Van Ortisei ( skiend ) naar Marmolada

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Ulrich (Ortisei)

Is het goed te doen ( voor goede skiers ) om skiend naar de Marmolada te komen zonder om 9 uur te beginnen ? Of moeten we eerst met de bus naar Selva ( om de eertste liften over te slaan ) ?? En moeten we dan “klok-mee” of “klok-tegen” naar de Marmolada ?

Dokkie

Dat ligt natuurlijk aan 2 dingen: wat is een goede skiër en wanneer wil je dit gaan doen. Maar waarom zou je niet gewoon de eerste lift pakken als je een flinke tocht wilt doen.
Top hoogseizoen zou ik de 1e lift in Selva pakken…

Paulr

Vroeg beginnen is sowieso een must om het slagveld van de afdalingen rond de Marmolada te verminderen. Het is te doen vanuit Ortisei als geoefende skiër, maar eer je boven op de Dantercepies bent is het zeker al tien uur geweest. En dan moet je nog naar Arabba en door naar Malga Ciapela. Kun je om half twaalf in de rij voor de gondels gaan staan. Ga je met de eerste bus naar Selva om dan de Dantercepies in te stappen, ben je rond 10 bij de cabines de Marmolada op. Heb je nog tijd om even rond te kijken en de hellingen rond Arabba wat meer mee te pakken. Is het allemaal wat minder gehaast.

Vanuit Ortisei zou ik aanraden om 's morgens te starten wanneer de liften openen. Vervolgens kan je kiezen tussen de groene Sella Ronda en de route meteen richting het Val di Fassa. De oranje route van de Sella Ronda zou ik afraden, startende vanuit Ortisei.

Je moet er rekening mee houden dat, vertrekkende vanuit Ortisei, je op het hoogtepunt van de drukte zal aankomen in Malga Ciapela. Een halfuur wachttijd incalculeren beneden aan de gondel is geen overbodige luxe, zelfs niet buiten het hoogseizoen. Hou ook rekening met de openingstijden op Seceda, afhankelijk van de week waarin je Val Gardena bezoekt. 's Avonds kan je, mocht je in tijdsnood verkeren, eventueel de bus terugnemen naar Ortisei vanuit Wolkenstein of Sankt Christina. Het lokale skibusnetwerk is uitstekend uitgebouwd.

Pfff …. Vanuit Ortisei best een opgave denk ik. Vanuit Selva reken ik op 1.5 uur via Dantercepies, Corvara, Arabba ri. gondel Marmolada. Geen koffie onderweg en geen rij bij de oude persoonsstoelties in Arabba. Dan moet je nog 2x de gondels in naar de top. Die 1.5 uur is wel met vertrek vanuit Selva om 08:45 uur. Ben zo de drukte in Selva en Corvara voor. Vanuit Ortsei zou ik zeker vroeg vertrekken en de bus naar Selva nemen. Kortom… persoonlijk zou ik echt wel ff 2x nadenken voordat ik deze trip zou doen. Ortisei ligt niet echt ‘handig’ volgens mij.

Wij deden deze tocht vanuit Val Gardena buiten het hoogseizoen. Zelfs toen hadden we ruim een uur wachttijd bij de gondel naar de Marmolada, maar verder was dit goed te doen op een dag. Zoals hierboven al genoemd zou ik je aanraden om met de bus naar Selva te gaan.

Als je de weg kent zal het wel lukken maar vroeg vertrekken is de boodschap en steeds de bus nemen naar Sante Christina of Wolkenstein.

Ken je de weg nog niet zou ik de groene ronde aanraden en met de taxi of bus vanuit Wolkenstein vertrekken.
terugkeer via Dantercepies, de zwarte/rode naar beneden en weer de bus op naar Urtisei.
Dan heb je voldoende tijd om nog iets te eten en te drinken.
Ik deed het verleden jaar vanuit Alta Badia - de groene ronde met veel zijpistes gedaan alsook de gletscher en op het einde van de skidag hadden we 90 km in de benen. Dus toch doorskiën.

Dit jaar (2023) vanuit La villa - Marmolada gedaan - (57 km) , was voor ons goed te doen. Ook nog uitgebreid lunch genomen ( 60 min). Ik had 5 min. wachttijd onder aan de gondel van de Marmolada. (rond 11u00)

@mics Wanneer zaten jullie er dan? Want midden januari waren we blij dat we al in de 3e bak mee konden. Dat is toch zo’n 15min wachten. 30min bodem tot top.

Ik vind 9 uur per definitie rijkelijk laat om de eerste lift te nemen, ook al zou ik alleen maar La Longia doen die dag.

Vanuit Sankt Ulrich maakt het eigenlijk niet eens zoveel uit of je over Corvara gaat, of over Canazei. Beetje lood om oud ijzer. In zijn algemeenheid vind ik ‘oranje’ leuker dan ‘groen’. Dus in die zin is over Corvara dan de beste optie.

Een en ander valt of staat echt heel erg met wanneer. Ga je met Fasching (carnavalsweek), dan ben je zo anderhalf tot twee uur langer onderweg naar de top van Marmolata dan wanneer je dat in een rustige week doet (in april is het soms net alsof niemand zich nog beseft dat skiën een optie is).

In een drukke week zul je mij ook niet die kant op zien gaan. Ik hou niet van wachten. Dodelijk saai.

Beste optie als je het wil doen is een zaterdag in een rustige week. Het is namelijk geen zaterdagbestemming. Ook geen echte zondagbestemming (voor de meeste mensen de eerste dag skiën en het staat te boek als een zwaardere afdaling). En kies een dag met blauwe lucht als het even kan. En zeker niet met dichte mist (laatste keer dat ik er was had ik dat en ik ben toch twee keer off piste gegaan en dat doe ik nooit express).

Ik schat zo in dat je ongeveer 2,5 uur bezig bent met geraken aan de gondel naar Marmolata (erg afhankelijk van ski niveau, dus met een enorm natte vinger). Maar dat kun je zelf testen door een keer te skiën naar Arabba tot de overkant van de Arabba Fly. Vanaf daar heb je 1 lange lift nodig en twee kortere + twee afdalingen. Half uurtje ongeveer.

Verder: hoe later op de dag, hoe meer tijd je nodig zal hebben. Ikzelf probeer toch altijd wel voor 10 uur bij de gondel te zijn. Meeste kans dat je geen baard hoeft te groeien bij de gondel en dat de piste er nog lekker bij ligt.

Ik wil nog wil vermelden is dat de groepsgrootte ook een belangrijke rol speelt. Alleen doe je het (veel) makkelijker dan met een groepje van 7 of 8.

Dat ligt natuurlijk aan 2 dingen: wat is een goede skiër en wanneer wil je dit gaan doen. Maar waarom zou je niet gewoon de eerste lift pakken als je een flinke tocht wilt doen.
Top hoogseizoen zou ik de 1e lift in Selva pakken…

Paulr op 07 jan 2024 22:02

De 1e lift in Selva pakken ipv Ortisei scheelt ook behoorlijk wat tijd. Een klein stukje met de bus/auto is dan ook niet zo heel erg.

Dat ligt natuurlijk aan 2 dingen: wat is een goede skiër en wanneer wil je dit gaan doen. Maar waarom zou je niet gewoon de eerste lift pakken als je een flinke tocht wilt doen.
Top hoogseizoen zou ik de 1e lift in Selva pakken…

Paulr op 07 jan 2024 22:02

De 1e lift in Sint Cristina pakken of Selva in hoogseizoen ipv Ortisei scheelt ook behoorlijk wat tijd. Een klein stukje met de bus/auto is dan ook niet zo heel erg.

R_Dolomieten op 09 jan 2024 16:47

Dank voor de vele reacties, Wij gaan volgende week naar Ortisei . We zijn daar vaker geweest en dus wel bekend met de 4 dalen rond het Sella Massif. Wij zijn wel naar Armentarola ( met “de paarden” ) geweest 🤩 , maar nog niet naar de Marmolada omdat we hoorden dat dat vanuit Ortisei nogal veel tijd nam … Maar als het mooi weer is gaan we zeker Marmolada proberen

Dokkie

@mics Wanneer zaten jullie er dan? Want midden januari waren we blij dat we al in de 3e bak mee konden. Dat is toch zo’n 15min wachten. 30min bodem tot top.

Bennie op 09 jan 2024 14:40

26 december - 2e kerstdag

null

Is te doen! Op deze dag 2x de marmelade op geweest

null

Ja moet wel lukken, vanuit San Cassiano naar de Marmolada geweest en daarna nog een hoop andere dingen (richting Canazei, weer terug naar Alta Badia en daar nog gespeeld), vorige week.
1 bakkie wachten onderaan de gondel. Je moet overigens 2x overstappen om om de top te komen.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 31 jan 2024 17:27

Vergeet ook de route van Canazei naar Pozza di Fassa niet (v.v. of door via de Panoramic tour). Heel mooi. Alles is mooi overigens.

Plaats een reactie