'Ik neem de trein, maar nog een wereld te winnen'

Roel op 03 oktober 2023· 43 reacties

De trein wint aan populariteit, maar heeft nog wat nadelen
De trein wint aan populariteit, maar heeft nog wat nadelen

Steeds meer mensen zijn te porren om met de trein op wintersport te gaan, zo lijkt het als we de reacties op onze forumartikelen hierover lezen. Niet zo vreemd in een tijd waarin duurzaamheid een steeds grotere rol speelt en we allemaal een bijdrage willen leveren aan minder CO2-uitstoot. Maar er zijn nog wel wat obstakels te overwinnen.

Genoeg pro’s, maar…

Ook ik ga regelmatig met de trein op wintersport. Eerst uit nieuwsgierigheid een jaar of 5 geleden en daarna vanuit comfortoogpunt. Vooral als ik met z’n tweeën of alleen reis. Zeker, de bagage blijft een dingetje, maar als je weinig hoeft over te stappen vind ik het goed te doen. Heb ik wél meerdere (krappe) tussenstops, dan huur ik nog weleens ski’s ter plekke. Verder reis ik eigenlijk altijd in het laagseizoen en eerste klas. Boek ik op tijd dan is dit soms maar weinig duurder dan een tweede klas kaartje. Een nette treincoupé, een ruime zitplaats ‘op naam’ (met of zonder tafeltje) en bediening. Menige treinreis heb ik zelfs als productieve werkdag genoteerd. En de prijs is - mits je vroeg boekt - heel acceptabel. Vorig jaar kocht je voor 39,90 euro een enkeltje Oostenrijk en voor nog geen twee tientjes extra eerste klas. Maar dan kom ik meteen op een groot nadeel dat ik ook ervaar.

Vroeg boeken als nadeel

De meeste treintickets voor de wintersport zijn namelijk pas vanaf medio oktober te koop. Veel internationale dienstregelingen gaan per 10 december 2023 in en eerder dan oktober zijn de prijzen en tijden niet bekend. Hoe doe je dat dan als wintersporter die vroeg wil boeken? Misschien heb je al lang een skigebied op het oog; misschien heb je zelfs al je accommodatie in optie staan, maar durf je je reis niet vast te leggen omdat het treinkaartje nog niet te koop is. Niet iedere trein is namelijk zo goedkoop en bovendien weet je de tijden niet. Opeens is vroeg boeken een nadeel en geen voordeel. Iets waar reisorganisaties ook mee kampen. Bij tourperators kun je alles meeboeken: van skipas tot ski’s en van verzekering tot bus en zelfs vliegreis. Maar geen trein (m.u.v. de TUI Ski Express, zie verderop).

Lees meer over met de trein op wintersport

De Nightjet brengt je zonder overstap naar Oostenrijk en Zwitserland
De Nightjet brengt je zonder overstap naar Oostenrijk en Zwitserland

Start verkoop

Kortom er is nog een wereld te winnen voor de trein, maar gelukkig zijn er wel mogelijkheden. Je kunt de gok natuurlijk wagen en de start van de ticketverkoop via NS International roodgemarkeerd in je agenda zetten. Voor Duitse treinen en de Nightjet is dat 11 oktober 2023, voor de Eurostar Snow (voorheen Ski Thalys) / Eurostar naar de Franse Alpen 17 oktober 2023. Hoe vroeger je boekt, hoe groter de kans op een goedkoop treinticket. Of je neemt de TUI Ski Express waarmee je met een accommodatie en skipas direct het treinticket meeboekt en niet hoeft over te stappen. De Alpen Express, de oudste skitrein van ons land, rijdt in 2023/2024 helaas niet.

Omdat het vervoer per auto of vliegtuig de meeste CO2-impact heeft van een vakantiereis (of het nu winter- of zomervakantie is), kan de trein een belangrijke bijdrage leveren aan een duurzamere manier van op vakantie gaan. Hopelijk kunnen een vroegere bekendmaking van de dienstregeling, meer capaciteit op het spoor en lagere prijzen voor gezinnen ervoor zorgen dat de trein in de toekomst echt kan concurreren.

Noot van de redactie

Het merendeel van de artikelen op Wintersport.nl is volledig onafhankelijk geschreven. Dat geldt ook voor dit artikel. Er is geen enkele vorm van bemoeienis geweest, wél ondersteun je ons door op de links in dit artikel te klikken en een aankoop te doen. » Lees meer

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Toen wij nog geen kinderen hadden, gingen we ook altijd met de trein op wintersport. Een rugzak met kleding, in de ene hand je skies, in de andere hand je skischoenen. Met niet al te veel overstappen, is het goed te doen. Vooral aan de verbinding naar Oberstdorf (op weg naar het Kleinwalsertal) hebben we goede herinneringen. Vanaf Keulen een doorgaande trein. Die verbinding is helaas gesneuveld door de uitbreiding van het ice-net.
Nu rijden we met vier pubers in een auto naar Oostenrijk, met al het materiaal op dak: files, slecht weer, hoge benzinekosten. Nee, de trein is zo gek nog niet.

*bericht bewerkt door @Marinus op 03 okt 2023 10:26

Nog 1 week en dan weer meerdere Spar-Preisen boeken naar de Arlberg; voor 90euro retour vanaf Köln (incl zitplaatsreservering > doen!)
Dagelijks vertrek om 9:17 met ICE 119 zonder overstappen eind van de middag op Langen of St. Anton.
Parkeren doe je voor 10€ per dag bij QPark Borsenplatz

Kinderen t/m 14 gratis met een ouder…dat betekent voor een familie-retourtje 180euro

In Bludenz stopt deze ook, en met 1x overstappen sta je dan in Schruns-Montafon

*bericht bewerkt door Derhansel op 03 okt 2023 11:20

Ik vind t vooral nog erg duur en omslachtig.
Als je vrij bent om je heen en terugreis in de delen dan is t een alternatief maar met 1 kind en gebonden aan schoolvakanties is het geen optie.

“Niet zo vreemd in een tijd waarin duurzaamheid een steeds grotere rol speelt en we allemaal een bijdrage willen leveren aan minder CO2-uitstoot.”

Dan kun je beter niet op wintersport gaan. Overigens, volgens mij zal de trein het vooral moeten winnen op comfort & prijs en niet op duurzaamheidsoogpunt. En daar hebben ze nog een lange weg te gaan.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Zelf vind ik de trein qua comfort onverslaanbaar: je komt uitgerust op je bestemming aan. Qua prijs hangt het sterk af van de omstandigheden. Ik denk dat je voor de laagste prijs nauwelijks duurder uit bent als je met twee personen met de auto gaat. Het enige echte dingetje is toch wel het gemak. Daar is de auto onverslaanbaar. Je stapt voor de deur in en voor de deur uit. Geen gestress van vertraagde treinen, snelle overstappen en gedoe met aansluitende bussen. En bagage die je mee moet zeulen. Ook het bemachtigen van de juiste tickets vraagt wel wat energie.

*bericht bewerkt door @Marinus op 03 okt 2023 15:38

Ik vond inderdaad vooral het gedoe met bagage vervelend, en dan reisde ik nog met de trein in de tijd dat ik zelf geen ski’s had (wel schoenen).
Overigens vond ik het wel een leuke manier van reizen: we namen indertijd vaak de nachttrein op donderdagavond naar Salzburg, plakten er op vrijdag een dagje Salzburg aan vast (zo’n leuke stad!) en dan zaterdagochtend vroeg met trein/taxi naar Saalbach, waardoor we daar rond 11 uur op de piste stonden. Hmm, het begint toch weer een beetje te kriebelen als ik er aan terug denk!

Ik heb 11 oktober al in de agenda staan en ben het eens dat het wel spannend is op zoals nu ook eerst hotel en skipas combi deal te boeken bij een touroperator en dan te moeten wachten tot het boeken van de trein en hopen op een plek. Wij gaan wel buiten het hoogseizoen, maar toch de aantal prive coupes zijn beperkt. Dit jaar voor het derde jaar op rij met de Nightjet en we hebben iedere keer ook voor een skigebied gekozen waar een treinstation zit (St. Anton am Arlberg, Davos, Arosa). Voor onze vakantie van woensdag - maandag (3,5 dag op de piste) de beste optie.
De auto (zeker voor de mensen onder ons met lease auto) of vliegen is absoluut goedkoper als je voor een nachttrein gaat, echter voor een mini ski vakantie is dit het meest efficient van deur tot deur en we komen het meest uitgerust aan. Al slaap je in de Nightjet veelal niet meer dan een paar uurtjes al heb ik hoop dat de nieuwere Nightjets die hopelijk snel op meer trajecten gaan rijden verbetering bieden in comfort.

Iemand ervaring met treinen naar de Alpen vanuit België? We hadden hier ooit in 2016 ofzo een jaar een ÖBB Nightjet Brussel - Innsbruck, maar die bestaat ondertussen niet meer.

Leuk en informatief artikel. Aangezien ik ieder seizoen wel een keer als solo-reiziger een ski-trip maak, heb ik de trein meermaals overwogen. Maar eigenlijk altijd toch voor de auto gekozen vanwege minder ‘gedoe’ en meer flexibiliteit. Nog steeds mis ik eigenlijk de panklare oplossing: 1 plek waar je kan boeken met voldoende skigebieden-aanbod (inclusief transfer) en gelijk duidelijk weet waar je aan toe bent.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 03 okt 2023 18:27

Met name voor en natransport met twee kinderen als je in een wintersportplaats zit zonder station zie ik totaal niet zitten…

“Openbaar vervoer brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een tijdstip dat je niet goed uitkomt.”

Voorlopig dekt bovenstaande zin nog steeds de lading. En er zijn nog wel legio nadelen te noemen aan reizen met openbaar vervoer.

Het klinkt natuurlijk fantastisch als je een treinstation voor je deur hebt en je op elk gewenst tijdstip in kan stappen en je eindbestemming ook een station heeft. Maar dit zal een utopie zijn die we de komende 50 jaar nog niet gaan meemaken.

Übung macht den meister!!!

Vorig jaar voor het eerst met de trein geweest. Heenweg overdag, helaas vertraging op vertraging waardoor we uiteindelijk 4 uur langer onderweg waren door het missen van alle overstappen. Op het nippertje nog in Oostenrijk aangekomen want het leek er eerst op dat we de laatste trein gingen missen …. Wat een stress was dat!

Op de terugweg met de nachttrein niet veel beter. Het leek op slechts 2-3 uur vertraging maar door het inrijden van een goederen tunnel werd het uiteindelijk ook meer dan 4 uur vertraging

Het enige voordeel van dit alles was dat ik 50% van me geld heb teruggekregen en hierdoor voor 50 euro retour ben geweest.

Dit jaar gewoon maar weer met de auto. 6 uur sochtends rijden, ben ik meestal voor 16:00 op bestemming en de kosten in ons zuinige koekblikje vallen ook mee!

Het zelfde als beschreven en anderen ervaren hebben. Je moet boeken zodra de dienstregeling uitkomt. Dan kun je vrij voordelig boeken. Wil je eerder zekerheid, moet je wachten. Wil je kort tevoren boeken, ben je behoorlijk duur uit.
Vorige jaren nog een paar keer naar de nightjet gekeken, in het naseizoen nog wel. Maar op de gewenste reisdagen waren geen tickets meer onder de 100 euro, en voor een echte slaapplek kwam het op 160 euro pp enkele reis. En dan reisden we met zijn tweeën. Alternatieve dagen kwamen op 80 voor een zitplaats. Overdag reizen met de normale dienstregeling gaf hetzelfde resultaat qua prijs, met minimaal 3 overstappen en ongelukkige vertrek of aankomsttijden.
Daarentegen is het wel mogelijk om voor diezelfde prijs van rond de €80 euro een paar dagen of dag van tevoren te reizen. Dus ga je alleen of heb je geen auto, dan is het zeker wel te doen. Reken wel op minimaal 12 uur reistijd van ergens in Nederland tot je bestemmingsstation in Oostenrijk of Zwitserland.
Dus ja, het is eigenlijk nog meestal te duur en vaak net even te onhandig om fijn met de trein te kunnen reizen.

trein of auto, ieder zijn keuze. Met de trein is je CO2-impact iets lager, maar dat je reis het grootste deel van de co2 uitstoot uitmaakt, is simpel gezegd niet waar, hoe vaak het hier ook herhaald wordt

Hier zie je hoe de uitstoot van je vakantie is verdeeld ( 3 personen, 10 dagen wintersport met de auto, verblijf in appartement):

uitstoot voor het vervoer per auto: 190 kilo CO2
uitstoot voor standaard activiteiten tijdens jouw wintersport-vakantie: 450 kilo CO2
uitstoot voor verblijf in een appartement: 550 kilo CO2

( 3 personen, 10 dagen wintersport met de trein, verblijf in appartement):

uitstoot voor het vervoer per trein: 50 kilo CO2
uitstoot voor standaard activiteiten tijdens jouw wintersport-vakantie: 450 kilo CO2
uitstoot voor verblijf in een appartement: 550 kilo CO2
https://www.klimaatwijsopreis.nl/Klimaatwijs_op_reis…

@yoguido Kun je verblijf appartement niet aftrekken van verblijf thuis wat je uitspaart?

