Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Gebeurt er deze zomer nog iets in het Sauerland qua bouwen van liften en/of pistes?

GvPuy op 17 jul 2022 11:43

In Altastenberg wordt een nieuwe stoeltjeslift gebouwd.

Harry(Winterberg) op 18 jul 2022 13:11 [@Harry(Winterberg)](/profiel/harry(winterberg))

Dat is nogal groot nieuws voor deze winter! De Westfalenhang neem ik aan?

*bericht bewerkt door Frank66 op 19 jul 2022 00:00

Gebeurt er deze zomer nog iets in het Sauerland qua bouwen van liften en/of pistes?

GvPuy op 17 jul 2022 11:43

In Altastenberg wordt een nieuwe stoeltjeslift gebouwd.

Harry(Winterberg) op 18 jul 2022 13:11 [@Harry(Winterberg)](/profiel/harry(winterberg))

Dat is nogal groot nieuws voor deze winter! De Westfalenhang neem ik aan?

Frank66 op 18 jul 2022 23:59

Nee op de Kapellenhang, de oude sleper daar heeft afgelopen winter aan het eind van het seizoen de geest gegeven. Er moest dus sowieso een nieuwe lift komen, vanzelfsprekend dus een stoeltjeslift.

Born to Ride

En toevallig vandaag een nieuwe serie foto’s op Alpinforum: https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=2011&s…

Verder nog niets te melden vanuit Altastenberg zag ik dit weekend.

Staat er déze zomer in de Skiliftkarussell weer iets leuks te gebeuren voor het komende winterseizoen?

Ben benieuwd. Al een verdere vervolgstap in planning voor de realisering connectie Winterberg naar Neuastenberg?

...ski-addict...

Neuastenberg niet maar ik las vandaag op een andere website dat er 2 stoeltjesliften komen ter vervanging van sleepliften in Altastenberg deze zomer. Wordt eindelijk een realistisch alternatief bij drukte:) Daarnaast is dit vast de voorbereiding voor de verbinding met Winterberg, als ik het goed begreep kwam de financiering ook uit Winterberg.

*bericht bewerkt door Amelm op 05 jun 2023 19:42

Klopt; https://www.radiosauerland.de/artikel/mehr-komfort-fuer-saue…

Hierbij de link van het plan.

Moet nog wel wat gebeuren voor aansluiting op skigebied van winterberg maar is mooie stap.
https://winterberg.ratsinfomanagement.net/vorgang/?__=UGhVM0…

Klopt; https://www.radiosauerland.de/artikel/mehr-komfort-fuer-saue…

Hierbij de link van het plan.

Moet nog wel wat gebeuren voor aansluiting op skigebied van winterberg maar is mooie stap.
https://winterberg.ratsinfomanagement.net/vorgang/?__=UGhVM0…

GvPuy op 06 jun 2023 08:54

Bedankt voor het plaatsen, is hetzelfde artikel als ik had geleden. Ik kon de link niet meer terugvinden omdat ik hem op Facebook tegenkwam via een doorgelinkt bericht.

Wordt wel echt fors interessanter gelijk daar! Ik vind een enkel sleepiftje niet zo’n ramp maar een hele of halve dag sleepliften vind ik echt niets. Nu met de nieuwe stoeltjesliften echt een serieuze uitwijkoptie voor een ochtendje op de zondag wanneer Winterberg druk is.

Maar de stoeltjeslift op de Kapellenhang zou dus vorig jaar al gebouwd worden? Weet iemand waarom dit niet doorging? En komt hij er dit jaar wel daadwerkelijk?

Gang is alles

Ze zullen wel moeten. De oude stoeltjeslift op de Kapellenhang heeft het afgelopen winter definitief begeven en was met fatsoen eigenijk ook niet meer te repareren.

Born to Ride

null

Dit is de plankaart. Kapellenhanglift, Rodellift en Westfalenlift1 worden vervangen door 2 Stoeltjesliften. De andere 4 sleepliften blijven gewoon.

*bericht bewerkt door Arjen2 op 06 jun 2023 17:37

Ze zullen wel moeten. De oude stoeltjeslift op de Kapellenhang heeft het afgelopen winter definitief begeven en was met fatsoen eigenijk ook niet meer te repareren.

Matthias123 op 06 jun 2023 15:21

Dit moet natuurlijk sleeplift zijn, wijzigen gaat helaas niet meer.

Born to Ride

Mooi! Ik vond het afgelopen winter al een tof gebied terwijl de helft van het gebied dicht was. Ben erg benieuwd naar volgend seizoen.

Gang is alles

Wordt dit dan deze zomer gerealiseerd? Twee stoeltjesliften??

Misschien dat @Harry(Winterberg) meer details over de plannen en over de planning heeft.

Of wellicht @Frans ? Mocht hij hier nog actief zijn.

...ski-addict...

Bedoeling is dat komend seizoen alles draait.
De pistes van Altastenberg zijn bij de skipas van Winterberg inbegrepen en via een paar minuten gratis shuttlebus te bereiken vanaf het dalstation van lift 11.
Ook de shuttlebus naar Neuastenberg vertrekt daar, duurt ook een paar minuutjes.
Hierdoor heb je tuin 40 liften en 60v pistes op 1 pas, ook op een 'dagpas

De Herrloh achter Der Brabander had vorig jaar al een 2e lopende band en sneeuwsysteem moeten hebben, maar door tekort aan materiaal lukte dat niet. Zal nu wel lukken denk ik

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 12 jun 2023 19:00

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Bedoeling is dat komend seizoen alles draait.
De pistes van Altastenberg zijn bij de skipas van Winterberg inbegrepen en via een paar minuten gratis shuttlebus te bereiken vanaf het dalstation van lift 11.
Ook de shuttlebus naar Neuastenberg vertrekt daar, duurt ook een paar minuutjes.
Hierdoor heb je tuin 40 liften en 60v pistes op 1 pas, ook op een 'dagpas

De Herrloh achter Der Brabander had vorig jaar al een 2e lopende band en sneeuwsysteem moeten hebben, maar door tekort aan materiaal lukte dat niet. Zal nu wel lukken denk ik

HarryvdBerg op 12 jun 2023 18:59

Behoorlijk ambitieus voor zo’n klein skigebied. Maar wel mooi, want ik vind het wel echt een leuk gebiedje.

Hoorde juist onderweg op het nieuws dat Altastenberg de vergunning binnen heeft voor de bouw van de 4er stoeltjeslift.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Hoorde juist onderweg op het nieuws dat Altastenberg de vergunning binnen heeft voor de bouw van de 4er stoeltjeslift.

Snowball op 08 sep 2023 06:56

Ik sprak recent tijdens de Winterbergse kermis een familielid van de investeerders:
De stoeltjeslift op de Kapellenhang (fors verlengd tot net voorbij de Steilhang en ca. 100m hoogteverschil) wordt inderdaad nog dit jaar gebouwd, de stoeltjeslift op de Westfalenhang 1 dit jaar nog niet. Die laatste is wel de meest interessante met een tweetal mooie rode pistes en een echt pittig zwarte FIS-slalomhelling en 200 meter hoogteverschil. Enfin, dan maar met de good old sleper. Beslist naar toe gaan bij goede sneeuw!

De Kapellenhang is (na wat aanpassingen) een prachtige piste voor carveliefhebbers en licht gevorderden. In combinatie met de andere geplande stoeltjeslift, de mooie pistes langs de andere liften en de gondel-verbinding met schitterend uitzicht op het Lennetal (wanneer die echt komt is nog niet duidelijk helaas) naar de skigebieden van Winterberg en Neuastenberg denk ik dat het skigebied van Altastenberg een mooie toekomst tegemoet gaat.

Toen ik er 20 augustus ging kijken was er overigens nog helemaal niets aan werkzaamheden te zien, behalve een grote bult zand/grind/puin naast het oude bergstation van de Kapellenlift, met een shovel er naast.

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 08 sep 2023 23:54

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Harry, nu zijn er blijkbaar toch grotere werkzaamheden gestart, dus we hebben weer iets om naar uit te kijken. Top.

Directe link naar het plan van Altastenberg https://winterberg.ratsinfomanagement.net/sdnetrim/UGhVM0hpd…

The older I get, the better I was

Zijn ze al aan het bouwen in Altastenberg?

Zijn ze al aan het bouwen in Altastenberg?

Frank66 op 14 okt 2023 16:51

Ja ze zijn al volop aan het bouwen, op de 360⁰ webcam van Altastenberg is het ook te zien, ook in Willingen word gebouwd, daar word de sleper tussen de Kohlerhagen en de Sonnenhang verlengt zodat die beter op elkaar aansluiten. Op alpinforum zijn van beide projecten ook foto’s te zien.

Born to Ride

De liftpalen staan er ondertussen in Altastenberg. Ook de betonconstructie van het bergstation is gestort.

null

Born to Ride

Redelijk actuele tv-uitzending van WDR op de bouwplaats;
https://www1.wdr.de/mediathek/millioneninvestition-in-skikar…

Het skigebied van Fahlenscheid bij Olpe heeft dit jaar geinvesteerd in extra kunstsneeuw installaties. Tot voor kort hadden ze enkel sneeuwkanonnen, dit jaar zijn er een aanzienlijk aantal sneeuwlanzen bij geplaatst.

null

Born to Ride

De liftpalen staan er ondertussen in Altastenberg. Ook de betonconstructie van het bergstation is gestort.

null

Matthias123 op 06 nov 2023 08:40

Heeft iemand nog een update hierover?
Op de webcam zie ik de stoeltjes al hangen. Zijn ze op tijd klaar om komende weken te gaan draaien bij een mogelijk mooie vroege start van het seizoen?

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Plaats een reactie