Hulp gezocht bij skihuttentocht Dolomieten

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Beste Wintersporters,
Mijn zoon en ik zijn ervaren skiers en zouden graag een skihuttentocht willen maken in de Dolomieten maar we willen liever niet met een groep mee. Nu aan mij de uitdaging om een route (1 week, za tot za) uit te stippelen en te boeken maar ik kan wel wat hulp gebruiken. Wie heeft wel eens zo’n toer gemaakt en kan mij helpen aan een route en leuke rifugio’s. We willen de auto parkeren in St. Christina (Val Gardena) en vanaf hier starten. In de route willen we de Marmolada en ook Cortina meepakken. Veel dank alvast!

Je kunt als uitvalsbasis Hotel Frara op de Grödenjoch nemen, eerste nachtje daar, en dan de sella ronda op. Op de Belvedere staat een rifugio met heerlijke pizza’s en een goede keuken, daar kun je ook overnachten bij Refugio Fredarola bij Canazei boven. Met uitzicht op de Marmolada.
Ook een mooie hut boven op de Langazuoi, met gelijknamige naam. Daarna ski je daar aan de andere kant weer langs de bevroren watervallen naar beneden weer terug de Sell ronda op.
Vanuit Lagazuoi kun je ook naar Cinque torri en Cortina.
Wij hebben in alle twee de hutten 2x geslapen, vandaar uit kun je zijsprongen van de Sella nemen, ook naar de Marmolada. 1e en laatste nacht in Hotel Frara bij de Dantercepies. Was een prachtig zonnig weekje met goede sneeuw condities. Wij hadden een kleine dagrugzak mee en de bagage werd naar de vlgd hut gebracht door Hotel Frara en daarna door de andere hutten geregeld je kunt dat erbij boeken.

*bericht bewerkt door Elly3 op 29 nov 2023 20:34

Dienten Die Alte schule

Refugio Duca D’aosta in het Tofana deel van Cortina. Prachtig daar. En Rifugio Tobia del Giagher in Ciampac, Pozza di Fassa gebied kan ik ook aanraden

Aftellen maar!

Ik zou ideetjes op doen bij de professionals. Kijk eens bij inspired italy. Zij cateren voor engelstaligen met een grote beurs (een 7 daagse trip gaat voor 3500/4000€ pp), maar hun routes zijn wel de moeite en goed voor ideetjes.
https://inspireditaly.com/adventures/super-7-dolomites-ski-s…

Als je bereid bent de trein of ski bus te pakken kan je best wel wat gebieden in je tour bijplakken.

Ik zou qua rifuges zeker Lagazuoi of Averau mee pakken.

Je kunt als uitvalsbasis Hotel Frara op de Grödenjoch nemen, eerste nachtje daar, en dan de sella ronda op. Op de Belvedere staat een rifugio met heerlijke pizza’s en een goede keuken, daar kun je ook overnachten bij Refugio Fredarola bij Canazei boven. Met uitzicht op de Marmolada.
Ook een mooie hut boven op de Langazuoi, met gelijknamige naam. Daarna ski je daar aan de andere kant weer langs de bevroren watervallen naar beneden weer terug de Sell ronda op.
Vanuit Lagazuoi kun je ook naar Cinque torri en Cortina.
Wij hebben in alle twee de hutten 2x geslapen, vandaar uit kun je zijsprongen van de Sella nemen, ook naar de Marmolada. 1e en laatste nacht in Hotel Frara bij de Dantercepies. Was een prachtig zonnig weekje met goede sneeuw condities. Wij hadden een kleine dagrugzak mee en de bagage werd naar de vlgd hut gebracht door Hotel Frara en daarna door de andere hutten geregeld je kunt dat erbij boeken.

Elly3 op 29 nov 2023 20:32

Dank je wel Ellie voor je uitgebreide reactie met tips! En fijn dat hotel Frara de baggage kan verzorgen. Het klinkt als een prachtige vakantie. Ik zal ze eens contacten 👍🏻

Refugio Duca D’aosta in het Tofana deel van Cortina. Prachtig daar. En Rifugio Tobia del Giagher in Ciampac, Pozza di Fassa gebied kan ik ook aanraden

Matthieu op 29 nov 2023 22:14

Dank je wel Matthieu! Mooie hutten!

Ik zou ideetjes op doen bij de professionals. Kijk eens bij inspired italy. Zij cateren voor engelstaligen met een grote beurs (een 7 daagse trip gaat voor 3500/4000€ pp), maar hun routes zijn wel de moeite en goed voor ideetjes.
https://inspireditaly.com/adventures/super-7-dolomites-ski-s…

Als je bereid bent de trein of ski bus te pakken kan je best wel wat gebieden in je tour bijplakken.

Ik zou qua rifuges zeker Lagazuoi of Averau mee pakken.

Asterino op 30 nov 2023 10:54

Hele handige website, vooral omdat de accommodaties erbij staan vermeld! Ik hoor dat Drei Zinnen ook heel mooi gebied is, dus die proberen we nog mee te pakken. De trein vanaf Kronplatz kunnen we dan zeker nemen. Dank je wel!

Het zou mij niks verbazen als de meeste al fully booked zijn. De beste in ieder geval.

Wilde geen spelbreker zijn maar is ook wat het eerste in mij opkomt.
Heb al een aantal Huttentochten gedaan met diverse aanbieders de hutten zijn in de meeste gevallen zeer goed bezet.
Zeker de laatste jaren zijn de Dolomieten populair.
Mogelijke tip is om wat van de bekende route af te wijken.
Bijvoorbeeld Pera di Fassa rifugio Nigritella ( erg goed mooie authentieke hut)
Rifugio Lagazoi locatie is geweldig maar je kan online zien dat die bijna altijd vol is.
Suc6 met plannen en ben erg benieuwd hoe het je gaat lukken.

Kleine update mbt de zelf georganiseerde huttentocht, nu geboekt eerste 3 dagen (@Elly Frara was helaas al vol):
dag 1: Baita Cuz (Pozza di Fassa) ong 4 uur vanaf St Cristina (10.00 uur vertrek vanaf Monte Pana)
dag 2: Rifugio Cappana Bill (Marmolada) de bekende Rifugio Fedaia zat vol
dag 3: Rifugio Scoiattoli (Cinque Torri)
dag 4: Refugio Duca D’aosta (Cortina, nog geen bevestiging of er plek is)
dag 5: Is het nog een leuk idee (qua tijd ook) om via Badia naar Kronplatz en dan gelijk door naar Drei Zinnen te gaan, is dit de moeite waard? Alternatief is overnachten in Lagazoi maar we hebben deze afdaling al vaker gedaan)
dag 6: Rifugio Resciesa (Ortisei) of ergens in buurt Val Gardena

Mooie route en prima hutten lijkt mij.
Zou zo meegaan haha

Aftellen maar!

Je zou dag 4 ook nog richting Civetta kunnen. Rifugio Palafavera. Dag 5 naar Cortina en vanuit daar terug naar Val Gardena.
Met Drei Zinnen erbij kost reizen veel tijd ben ik bang.

Aftellen maar!

Je zou dag 4 ook nog richting Civetta kunnen. Rifugio Palafavera. Dag 5 naar Cortina en vanuit daar terug naar Val Gardena.
Met Drei Zinnen erbij kost reizen veel tijd ben ik bang.

Matthieu op 06 dec 2023 09:03

Hi Matthieu, dank weer voor de tips. ja ik denk ook dat het misschien te veel tijd kost en haasten is zeker niet de bedoeling op vakantie ;-)

Wat een mooi initiatief!
Hopelijk mogen we wat meevolgen hier op ‘t forum want dit wil ik ook inplannen in de toekomst.
Zelf geen ervaring met ski-huttentochten maar wel met zomer-huttentochten in de Dolomieten!
Alvast succes gewenst.

Ik lees ook graag hoe jullie tocht verloopt!

Kleine update mbt de zelf georganiseerde huttentocht, nu geboekt eerste 3 dagen (@Elly Frara was helaas al vol):
dag 1: Baita Cuz (Pozza di Fassa) ong 4 uur vanaf St Cristina (10.00 uur vertrek vanaf Monte Pana)
dag 2: Rifugio Cappana Bill (Marmolada) de bekende Rifugio Fedaia zat vol
dag 3: Rifugio Scoiattoli (Cinque Torri)
dag 4: Refugio Duca D’aosta (Cortina, nog geen bevestiging of er plek is)
dag 5: Is het nog een leuk idee (qua tijd ook) om via Badia naar Kronplatz en dan gelijk door naar Drei Zinnen te gaan, is dit de moeite waard? Alternatief is overnachten in Lagazoi maar we hebben deze afdaling al vaker gedaan)
dag 6: Rifugio Resciesa (Ortisei) of ergens in buurt Val Gardena

Aah tof, veel plezier.
Dank voor het delen. Brengt mij op ideeën om op deze manier in 14 dagen, alle 12 de gebieden te bezoeken.

DAJ1976 op 05 dec 2023 23:20

Jeetje wat tof! Ik lees ook graag mee!

Jeetje wat tof! Ik lees ook graag mee!

Claire op 07 dec 2023 14:08

Toch ook maar eens die kant uit?

Aftellen maar!

Leuke route. Baita Cuz is leuk. Ga op tijd naar die kant, daar kom je doorgaans niet zo vaak. De Canazei kant (belvedère) kom je vaker wel weer eens langs. Ook leuk om een keer de dalafdaling naar Vigo te doen. Scoiatolli is ook een prima hut met erg goed eten. Volgens mij met hot tub buiten, kost wat… maar erg leuk om te boeken. Wij vonden het uitstapje naar Kronplatz wel veel tijd kosten, 3 Zinnen nog meer. Ook al ken je de Lagazuoi afdaling al, waarschijnlijk heb je m nog nooit helemaal voor jezelf met ribbeltjes op 08.45 gehad ! Dus, als er nog plek is, snel de Lagazuoi hutte boeken ! Erg gezellige hut ook…

Paulr

Die ribbeltjes bij Lagazuoi kan ik over meepraten. Heb hier ook 2 nachten geslapen tijdens mijn huttentocht.
Maar het mooiste was de stilte!

Leuke route. Baita Cuz is leuk. Ga op tijd naar die kant, daar kom je doorgaans niet zo vaak. De Canazei kant (belvedère) kom je vaker wel weer eens langs. Ook leuk om een keer de dalafdaling naar Vigo te doen. Scoiatolli is ook een prima hut met erg goed eten. Volgens mij met hot tub buiten, kost wat… maar erg leuk om te boeken. Wij vonden het uitstapje naar Kronplatz wel veel tijd kosten, 3 Zinnen nog meer. Ook al ken je de Lagazuoi afdaling al, waarschijnlijk heb je m nog nooit helemaal voor jezelf met ribbeltjes op 08.45 gehad ! Dus, als er nog plek is, snel de Lagazuoi hutte boeken ! Erg gezellige hut ook…

Paulr op 07 dec 2023 23:39

Ja ik ben heel benieuwd naar die omgeving bij pozza di fassa. Als ik nog tijd heb doe ik zeker even die dalafdaling naar Poza om aan de overkant ook nog even die pistes te pakken. De hutten in Cortina zelf zaten helaas al vol (ook rifugio San Forca) dus je advies gevolgd en nu Lagazuoi geboekt incl sauna :-). De dag erna door naar Rifugio Resciesa. Dit is denk ik ook een hele toffe plek. We zijn daar in de buurt geweest met roddelen (is overigens ook echt een aanrader) alleen al door de prachtige omgeving. We hebben heel veel zin in dit avontuur in februari.

Die ribbeltjes bij Lagazuoi kan ik over meepraten. Heb hier ook 2 nachten geslapen tijdens mijn huttentocht.
Maar het mooiste was de stilte!

Noblesse op 08 dec 2023 12:37

Ja tof, Lagazuoi nu geboekt na de enthousiaste reacties :-)

Wat een mooi initiatief!
Hopelijk mogen we wat meevolgen hier op ‘t forum want dit wil ik ook inplannen in de toekomst.
Zelf geen ervaring met ski-huttentochten maar wel met zomer-huttentochten in de Dolomieten!
Alvast succes gewenst.

ank je, ja natuurlijk, ik zal als we terug zijn een verslagje maken van de tocht. § Ruuducati op 06 dec 2023 23:55

*bericht bewerkt door DAJ1976 op 09 dec 2023 14:09

Wilde geen spelbreker zijn maar is ook wat het eerste in mij opkomt.
Heb al een aantal Huttentochten gedaan met diverse aanbieders de hutten zijn in de meeste gevallen zeer goed bezet.
Zeker de laatste jaren zijn de Dolomieten populair.
Mogelijke tip is om wat van de bekende route af te wijken.
Bijvoorbeeld Pera di Fassa rifugio Nigritella ( erg goed mooie authentieke hut)
Rifugio Lagazoi locatie is geweldig maar je kan online zien dat die bijna altijd vol is.
Suc6 met plannen en ben erg benieuwd hoe het je gaat lukken.

FJH70 op 01 dec 2023 19:11

Coole hut, Nigritella, die heb ik even bewaard in mijn favorieten 👍🏻 Lagazuoi gelukkig nog kunnen boeken :-)

Kleine update mbt de zelf georganiseerde huttentocht, nu geboekt eerste 3 dagen (@Elly Frara was helaas al vol):
dag 1: Baita Cuz (Pozza di Fassa) ong 4 uur vanaf St Cristina (10.00 uur vertrek vanaf Monte Pana)
dag 2: Rifugio Cappana Bill (Marmolada) de bekende Rifugio Fedaia zat vol
dag 3: Rifugio Scoiattoli (Cinque Torri)
dag 4: Refugio Duca D’aosta (Cortina, nog geen bevestiging of er plek is)
dag 5: Is het nog een leuk idee (qua tijd ook) om via Badia naar Kronplatz en dan gelijk door naar Drei Zinnen te gaan, is dit de moeite waard? Alternatief is overnachten in Lagazoi maar we hebben deze afdaling al vaker gedaan)
dag 6: Rifugio Resciesa (Ortisei) of ergens in buurt Val Gardena

Aah tof, veel plezier.
Dank voor het delen. Brengt mij op ideeën om op deze manier in 14 dagen, alle 12 de gebieden te bezoeken.

DAJ1976 op 05 dec 2023 23:20
R_Dolomieten op 07 dec 2023 14:07

Goed idee :-) hahah. Er zijn zo veel gebiedjes die volgens mij prachtig zijn zoals San Martino di Castrozza en San Pellegrino. Die doen we dan in een volgende tocht

Jeetje wat tof! Ik lees ook graag mee!

Claire op 07 dec 2023 14:08

Jaah heel veel zin in! Ik zal verslagje uitbrengen als we terug zijn!

Plaats een reactie