Stappenplan: met het vliegtuig naar de sneeuw

Die 3 euro per dag wordt groots aangekondigd als je zoekt op Google, maar als je iets probeert te boeken, krijg je geen 3 euro per dag is mijn ervaring. Of is het jou al eens gelukt voor die 3 euro?

Nics op 30 okt 2018 14:12

3,4,5 euro per dag is ons echt al heel vaak gelukt. Dat is wel zonder afkoop eigen risico verzekering, zoals ik schreef, maar dat kan je ook per jaar doen, voor 80 euro totaal ofzo per jaar.

Een koffer, een skischoenentas, een helmtas, mijn skis en een handtas. Kan ik gewoon niet allemaal tegelijk dragen. en ik neem nog vaak 2 paar skis mee ook. In de kofferbak kan het allemaal makkelijk. (huren materiaal geen optie voor me) Tijd en geld, tja…speelt eigenlijk geen rol. Laat dat vliegtuig maar, leuk voor in de zomer als ik maar één koffer heb.

SkiBeppie op 30 okt 2018 11:47

Speciale tas kopen, kan alles in. En kost meestal maar € 25 enkele reis. Ik zit meestal op 20kg (ski’s, schoenen, helm, alle kleding etc), max is 25kg. Mijn tas heeft wielen, is oprolbaar, dus ook heel makkelijk te vervoeren. Als je een deel in je handbagage stopt, kun je zelfs twee paar ski’s meenemen.
Mijn handbagage haak ik aan mijn skitas. Of op mijn rug. Perfect systeem.
In de handbagage passen ook de skischoenen. Die mag je ook meenemen de cabine in.
Je kunt alleen geen mud aardappelen meenemen.

DrPhil op 30 okt 2018 11:49

ik neem ook geen mud aardappelen mee. Wel bagage voor 2 weken, en die past niet in een koffer als er ook nog een helm etc in moet. Jje kunt alles wel op je rug hijsen en zo, het blijft sleuren en leuren. alleen het gewicht al… neer hoor,lekker in de kofferbak.

Ik ga ook een speciale tas kopen, waar skies en schoenen in kunnen met wieltjes. En die kan je vast wel opvullen met een skibroek en handschoenen. Voor mijn man ook zo’n tas en dan nog 2 koffers. We reizen met 2 kinderen, en nemen altijd heel weinig mee als we vliegen. In de zomer 2.5 week op reis geweest met 4 handbagage koffertjes. En dan zijn we zowel in de bergen als op het strand geweest, dus ook lange broek en vest mee.

Kwestie van af en toe de was doen. In onze wintersport accommodatie is ook een wasmachine en in feite heb je dan maar voor 2 dagen kleding nodig. Dan gaat het vooral om onderkleding. Skibroek was ik thuis wel weer.

Reizen met vliegtuig vind ik juist minder stressvol dan met de auto, maar dat is zo verschillend per persoon dus ieder zijn eigen keuze natuurlijk! Het is wel duurder om te vliegen, maar…een middag en avondje Milaan is mij ook wel wat waard :-)

Ik zou wel eens zo’n vergelijking willen zien qua tijd (van deur tot deur) en moeite (hoeveelheid overstappen, zeulen met spullen) tussen de verschillende vervoersopties. 4 stellen vertrekken op verschillende manieren (auto, busreis, trein en OV, vliegtuig en transfer) naar hetzelfde hotel om op dezelfde data te skiën. Wie doet er het langst en kprts over en wie betaalt wat? En is de tijdswinst dan zo groot? En tegen welke prijs?

GiGi op 30 okt 2018 07:10

Als dat een show wordt doe ik graag mee haha! Met auto aub dan.

Leuke discussie.
Rijden door Duitsland gaat me steeds meer tegenstaan. Het lijkt steeds drukker te worden, ook 's nachts. Toch vind ik de flexibiliteit die je hebt als je met je eigen auto gaat zoveel meer voordeel hebben dan wanneer je gaat vliegen.
De rekensommetjes dat je na landen in een kwartier je bagage hebt en tien minuten later in een trein/bus/huurauto zit neem ik met een korreltje zout. Vaak duurt dat langer.
Ook is het zo dat je minimaal 50 minuten van te voren op Schiphol moet zijn. Als je een stukje moet rijden neem je altijd wat extra marge voor het geval het tegenzit. Dan is het zo dat je je moet laten brengen of duur parkeren. Lang niet overal vandaan gaat 's morgens vroeg al een trein richting Schiphol en ook dan moet je op het station zien te komen. Ik denk dat het wel meevalt met die tijdwinst.
Het vliegen zelf is wel veel relaxter, dat wel.

Peter Pos

De rekensommetjes dat je na landen in een kwartier je bagage hebt en tien minuten later in een trein/bus/huurauto zit neem ik met een korreltje zout. Vaak duurt dat langer.

peterpos op 30 okt 2018 18:46

Ik schreef dat voor Turijn. Dat is een kleine luchthaven. Er is geen woord aan verzonnen. (Beetje vreemd om dat in twijfel te trekken als je er nooit bent geweest.)

*bericht bewerkt door DrPhil op 30 okt 2018 19:26

De rekensommetjes dat je na landen in een kwartier je bagage hebt en tien minuten later in een trein/bus/huurauto zit neem ik met een korreltje zout. Vaak duurt dat langer.

peterpos op 30 okt 2018 18:46

Ik schreef dat voor Turijn. Dat is een kleine luchthaven. Er is geen woord aan verzonnen. (Beetje vreemd om dat in twijfel te trekken als je er nooit bent geweest.)

DrPhil op 30 okt 2018 19:23

Dit kan ook prima op de iets grotere vliegvelden bv Schiphol de laatste 2 keer was het uitstappen snel lopen naar koffers/bagageband, koffers kwamen net op de band aan dus pakken en weg.
Kan zeker ook heel lang duren op Schiphol 😔 maar jou tijdspanne van 25min is echt niet gek.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Wanneer je lekker wilt hoppen tussen verschillende gebieden is een auto altijd wel erg prettig. Verder vind ik het ideaal wanneer je een appartement als verblijf hebt geboekt dat je je hele auto gewoon vol met spullen kan gooien (kaasfondue set, etc.). Hiervoor prefereer ik echt de auto. Wanneer je gaat vliegen dan laat je de dingen waar je over twijfelt toch sneller thuis…

Wanneer je een hotel met hp hebt en niet gaat hoppen (of alleen met skibus), dan voldoet vliegen ook echt prima.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Vanaf vliegveld Groningen kan je op Munchen vliegen, klein en overzichtelijk AirPort, parkeren voordelig. In Munchen zou je een auto kunnen huren, je bent zo in SkiWelt.
In april met de dagtrein van Groningen naar Hopfgarten, ca. 11 uur in de trein, ca. € 220,00 voor retour 1e klas. Het laatste weekend van het seizoen heerlijk geskied

Ik ga binnenkort voor het eens een tripje doen met vliegtuig. Normaal ga ik altijd met de auto naar Frankrijk, vind dat heerlijk. Rijdt graag lange stukken maar een hele dag ben je er altijd wel mee bezig.

Eind november met het vliegtuig naar München en dan huurauto naar Oostenrijk. Eigenlijk alleen om met m’n vriendin een paar dagen lekker kneuterig in een chaletje zitten tussen de bergen maar ik ga een paar dagen eerder en neem m’n snowboard mee. Standaard checkin bagage mag je vervangen met een snowboardtas, die stop ik dan naast alle snowboard kleding ook vol met nog wat dagelijkse kleding.

Vlucht om 7:45 op Schiphol, landen 9:10 dan bagage en auto ophalen. Met een beetje geluk die middag nog op een gletscher, ik ben benieuwd.

De rekensommetjes dat je na landen in een kwartier je bagage hebt en tien minuten later in een trein/bus/huurauto zit neem ik met een korreltje zout. Vaak duurt dat langer.

peterpos op 30 okt 2018 18:46

Ik schreef dat voor Turijn. Dat is een kleine luchthaven. Er is geen woord aan verzonnen. (Beetje vreemd om dat in twijfel te trekken als je er nooit bent geweest.)

DrPhil op 30 okt 2018 19:23

In Innsbruck zat ik laatst ook binnen een kwartier nadat het vliegtuig de grond raakte in het busje van ons hotel. Alleen handbagage bij ons, dat dan weer wel.

Die 3 euro per dag wordt groots aangekondigd als je zoekt op Google, maar als je iets probeert te boeken, krijg je geen 3 euro per dag is mijn ervaring. Of is het jou al eens gelukt voor die 3 euro?

Nics op 30 okt 2018 14:12

3,4,5 euro per dag is ons echt al heel vaak gelukt. Dat is wel zonder afkoop eigen risico verzekering, zoals ik schreef, maar dat kan je ook per jaar doen, voor 80 euro totaal ofzo per jaar.

nr49 op 30 okt 2018 15:18

Eens gezocht gisteren en inderdaad iets gevonden voor +/- 50 euro voor een week (Rome).
Kleine auto (fiat 500), hoge waarborg, extra betalen voor een GPS, erg hoog eigen risico dat in bepaalde omstandigheden kan verdubbeld worden, zeer onduidelijk qua verzekering, minstens 1 week huren, 11 euro per dag voor een extra bestuurder, enz.

Als ik dan ga kijken waar ik altijd mijn auto’s huur in het buitenland betaal ik voor dezelfde plaats, periode en auto: 138 euro (+40 voor de GPS, +7 euro 2e bestuurder), geen waarborg, zonder enige vrijstelling/eigen risico én met ongevallenverzekering.

Best mogelijk dus om spotgoedkoop te huren maar je komt best niets tegen…

Bla, bla, bla.

@bartvwg
Ik ga niet alles verklappen, maar met gewoon zoeken via onze vrienden uit Palo Alto is mij dit op Malpensa al tientallen keren gelukt. Je moet er inderdaad wel een beetje creatief voor zijn en je best voor doen, dat klopt.

Is met een week een auto huren voor 140 euro de combi vliegen/huren niet nog steeds een heel aantrekkelijk alternatief voor wintersport in Piemonte/Aosta/Lombardije?

@bartvwg
Ik ga niet alles verklappen, maar met gewoon zoeken via onze vrienden uit Palo Alto is mij dit op Malpensa al tientallen keren gelukt. Je moet er inderdaad wel een beetje creatief voor zijn en je best voor doen, dat klopt.

Is met een week een auto huren voor 140 euro de combi vliegen/huren niet nog steeds een heel aantrekkelijk alternatief voor wintersport in Piemonte/Aosta/Lombardije?

nr49 op 31 okt 2018 10:05

In plaats van een beetje creatief ga ik liever safe de baan op. ;)

Maar, los daarvan, is vliegen en huren zeker een te overwegen alternatief. @nr49

Bla, bla, bla.

lol @bartvwg, het is dan ook zeker creatief combineren zodat je safe de baan op kan ;)

Ik begrijp ook best dat als je dit 1 of 2 keer per jaar doet je er minder moeite in kan steken, maar ik denk dat je alsnog heel voordelig kan huren op Italiaanse vliegvelden, in ieder geval goedkoper dan wat de meeste transfers naar skigebieden kosten.

De rekensommetjes dat je na landen in een kwartier je bagage hebt en tien minuten later in een trein/bus/huurauto zit neem ik met een korreltje zout. Vaak duurt dat langer.

peterpos op 30 okt 2018 18:46

Ik schreef dat voor Turijn. Dat is een kleine luchthaven. Er is geen woord aan verzonnen. (Beetje vreemd om dat in twijfel te trekken als je er nooit bent geweest.)

DrPhil op 30 okt 2018 19:23

Over Turijn heb ik idd geen ervaring. Heb je helemaal gelijk in. Maar verder heb ik vaak genoeg gevlogen om er een mening over te hebben. Als je ergens een huurauto wil halen dan zal het in theorie vast wel in tien minuten kunnen. Mijn ervaring is dat je niet altijd de eerste bent die geholpen wordt en het dus langer gaat duren.
En het ging me over het totale rekensommetje.

Ik heb een appartement in Dienten en heb afgelopen winter regelmatig vrienden/familie gehaald en gebracht naar het vliegveld in Salzburg. Als je een avondvlucht hebt en je wordt niet opgehaald, dan ben je of 120 euro aan taxikosten kwijt, of je moet een auto huren en anders kom je er niet eens die nacht.
Kijk het maar eens na, dan zie je het zelf.

Peter Pos

Mijn ervaring is dat je niet altijd de eerste bent die geholpen wordt en het dus langer gaat duren.

peterpos op 31 okt 2018 17:45

Ik zie nooit iemand als ik de auto ga ophalen. Die ik uiteraard van te voren heb geboekt. Ook niet op andere luchthavens. Op Turijn rij je terug ook zo de parkeergarage in. Echt het simpelste vliegveld dat ik ken.
Wie boekt er nou een avondvlucht heen (zonder auto)?

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2018 18:34

Wie boekt er nou een avondvlucht heen (zonder auto)?

DrPhil op 31 okt 2018 18:26

Iedereen die wil dat ik ze op kom halen, want overdag wil ik zelf skiën en ga ik geen tijd verspillen door naar Salzburg op en neer te rijden :-)

Peter Pos

Ja, maar je gebruikt het als argument tégen vliegen.

Als je een avondvlucht hebt en je wordt niet opgehaald, dan ben je of 120 euro aan taxikosten kwijt, of je moet een auto huren en anders kom je er niet eens die nacht.
Kijk het maar eens na, dan zie je het zelf.

peterpos op 31 okt 2018 17:45

Ja, maar je gebruikt het als argument tégen vliegen.

Als je een avondvlucht hebt en je wordt niet opgehaald, dan ben je of 120 euro aan taxikosten kwijt, of je moet een auto huren en anders kom je er niet eens die nacht.

Kijk het maar eens na, dan zie je het zelf.

peterpos op 31 okt 2018 17:45
DrPhil op 31 okt 2018 22:23

Nee, ik gebruik het als argument tegen de berekening van dat vliegen zoveel sneller is. De vlucht zelf levert veel tijdwinst op, maar verder kost het allemaal meer tijd en geld dan je zou willen.

Peter Pos

Je gebruikt een avondvlucht als voorbeeld dat het zo duur is.
Maar vervolgens blijkt dat die mensen juist op jouw verzoek een avondvlucht nemen. Omdat jij ze ophaalt.
Zo is het moeilijk discussiëren.
Andere mensen nemen gewoon een eerdere vlucht, of vinden de autohuur/taxi opwegen tegen de voordelen (waaronder bv een extra werkdag).

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 nov 2018 10:13

Je kan ook een ochtendvlucht nemen. Dan heb je weer iemand nodig om je naar Schiphol te brengen of ergens naar een station waar al heel vroeg de trein vertrekt, of je betaalt een vermogen om je auto daar een week te parkeren.
En dan moet je dus nog maar op je bestemming zien te komen.

Vliegen is misschien puur qua tijd wat gunstiger. Maar die voordelen raak je kwijt door alle dingen er omheen en het gebrek aan flexibiliteit.

Hoe vervelend het ook is om door Duitsland te rijden met al die opstoppingen, wil je maximaal kunnen skiën tijdens je wintersport dan wint de auto het nog steeds.

Peter Pos

Kletskoek.
Met een vlucht om 07.00 naar Innsbruck en een taxi naar ons hotel hebben wij heel vaak al om 11.00 op de piste gestaan, na eerst nog wat meegegeten te hebben van het ontbijtbuffet van ons hotelletje…heerlijk relaxed, en onmogelijk met auto.

Kletskoek.
Met een vlucht om 07.00 naar Innsbruck en een taxi naar ons hotel hebben wij heel vaak al om 11.00 op de piste gestaan, na eerst nog wat meegegeten te hebben van het ontbijtbuffet van ons hotelletje…heerlijk relaxed, en onmogelijk met auto.

Wunderkammer op 1 nov 2018 17:19

Dan sta je ook op een ontiegelijk ellendig uur op als je wat van de luchthaven af woont. 🙄
Ik rij wel s’nachts, dan sta ik om 8u30 al te skiën op mijn eigen ski’s zonder een hoop ellendig gezeul en gesleep.
Over kletskoek gesproken. 🙄

Bla, bla, bla.

Als ik om 7.00 uur een vlucht moet hebben, moet ik om 6.00 uur op Schiphol zijn (dichtst bij mijn huis), dan moet ik om 5.15 wegrijden en daar mijn auto parkeren. Eigen materiaal inchecken (kost meestal wat, ruimbagage met uitzonderlijke afmetingen) en dan in Innsbruck inderdaad een taxi nemen en daar weer weet ik veel hoe lang in zitten (kunnen in een normale taxi mijn ski’s van ruim 1,80 m mee?)? Je moet voor dat vliegen wel wat over hebben. Behoorlijk wat geld (vooral die transfer, de bagage, het parkeren, het ticket kan dan nog meevallen). En heel relaxed kom ik nooit aan na een vliegreis.
Ik ga wel met @bartvwg mee.

Skimateriaal inchecken kost op Schiphol nauwelijks tot geen extra tijd. Die moet je bij een speciale balie afgeven. Die vlakbij is en die altijd heel rustig is.

Jullie schijnen te vergeten dat je ook kunt kiezen voor een vlucht om 10u of bv 2u ‘s middags. Alle tijd om naar Schiphol te komen. Zeer relaxt.

Jullie schijnen te vergeten dat je ook kunt kiezen voor een vlucht om 10u of bv 2u ‘s middags. Alle tijd om naar Schiphol te komen. Zeer relaxt.

DrPhil op 1 nov 2018 17:42

Niet vergeten hoor. Maar de vraag was inmiddels hoe vroeg je wel niet op moet als je diezelfde dag nog een aanzienlijk deel van die dag wil skiën. Daar gaan de vlieg-naar-de-sneeuw reclames namelijk vaak prat op.

*bericht bewerkt door GiGi op 01 nov 2018 17:46

Die dag ben je anders aan reizen kwijt.
Wordt een onzinnige discussie zo.

Misschien heeft het vliegtuig wel een lekke band.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie