's Nachts rijden naar wintersport, een goed idee?

Laura. op 21 februari 2014· 25 reacties

null
's Nacht onderweg naar de Alpen

Jaarlijks plan ik met de vrienden een week wintersport in de agenda. We huren altijd een chalet en regelen onze reis zelf, omdat we vinden dat we dat beter kunnen dan de doorsnee reisorganisatie. Het vergt wat meer tijd om alles geregeld te krijgen maar dat nemen we er graag bij om zo onze ideale wintsportvakantie te realiseren. Eén van eerste punten op de agenda na het boeken van een chalet, is de wagenverdeling. Want we rijden altijd zelf en we rijden altijd 's nachts.

Voor het vertrek
Dat maakt dat we de goede chauffeurs gelijkmatig moeten verdelen onder de verschillende auto’s. Meestal zijn we met zo’n 4 à 5 wagens onderweg. Hoeveel plaatsen zijn er in elke wagen? Wie wil er graag rijden? Wie heeft de meeste ervaring? Wie wilt graag wat slapen onderweg? Wie kan er sneeuwkettingen leggen? Allemaal punten waar we voor vertrek rekening mee moeten houden.

Op weg!
Onze tocht naar de bergen begint meestal op een late vrijdagavond, nadat we allemaal eerst goed gegeten hebben en (sommigen) na het werk nog hun valies hebben gemaakt. Dan spreken we ergens op een verduisterde parking af om de verschillende wagens ‘opnieuw in te delen’ zodat iedereen comfortabel kan zitten en we toch vijf bakken bier en tien snowboards in de koffer krijgen. We voorzien de chauffeur van eten en drinken binnen handbereik en dan kunnen we op weg!

Entertainment voor de chauffeur
Er is één gouden regel in het nachtrijden en dat is: shotgun slaapt niet. Dat wilt zoveel zeggen als: de bijzitter op de passagierszetel heeft de taak om de chauffeur te entertainen. Leuke gesprekken voren, drank aangeven, muziek kiezen,… wat je maar wilt, want er moet feedback zijn. Niets is zo slopend dan kilometers alleen rechtdoor rijden aan hetzelfde tempo terwijl de uren wegtikken.

null

Stoppen onderweg
Goede afspraken maken goede vrienden en zo leggen we op voorhand drie stopplaatsen vast. Steeds grote tankstations waar we naar het toilet kunnen gaan en eventueel iets kunnen kopen om te drinken of eten, ook al is het drie uur 's nachts. Het grootste doel van niet overdag te rijden is immers vlot rijden, en dan willen we geen tijd verspillen omdat iedereen op een verschillend tijdstip wilt stoppen om te plassen, drinken, tanken of van chauffeur te wisselen.

Rustig naar de bestemming
We gebruiken walkies om te communiceren, en dat werkt heel goed. Zolang we dicht bij elkaar blijven natuurlijk. Van zodra er iemand 10 kilometer afstand neemt, is het systeem zowat om zeep. Maar het blijft een gemakkelijke manier om files en stopplaatsen aan te kondigen. Van files hebben we gelukkig amper last, want dat is het grote voordeel van 's nachts rijden: minder verkeer op de baan.

null
Zonsopkomst boven Wolkenstein

Nadelen en voordelen
Toegegeven, als het begint te sneeuwen voor aankomst op je bestemming, is dat nachtrijden ineens een pak minder leuk: je ziet geen steek, moet in het donker sneeuwkettingen leggen en in de wijde omgeving is er niemand die je kan helpen.Onderweg naar Italië hebben we zo in Oostenrijks eens zware sneeuwval meegemaakt. Dan was het moeizaam vooruit geraken en was er alsnog file. Maar eenmaal 's morgens de strooiwagens begonnen te rijden, ging alles weer vlot. En wat waren we bij aankomst in Val Gardena blij dat we 's nachts hadden gereden! We hoorden van onze gastvrouw immers dat reizigers die na ons kwamen uren hadden stilgestaan op de autosnelweg.

Daar doe je het voor!
Zolang het mogelijk is, zou ik altijd kiezen om 's nachts te rijden naar wintersportvakantie. Ja, het kost een kratje redbull meer om er te geraken en je moet regelmatig van chauffeur wisselen om fris te blijven rijden, maar dat weegt niet op tegen het gemak om vlot op je bestemming te geraken. En wanneer we 's morgens bij aankomst de rijzende zon boven de bergen zien uitkomen en rap onze skibotten aantrekken, weten we (al geeuwend) weer waarvoor we het allemaal doen.

Wie rijdt er ook 's nachts naar de bergen? Hebben jullie speciale gewoontes om de nacht te overleven? Of wie zweert er bij overdag rijden naar je bestemming?

Laura.
verkocht aan wintersport. Snowboardster in hart en nieren. Gek op fotograferen en filmen.

Plaats een reactie

Zitten idd een paar goede stelregels in:

  • shotgun slaapt niet
  • aantal stops aangekondigd & plaatsen liggen min of meer vast

Waar’k zelf wel niet tegen kan is konvooi rijden tenzij iedereen (die aan het stuur zit) effectief goed kan rijden. Dan praat ik niet over “een kilometervreter” zijn, maar effectief goed verstaat wat hij/zij moet doen om vlot van A naar B te geraken. Het zorgt m.i. teveel voor een vals gevoel van veiligheid (hij kan erdoor, ik kan er ook door, of omgekeerd) en sommige regels worden dan al eens iets te gratuit uit het raam geworpen. Het zorgt er ook voor dat je wat minder flexibel bent in geval van routewijziging.

Voor de rest is 's nachts rijden zeker een optie, alhoewel’k nog liever vrijdagmiddag al aanzet om 's nachts aan te komen en toch nog wat slaap te hebben voor een extra skidag :).

Ik rijd zo goed als altijd s’nachts, er kan niks tegen op die lege autostrade’s.
Fille’s zijn niet aan mij besteed, als ik al vol stress op vakantie aan kom neen dank je!
Ik rij meestal alleen als ik dan moe word zet ik me een uurtje ofzo aan de kant… soms neemt mijn vrouw over hangt van de timing en situatie af.

Wij rijden altijd 's-nachts. Eentje slaapt, eentje rijdt. Je moet wel het vertrouwen in elkaar hebben dat je stopt met rijden als je merkt dat je slaap krijgt. Betekent dat je de ene keer 4 uur achter elkaar kan rijden, de andere keer misschien een uurtje. Op plek van bestemming ben je in ieder geval over je slaap heen, lekker ontbijtje pakken en hoppa, de sneeuw in. Zou niet anders meer willen.

Wij ook meestal 's nachts. Ik rij persoonlijk zelf liever in de nacht, wordt er minder moe van dan overdag rijden, raar maar waar! :p

Go with the snow!

Ik rijd ook het liefst 's nachts, hoewel je toch die uurtjes slaap mist, kom ik relaxter aan dan na een zaterdag vol file ellende (1x gedaan en nooit meer). Lekker zaterdagochtend vroeg de piste op en op tijd naar bed die eerste skidag. Cruise control op 170 en kilometers vreten op die autobahn! Ik hoop wel dat er veel mensen nachtblind blijven, we willen immers niet dat het nachtrijden te populair wordt :)

Wij rijden altijd rond 2 a 3 uur weg.

Waarom? Ik moet alleen rijden en kruip om een uur of 8 in bed slaap een paar uur en ga dan op weg. We proberen zoveel mogelijk afstand af te leggen in de duisternis.

Toegegeven we rijden nu nog buiten de vakanties om misschien dat wij ook wel om die tijd in de auto stappen. Dan zal ik een ander slaap schema moeten maken…

Seriously snow addicted family!

Leuk stukje, helemaal naar Val Gardena is het inderdaad een aanrader om 's nachts te rijden. Vraagje: welk chalet overnachten jullie in Val Gardena? Wij zijn al jarenlang op zoek naar een huisje daar maar kunnen niks vinden…

'S nachts rijden, prima optie. Bart stuurt en Paul ligt lekker achterin te snurken.
Klinkt egoïstisch maar = het niet: ik ben geen goede chauffeur.
Zeker niet 10 uur achter elkaar, na 1 uur rijden begin ik al te gapen, slaap ik daarna 'n paar uur is er niets meer aan de hand, dan rijd ik prima.
En laat mij vrijdagnacht niet rijden: hiervoor werk ik van 8.30 tot 21.15 dus laat mij maar lekker achterin zitten/slapen. Als bij rijder ook niet slim, val toch in slaap.
Bart bedankt!

Ik deed het tot een paar jaar geleden ook altijd, maar sinds een paar jaar rij ik in 2 dagen naar de plaats van bestemming. Op vrijdagmiddag rond 1700 uur vertrekken en dan rond 2330 een hotel pakken langs de snelweg bij Munchen. Kost slechts 50 euro en is die nacht slaap meer dan waard. Dan op zaterdagochtend nog 2 uur doorrijden en om 1000 uur de piste op. Eind van de middag de sleutel van het huisje halen.

Resultaat:

  • geen files en dus geen stress
  • heerlijke nachtrust
  • veilig reizen
  • 1 skidag extra

En dit alles voor slechts 50 euro extra. Op een dure wintersportvakantie maakt dat natuurlijk niet zo veel uit.

Wij rijden ook altijd s’nachts. Weinig verkeer zodat je lekker door kunt rijden. Wij rijden wel altijd bij elkaar in de buurt en maken ook gebruik van walkies.
Het afspreken van vaste stops, vinden wij niet fijn. We melden dan ook via de walkies wanneer er 1 van de auto’s een stop wil.
Bij ons slaapt er eentje en eentje rijdt. Je moet wel het vertrouwen in elkaar hebben dat je stopt met rijden als je merkt dat je slaap krijgt.

Wat een herkenbaar verhaal. Ja, ’s nachts rijden is ideaal! Ik heb één keer overdag gereden en dat was drama. Het rijden gaat traag en achterin verveel je je rot. ’s Nachts rijd je door of slaap je en vliegt de tijd.

Met familie neem ik de nachttrein, maar met vrienden rijden we zelf. Vroeger in een gehuurd busje, tegenwoordig in de leaseauto van een van ons. Walkies bewaren we voor op de piste.

We verzamelen na werktijd, proppen alles in de auto, eten Chinees en zoeven dan richting de Autobahn. Shifts worden verdeeld op basis van hoe fit we ons voelen en wie het beste tegen de donkerste uurtjes kan. De twee voorin zijn altijd wakker, period. Soms babbelen ze, soms gaat de radio vol aan en soms ruikt de hele auto naar kauwgombal – redbull.

Sneeuw van betekenis hebben we onderweg nog nooit gehad, wel kou en een heel enkele file wegens werkzaamheden. Een van de nachtstops wordt nog gebruikt om wat te eten en een (kaart)spelletje te doen en het ontbijt nuttigen we in een Oostenrijks dorpje. Rond die tijd zijn we behoorlijk stuk, maar dat is verdwenen zo gauw we op de piste staan (al maken we de eerste dag nooit te heftig of te lang).

De terugweg vertrekken we na de drukte, dus halverwege/ eind van de middag. We gaan eten wanneer de files te lang worden en begin van de nacht is iedereen weer thuis.

Wij hebben de mazzel van een ‘eigen’ chalet waarvan we zelf de sleutel hebben. We kunnen het dus helemaal zelf bepalen. Uiteindelijk is de gewoonte erin geslopen om tegen 16:00 te vertrekken, we zijn dan (mits weer en verkeer meewerken) over tegen 1u/2u 's nachts. Even een borrel en dan op bed.

Hebben jullie enige tips qua snelweg hotels? Wij rijden vrijdag naar S-F-L via Luxemburg (Stuttgart etc). Afhankelijk van het vinden van zulks een nacht check-in hotel, zou ik mogelijk vrijdagnamiddag vertrekken. Anders wordt het ook een nachtje doorrijden…

Concept Formule 1 hotel zoals Frankrijk?

Mercure en Ibishotels zijn prima in orde en echt niet duur. Even zoeken op google.
Wij boekten er 1-tje met ons gezin (familiekamer) voor 62,50 € exclusief ontbijt in Stuttgart op 20/12. Super in orde!

Het rijden in het donker gaat me altijd prima af. de shift waarin het licht begint wordt is wel altijd een zware shift. Tijd voor de bijrijder om anderhalf uur de oogjes dicht te doen, want als het dan weer licht is, wordt er op zeker nog een keer gewisseld (al is het maar voor het laatste uurtje)

Het lijkt wel een militaire operatie chauffeurs verdelen walkies enz , Wij vertrekken gewoon s,morgens vroeg 6 uur zelfs met grote drukte zijn we meestal een uur of 10 a 11 later ter plaatse (950km) Dan lekker uit eten vroeg slapen en de volgende dag fris de piste op.

@RV2980 kijk eens op http://www.linksundrechts.com je heb ook een boekje van die je bij de betere boekhandel kan kopen of bestellen ,daar staan pensions/hotels van 20 tot 150 euro per nacht en zijn meestal niet ver van de autobahn

@RV2980 Of via booking.com. Meestal vind je daar wel een geschikt hotel, vooral de kaartfunctie is handig om een hotel te vinden dat niet te ver van de autobahnafrit ligt.

Dit gezegd zijnde gaat mijn voorkeur uit naar vertrek vrijdagnamiddag rond 15u. Op die manier zijn we voor de spits voorbij Brussel of Antwerpen en kunnen we tegen middernacht ergens tussen Ulm of München en de Alpen een (korte) overnachting nemen: de meeste hotels kosten minder dan €50 per persoon en dat vind ik voor een paar uur slaap in een comfortabel bed wel de moeite. Zoek wel een hotel waar je 24/24 kan inchecken, je weet nooit hoeveel vertraging je hebt…
's Morgens dan vroeg uit de veren, nog een paar uurtjes rijden (voor de files uit!) en zaterdag meteen, uitgeslapen (!), een hele dag skiën.
Op de terugweg ietsjes anders plan: zaterdag tot na de middag skiën (als het weer goed is kan dat zelfs volledige skidag zijn) en dan (na de files!) in één rit naar huis: uiteindelijk maakt 't niet uit hoe laat je thuis aankomt, je kan zondagochtend toch uitslapen. 't Is wel aan te raden om van chauffeur te wisselen als je nog een volle skidag hebt gehad, want de vermoeidheid slaat dan wat sneller toe

Het blijft altijd afwegen, vroeger paar maal vrijdagmiddag richting Oostenrijk vertrokken, overnachten een uurtje voor Ulm. Geen succes want als je uit het hotel weggaat rijdt je daar even laat langs Ulm als dat je midden in de nacht vertrekt en de files bij Bregenz. Nu vertrekken we, maar dan richting Frankrijk en toch wel een paar honderd kilometer verder, het enige nadeel van skiën in Frankrijk, meestal midden in de nacht tussen 4 en 5 uur komen dan na ook nog flink inkopen doen in Frankrijk rond 16.00-17.00 uur aan. Paar weken geleden liep de vrijdagavond wat uit en zijn we direct maar vertrokken om 2 uur, meteen tijd om daar alles te regelen.
Over drie weken weer naar Les Menuires nu met vrienden en dan gaan we ook vrog weg maar kiezen er voor om de laatste zaterdag nog te skiën en dan ook weer de nacht door te rijden. Zaterdag tot een uur of 4 skiën en zaterdag is altijd de rustigste dag . Zondagmorgen je bed in en je bent maandag weer fit.

Pas op met blauwe pistes

Als je met meer auto’s rijdt, we leven toch in het mobiele tijdperk sms’ en gaat prima en kost bijna niets meer. Wel door de bijrijder laten doen… vreselijk om achter elkaar aan te blijven rijden, trouwens ook voor de andere weggebruikers die er last van kunnen hebben. Advies zorg wel dat in elke auto een wegenkaart ligt, als er iemand verkeerd rijdt kun je het daarmee corrigeren want zonder data-roaming werkt je googlemaps niet…En houdt er altijd rekening mee dat ook je routeplanner op tilt gaat. Beide laatste zaken is mij overkomen.

Pas op met blauwe pistes

Ik heb het 1 keer geprobeerd, en dat is me niet zo goed bevallen. Maar ik moest ook alleen op vakantie. Ik wil altijd graag doorrijden, en dat kan 's nachts niet, overal staan van die bordjes in Duitsland tussen 10 en 6 uur mag je maar 100 km/h, Gek werd ik er van, na een tijdje was ik ze zo zat dat ik zoiets had van, doei, ik knal lekker met 160 erlangs, zo kom ik nooit een beetje op tijd aan. En nee, toen kwam de man met de houten hamer ook nog eens voorbij. Omdat het donker was werd ik toch wel snel moe, ik was letterlijk gebroken toen ik aankwam in Oostenrijk. Nee ik doe dit nooit meer, en bovendien heb ik tegenwoordig een vriend wonen in Frankfurt waar ik altijd lekker kan uitrusten en eten. Geeft me een mooie break. Zou nooit meer anders willen. Neemt niet weg dat het voor sommigen wel een uitkomst kan zijn om 's nachts te rijden.

Vind over het algemeen een overnachting altijd wel prettig. Vertrek vaak einde middag en dan rijden tot uurtje of 00.00 tot zuid-Duitsland en pakken dan hotelletje vlak voor de Oostenrijkse grens. Volgende dag vroeg aan t ontbijt en dan alsnog om 09.30 op de piste. Afgelopen jaren ook wel s’nachts gereden, enkele malen vroeg op bestemming en dan nog even slapen in de auto of als we geluk hadden (vaak bij Oostenrijkse pensions) was er al iemand wakker en dan konden soms nog paar uurtjes slapen in het pension. Tip van de dag: luisterboeken! Mocht je geen shotgun hebben of een slapende shothgun dan is een luisterboek echt top! Moet je natuurlijk wel beetje een leuke thriller nemen, zeker 8-10 uur voorleesplezier!

Rene

Wij boeken altijd vanaf zondag en rijden altijd za. nacht een uurtje of 3 weg, zondag ochtend lekker rustig en rond 11 uur kom je voorbij Munchen en tuf je zo door naar de bestemming. Uiteraard ben je moe maar wie is dat niet. Effe uurtje strak dan ben je er weer! Doen we al jaren!

Vertrek meestal rond 19-20u vanuit “Antwerpen”(als de traditionele avondspits rond Brussel is vergaan. Ben dan na iets meer dan 2u rijden in Luxemburg en neem dan een stop van een half uur tot een uur. Daarna de nacht in en maak dan nog een korte tankstop net voor Lyon (tegen dan is het meestal rond 3-4u). Daarna nog een uurtje en een half doorrijden tot net voorbij Chambery (rond 5u) even de parking op en mij voor een uurtje of 2en een half aansluiten bij mijn slapend gezin. Rond 7u30 beginnen we terug te rijden voor een uurtje en zijn we op onze bestemming “Ik iets minder uitgerust dan het gezin”. Skikleren aan, skipassen afhalen, één van de eerste liften nemen, boven op de berg in een hut of op het terras lekker ontbijten. Skiën tot de middag of vroege namiddag (op rustige pistes want het is zaterdag “wisseldag”) Dan appartement regelen en restaurantje reserveren. Wagen uitladen, sauna => douche, gaan eten en vroeg onder de wol. Zodat we zondag flink uitgerust aan de echte skiweek kunnen beginnen. ;-)

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie