Tips huttentocht Fermeda Hutte - Rifugio Fredarola - Rifugio Lagazuoi - Fermeda Hutte

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Hi! Volgende week vertrek ik met een vriendin naar de Dolomieten voor een kleine skihuttentocht met 3 dagen skiën. Het wordt een combi van de Sella Ronda en de Grande Guerra tegen de klok in.

Onze route is:
Fermeda Hutte - Rifugio Fredarola - Rifugio Lagazuoi - Fermeda Hutte

Nu vind ik het alleen wat lastig in te schatten hoe lang we er over zullen doen. We zijn nog niet eerder in dit gebied geweest.
We hebben beide ongeveer 15 weken ski-ervaring, komen elke piste prima af, skiën het liefst op rood (of blauw). Zijn geen km vreters of snelheidsduivels. Gewoon ontspannen skiërs… :-) Normaal leggen we op een dag zo’n 75 km af, inclusief liften.

Heeft iemand tips voor hoe laat we bijvoorbeeld bij een bepaald punt moeten zijn. Of wat een logische plek is voor de lunch. Is er een dag dat we flink moeten doorskiën om het überhaupt te redden? Hebben we tijd om de Marmolada mee te pakken? Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!

Geen zorgen maken, red je allemaal makkelijk.
fermeda-fredarola: steek bij twijfel qua tijd het gebied van Selva door en ga lekker skiën boven Campitello. Daar ben je rond koffietijd. Dan daarna baar de Belvedere. Je kan ook alvast dan je rugzak in de hut zetten en daarna zonder nog lekker wat pistes in de buurt nemen. Doe de AC/DC gekke eigenaar de groeten tijdens de “gratis pizza “ borrel (als alle andere gasten naar beneden zijn :-))
Dag 2: Van de fredarola naar lagazoui via de Marmolada wordt wel een dagje door skiën. Maar wij hebben m ooit eens gedaan (precies hetzelfde) met nog flink wat pistes tussen Alleghe en Pescul. Maar als je overal de kortste pistes pakt red je dat dus ook makkelijk. Je kan altijd als je beneden bij de Marmolada aankomt kijken hoe lang de rij is. Als die te lang is, pak je direct de bus naar Alleghe. Dan naar Pescul en de bus of taxi naar de Cinque Torri. Als je te vroeg bent is de rode Lagazuoi piste leuk om 2-3 x te doen. De volgende ochtend doe je die waarschijnlijk niet meer…
Dag 3: zorg dat je zodra ze het lintje weghalen op pad gaat ! Je gaat op weg naar Armentarola. Je hebt dan de piste voor je alleen in een prachtig verlaten gebied ! Na de paarden slee zou ik zoveel mogelijk in een rechte lijn naar Colfosco gaan. Vanaf daar de Passo Gardena over en skiën aan de Selva/st.Christina kant. Na de lunch terug richting Col Raiser. Ook hier kun je je dan het laatste uur (2 kan ook prima) prima vermaken, voordat je de laatste lift omhoog pakt om de Fermeda te bereiken. Eventueel na de eerste keer dat je langs de hut skiet je rugzak weer droppen…
Veel plezier !

Paulr

Mooi beschreven. Zou bijna direct in de auto stappen om ook dit rondje te doen.
Wat een ongekend gebied is Dolomiti Superski toch😃

Aftellen maar!

Wat Paul zegt. Klein indiscreet vraagje, hoeveel betaal je voor de rifugio overnachtingen per persoon? Achtergrond, wil zoiets (wel wat langer) voor wat Belgische vrienden van mij organiseren.

Bedankt voor de uitgebreide reactie Paul!

Wat Paul zegt. Klein indiscreet vraagje, hoeveel betaal je voor de rifugio overnachtingen per persoon? Achtergrond, wil zoiets (wel wat langer) voor wat Belgische vrienden van mij organiseren.

Asterino op 18 jan 2024 09:31

Wij betalen ongeveer €150pp per nacht o.b.v. half pension.

Je kan (bijna) alle hotel prima online reserveren. Pak Google Maps of Fatmap om een route samen te stellen. Er zijn denk ik een 10-tal hutten geschikt om een flinke ‘‘Sella Ronda plus’’ te maken. Leuk is een uitstapje naar Vigo di Fassa (kom je anders niet zo snel) of Cortina. Logische hutten zijn inderdaad bovengenoemde hutten, maar ook bijv Baita Cruz (Vigo) en Auverau of Scoiatolli (Cinque Torri) zijn prima overnachtingsplekken. De Lagazuoi is inderdaad een must bij iedere huttentocht :-). Wel bijzonder Paulien, dat je ‘‘losse nachten’’ in de Fermeda hebt kunnen boeken. Laatst vroeg ik om 1 nacht, en toen wilden ze dat we minimaal 3 nachten zouden blijven… Maar ja, dat is natuurlijk niet de lol van een huttentocht ! De prijs is de laatste jaren wel flink gestegen… net vóór covid betaalden we meestal zo’n 80-100 euro pppn voor HP, nu inderdaad al de reeds genoemde 150,-.
Even een voorbeeld: https://rifugiolagazuoi.com/EN/prenotazione1.php : 150,- pp mezza pensione op de slaapzaal inderdaad… Je krijgt daarvoor wel een prima maaltijd en veel gezelligheid !, haha… en let wel: je bent dus rond 16.00 uur in de hut, en de biertjes en de wijn zijn ook niet gratis :-). Kortom, unieke belevenis, maar waar het vroeger een leuk betaalbaar tussendoortje was, is het nu een serieuze vakantie qua kosten…

*bericht bewerkt door Paulr op 18 jan 2024 21:31

Paulr

Ja ik wil 'm organiseren maar voor een short ski is hij echt aan de prijs. Kom op circa 1500€ uit voor 4 dagen skieen (5 nachten). Ski pas, ski verhuur, kdrinken en lunch geld, taxibus vlieghaven. Was teveel voor mijn Belgische makkers, dus nu ws gewoon een shortski op 1 plek in Badia. Da’s dan nog zonder vervoer. Voor mij valt ski verhuur, skipas en taxi weg, maar toch ook bijna 1000 €. Dat terwijl diezelfde rifugio’s 't zelfde eten en overnachting aanbieden in de zomer voor de helft vd prijs ;-) en als je bergsport lid bent gaat er nog een 10€ extra af (die bergsport leden korting geldt niet in de winter).

*bericht bewerkt door Asterino op 18 jan 2024 22:39

Fantastisch dat jullie zelf een huttentocht organiseren maar bedenk ook dat het regelmatig voorkomt dat zoals vandaag bv de Lagazuoi lift niet gaat ivm teveel wind of dat 5torri gebied
(Averau, Scoiattoli rifugio’s) dicht is door wind, lawinegevaar enz. Sta je daar dan in the middle of nowhere met nergens om te slapen of vast in een hut omdat de liften niet gaan.
Je kunt m.i beter bij een organisatie boeken. Zijn dit soort situaties allemaal ingedekt.
Genoeg nederlandse organisaties die huttentochten aanbieden!
Groet en iig heel veel plezier alvast.

Plaats een reactie