Als je met de auto naar de wintersport gaat dan ontkom er bijna niet aan om over bergwegen te rijden. De één vindt dit geweldig, de ander vindt het net wat te spannend. Met deze tips komt iedereen veilig boven en, niet onbelangrijk, ook weer veilig beneden.

Autorijden in de bergen is net wintersporten

Net als met wintersport is het met autorijden van enorm belang dat je vooruit kijkt, zodat je tijd hebt om op alles te anticiperen. Kijk ook, en dit is heel belangrijk op smalle wegen, waar je heen wilt en niet waar je niet heen wilt! En, natuurlijk, hou je je snelheid onder controle.

Omhoog: vergeet het nieuwe rijden

Het zogenaamde nieuwe rijden is niet meer weg te denken in Nederland: logisch want zo snel mogelijk omhoog schakelen zorgt voor aangenaam en zuinig rijden, zolang de weg vlak is. Als de weg omhoog gaat moet je hogere toeren maken. Dus schakel minder snel omhoog dan je in het vlakke Nederland gewend bent. Je auto moet duidelijk versnellen als je het gaspedaal intrapt. Doet de auto dat niet of langzaam, dan rij je met een te hoge versnelling (en te lage toeren). Om een reactieve auto te houden en je motor minder zwaar te belasten schakel je terug en twijfel niet om je automaat is sportstand te zetten.

Omlaag: op je motor remmen

In de afdaling is het van groot belang om op je motor te remmen. Dit om je remmen niet te oververhitten. Als je auto door blijft accelereren als je niet remt staat je versnelling te hoog.

Tip: wie heeft er voorrang op een smalle bergweg?

De voorrangsregels op een steile bergweg zijn eenvoudig: omhooggaand verkeer heeft in principe altijd voorrang of de situatie moet zo zijn dat het veel eenvoudiger is om de dalende auto voor te laten gaan. Dan moet de dalende auto voorrang krijgen!

Dit en nog veel andere tips zie je in bovenstaande video!

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Nog wat tips: koop een auto met een motor die je zwaar kan en mag belasten (geen geblazen 0.9l turbootje) en gebruik deftige (dus duurdere) remmen en banden.

Bla, bla, bla.

Ga dit jaar voor het eerst met een auto met automatische versnellingsbak de bergen in. Zijn er dingen waar ik hierbij moet opletten.

Nog wat tips: koop een auto met een motor die je zwaar kan en mag belasten (geen geblazen 0.9l turbootje) en gebruik deftige (dus duurdere) remmen en banden.

bartvwg op 30 jan 2022 09:23

Ja laten we allemaal een dikke v8 kopen voor die ene week op wintersport. Heb je nog tips om mijn vrouw te overtuigen?
Tot die tijd zal ik het met onze 0.9 turbo moeten behelpen in de alpen. Helaas het is niet anders.

Übung macht den meister!!!

Ga dit jaar voor het eerst met een auto met automatische versnellingsbak de bergen in. Zijn er dingen waar ik hierbij moet opletten.

MorRonski op 30 jan 2022 10:37

Je zou kunnen beginnen met dit filmpje te kijken. 😊

Übung macht den meister!!!

Ga dit jaar voor het eerst met een auto met automatische versnellingsbak de bergen in. Zijn er dingen waar ik hierbij moet opletten.

MorRonski op 30 jan 2022 10:37

Op tijd in manueel zetten zo je wil.
En dan in sportstand. 😇

Bla, bla, bla.

Nog wat tips: koop een auto met een motor die je zwaar kan en mag belasten (geen geblazen 0.9l turbootje) en gebruik deftige (dus duurdere) remmen en banden.

bartvwg op 30 jan 2022 09:23

Ja laten we allemaal een dikke v8 kopen voor die ene week op wintersport. Heb je nog tips om mijn vrouw te overtuigen?
Tot die tijd zal ik het met onze 0.9 turbo moeten behelpen in de alpen. Helaas het is niet anders.

RFKANGOO op 30 jan 2022 11:10

Leuk een V8. Maar echt nodig is dat nu ook weer niet.

Bla, bla, bla.

Nog wat tips: koop een auto met een motor die je zwaar kan en mag belasten (geen geblazen 0.9l turbootje) en gebruik deftige (dus duurdere) remmen en banden.

bartvwg op 30 jan 2022 09:23

Ja laten we allemaal een dikke v8 kopen voor die ene week op wintersport. Heb je nog tips om mijn vrouw te overtuigen?
Tot die tijd zal ik het met onze 0.9 turbo moeten behelpen in de alpen. Helaas het is niet anders.

RFKANGOO op 30 jan 2022 11:10

Leuk een V8. Maar echt nodig is dat nu ook weer niet.

bartvwg op 30 jan 2022 11:32

Ja maar, ja maar, zo’n lekkere Amerikaanse 5 liter v8 met 200pk kun je volledig uitpersen over het gehele toerenbereik zonder dat dat problemen op gaat leveren.

Übung macht den meister!!!

Nog wat tips: koop een auto met een motor die je zwaar kan en mag belasten (geen geblazen 0.9l turbootje) en gebruik deftige (dus duurdere) remmen en banden.

bartvwg op 30 jan 2022 09:23

Ja laten we allemaal een dikke v8 kopen voor die ene week op wintersport. Heb je nog tips om mijn vrouw te overtuigen?
Tot die tijd zal ik het met onze 0.9 turbo moeten behelpen in de alpen. Helaas het is niet anders.

RFKANGOO op 30 jan 2022 11:10

Leuk een V8. Maar echt nodig is dat nu ook weer niet.

bartvwg op 30 jan 2022 11:32

Kwaad kan t ook niet hoor.

Als je sommige Fransen over de cols ziet vlammen met een Peugeootje 106 of BMW’s inhalen met een Berlingo, dan weet je dat materiaal niet zaligmakend is. Techniek is minstens even belangrijk 😉

Ach, mag het ook gewoon leuk zijn? 😂😂

Edwin van Riel

Ja hoe zwaarder de motor hoe liever natuurlijk, maar ja dat is alleen voor de fun. Goede tip is wel bespaar niet op winterbanden. Goede grip op gladde besneeuwde wegen, zeker bergafwaarts rijd een stuk relaxter 😁. En zorg voor passende kettingen in de kofferbak, die gouden ketting om de nek van je partner gaat het niet redden. Laat je niet opjagen als je niet durft of het niet vertrouwd, rijdt je eigen tempo, je hoeft niet mee met de locals als dat je rijniveau niet is. Soms willen ze wel eens wat ‘pushen’. En vooral op gladde wegen gedoceerd gas geven en afremmen en rem ruim op tijd als je niet weet hoe glad het is. Laatste tip. Als je ergens de ruimte hebt (een stille parkeerplaats oid) en er ligt sneeuw of ijs op. Test voorzichtig het gedrag van je auto bij plotseling remmen of bij extra gas geven. Maak ook eens wat abrupte bochten, maar let op dat je de ruimte hebt en breng jezelf of anderen nooit in gevaar. Vraag desnoods iemand met ervaring om met je mee te gaan om je auto onder deze omstandigheden te leren kennen en gevoel te krijgen bij gladde rij-omstandigheden. Maar vergeet nooit de ene situatie is de andere niet. Dus rij met gevoel EN verstand!

Als je sommige Fransen over de cols ziet vlammen met een Peugeootje 106 of BMW’s inhalen met een Berlingo, dan weet je dat materiaal niet zaligmakend is. Techniek is minstens even belangrijk 😉

Hupla op 30 jan 2022 12:00

Het lijkt wel skiën ;-)

Nog een goeie tip: investeer in kwaliteitswinterbanden. Met 4-seizoens huismerkbandjes ga je het niet redden als de elementen kwaad in de zin hebben.

Vooral het laten inhalen is iets waar toeristen vaak veel te koppig in zijn. Als iemand langs wil, zoek dan een breed stuk met voldoende zicht en geef aan met de pinker dat de persoon kan passeren. Heb mij al op ettelijke bergwegen gefrustreerd aan de gemiddelde toerist die het absoluut niet gewend is daar te rijden en denkt ‘rustig aan geraak ik er wel en iedereen kan wel even wachten’.

@Daan_k41: deze reactie komt een beetje raar over. Ik heb altijd geleerd dat je dit op je eigen niveau en je niet op moet laten jagen…. tot het moment van het vinden van de brede weg voor het inhalen zullen de opgehouden voertuigen ook geduld moeten hebben.

Dat het voor jou en eventuele andere frustrerend kan werken zou mij iets minder jeuken dan onveiligheid en beperkingen van controle omdat er een bumperklever achter ons zit. Het zou toch zonde zijn als het om jou of andere ervaren bergrijders te plezieren voor een ieder trage bergrijder grotere gevolgen heeft en dan een vertraging van wat minuten…

Vooral het laten inhalen is iets waar toeristen vaak veel te koppig in zijn. Als iemand langs wil, zoek dan een breed stuk met voldoende zicht en geef aan met de pinker dat de persoon kan passeren. Heb mij al op ettelijke bergwegen gefrustreerd aan de gemiddelde toerist die het absoluut niet gewend is daar te rijden en denkt ‘rustig aan geraak ik er wel en iedereen kan wel even wachten’.

Daan_k41 op 30 jan 2022 13:35

Heb daar inderdaad wél vrienden mee gemaakt! Campertje kon niet zo snel. In de achteruitkijkspiegel de volgcolonne zien groeien is hét teken om even een passeerstroek/parkeerhaven in te duiken.

@Bruuuno Op lange trajecten zoals de Col du Lautaret (hier ook in beeld) is het toch wel fijner en veiliger voor iedereen om even te pinken en wat te vertragen om de achterligger(s) die harder gaan door te laten. Zo’n caravaan met trage toerist op kop zorgt bijna altijd voor gevaarlijke toestanden wanneer locals of toeristen met (te veel) zelfvertrouwen gaan inhalen.

Ja ik heb ook liever dat alles wat trager is dan ik aan de kant gaat. Maar ik denk dat diegene die voorop rijdt vaak nog niet eens in de gaten heeft dat er een hele stoet auto’s er achter zit. Ze hebben het vaak al moeilijk genoeg om zelf op de weg te blijven.

Übung macht den meister!!!

@Daan_k41: deze reactie komt een beetje raar over. Ik heb altijd geleerd dat je dit op je eigen niveau en je niet op moet laten jagen…. tot het moment van het vinden van de brede weg voor het inhalen zullen de opgehouden voertuigen ook geduld moeten hebben.

Dat het voor jou en eventuele andere frustrerend kan werken zou mij iets minder jeuken dan onveiligheid en beperkingen van controle omdat er een bumperklever achter ons zit. Het zou toch zonde zijn als het om jou of andere ervaren bergrijders te plezieren voor een ieder trage bergrijder grotere gevolgen heeft en dan een vertraging van wat minuten…

Bruuuno op 30 jan 2022 13:50

Ik heb natuurlijk het liefste dat iedereen veilig boven geraakt, maar er is naar mijn mening een verschil tussen een chauffeur die traag op kop blijft rijden omdat er geen plaats is om mensen te laten passeren of een chauffeur die traag op kop blijft rijden omdat ie te koppig is om even een verharde zijstrook op te gaan. De eerste categorie is prima en begrijpelijk, de tweede ronduit frustrerend. Jammer genoeg kom ik veel toeristen tegen die absoluut niet dynamisch rijden en rustig blijven verder naar boven sjokken, alle locaties om mensen te laten passeren negerend.

Afgelopen januari met een Renault twingo 1.2 van 2010 over de achenpas gereden. En moet zeggen dat het best goed ging. Normaal ga ik met de andere auto Renault Clio van 2015. maar pas ingeruild voor een andere en die was nog niet binnen. Dus met de twingo van mijn zoon. Nog geen 140 euro heen en terug naar het Zillertal

JMW

@Bruuuno Op lange trajecten zoals de Col du Lautaret (hier ook in beeld) is het toch wel fijner en veiliger voor iedereen om even te pinken en wat te vertragen om de achterligger(s) die harder gaan door te laten. Zo’n caravaan met trage toerist op kop zorgt bijna altijd voor gevaarlijke toestanden wanneer locals of toeristen met (te veel) zelfvertrouwen gaan inhalen.

Hupla op 30 jan 2022 14:04

Zal best zo zijn, maar dan is de “trage toerist” waar menigeen zich asn stoort, natuurlijk niet de oorzaak wanneer er wat mis gaat. Da’s de omgekeerde wereld 😉

Edwin van Riel

@Bruuuno Op lange trajecten zoals de Col du Lautaret (hier ook in beeld) is het toch wel fijner en veiliger voor iedereen om even te pinken en wat te vertragen om de achterligger(s) die harder gaan door te laten. Zo’n caravaan met trage toerist op kop zorgt bijna altijd voor gevaarlijke toestanden wanneer locals of toeristen met (te veel) zelfvertrouwen gaan inhalen.

Hupla op 30 jan 2022 14:04

Zal best zo zijn, maar dan is de “trage toerist” waar menigeen zich asn stoort, natuurlijk niet de oorzaak wanneer er wat mis gaat. Da’s de omgekeerde wereld 😉

evr66 op 30 jan 2022 14:30

Maar irritant zijn ze natuurlijk wel. 😜
Gruwelijk natuurlijk, lekker doorperen op de Fernpass en in de verte zie je zo’n rijdend huis of - nog erger - een sleurhut.
Weg lol. 🥵😵🥺😢
En het kan nog erger maar dat hangt af van de kleur van de nummerplaat. 😅

Bla, bla, bla.

Heb je op de motor helemaal geen last van. Met een kleine polsbeweging stuif je iedereen voorbij. Veel succes allemaal met je trage blik op wielen :P

Heb je op de motor helemaal geen last van. Met een kleine polsbeweging stuif je iedereen voorbij. Veel succes allemaal met je trage blik op wielen :P

Pim4 op 30 jan 2022 15:15

Wel vervelend met die ski’s. 😂

Bla, bla, bla.

Heb je op de motor helemaal geen last van. Met een kleine polsbeweging stuif je iedereen voorbij. Veel succes allemaal met je trage blik op wielen :P

Pim4 op 30 jan 2022 15:15

Wel vervelend met die ski’s. 😂

bartvwg op 30 jan 2022 16:29

En met een ijsplaat, of als er 10 cm sneeuw ligt :-)

Click. Click. Peace

Heb je alleen in de winter kleine kans op. Rest van t jaar niet. Er is meer in het leven dan wintersport mensen. Vanwaar die smalle blik?

Heb je op de motor helemaal geen last van. Met een kleine polsbeweging stuif je iedereen voorbij. Veel succes allemaal met je trage blik op wielen :P

Pim4 op 30 jan 2022 15:15

Wel vervelend met die ski’s. 😂

bartvwg op 30 jan 2022 16:29

Laatst werd hier nog volop aangeprezen om alles (ter plekke) te huren.

Heb je alleen in de winter kleine kans op. Rest van t jaar niet. Er is meer in het leven dan wintersport mensen. Vanwaar die smalle blik?

Pim4 op 30 jan 2022 16:59

Ik ben het compleet met je eens, alhoewel kies ik dan de racefiets. :-)

Click. Click. Peace

Heb je alleen in de winter kleine kans op. Rest van t jaar niet. Er is meer in het leven dan wintersport mensen. Vanwaar die smalle blik?

Pim4 op 30 jan 2022 16:59

Ik ben het compleet met je eens, alhoewel kies ik dan de racefiets. :-)

Rogier op 30 jan 2022 17:23

Haha, mooi.
Naar beneden zou ik dat nog overwegen. Maar omhoog niet.

Ik hou altijd aan, dalen in dezelfde versnelling als je omhoog rijdt (als je een berg vaker op rijdt natuurlijk).

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie