10 skigebieden waar je geen gondel nodig hebt

Nee, even serieus: ik (en verschillende wetenschappelijke studies) schatten de kansen op besmetting in een skilift als bijzonder klein in: je zit hoogstens een 10-tal minuten in de lift en dan nog met een mondmasker op, dat is voor gezonde mensen met een niet-verzwakte weerstand niet lang genoeg.

't Is vooral opletten geblazen in drukke onverluchte après-ski tenten en hotels met circulaire verluchting.

Ik ben absoluut geen wetenschapper, maar in corona-tijd op deze manier 10 minuten in een gondel gepropt te staan lijkt me toch een risico. En daarbij sta je vaak ook minstens nog 10 minuten op dezelfde manier op een gang te wachten voordat in de gondel kan stappen.

Ik vraag me ook echt af of de skigebieden minder mensen in de gondel zullen laten. Afgelopen juni was de gondel naar Zugspitze best al druk (nog niet zo druk als op de foto)

Wij overwegen serieus om in januari naar Arc 1800 te gaan en daar alleen gebruik te maken van stoeltjesliften.

null

Ik ben absoluut geen wetenschapper, maar in corona-tijd op deze manier 10 minuten in een gondel gepropt te staan lijkt me toch een risico. En daarbij sta je vaak ook minstens nog 10 minuten op dezelfde manier op een gang te wachten voordat in de gondel kan stappen.

zenith op 07 sep 2020 19:43

Tja, dit is natuurlijk niet anders dan op het gewone openbaar vervoer. Ik trek het mij in alle geval niet aan, gezond leven, vitamine D slikken en als ik dan toch in dergelijke drukte zou staan ervoor zorgen dat niemand in mijn gezicht staat te blazen. Uiteindelijk is met al dat testen er nog maar weinig virus in omloop (in België 450 per week op 11 miljoen inwoners, da’s 0,0041%) en is de kans dat er iemand besmet in dezelfde lift vlak naast jou staat toch behoorlijk klein.
Zo klein dat ik het risico wel durf nemen. There is no such thing as zero risk…

Ik ben absoluut geen wetenschapper, maar in corona-tijd op deze manier 10 minuten in een gondel gepropt te staan lijkt me toch een risico. En daarbij sta je vaak ook minstens nog 10 minuten op dezelfde manier op een gang te wachten voordat in de gondel kan stappen.

zenith op 07 sep 2020 19:43

Tja, dit is natuurlijk niet anders dan op het gewone openbaar vervoer. Ik trek het mij in alle geval niet aan, gezond leven, vitamine D slikken en als ik dan toch in dergelijke drukte zou staan ervoor zorgen dat niemand in mijn gezicht staat te blazen. Uiteindelijk is met al dat testen er nog maar weinig virus in omloop (in België 450 per week op 11 miljoen inwoners, da’s 0,0041%) en is de kans dat er iemand besmet in dezelfde lift vlak naast jou staat toch behoorlijk klein.
Zo klein dat ik het risico wel durf nemen. There is no such thing as zero risk…

Skiwi op 08 sep 2020 09:28

There is such a thing as ‘juist rekenen’.
In Belgie zijn er ca 480 positieve testen per dag, niet per week. Men gaat ervan uit dat het werkelijk aantal besmette mensen ongeveer 3x hoger ligt. En mensen zijn niet enkel de dag dat ze getest worden besmettelijk, maar ook een aantal dagen voordat ze symptomen krijgen en dan ook een aantal dagen erna. En verder zijn het niet enkel mensen die vlak naast jou staan die de besmetting kunnen overdragen (aerosols).
Ik sluit me bij Zenith aan dat gondels één van de zwakke punten gaan zijn in de volgende skivakantie.

*bericht bewerkt door Errant op 08 sep 2020 09:35

There is such a thing as ‘juist rekenen’.
In Belgie zijn er ca 480 positieve testen per dag, niet per week. Men gaat ervan uit dat het werkelijk aantal besmette mensen ongeveer 3x hoger ligt. En mensen zijn niet enkel de dag dat ze getest worden besmettelijk, maar ook een aantal dagen voordat ze symptomen krijgen en dan ook een aantal dagen erna. En verder zijn het niet enkel mensen die vlak naast jou staan die de besmetting kunnen overdragen (aerosols).
Ik sluit me bij Zenith aan dat gondels één van de zwakke punten gaan zijn in de volgende skivakantie.

Errant op 08 sep 2020 10:05

I stand corrected, dat was een vergissing. 0,0041% per dag dus. Nog altijd extreem weinig. En dat is voor België, dat het ten opzichte van Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, … toch wel wat slechtere cijfers heeft.
Aantal besmette mensen 3x hoger? Waar haal je dat vandaan? Bovendien zijn die cijfers positieve PCR testen, wat niet noodzakelijk besmette personen zijn (PCR testen pikken ook viruspartikels op bij mensen die al lang niet meer besmettelijk zijn). Laat die 3x hoger dus maar vallen.
Komt er nog bij dat wie gaat skiën vooral mensen met gemiddeld tot hoger inkomen zijn, dit terwijl het virus vooral circuleert bij mensen met lager inkomen (omdat zij kleiner en met meer bij elkaar wonen, meer gebruik maken van openbaar vervoer, meer mensen in die groep een zwakkere gezondheid en/of lagere weerstand hebben, …)

Dat allemaal samen genomen is de kans klein genoeg dat ik de gok wel wil nemen. En als ik dan toch besmet geraak dan zal ik mezelf wel isoleren en uitzieken. Recente cijfers (CFR, IFR) tonen aan dat voor gezonde (zelfs oudere) mensen dit virus niet veel dodelijker is dan de griep (die je overigens eigenlijk ook niet mag onderschatten, maar dat is een andere discussie).
But hey, nogmaals: in Zermatt kan je zonder gondels, treintjes of cabines niets doen, het lijkt me dus best dat iedereen daar weg blijft! ;)

Zal wel rustig zijn als ik met kerst naar “Kronplatz” ga 😉

May the ski force be with you !!

There is such a thing as ‘juist rekenen’.
In Belgie zijn er ca 480 positieve testen per dag, niet per week. Men gaat ervan uit dat het werkelijk aantal besmette mensen ongeveer 3x hoger ligt. En mensen zijn niet enkel de dag dat ze getest worden besmettelijk, maar ook een aantal dagen voordat ze symptomen krijgen en dan ook een aantal dagen erna. En verder zijn het niet enkel mensen die vlak naast jou staan die de besmetting kunnen overdragen (aerosols).
Ik sluit me bij Zenith aan dat gondels één van de zwakke punten gaan zijn in de volgende skivakantie.

Errant op 08 sep 2020 10:05

I stand corrected, dat was een vergissing. 0,0041% per dag dus. Nog altijd extreem weinig. En dat is voor België, dat het ten opzichte van Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, … toch wel wat slechtere cijfers heeft.
Aantal besmette mensen 3x hoger? Waar haal je dat vandaan? Bovendien zijn die cijfers positieve PCR testen, wat niet noodzakelijk besmette personen zijn (PCR testen pikken ook viruspartikels op bij mensen die al lang niet meer besmettelijk zijn). Laat die 3x hoger dus maar vallen.
Komt er nog bij dat wie gaat skiën vooral mensen met gemiddeld tot hoger inkomen zijn, dit terwijl het virus vooral circuleert bij mensen met lager inkomen (omdat zij kleiner en met meer bij elkaar wonen, meer gebruik maken van openbaar vervoer, meer mensen in die groep een zwakkere gezondheid en/of lagere weerstand hebben, …)

Dat allemaal samen genomen is de kans klein genoeg dat ik de gok wel wil nemen. En als ik dan toch besmet geraak dan zal ik mezelf wel isoleren en uitzieken. Recente cijfers (CFR, IFR) tonen aan dat voor gezonde (zelfs oudere) mensen dit virus niet veel dodelijker is dan de griep (die je overigens eigenlijk ook niet mag onderschatten, maar dat is een andere discussie).
But hey, nogmaals: in Zermatt kan je zonder gondels, treintjes of cabines niets doen, het lijkt me dus best dat iedereen daar weg blijft! ;)

Skiwi op 08 sep 2020 11:03

biostatisticus Geert Molenberghs van de UHasselt en KU Leuven. "In maart werd er veel minder getest dan nu, waardoor we nu sowieso meer besmettingen tellen. We schatten dat we begin maart slechts 1 op de 30 besmettingen ontdekten, terwijl er dat nu 1 op de 3 zijn."https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/24/de-coronacijfers-ver…

Je hebt gelijk dat de testen soms positief geven op ‘oude’ besmettingen. Aan de andere kant zijn er ook de vals negatieve, niet omdat de test niet goed is maar omdat de staalname niet altijd perfect is. Dus ruwweg kan je zeggen dat die 2 fouten mekaar opheffen.

Je argument dat mensen met een hoger inkomen minder vaak besmet zijn wil nog niet zeggen dat ze minder vatbaar zijn voor het virus. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de mensen die vorig jaar in Ischl besmet geraakt zijn allemaal arme sloebers waren.

Met een beetje geluk kunnen we deze winter gaan skieën, maar dat zal alleen lukken als iedereen daar op een realistische manier naar kijkt en voorzorgsmaatregelen neemt. Zo niet is er veel kans dat we een herhaling krijgen van vorige winter, en dat wil niemand.

*bericht bewerkt door Errant op 08 sep 2020 11:12

Je argument dat mensen met een hoger inkomen minder vaak besmet zijn wil nog niet zeggen dat ze minder vatbaar zijn voor het virus. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de mensen die vorig jaar in Ischl besmet geraakt zijn allemaal arme sloebers waren.

Errant op 08 sep 2020 12:40

Sportieve mensen met hoger inkomen betekent (gemiddeld genomen) betere gezondheid en dus betere weerstand, dus toch wel minder vatbaar. En daardoor is de kans dat er iemand die besmettelijk is naast je staat in de skilift wel degelijk (een pak) kleiner dan dat er iemand besmettelijk naast je staat op het openbaar vervoer in Brussel of Amsterdam.

Wat er vorige winter is gebeurd in (onder andere) Ischgl was vooral omdat niemand op zijn hoede was en er tientallen keren meer mensen besmettelijk waren dan nu nog het geval is. En dan nog zijn de besmettingen daar toen vooral gebeurd in après ski tenten en hotels en niet in de skiliften.

*bericht bewerkt door Skiwi op 08 sep 2020 12:49

Bedankt @Rogier voor het mooie overzicht. Wij denken eraan in de krokusvakantie eens bij jou in de buurt naar Puy-Saint-Vincent te gaan. Maar ik las op een recensie dat het daar in de vakantieperiodes best wel druk kan zijn aan de liften. Klopt dit? Is dit tijdens alle Franse vakantieperiodes of enkel tijdens de vakantie van Zone B? Want die begint blijkbaar pas na onze krokusvakantie dus dan zou het misschien nog kunnen mee vallen.

Zal wel rustig zijn als ik met kerst naar “Kronplatz” ga 😉

CJAHulskamp op 09 sep 2020 07:37

Geen grote bakken in ieder geval. Ook praktisch geen stoeltjesliften, dat is ook waar :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ook leuke en zeer sneeuwzekere gebieden zonder gondels:

Les Orres: 100km
Risoul: 180km

  • Tauplitz (kant Tauplitz) (AT)
  • Forstau - Fageralm (AT)

Niet helemaal gondelvrij ,Portes du Soleil.

Cervinia, ik denk één van de meest sneeuwzekere wanneer je gondelgebruik wilt minimaliseren. Zonder gondel tot 3899 meter! Gondel is pas nodig wanneer je naar Zermatt (of eigenlijk terug daarvandaan) wilt.

Edwin van Riel

Hier mijn lijst met skigebieden die compleet of gedeeltelijk te skiën zijn zonder gondel. Orientatie vanuit München.

Resterhöhe / Kitzbühel
Sudelfeld
Lenggries
Spitzingsee
Rosshütte Seefeld
Oberjoch
Warth
Damüls
Lech
Kühtai
Hochkrimml
Obertauern
Malbun
Wildhaus
Flumserberg
Lenzerheide
Valera
St Moritz / Suvretta

Ook in de Portes du Soleil kan je heel goed skiën zonder ook maar 1 gondel te nemen.

Life is fun, so enjoy it

Bedankt, extra reden om naar Obertauern te gaan. Hopelijk zet dit een nieuwe trend met veel stoeltjesliften de komende jaren in skigebieden. Lekker buiten, geen ski’s uit en nu met COVID ook nog veiliger!

Extra reden om naar Obertauern te gaan. Hopelijk wordt hiermee een nieuwe trend ingezet in de skigebieden met alleen maar stoeltjesliften de komende jaren. Lekker buiten, ski’s kunnen aanblijven en veiliger met virussen!

Extra reden om naar Obertauern te gaan. Hopelijk wordt hiermee een nieuwe trend ingezet in de skigebieden met alleen maar stoeltjesliften de komende jaren. Lekker buiten, ski’s kunnen aanblijven en veiliger met virussen!

Extra reden om naar Obertauern te gaan. Hopelijk wordt hiermee een nieuwe trend ingezet in de skigebieden met alleen maar stoeltjesliften de komende jaren. Lekker buiten, ski’s kunnen aanblijven en veiliger met virussen!

Je argument dat mensen met een hoger inkomen minder vaak besmet zijn wil nog niet zeggen dat ze minder vatbaar zijn voor het virus. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de mensen die vorig jaar in Ischl besmet geraakt zijn allemaal arme sloebers waren.

Errant op 08 sep 2020 12:40

Sportieve mensen met hoger inkomen betekent (gemiddeld genomen) betere gezondheid en dus betere weerstand, dus toch wel minder vatbaar. En daardoor is de kans dat er iemand die besmettelijk is naast je staat in de skilift wel degelijk (een pak) kleiner dan dat er iemand besmettelijk naast je staat op het openbaar vervoer in Brussel of Amsterdam.

Wat er vorige winter is gebeurd in (onder andere) Ischgl was vooral omdat niemand op zijn hoede was en er tientallen keren meer mensen besmettelijk waren dan nu nog het geval is. En dan nog zijn de besmettingen daar toen vooral gebeurd in après ski tenten en hotels en niet in de skiliften.

Skiwi op 08 sep 2020 12:49

Sorry, maar dit is echt een geschifte post. Betere weerstand = minder vatbaar? Waar haal jij die wijsheid vandaan?

@Tims veel redenen om naar obertauern te gaan ;)

Als we enigzins kunnen staat PDS wel op de shortlist, we gaan het zien. Zal voor mij toch pas ergens half januari zijn.

Sorry, maar dit is echt een geschifte post. Betere weerstand = minder vatbaar? Waar haal jij die wijsheid vandaan?

AartvanEs op 09 nov 2020 20:02

Goh, nog geen nieuws gelezen? Of wat opzoekwerk gedaan? (Is nochtans niet zo moeilijk de dag van vandaag…)
Op uitzonderingen na hebben de meeste mensen die in het ziekenhuis belanden met Covid19 onderliggende aandoeningen (obesitas, diabetes). Dus mindere weerstand en vatbaarder.
Verschillende studies hebben trouwens ook al aangetoond dat tekort aan vitamine D de kans op Covid19 verhoogt.
Gezond en sportief leven helpen wel degelijk om je weerstand te verhogen, waardoor je wel degelijk minder vatbaar bent.

Laten we ook hier on-topic blijven en geen discussie beginnen over het virus op zich.

Click. Click. Peace

Laten we ook hier on-topic blijven en geen discussie beginnen over het virus op zich.

Rogier op 10 nov 2020 16:03

Akkoord @Rogier, maar als er iemand zonder argumentatie een post van mij geschift noemt dan moet ik wel reageren.
Misschien kan je al de off topic posts (ook die van mij dus) beter verwijderen?

Wat de Serre Che tip betreft, is vooral Monetier Les Bains interessant is als je gondels wij mijden. Dat is ineens ook het deel met de leukste pistes, volgens mij dan toch.

*bericht bewerkt door Hupla op 10 nov 2020 21:12

Wat de Serre Che tip betreft, is vooral Monetier Les Bains interessant is als je gondels wij mijden. Dat is ineens ook het deel met de leukste pistes, volgens mij dan toch.

Hupla op 10 nov 2020 21:12

goh ja in elk dalstation behalve Briancon is er een stoeltjeslift optie. Monetier heeft de traagste stoeltjes maar is inderdaad wel een rustig deel en dus een goede keus

FULL SEND

Waarom geen skivakantie in Spanje overwegen? Ook hier zijn er grote skistations zoals Formigal.
Dit gebied heeft 150 km aan pistes en het volledig gebied is ontsloten met snelle zetelliften.
In Spanje is het doorgaans warmer en is er meer zon. Dus heb je veel meer kans om buiten te eten.

Auron in de Alpes Maritimes 135 km piste. Vanuit Auron kom je met de sleeplift Le Riou in het skigebied zonder de gondel te hoeven gebruiken. Dan enkel snelle moderne stoeltjesliften in een sneeuwzeker gebied onder de Zuid Franse zon.

Martijn

Ik mis Wengen/Kleine Scheidegg.
Dit is voor een groot deel ontsloten met treintjes, voldoende voor een paar fraaie afdalingen.

Rob

Wij gaan naar Mariapfarr bij het skigebiedje op de Fanningberg. Vlak voorbij Obertauern. Dit gebied heeft ook geen gondels.

Bergen + Sneeuw = ❤
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie