Eeuwige discussie: Snelheidslimiet

Rogier op 13 november 2010· 37 reacties

null

Er zijn een paar discussies die elk jaar veel stof doen opwaaien. Eén daarvan is ‘snelheidlimieten op de piste’. Dit jaar zijn er weer meer skigebieden die speciale ‘slow-ski-area’s’ instellen. Is dit een stap in de richting van maxium snelheden op de piste? En wat vinden jullie van snelheidslimieten op de piste?

Snelheid een probleem?
De eerste vraag die hier gesteld moet worden is of snelheid op de piste een probleem is? Is snelheid ‘an-sich’ gevaarlijk? Iets wat wel vast staat is dat dankzij de steeds snellere liften de pistes steeds drukker worden. We zitten/staan minder tijd in de lift/rij en dus staan we meer op de pistes. Met meer mensen op de piste wordt harder skiën automatisch riskanter. Ook is het met modern materiaal steeds makkelijker om hard te skiën, waardoor meer mensen (minder en meer ervaren) flink door kunnen skiën. Maar is hard skiên ook een probleem, als er weinig mensen op een piste zijn?

null

Hoort erbij?
Hoort het er niet gewoon bij? Bij skiwedstrijden worden de atleten op hun snelheid afgerekend. Franse kinderen mogen alleen aan een skiclub deelnemen als ze hard genoeg kunnen skiën. En is het niet juist het mooiste aan skiën dat er lekker de vaart in zit? Snelheid hoort bij skiën, toch? In het Italiaanse ski gebied Cervinia komen ze met een heel ander statement bij het openen van extra slow-ski-area’s, niet alleen om beginners en kinderen te beschermen (wat heel goed is) maar ook om het skiën op andere manier te ervaren. Volgens een zegsman van het gebied: “Langzaam skiën betekent je tijd nemen, lekker ademen en je ritme lekker terugbrengen, en genieten van het fantastische panorama. Langzaam skiën is skiën met ziel, relaxend en het laadt je op”. Wat vinden jullie hiervan? Zijn jullie het met het skigebied eens?

Slow-ski-areas
Slow ski areas zijn natuurlijk een goed idee, voor kinderklassen, beginners en mensen die het graag heel rustig aan doen. Maar elk jaar lijkt het of er meer pistes met een maximale snelheid worden gemaakt. Is dit een stap in de goede richting volgens jullie? Wat denken jullie van deze slow-ski area’s?

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik denk dat als het heel druk is op de piste dat je dan automatisch al langzamer skiet dan wanneer er genoeg ruimte om je heen is. Je kunt best snel skiën maar doe dit dan alleen als je genoeg ruimte om je heen hebt, en let natuurlijk extra goed op. Slow-ski-areas zijn een goed idee, maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat ook de snelle skiërs van bepaalde pistes kunnen genieten. Dat er dus niet grote delen van het gebied verloren gaan(voor de snelle skiër) doordat het een slow-ski-area wordt. En het italiaanse skigebied kan best gelijk hebben, maar als je snel naar beneden skiet geeft dat óók een bepaald gevoel wat je niet kunt ervaren als je langzaam skiet. Daar ben ik dus een beetje dubbel over.

Van mij hoeven ze dit niet in te voeren! Snelheid is juist een van de leuke dingen aan skieen. Voor de beginners zijn er toch vaak speciale area’s?

Ik denk dat het meeste gevaar niet het snelle afdalen is, maar dat mensen zich niet aan de (welbekende) pisteregels houden.
Alcohol is denk het andere gevaar.
Ben ook voor speciale gebieden waar men niet hard mag, maar dat moet niet de overhand krijgen, want dan is de lol er wel een beetje af.

Ja weet je, wintersporten doe je voor de lol. Laten we er nu geen autobaan van maken. Ik vind dat het te maken heeft net respect, als jij op een drukke piste staat moet je gewoon goed uitkijken en niet rakelings langs iedereen zoeven. Bovendien die drukte, als iedereen op een slakkengangetje naar beneden gaat zal het inderdaad bomvol zijn…

Als je langzaam op de pistes wilt skiën, ga je maar bergopwaarts… verder is er de roze piste voor beginners, daarbuiten moet je je niet aanstellen!

Heb er zelf meestal wel behoorlijk de gang erin zitten maar wanneer ik de drukte in kom gaat ook bij mij de rem erop. Ik moet er simpelweg niet aan denken dat ik verantwoordelijk ben voor andermans blessures(en wellicht het verpesten van zijn/haar peperdure vakantie). Respect en verantwoordelijkheidsgevoel, dat moet er zijn.

Ik wil niet het slachtoffer worden van kamikaze piloten( is dat eigenlijk de grootste ergenis op de piste?), voer het in maar wel met mate.(dus bijvoorbeeld op plekken waar het vaak erg druk is)

mensen moeten nog altijd zelf hun snelheid bepalen. Heb je een beetje gezond verstand dan weet je waar en wanneer je een beetje kunt doorskien en wanneer je je moet inhouden.
En die slow-ski-areas is mischien wel een goed idee als er voldoende op wordt nagedacht en als ze dit toepssen vind ik dat er ook piste(en niet alleen zwarte-pistes) moeten zijn waar skiklassen of minder ervaren mensen ook geen toegeng tot hebben.

Tsja, spijtig dat er nog altijd zoveel mensen zijn die de basisregels (FIS) niet kennen, kunnen of willen toepassen. Als je zelf geen risico kan inschatten tov andere mensen (snelheid, alcohol, onkunde,…), dan is er in mijn ogen al een stevig probleem.

Andermaal … vrijheid, blijheid is allemaal wel goed maar dan nog is er een grens aan: waar die van mij/jou begint, stopt die van jou/mij ook weer.

Hoe wil je eigenlijk die snelheidcontrôle invoeren? Dat valt toch niet te meten? Zal wel erg subjectieve business worden dan…

Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Op brede rustige pistes kun je best wat harder skiën, maar als het druk is moet je rekening met anderen houden. Het staat toch ook niet voor niets in de 10 piste regels van FIS:

"Beheersen van snelheid en skistijl Iedere skier moet te allen tijde op tijd kunnen stoppen of uitwijken. Hij moet zijn snelheid en wijze van skien aanpassen aan zijn skivaardigheid, de conditie van de piste, de sneeuw- en weersomstandigheden, alsook aan de drukte op de piste"

Het is niet de snelheid van het afdalen ansich, maar het onder controle hebben van die snelheid. Het heeft dus meer te maken met de deskundigheid van de skier. Als je het skien goed onder de knie hebt, is de snelheid meestal niet het probleem. Maar er zijn teveel stuntelaars die niet bij machte zijn om hun snelheid aan hun kunde te koppelen en dus hun snelheid niet onder controle hebben. Je moet daarbij altijd bedacht zijn om onverwachte bewegingen en bochten van andere (minder goede) skiers. En ja, dat geeft wel eens de nodige problemen. Daarbij speelt respect voor de andere pistegebruiker een grote rol en dat is ver te zoeken bij sommigen (al dan niet door het gebruik van alcohol). Maar gelukkig zijn de meeste pistegebruikers behulpzaam naar anderen. Al zijn er natuurlijk - zoals overal - altijd uitzonderingen.

Snelheid is niet het probleem, wel de onervarenheid, de onkunde en het niet kunnen beheersen van de ski’s wanneer er zich ploseling iets voordoet. Een striktere regelgeving dringt zich op. Ik zie elk seizoen (9 weken buitenland), menig wintersporter afvoeren omdat hij gegrepen werd door iemand die het boeltje niet meer onder controle had. De moeilijkheid van de piste moet in verhouding staan tot het eigen kunnen. Helaas zie ik teveel mensen op rode en zwarte pistes die daar niet thuishoren. En bijgevolg een ernstig risico vormen voor de anderen.

In Frankrijk hangen op liftpalen affiches die het mooi samenvatten: "Maîtrisez votre vitesse" (beheers je snelheid)

Nooit sneller gaan dan dat je zelf kan beheersen (dus tijdig kunnen stoppen voor elk obstakel), voldoende afstand houden, en waar het te druk is, vaart minderen.

Toch niet moeilijk?

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Als de maximum snelheid op 130 km/h wordt vastgesteld zie ik weinig problemen. Kom op, snelheid hoort er toch bij. Als je het zelf maar kunt beheersen en terugbrengen in drukte.

yeh, speed is alles,
tegen woordig even je Gps op je Iphone aanzetten,
houd lekker route bij, top en gemiddelde snelheden.

en wat is nou mooier als je af en toe een afdaling maakt waar je inder daad over de 120 per uur gaat!!

Ja, als je dan ook valt, glij je gewoon lekker door, of niet en dan ben je dood.

slow ski in de buurt van drukke kruisingen heb ik geen moeite mee, maar dat er uberhaupt nagedacht moet worden aan snelheids-afspraken tussen alle skiërs vind ik te ver gaan.
Sowieso heeft haast niemand enig idee hoe hard je gaat, maar als de snelheid zo voelt als de situatie toelaat, doe je het goed. Let wel, voor de een is dat harder dan voor de ander. Ook dat moeten we van elkaar respecteren…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Vorig jaar in Köningsleiten lekker met mijn zonen van toen 11 en 12 naar beneden aan het skiën, ik op een snowboard.

Wij skiën aardig, staan 2 uur in de week op een rolmat en gaan 3-4 keer per jaar naar de bergen, en staan vervolgens te wachten bij de Gondel die weer terug naar Gerlos leidt, komt een vader op mij af: of ik wel normaal ben zo hard hem en zijn zoontje voorbij te skiën? Ik heb hem mijn excuses angeboden en duidelijk gemaakt dat ik me van geen kwaad bewust was, ik ben niet het type om olie op het vuur te gooien.

Daarop het volgende:

  1. Op een snowboard en twee "gastjes" op twintips van 149 ga je niet hard.

  2. Ik ben voor zover ik weet met en grote boog om iedereen heen gegaan en mijn zonen ook

  3. hij stond kennelijk in no-time ook bij de gondel dus zo groot was het (snelheids)verschil niet.

Ik vrees dat het gaat om de beleving van snelheid en niet de werkelijke snelheid, snelheidsverschillen spelen ook een grote rol. Ik houd me netjes aan de FIS regels en poog als aardige wintersporter vooral mijn reserves te benutten door om mij heen te kijken en een veilige marge aan te houden.

Wat ik als veilige marge beschouw, ziet een ander kennelijk als halsbrekende tour!

Zo is het mogelijk ook voor de zuiplap die éénmal per 2 jaar in de drukste week van het jaar de piste opgaat en zonder het te willen iemand invalide skiet. Hij/zij dacht dat het kon!

Skiën is net zoals motorrijden, autorijden, op een brommer rijden, fietsen, bergwandelen, etc. met bepaalde risoo’s verbonden.

Een slow-ski area is een heel goed idee voor de skiër die het rustig aan wil doen, ik heb kennissen die tegen de 80 zijn en nog elk jaar gaan skiën, dat wil ik ook! Ik denk dat je als jonge/snelle skiër dan even op de rem moet trappen. Tegelijk moeten er ook gebieden, liefst zo veel mogelijk, want snelheid vraagt om ruimte, blijven waar je kunt gaan met die banaan.

Als het druk is zul je echter altijd je snelheid moeten aanpassen! FIS-regels zijn voldoende, meer willen we toch niet.

Wat is ‘snel’ en wie gaat dat controleren? Moeten we een soort GPS snelheidsmeter meenemen die gaat piepen als je te hard gaat? Of krijgen we flitskasten langs de piste? Niet te realiseren en niet te controleren. Mogelijk zijn die slow-ski-area’s wel een goede oplossing voor mensen die graag langzaam skiën. Misschien een idee om soms een deel van een piste in te richten voor slow skiers? (rechter/linkerbaan concept?).

Een limiet gaat niet werken, maar er is wel iets te verzinnen om minder verschil in snelheid te bewerkstelligen (en zo minder gevaar op drukke pistes).

Een kleine aanvulling op mijn vorige reactie;

In veel reacties lees ik een beleving in de trant van ‘ski zo hard als kan controleren/beheersen’. Dat is natuurlijk waar, maar al ben je de beste skiër ter wereld, je hebt natuurlijk geen invloed op externe factoren (met name andere pistegebruikers). Net als in het verkeer kan jij misschien wel prima rijden en de regels volgen, terwijl een ander niet oplet en dus een ongeval veroorzaakt waar ook jij als ervaren rijder onderdeel van wordt.

Hoe goed je ook kan skien, als jij met hoge snelheid mensen voorbij gaat kunnen die altijd een onverwachte beweging maken en kan het lelijk mis gaan; ook al heet je Tomba van achteren…

@ReneD:
in diezelfde posts kan je ook meestal een goede praktijkinvulling van de regel "zo snel als je zelf kan controleren" terugvinden. Namelijk: kunnen stoppen/uitwijken voor een onvoorzienbare omstandigheid (andere skier).

Op een lege blauwe/rode wil dat zeggen dat je natuurlijk mooi snelheid kan maken maar dan ook maar in een mooie boog om tragere skiers moet gaan. Op een volle piste wil dat zeggen dat je al minder snelheid kan maken én tegelijkertijd ook zelf een ongeval moet kunnen vermijden als er één of andere jandoedel voor je opduikt. Then again, het aantal keer dat er iemand compleet onverwacht voor me is opgedoken kan’k wel tellen op de vinger van één hand, en dat met 26 jaar skiervaring (min. 3 weken & paar shortskies per jaar).

Ik denk dat het goed is om op blauwe pistes de snelheid wel te beperken/regels in te voeren aangezien daar veel beginners,families en mensen die die nog niet zo goed durven skien rustig aan te doen. Het snelheids verschil wordt dan veel te groot en niet iedereen heeft op elk moment zijn skies onder controle als hij beginner is. Jonge kinderen kijken ook nog niet zo goed om zich heen dus ontstaan er gevaarlijke situaties. Wil je hard van de piste knallen ga dan naar een zwarte piste toe en op rood zou iedereen gewoon zijn gang moeten kunnen gaan en naar gelang de situatie zich moeten kunnen aanpassen. Rustig kan je je lekker uitleven en kom je op een drukker stukje dan even het gas eraf. Ik zie vaak genoeg mensen die op volle snelheid overal tussen door scheuren. Dit is zo associaal. Ze denken"ik kan goed skien dus knal er wel even langs waardoor vervolgens moeder en kind uit balans raken en vallen en angstig worden.

Ski niet sneller dan je beschermengel vliegen kan… ;)

Ik ben ook weleens van de snelheden maar kijk wel altijd goed uit voor overige piste-gebruikers, maximumsnelheden vallen moeilijk na te leven lijkt me…

Of gaan Jos en Ger er staan met een lasergun? :P

@Bertje: hoe weet jij nou wat anderen denken? Mijn ervaring is dat als ik volgas een lege piste afknal, en wanneer het druk wordt dus een heel stuk langzamer ga, ik nog steeds met een fors snelheidsverschil mensen inhaal. Moet ik dan nóg verder afremmen zodat ik ze stapvoets inhaal (en dus langere tijd in de gevarenzone ben) of gewoon vlot inhalen zodat het gevaar (=beginnende SB’er of skier) ook snel voorbij ben?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

In het hedendaagse verkeer hebben we al genoeg te maken met regeltjes, daarom vind ik het belangrijk dat bij skieen ook gewoon het gevoel van vrijheid blijft bestaan. Geen gezeur over snelheidslimiet!

Het gaat om controle versus snelheid.
Iemand die geen controle heeft en langzaam gaat kan gevaarlijker zijn dan iemand die volledige controle heeft en wel de vaart er in heeft. Ben meer voorstander van een soort piste controle dienst die de boel in de gaten houd en iemand op snelheid wijst als deze geen controle heeft over zijn ski’s.

Hoe harder hoe beter !!!

Haal die russen met hun hoge alcoholpromillage maar van de piste…

Of natuurlijk wij als snowboarders hard op de rem achter de skiers…Werkt als een claxon voor onze voorgangers…

@Don Camilo YEAH! :)

Ik denk dat Bertje een beetje een ‘ouwe zak’ is… die je het allemaal wel even zal vertellen! Iedereen aanpassen aan de snelheid van beginners, anders ga je te snel! Woehahaha, wat een kouwe kak!

Je snelheid aanpassen aan je kunnen en iedereen in zijn waarde laten. Dat lijkt mij het beste. Als je snel wilt skieen als de drukte dat toelaat, prima, als je rustig aan wilt doen, ook prima!
Snowboarders die mensen willen laten schrikken en op die manier iemand aan de kant willen werken kan ik niet waarderen. De mogen van mij helemaal de piste af!!
De ski- incidenten die ik heb gehad (met en zonder letsel) waren allen met snowboarders…

dit soort regels worden ingevoerd omdat er helaas veel mensen zijn die zelf niet kunnen inschatten wanneer je de snelheid aan zou moeten
passen. Helaas zijn dit vaak Nederlandse jongeren die zich na 1 week ‘koning van de piste’ voelen. Ik ben er geen voorstander van en ken niet de cijfers van ongevallen veroorzaakt door roekeloos skiën. Wat zou het alternatief zijn? Een verbod op alcohol is sowieso een goed idee.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie