Rondleiding in skifabriek deel II

Rogier op 12 januari 2010· 4 reacties

null

Op 18 december schreef ik al over mijn rondleiding in de fabriek van Dynastar in de Franse Alpen. Vandaag deel II over de fabricatie van een paar ski’s.

Hout
In ‘Deel I’ beschreef ik hoe de houten kernen gefabriceert en voorgebogen (camber) worden. Dit keer beschrijf ik hoe de ski ‘geperst’ wordt. Het meest indrukkwekkende is de enorme hoeveelheid handarbeid die in het fabriceren van een kwaliteitsski zit.

null

Laagje voor laagje
De topmodellen van Dynastar (en Rossignol, deze worden in dezelfde fabriek gemaakt) bestaan uit verschillende lagen. Ten eerste is er het belag, het glijdoppervlak van de ski. Het belag wordt machinaal reeds in een goede vorm gesneden, waardoor de ski zijn zogenaamde radius krijgt. Op dit belag komen laagje voor laagje de andere ‘ingrediënten’ van een paar ski’s.

Mal
Het belag wordt in de mal van de pers gelegd. Na dit kunststof ingesmeerd te hebben met een speciale lijm, legt een fabrieksmedewerker de staalkanten en een beschermingslaag over dit belag. Hierna volgt weer een laag lijm waarna de houten kern komt. Afhankelijk van het type ski volgen er nog metalen beschermstukken, glasvezel bescherming, rubberen ‘shockdempers’ en ‘boorplaten’ voordat de plastic deco aan deze hele sandwich wordt toegevoegd.

null

Pers
Als alles met de hand op elkaar is gelegd, met behoorlijk wat lijm tussen elke laag, wordt de pers gesloten. Deze pers wordt verwarmd en drukt de hele ‘sandwitch’ zo’n twintig minuten samen. Als de pers weer open gaat lijkt de ski nog helemaal nergens op. Overal steken resten materiaal en lijm uit. De fabricatie is nog lang niet afgelopen.

Randjes
Alle randjes moeten netjes worden afgewerkt. En de ski moet letterlijk nog ski-klaar worden gemaakt. Het afwerken van de randjes is een secuur werk dat helemaal met de hand gedaan wordt. Een fabrieksmedewerker haalt de ski’s op ongelofelijke snelheid langs een zaag. Met angst keken wij toe hoe dicht de dure latten langs de tanden van het zaagblad gingen, de man keek ons grinnikend aan…

Machinaal
Nadat de meeste resten van de ski zijn verwijdert gaan ski’s door prepareer machines. De staalkanten worden in de gewenste hoek geslepen, het ‘relief’ wordt in het belag geschuurd en de ski wordt helemaal schoongemaakt. Ski’s die een voorgeboorde bindingplaat hebben worden snel en vakkundig verder in elkaar geschroefd.

Test
Als de ski’s helemaal klaar zijn worden ze met het oog, de hand en machinaal getest. Zien de ski’s er goed uit. Zijn de latten stijf genoeg (machinaal). De ski’s worden een paar keer onder druk gezet om het krakende geluid tussen de verschillende lagen te verminderen. De ski is klaar om naar de winkels getransporteerd te worden…

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Rogier. Hoe zit het nu met de waxlaag? Zit er slechts een beschermlaag op? of is de waxlaag voldoende om er mee te gaan skiën?

@ Sebastiaan; goede vraag! Dynastar en Rossignol waxen hun ski’s maar ‘matigjes’ een kleine beschermlaag kun je het inderdaad beter noemen. Geef nieuwe ski’s altijd minstens een goede wasbeurt voor ermee te gaan skiën!

Tom op 6 feb. 2012 15 : 00

Wat voor wax doe je op je ski’s ?

interesant

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie