Verantwoordelijkheid pistedienst/liftbediende

Dit onderwerp gaat over de bestemming Gerlos

Feiten: op 4/4 heb ik een zwaar ski ongeluk (botsing) op de piste tss Zell en Gerlos (piste 21). Mijn kameraad en ik komen aan een redelijk hoge snelheid met elkaar in botsing (niemand in fout, geen discussie hierover aub). Mijn vriend wordt door de lucht gekatapulteerd en ik smak direct tegen de piste. Mijn vriend (blijkt later 3 gebroken ribben te hebben) kan op eigen kracht naar beneden. Ik daarintegen lig knock-out en hevig in het gelaat bloedend op de piste. Een andere kameraad (sportkinesist) is direct bij mij en ondersteunt, zonder mij te verplaatsen, mijn hoofd/nek. De pistedienst wordt verwittigd en komen ter plaatse. Het eerste dat deze doet is mijn helm afnemen? Ten tweede wordt mijn bloedend gelaat gestelpt met een wegwerp zakdoekje? Daarna vraagt hij doodleuk of ik op eigen kracht naar beneden kan gaan?? Iedereen knikt resoluut van neen! Op de scooter dan maar? Niet erachter en gefixeerd maar er gewoon op achter de bestuurder, de kine mag mee (3 op een scooter). Wij worden afgezet ad de stoeltjeslift en moeten met ons 2 verder. Daarna met de Dorfbahn gondel naar beneden, daar is een dokterspraktijk. De dokter gelooft zijn ogen niet en vreest voor een kaaksbeen breuk, schouderblessure en ribbenkast blessure. Deze roept de helikopter op en zo wordt ik naar Innsbruck getransporteerd. Gevolg: schaafwonden ah gelaat, 2 gebarsten ribben en een gekneusde schouder en een GESCHEURDE NIER (categorie 3).
Vraag: wat is de verantwoordelijkheid hier van de pistedienst ivm EHBO??
Volgens de dokter (die redelijk kwaad was) hebben ze hier volledig verkeerd gehandeld en was de enige juiste beslissing geweest evacueren met de heli op de piste?
Graag jullie ervaring/mening. Dank
Mvg Steven
PS ik ben aan de betere hand :-)

Wat is je verwijt precies?

Dat hij een verkeerde inschatting maakte?
Dat hij niet genoeg kennis bezat?
Dat hij bewust iets verkeerd deed?

Soms maak je een fout. Tsja.
Je bent ok. Laat het rusten zou ik denken/zeggen.

Totales Vollidiot

Iemand wijzen op zijn fouten lijkt me niet zinvol, met iemand op een opbouwende manier in gesprek gaan om dit te verwerken en wellicht iets te laten leren hiervan zou kunnen. Maar dan moet je dit wel heel fatsoenlijk kunnen doen. Hij weet waarschijnlijk niet dat hij een verkeerde inschatting heeft gemaakt dus op zich zou dat wel leerzaam kunnen zijn. Maar meer dan dat zou je er niet uit moeten willen halen. En dit op een goede manier doen is ook lastig

Ik verwijt niemand iets. Ik vraag mij gewoon af wat die mensen vd pistedienst hun verantwoordelijkheden zijn? Alles is gelukkig goed afgelopen. Maar stel je eens voor dat ze een “verkeerde inschatting” maken bij iemand en hij/zij voor de rest v hun leven er de gevolgen moeten van dragen. Gaan jullie er dan ook zo licht over?

Ik verwijt niemand iets. Ik vraag mij gewoon af wat die mensen vd pistedienst hun verantwoordelijkheden zijn? Alles is gelukkig goed afgelopen. Maar stel je eens voor dat ze een “verkeerde inschatting” maken bij iemand en hij/zij voor de rest v hun leven er de gevolgen moeten van dragen. Gaan jullie er dan ook zo licht over?

KOTH op 26 apr 2022 19:31

Verkeerde inschattingen gebeuren elke dag en overal.
Anders moet je maar alles zelf doen.

waarvoor ze verantwoordelijk zijn weet ik niet, zijn tenslotte geen artsen.
maar je mag wel verwachten dat de pistedienst verdoende geschoold is om een inschatting te maken van blessures en bij hoofdwonden geen risico’s te nemen als ze niet weten wat voor impact er is geweest.
je voelt zelf je lichaam het beste aan en had kunnen weigeren om op de scooter te gaan.

Bij verantwoordelijkheid en in het verlengde daarvan aansprakelijkheid zijn alle feiten relevant.
Hier ontbreken veel van die feiten.
Was de medewerker pistedienst of reddingsdienst/ehbo?
Wat was de medische kennis/scholing van de medewerker.
Wat is er over en weer gezegd door de verschillende betrokken?
Wat was de rol van de kinesist? Over welke medische kennis beschikte hij?

Of en in hoeverre de medewerker en/of de kinesist enige verantwoordelijkheid droeg is op basis van dit verhaal dus niet te zeggen. Enkel het feit dat een arts achteraf zegt dat op de scooter stappen een slecht idee was is daarvoor onvoldoende.

Wat is je verwijt precies?

Dat hij een verkeerde inschatting maakte?
Dat hij niet genoeg kennis bezat?
Dat hij bewust iets verkeerd deed?

Soms maak je een fout. Tsja.
Je bent ok. Laat het rusten zou ik denken/zeggen.

Kdtl op 26 apr 2022 19:02

Ik verwijt niemand iets. Ik vraag mij gewoon af wat die mensen vd pistedienst hun verantwoordelijkheden zijn? Alles is gelukkig goed afgelopen. Maar stel je eens voor dat ze een “verkeerde inschatting” maken bij iemand en hij/zij voor de rest v hun leven er de gevolgen moeten van dragen. Gaan jullie er dan ook zo licht over?

KOTH op 26 apr 2022 19:31

Verkeerde inschattingen gebeuren elke dag en overal.
Anders moet je maar alles zelf doen.

monoskito op 26 apr 2022 19:51

Hij vraagt naar specifieke expertise op dit forum. Namelijk welke diensten de pistedienst moet kunnen aanbieden in geval van blessures/ongelukken en jullie reageren dat iedereen wel eens fouten kan maken?

Reageer dan niet…

@Hessel is hier de enige die een correct antwoord geeft .
( volgens mij althans)

Born to run. B.S.

Hier kun je lezen wat een Bergredder allemaal doet en moet: https://bergrettung.tirol/php/die_bergrettung,1183.html…

Obv je korte beschrijving vind ik het lastig een goed beeld te krijgen of er juist gehandeld is. Mijn ervaring is dat ze meestal snel een eerste inschatting maken van de ernst van de situatie. Daarbij vragen ze een paar dingen en kijken ze wat je nog wel (of niet) kan bewegen. En dan zsm proberen de plaats van het ongeluk weer vrij te maken. Immers: ook die plek vormt een extra risico voor andere wintersporters.

Is je letsel erger geworden doordat je niet gelijk met een heli geëvacueerd bent? Of heeft je herstel langer geduurd? If not; moet je het niet gewoon laten rusten?

Ik denk dat je moeilijk obv een kant van het verhaal hier echt iets over kan zeggen, er zijn teveel onduidelijkheden. Sterkte met je herstel!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het zegt natuurlijk ook wel iets dat de dokter de gescheurde nier ook niet onderkende.

Nogmaals, ik verwijt hier niemand iets en ben dankbaar om de hulp die ik heb gekregen.
Het was een medewerker vd pistedienst, de medische scholing vd medewerker wist ik niet (ik was knock-out), de sportkine (met 25j ervaring)heeft gecommuniceerd met de medewerker en uitdrukkelijk gezegd dat ik niet op eigen kracht naar beneden kon, het best was dat mijn helm opbleef en ik op een draagberrie achter de scooter nr beneden moest. @monoskito : hopelijk maken ze bij jouw of je dierbaren nooit geen inschattingsfout!! @DrPhil: die gescheurde nier hebben ze pas gezien onder de ct scan, dit kon dus niemand weten. @kasper: dank u…
Ik zal mijn vraag anders stellen. Stel er gebeurt iets op de piste, wie moet wat doen/kunnen?
Gr

Buiten bewustzijn? Dan was een arts ter plaatse wel aangewezen. Ook de helm afnemen en dan achter op de sneeuwscooter … da’s toch niet zo geweldig slim allemaal. Misschien was de pistedienst onderbezet door een ander ongeval en is een hulpvaardige liftbediende in de bres gesprongen? Vreemd verhaal wel.

@koth, fijn dat je aan de beterende hand bent. Los van de wie-is-waarvoor-verantwoordelijk kwestie, denk ik dat je met vragen zit die je dwars zitten en het gevoel dat er iets niet goed is gegaan. Ik zou dit, indien mogelijk, bespreken met je behandelend arts en de hulpverleners in kwestie in de vorm van een open evaluatie (dus niet om een schuldvraag te stellen). Van een evaluatie leert iedereen. Zelfs al heeft iedereen alles goed gegaan, dan leert het feit dat jij achteraf met vragen zit, dat de communicatie beter kan. Bijvoorbeeld de vraag van de hulpverlener of je denkt dat je zelf naar beneden kan, kan ook een manier zijn om te kijken hoe je reageert. Voor hulpverleners is het fijn om te horen hoe jij eea hebt ervaren voor volgende situaties. Iedereen doet z’n uiterste best, maar we zijn en blijven allemaal mens natuurlijk en niet onfeilbaar. Dus help door te bespreken en door jouw ervaring te delen. Hopelijk krijg je dan je antwoorden en kun je het gebeurde beter verwerken. Sterkte!

Anne Marie

Beste Koth,

Heel begrijpelijk zijn je opmerkingen en vragen. De vraag is wat voor training de betreffende hulpverleners hebben gekregen om te kunnen beoordelen hoe ze moeten handelen.

Je zou eens contact kunnen opnemen met de piste reddingsdienst van het Zillertal wat voor training de pistedienst krijgt en wat ze wel of niet kunnen…

Sterkte ermee…
https://bergrettung.at/organisation/

Een concrete vraag die hier tot nu toe niet beantwoord wordt. De @Nederlandse Ski Vereniging zou toch het antwoord moeten kunnen geven.

@KOTH, ik begrijp je zorgen wel, ondanks het feit dat we niet alles tot in detail weten, lijkt er wat onzorgvuldig te zijn gehandeld door degene die je “op kwam rapen”. (gezien je relaas kun je het zo wel omschrijven, denk ik).
Volgens mij bedoel je met dit verhaal te zeggen dat je er als gast in het gebied van uit zou moeten kunnen gaan dat de pistedienst in geval van een ongeluk de juiste maatregelen neemt, en in geval van ontbreken van de juiste kennis bij zichzelf, er de juiste personen bij haalt die wel de juiste zorg kunnen verlenen.

Afgelopen december hadden we op de zwarte piste 77 op de Seiseralm een soortgelijk voorbeeld:
Wij kwamen naar beneden skiën en zagen een gevallen jonge vrouw liggen met wat vrienden/familie er omheen.
Aangezien vrouwlief ambulanceverpleegkundige is en er verder nog geen professionele hulp aanwezig was stopten we en vroegen of men hulp nodig had, waarop men uit de doeken begon te doen hoe de dame ten val was gekomen.
Zoals ze ambtshalve gewend is begon mijn vrouw e.e.a. uit te vragen en diverse testen te doen, terwijl ondergetekende ervoor zorgde dat de pisteredding werd ingeseind en de locatie van het ongeval werd afgezet met 2 gekruiste ski’s om anderen te waarschuwen.
De pistedienst arriveerden vrij snel, twee man sterk op een sneeuwscooter met een banaan erachter, op de mouw van beide heren zaten enkele emblemen, waaronder eentje met een rood kruis, wat deed vermoeden dat ze over enige medische vaardigheden en/of EHBO zouden beschikken.
Mijn vrouw meldde dat uit haar vragen (of eigenlijk de antwoorden daarop) en waarneming bleek dat er wellicht sprake zou kunnen zijn van rug- of nekletsel (o.a. geen gevoel in één been)
Het vragenlijstje van de heren was iets anders van aard dan die van mijn vrouw, enkele vragen over rug- en nekklachten werden niet gesteld maar dat werd opgelost door hier en daar wat aan te trekken met de vraag of dat pijn deed. Vervolgens werd ze, niet geheel volgens de in de zorg geldende regels van het spel, in de banaan getild, ingestrapt en naar beneden getransporteerd.
Omdat de regie werd overgenomen door de pisteredding (hetgeen op zich juist is) hebben wij ons er niet meer mee bemoeid, we hadden ook geen contactgegevens van het slachtoffer of haar kennissen dus weten we niet welk letsel ze uiteindelijk had en hoe het afgelopen is, laten we hopen dat het (zoals gelukkig zo vaak) allemaal wel mee viel en de dame in kwestie er na een paar dagen spierpijn weer bovenop was.

Maar mijn vrouw had toch wel enige bedenkingen bij de manier waarop men met het slachtoffer en potentieel letsel om ging en ook over de vaardigheden van de betreffende medewerkers (gezien het feit hoe het slachtoffer ook op de banaan werd gesjouwd).
Uiteraard kun je niet van ieder pistemedewerker verwachten dat hij of zij medisch hooggeschoold is, maar van degenen die slachtoffers op komen pikken zou je toch enige basisvaardigheden mogen verwachten.
Ongetwijfeld zullen er ook medisch voldoende gekwalificeerde personen tussen zitten, maar onze ervaring en die van de topicstarter tonen aan dat dit niet altijd het geval is.
Maar goed, de ene timmerman is ook de ander niet…
Reden te meer om enigszins behoudend de piste af te komen en ongelukken proberen te voorkomen.

@Zeeuwski,
Inderdaad dat is wat ik bedoelde, dank u!

Blijft altijd een lastig verhaal want misschien heeft de betreffende pistedienst medewerker obv zijn ervaring en de amnese wel het gevoel dat wat ie deed goed was.
Zelfde geldt voor het verhaal van @Zeeuwski, al heb je daar het verschil van een goed opgeleide ambulance verpleegkundige vs een EHBO-er (en dan vertrouw ik zelf meer op mevr Zeeuwski ;) ).
Juridische aansprakelijkheid bij EHBO is vanuit de patiënt altijd lastig. Zolang je naar eer en geweten geholpen hebt is het over het algemeen gewoon goed.
Op zich is dat prima natuurlijk want anders zullen mensen minder snel geneigd zijn om te helpen.
In Nederland zijn EHBO-ers vaak via de vereniging voor aansprakelijkheid verzekerd (ik vermoed dat dat in Oostenrijk ook wel zo is) dus dat zal wel goed geregeld zijn.

Zoals hierboven al geopperd is, is het misschien goed contact op te nemen met de arts en de piste dienst gewoon als evaluatie. Vanuit de tijd dat ik zelf nog in een ziekenhuis werkte weet ik dat dit voor beide kanten heel fijn kan zijn.
Voor de zorgverlener is het goed om het functioneren te evalueren maar voor de patiënt kan het ook goed zijn om het psychisch af te sluiten.
De gedachte dat ze naar je geluisterd hebben en de hoop dat ze de volgende keer hun werk beter doen kan er voor jouw voor zorgen dat jij volgend jaar met meer vertrouwen de piste afkomt.
@Rogier Misschien een leuk item voor je hoe de piste dienst bij jouw hier mee omgaat.

hier gaat het dus om, vertaling laatste deel van bovenstaande URL;

e exploitant van de kabelbaan en de verantwoordelijken (operationeel manager, hellingbeheerder, enz.) kunnen worden vervolgd en civielrechtelijk aansprakelijk voor lichamelijk letsel van slachtoffers als gevolg van taken van de pistereddingsdienst niet of onvoldoende vervuld zijn, het personeel van de pistereddingsdienst of is materieel onvoldoende uitgerust of er is helemaal geen reddingsdienst op de piste beschikbaar. Om deze redenen omvat het burgerlijk recht ook de aansprakelijkheid voor de daaruit voortvloeiende zaken en schade Financiële verliezen denkbaar. Als echter een derde partij is belast met de pistereddingsdienst, is de exploitant van het skigebied alleen aansprakelijk voor: Fout in selectie, d.w.z. als hij deze taken overdraagt aan een ongeschikte derde partij. De primaire schade die een slachtoffer van een ongeval lijdt, is meestal niet te wijten aan tekortkomingen van de vanwege de piste-reddingsdienst, maar door andere oorzaken, dus dat is niet vanwege aansprakelijkheid voor de tekortkomingen van de pistereddingsdienst (echter maximaal in het kader van) Aansprakelijkheid voor pistebewakers). 6. Onderwijs Op grond van de formulering van § 3 lid 4 Paramedische wet zijn pisteredders uitgesloten van het toepassingsgebied van de Vrijgesteld van de wet en dus niet verplicht om gestandaardiseerde EHBO-opleiding te volgen afstuderen De medewerkers van de organisatie of het bedrijf die verantwoordelijk is voor pisteredding Ze moeten echter een goede EHBO-opleiding hebben. Als oriëntatie voor Omvang van de opleiding worden hier gebruikt door de regels van de exploitatievoorschriften. Uittreksel uit de gebruiksaanwijzing van het model voor KSB en EUB: § 32: De BL moet ervoor zorgen dat tijdens bedrijf in elk station van een kabelbaansysteem minimaal één officier die is opgeleid in eerste hulp aanwezig is. deze bedienden moet zijn goedgekeurd door een arts of een ander aantoonbaar geschikt persoon in ten minste EHBO-cursus van 16 uur met praktische en theoretische lessen, vooral in de Behandeling en reanimatie van personen die gewond zijn geraakt door elektrische stroom volgens de ÖVE/ÖNORM E 8351 (eerste hulp bij ongevallen veroorzaakt door elektriciteit). deze bedienden moet jaarlijks regelmatig nascholing en herhalingen van de praktische oefeningen krijgen. Er moet voor worden gezorgd dat EHBO'ers minimaal één een acht uur durende opfriscursus EHBO volgen. Dit kan ook gedeeld worden, dus met tussenpozen van maximaal twee jaar een opfriscursus EHBO van minimaal vier uur heeft plaatsgevonden. over de Van trainingen, vervolgtrainingen en praktijkoefeningen dienen schriftelijke vastleggingen te worden bijgehouden.

*bericht bewerkt door Gerjon op 03 mei 2022 16:07

Blijft altijd een lastig verhaal want misschien heeft de betreffende pistedienst medewerker obv zijn ervaring en de amnese wel het gevoel dat wat ie deed goed was.
Zelfde geldt voor het verhaal van @Zeeuwski, al heb je daar het verschil van een goed opgeleide ambulance verpleegkundige vs een EHBO-er (en dan vertrouw ik zelf meer op mevr Zeeuwski ;) ).
Juridische aansprakelijkheid bij EHBO is vanuit de patiënt altijd lastig. Zolang je naar eer en geweten geholpen hebt is het over het algemeen gewoon goed.
Op zich is dat prima natuurlijk want anders zullen mensen minder snel geneigd zijn om te helpen.
In Nederland zijn EHBO-ers vaak via de vereniging voor aansprakelijkheid verzekerd (ik vermoed dat dat in Oostenrijk ook wel zo is) dus dat zal wel goed geregeld zijn.

Zoals hierboven al geopperd is, is het misschien goed contact op te nemen met de arts en de piste dienst gewoon als evaluatie. Vanuit de tijd dat ik zelf nog in een ziekenhuis werkte weet ik dat dit voor beide kanten heel fijn kan zijn.
Voor de zorgverlener is het goed om het functioneren te evalueren maar voor de patiënt kan het ook goed zijn om het psychisch af te sluiten.
De gedachte dat ze naar je geluisterd hebben en de hoop dat ze de volgende keer hun werk beter doen kan er voor jouw voor zorgen dat jij volgend jaar met meer vertrouwen de piste afkomt.
@Rogier Misschien een leuk item voor je hoe de piste dienst bij jouw hier mee omgaat.

Togi op 03 mei 2022 15:47

Ik lees inderdaad mee, en ik wil hier zeker in een los artikel of video op terug gaan komen.

Click. Click. Peace

Dank voor deze duidelijkheid! Gr

De hamvraag is denk ik of de pistedienst voldoende kennis en ervaring heeft om hulp te kunnen bieden. Zelf ook wel eens EHBO en BHV training gevolgd maar volgens mij totaal niet voldoende om letsel te kunnen beoordelen op de piste (overigens EHBO en BHV trainingen helemaal goed maar op piste komt volgens mij meer bij kijken…).

Dus de vraag is welke opleiding de pistedienst krijgt in AT om hulp te kunnen bieden en of dit juridisch is vastgelegd…verantwoordelijkheden is wel duidelijk maar welke kennis moet de pistedienst hebben en is dit voldoende of niet…ga er vanuit van wel natuurlijk…denk handig Roel om dit eens te overleggen met een overkoepelend orgaan zoals o.a. https://bergrettung.at/organisation/ etc etc.

*bericht bewerkt door Gerjon op 03 mei 2022 16:17

Plaats een reactie