Enige reden voor de trein voor mij zou zijn als ik tegen geringe kosten een nachttrein kan nemen zonder overstappen (vanaf Amsterdam of desnoods Utrecht) en dan een lang weekend weg. Helaas heb ik dat nog niet kunnen vinden.

@yoguido Kun je verblijf appartement niet aftrekken van verblijf thuis wat je uitspaart?

Tiny-M op 04 okt 2023 08:05

Ik denk dat dat is omdat in de hotels altijd de kachel op 25 graden staat.

Übung macht den meister!!!

@yoguido Kun je verblijf appartement niet aftrekken van verblijf thuis wat je uitspaart?

Tiny-M op 04 okt 2023 08:05

Ik denk dat dat is omdat in de hotels altijd de kachel op 25 graden staat.

RFKANGOO op 04 okt 2023 08:11

Daarnaast zal daar ook een heel stuk voor de bouw(materialen) en onderhoud van het appartement/hotel bijzitten. Mag ik het adres van het hotel waar de kachel maar op 25 staat? Naar mijn idee is het altijd 30+…

Born to Ride

trein of auto, ieder zijn keuze. Met de trein is je CO2-impact iets lager, maar dat je reis het grootste deel van de co2 uitstoot uitmaakt, is simpel gezegd niet waar, hoe vaak het hier ook herhaald wordt

Hier zie je hoe de uitstoot van je vakantie is verdeeld ( 3 personen, 10 dagen wintersport met de auto, verblijf in appartement):

uitstoot voor het vervoer per auto: 190 kilo CO2
uitstoot voor standaard activiteiten tijdens jouw wintersport-vakantie: 450 kilo CO2
uitstoot voor verblijf in een appartement: 550 kilo CO2

( 3 personen, 10 dagen wintersport met de trein, verblijf in appartement):

uitstoot voor het vervoer per trein: 50 kilo CO2
uitstoot voor standaard activiteiten tijdens jouw wintersport-vakantie: 450 kilo CO2
uitstoot voor verblijf in een appartement: 550 kilo CO2
https://www.klimaatwijsopreis.nl/Klimaatwijs_op_reis…

yoguido op 03 okt 2023 22:41

Daar verschillen de bronnen behoorlijk over. Volgens veel onderzoeken blijft de reis naar het skigebied het meest vervuilend. Zie bijvoorbeeld hier: https://agirpourlatransition.ademe.fr/particuliers/vacances-…

57 % voor reis
27 % voor verblijf
2 % voor de wintersport zelf

Click. Click. Peace

Je kunt natuurlijk spelen met die getallen. Hoe meer mensen je in een auto propt, hoe lager de uitstoot p.p. natuurlijk. Zelfde geldt voor appartementen.
Met twee personen in hetzelfde sommmetje van Yoguido is de hoogste co2 uitstoot voor de auto.
Met vier is het weer lager dan het verblijf.
Daarbij merkt @Tiny-m terecht op dat de besparing thuis en op het werk mogelijk niet is meegenomen.

Enkel kijkend naar co2 voor vervoer, dan wint de trein het van auto of vliegtuig.
Maar je gaat op vakantie, niet op co2 bespaarmissie. Dus praktische zaken zullen doorslaggevender zijn dan enkel de emissiewaarden. Het kan een argument zijn voor sommigen, maar voor de meesten telt denk ik eerder de afweging comfort, prijs en haalbaarheid. En die verschilt heel sterk per gezelschap, per skigebied en per vertrekplaats.

*bericht bewerkt door Hessel op 04 okt 2023 09:40

De trein naar oa Zwitserland kan best comfortabel zijn, echter de Duitse Bahn kampt met heel veel uitval en vertragingen dit jaar. Laatst helaas zelf ook ervaren. Aansluitingen gemist, trein gaat niet meer naar Basel maar stopt in Basel Bad etc. Dat is allemaal op te lossen ter plekke maar als je met veel bagage en kinderen bent heb je wel een uitdaging als je meerdere keren moet sprinten voor een aansluiting of met een tram naar Basel moet. Daarom dit jaar geen trein voor ons maar met de auto. Al realiseer ik me ook wel dat het soms gewoon wel goed gaat qua aansluitingen. Je moet wat geluk hebben op dit moment. Eenmaal in Zwitserland liepen de overstappen wel prima, heb eigenlijk nog nooit problemen gehad in Zwitserland.

Voor het werk reis ik regelmatig met de ICE naar Denemarken vanuit Düsseldorf. Ik woon net over de grens in Nederland. Als je goed zoekt kun je zeker aantrekkelijke aanbiedingen vinden, zeker als je alleen reist of met twee personen. En zal het qua prijs weinig onderdoen voor een rit met de auto.
Daarnaast is het Duitse verkeer op dit moment een drama. Nu moet ik wel aangeven dat de Deutsche punktlichtheit met de Deutsche Bahn ook niet meer is wat het geweest is.
Ik heb overigens veel betere ervaringen met boeken via Deutsche Bahn dan met NS international i.c.m. DB Navigator App.
Dit is uiteraard alleen een optie als je vertrekt vanuit een Duits treinstation. Veel betere reisinformatie in de app, ook met vertragingen. Tevens staan de tickets in de app wat allemaal erg prettig werkt.

Met twee jonge kinderen is treinreizen voorlopig geen optie voor mij. Vooral met de hoeveelheid spullen die we meenemen, en een auto te hebben op locatie. Maar in de toekomst sluit ik e.e.a. niet uit.

En wat @Michelle13 zegt klopt helemaal. De Deutsche Bahn heeft dit jaar aanzienlijk meer uitval en vertraging dan vorige jaren.

1x met de nachttrein van Utrecht naar Landeck gegaan met een georganiseerde reis. Eerst de auto naar het station en dan met de trein naar Utrecht waarvoor ik al 1x moest overstappen, dan op Utrecht overstappen, de slaaptrein in naar Landeck, de verwarming in de wagon bleek kapot, in Venlo moesten we van locomotief wisselen ivm overgang op het Duitse spoor. De nieuwe loc bleek kapot te zijn, 3,5u extra wachten op een nieuwe loc konden we eindelijk verder. Vanaf daar lag er buiten ook sneeuw, door de defecte verwarming begonnen zich al snel sneeuwduintjes te vormem in de gangen en ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen. Kortom, kou lijden. Slapen was met mijn 1.95 ook bepaald geen succes in bedden van maximaal naar schatting 1.85 of 1.80m lang en 80cm breed… In Landeck weer overstappen op een bus en zo loop je 6x met je spullen te sjouwen ipv 2x wanneer je met de auto gaat.

Born to Ride

Voor ieder wat wils.
Mooie anekdotes over vertragingen zijn uiteraard zijn gemakkelijk gevonden. Net als dappere verhalen van eindeloze files op de Fernpas.

Ik vind t heerlijk om met de trein te rijden. Gemiddeld genomen is er wat vertraging maar niet onoverkomelijk. Slepen met je spullen inclusief gezin lijkt me lastig maar niet onmogelijk.
Ik ging vroeger met m’n ouders, broertje en vier fietsen op vakantie met de trein naar de Alpen of Oost Europa. Dat is uiteraard niet voor iedereen.
Toch durf ik te stellen dat de wintersport trein ook niet de helletocht is die hierboven vaak wordt voorspelt of beschreven!

Voor ieder wat wils.
Mooie anekdotes over vertragingen zijn uiteraard zijn gemakkelijk gevonden. Net als dappere verhalen van eindeloze files op de Fernpas.

Ik vind t heerlijk om met de trein te rijden. Gemiddeld genomen is er wat vertraging maar niet onoverkomelijk. Slepen met je spullen inclusief gezin lijkt me lastig maar niet onmogelijk.
Ik ging vroeger met m’n ouders, broertje en vier fietsen op vakantie met de trein naar de Alpen of Oost Europa. Dat is uiteraard niet voor iedereen.
Toch durf ik te stellen dat de wintersport trein ook niet de helletocht is die hierboven vaak wordt voorspelt of beschreven!

Skitiim op 04 okt 2023 12:39

Precies ik kan me ook een keer een autorit herinneren waarin ik 5 uur stil heb gestaan in Bourg d’Oisans… ;-)

Click. Click. Peace

Trein heb ik hier nog niet gedaan, maar files probeer ik altijd te omzeilen door op een rare tijd te rijden of een dag eerder te vertrekken/langer te blijven.

It is an amazing world

Is t mogelijk om een overzicht te krijgen hier van waar er treinen naar de alpen vertrekken in nederland en net over de grens in duitsland en belgie en waar je wanneer tickets kunt kopen?
Want die zoektocht is wel zo lastig.

Hoi allen.

Heb (na 25x met de auto) ook interesse in de trein, Kijk al bij Nightjet maar ook losse tickets ICE.
Lees verschillende reacties mbt de bagage. Lijkt mij idd lastig. Vraag is nu echter:
Hoe zit het met de bagage ruimte in de ICE?
Koffer + skies toegestaan?
En hoe met de Nightjet? Kan je bagage redelijk kwijt als je alleen een 2e klas zitplaats boekt??

Hoor/lees graag de reacties

Ik wilde afgelopen seizoen voor een impulsief geboekte short ski met de trein naar Zwitserland. Echter was dit zo duur dat ik het vliegtuig heb gepakt naar Zürich. Scheelde paar honderd euro’s. Daarna zelfs nog vanaf Zürich met de trein naar bestemming afgereisd. Duurde circa zo’n 2.5 uur. Moest wel overstappen, 2x. Dat overstappen met bagage, ski’s, schoenen etc. was wel ff een gedoetje. Ook was er weinig bagage ruimte overal en bijna survival of the fittest wie als eerste zijn ski tas in de bagage rekken ging leggen. Verder was ik vrij positief over de trein (in Zwitserland)! Netjes, schoon, alles reed op tijd, goede stoelen en natuurlijk mooie uitzichten!

Dus wat dat betreft beviel het wel. Maar goed dit was maar 2.5 uur. Ik heb alleen zelf nog geen behoefte om zo veel geld op de plank te leggen voor een grotendeels lange reis die ik vaak zelf vooral oncomfortabel vind. Ik kan nooit slapen in een bewegende trein. En Dat overstappen vind ik een groot nadeel, met mogelijke stress dat je de overstap mist of je bagage niet goed kwijt kan (en zodat je er nog zicht op hebt). De prijs is ook erg hoog. En ik boek het liefst zo laat mogelijk ivm sneeuwverwachting. Ik zit ook niet aan vrije dagen vast etc, gelukkig.

Zo lang het vliegtuig zo goedkoop is, is het vaak een fijne optie. Je bent er lekker snel. Maar ja de trein heeft ook wel wat, en de auto vind ik zelf ook erg prettig. Voor een short ski vind ik het wel vaak ff te lang rijden voor een weekend en zonde van de afschrijving vd auto. Ik denk dat het voor veel mensen idd een afweging zal zijn tussen factoren als geld, snelheid, comfort en gemak.

@Case1961
Bagage is goed te doen in de ICE. Nightjet nooit mee gereisd maar zal vergelijkbaar zijn.
Koffers kun je vaak aan het begin van de wagon kwijt, daar bagagerekken voor. Ski’s kunnen daar niet in, maar die kunnen wel bovenop het handbagagerek.
Koffers met rollers zijn ideaal. Skitassen afhankelijk van de trein: ICE leg ik de ski’s in het handbagagerek, dus dan gebruik ik losse tassen per set. Thalys/TGV gebruik ik een rollerbag voor twee paar ski’s en die leg ik dan bij de overige bagage. Zolang het gangpad niet geblokkeerd wordt mag er veel. Als je het maar zelf kunt tillen.
In Frankrijk is het alleen voor de Ouigo (budget TGV) wat anders, daar moet je voor (een deel van) je bagage betalen. Voor overige treinen nog nooit gedoe gehad over bagagelimiet, hoewel er officieel maar een paar ski’s per persoon mee mag…
Of toch, toen de ICE niet reed vanuit Arnhem begon de conducteur van een duits boemeltreintje moeilijk te doen over mijn bagage in een verder compleet lege eerste klas coupe. Na de boel wat verder een hoek ingedrukt te hebben was het blijkbaar in orde.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie