als het je eerste keer Dolomieten is.

Wat je ook kiest; je gaat het daar fantastisch vinden!

Amelm op 17 sep 2023 00:09

Het is zeker niet de bedoeling om de Seiseralm de grond in te trappen. Daar is het een veel te mooi gebied voor. Mijn inschatting in de wensen en kunde van het gezin van de topicstarter is dat ze beter af zijn in een centraler deel. Misschien ook een beetje uit persoonlijke voorkeur, zoals je zelf ook aangeeft 😉
Verder mee eens dat ze het ongetwijfeld heel mooi gaan vinden.

*bericht bewerkt door Matthieu op 17 sep 2023 13:23

Aftellen maar!

Dank je wel allemaal voor jullie input. Ik denk dat we idd wat centraler gaan zitten zodat we meer kanten makkelijker uitkunnen. We gaan sowieso zeker de Seiser alm een keer bezoeken. :)

Zeker doen! Ik vond op de Seiser Alm vooral de pistes in de buurt van de bus naar Mone Pana erg leuk, dus als je dan in Selva zit, kun je misschien het best richting Monte Pana en dan met de bus een bezoekje aan Seiser Alm brengen.

Wij komen al jaren in de Dolomieten en zitten de laatste jaren standaard in Seis, in het verleden hebben we ook 2x in Ortisei gezeten… De Seiseralm blijft onze favoriet ondanks dat de kinderen heel goed kunnen skien/snowboarden. Waarom? Omdat het gebied t.o.v. het Sella Ronda gebied veel rustiger is en het ook rust uitstraalt, het veel en leuke hutten heeft, de pistes zijn misschien wat eenvoudiger maar daarmee kun je wel lekker de pistes op een lekkere snelheid nemen of carven (mede omdat het niet te druk is), omdat het minder massaal is blijven de pistes over het algemeen erg goed, het 1 van werelds beste snowparken heeft en hier grote wedstrijden worden gehouden! We gaan gedurende de week dan ook altijd de 1 en de laatste dag daar skiën en ik moet zeggen het verveelt nooit. Enig nadeel is bij mist/sneeuwval dat er nauwelijks bomen zijn en het zicht dan minder is.

Vanuit Ortisei kun je inderdaad lopend door het dorp van de Seceda naar de Seiseralmlift. Dit is te doen, er zijn roltrappen vanuit het dorp naar de Seceda, maar dat geeft ook gelijk het hoogteverschil aan. Dus als je een beetje pech hebt met je accomodatie moet je klimmen, met skischoenen en ski’s niet heel prettig. M.a.w. het is te doen, maar of ik het dagelijks zou willen dat weer niet. Daarnaast is het bij de Seceda lift 's altijd erg druk, zeker bij de grote gondel moet je vaak 30 min/45 min wachten. Wil je niet teveel met wachtijden zitten kun je eigenlijk beter vanuit Col Raiser dit gebied starten.
Oristisei is zelf een erg leuk dorp.

De Seiseralm kun je bereiken vanuit Seis, Ortisei (vaak drukker en niet de prettigste kant om te starten vind ik) en vanuit Monte Pana met de bus (betaald) maar dan moet je eerst of met de auto of met een lift omhoog. Verder loopt er een skibus van Selva naar Ortisei, nadeel is dat je altijd op de tijd moet letten en het over het algemeen druk is.

Ik weet niet of je de auto wil gebruiken? Wij doen dit al jaren en komen zo ook bij andere gebieden in de Dolomieten uit. Bij de meeste liften hebben ze een parkeerplaats/garage waar voldoende ruimte is.

Zo gaan wij vanuit Seis met de auto naar Val di Fassa, San Pellegrino, Carezza, Obereggen, Seiseralm, Val Gardena, Alte Badia, Cinque Torri, Lagazuoi,Cortina, Marmolada, Arabba. Dat betekent wel dat we eigenlijk dagelijks de hele dag onderweg zijn. Dus vanaf opening lift tot sluiting lift, maar wat ik aan wil geven zijn de mogelijkheden groot.

Selva is ook een leuk dorp, alleen heb daarbij wel het gevoel dat je altijd in het drukste gebied zit (ivm Sella Ronda)

*bericht bewerkt door wdj75 op 18 sep 2023 10:28

Het is sowieso wel wat gedoe in die hoek, hou daar rekening mee. Zoals je gezien hebt sluit Seiser Alm niet aan op de rest van het gebied: je moet óf oversteken in Ortisei, of met de bus oversteken bij Monte Pana.

Ook in St Christina is het wat gedoe met een horizontaal treintje. Die gaat vaak, maar kost toch tijd.

Als je naar Alta Badia wil ben je ook echt een tijd bezig. Van St. Christina naar Dantercepies is ook weer vier liften én de weg oversteken in Selva. En bij Corvara dan weer een horizontale lift. Terug langs die kant duurt helemaal een eeuwigheid.

Het is landschappelijk mooi en je hebt enkele mooie pistes, maar efficiënt een tochtje maken zit er niet in.

Ik heb het lekkerste half haantje ooit op, op de Seiser Alm. Hutje bij aankomstplek van een stoeltjeslift. Kan alleen niet meer terugvinden waar het was. Seiser Alm is leuk voor een ochtend/middag
Bus van Monte Pana naar Seiser Alm is er inderdaad. Niet de fijnste verbinding.
St. Christina is, net als Ortisei, niet de meest handige locatie voor aansluiting op de Sella Ronda-gebieden.
Vandaar onze keuze komende januari voor Alta Badia, San Cassiano. Ook niet direct op de Sella Ronda, maar wel opties voor Kronplatz en Cortina d’Ampezzo.

Ik heb het lekkerste half haantje ooit op, op de Seiser Alm. Hutje bij aankomstplek van een stoeltjeslift. Kan alleen niet meer terugvinden waar het was.

Geraertshoven op 18 sep 2023 11:56

Was dat toevallig bovenaan de pistes 27 / 28 / 31?

Goede herinneringen aan de huten boven aan de Saltria. Authentiek ogende hut, lekker eten. Die toevallig? Is helemaal achterin het gebied.
Florian (Hütte) als ik me niet vergis.

*bericht bewerkt door Bennie op 18 sep 2023 12:58

Ik heb het lekkerste half haantje ooit op, op de Seiser Alm. Hutje bij aankomstplek van een stoeltjeslift. Kan alleen niet meer terugvinden waar het was.

Geraertshoven op 18 sep 2023 11:56

Was dat toevallig bovenaan de pistes 27 / 28 / 31?

Bernard88 op 18 sep 2023 12:44

Dat zou m zomaar kunnen zijn als ik het pisteverloop bekijk op de kaart. Is ook al weer 5 jaar geleden. Weet je de naam van de hut?

Goede herinneringen aan de huten boven aan de Saltria. Authentiek ogende hut, lekker eten. Die toevallig? Is helemaal achterin het gebied.
Florian (Hütte) als ik me niet vergis.

Bennie op 18 sep 2023 12:50

Vast ook geweest maar die bedoel ik niet. Er was zekersteweten ook een blauwe piste. Dus dat betekent meer bevestiging van Bernard.

Ik heb het lekkerste half haantje ooit op, op de Seiser Alm. Hutje bij aankomstplek van een stoeltjeslift. Kan alleen niet meer terugvinden waar het was.

Geraertshoven op 18 sep 2023 11:56

Was dat toevallig bovenaan de pistes 27 / 28 / 31?

Bernard88 op 18 sep 2023 12:44

Dat zou m zomaar kunnen zijn als ik het pisteverloop bekijk op de kaart. Is ook al weer 5 jaar geleden. Weet je de naam van de hut?

Geraertshoven op 18 sep 2023 14:40

Nee, ik weet alleen nog dat ze een bord buiten hadden staan dat ze halve kippetjes verkochten. En dat wij daar heel erg lekker hebben zitten eten alvorens de bus naar Monte Pana te pakken. :)
Het was een redelijk eenvoudige hut, van buiten en van binnen. Lange tafels, houten banken, dat werk.

*bericht bewerkt door Bernard88 op 18 sep 2023 15:05

Wij vonden de seiser alm juist leuk om te doen met onze kinderen. Beiden zijn in dezelfde leeftijd als jullie kinderen. Vanuit Ortisei kun je de bus nemen naar Val Gardena / Selva om vanuit daar de Sella ronde te starten. Kies dan op de terugweg voor de route via de Seceda en pak de langste piste La Longia tot in het dorp. Voordeel van verblijf in Ortisei is het gebruik van het gemeente zwembad daarbij vaak inclusief is.

Ik heb het lekkerste half haantje ooit op, op de Seiser Alm. Hutje bij aankomstplek van een stoeltjeslift. Kan alleen niet meer terugvinden waar het was.

Geraertshoven op 18 sep 2023 11:56

Was dat toevallig bovenaan de pistes 27 / 28 / 31?

Bernard88 op 18 sep 2023 12:44

Dat zou m zomaar kunnen zijn als ik het pisteverloop bekijk op de kaart. Is ook al weer 5 jaar geleden. Weet je de naam van de hut?

Geraertshoven op 18 sep 2023 14:40

Nee, ik weet alleen nog dat ze een bord buiten hadden staan dat ze halve kippetjes verkochten. En dat wij daar heel erg lekker hebben zitten eten alvorens de bus naar Monte Pana te pakken. :)
Het was een redelijk eenvoudige hut, van buiten en van binnen. Lange tafels, houten banken, dat werk.

Bernard88 op 18 sep 2023 15:04

Denk dat het Malga Laranzer is.

Even een update; we hebben een appartement geboekt net buiten St Cristina. Was niet heel veel keus meer in de omgeving, maar voor ons een prima (en groot!) appartement. Skibus ligt op 400m, maar denk dat wij vooral ook de auto zullen pakken om diverse delen van het skigebied te proberen.

Denk dat we eerste dag Seiser Alm gaan doen om er even in te komen ;). Daarna zien we wel. Heb iig veel mooie tips hier gelezen dus ga er een hoop van uitproberen. Dank je wel voor alle input! Nu aftellen tot 10 februari :D.

Even een update; we hebben een appartement geboekt net buiten St Cristina. Was niet heel veel keus meer in de omgeving, maar voor ons een prima (en groot!) appartement. Skibus ligt op 400m, maar denk dat wij vooral ook de auto zullen pakken om diverse delen van het skigebied te proberen.

Denk dat we eerste dag Seiser Alm gaan doen om er even in te komen ;). Daarna zien we wel. Heb iig veel mooie tips hier gelezen dus ga er een hoop van uitproberen. Dank je wel voor alle input! Nu aftellen tot 10 februari :D.

Penny op 11 jan 2024 11:11

Er is een topic Dolomiti Superski deel II.
Pagina’s lang. Maar op de eerste pagina staan allemaal tips voor piste restaurants en leuke routes!

Plaats een reactie