Dit jaar worden er in veel skigebieden nieuwe liften bijgebouwd. Wij als wintersporters merken daar over het algemeen niet zoveel van. Het ene jaar staat er een oude lift, het jaar erop staat er een spiksplinternieuw apparaat. Alsof het amper moeite kost. De werkelijkheid is echter anders, het bouwen van zo’n lift is een enorme technische en logistiek-ingewikkelde klus. Ik heb dit seizoen de bouw van de nieuwe lift in het Franse Pelvoux gevolgd. Ik ben onder de indruk.
Voordat de bouw begint
Voor een klein gebied als Pelvoux is de investering in een lift als deze, ondanks het feit dat het geen super-de-luxe lift is, heel groot. Alles bij elkaar kost het hele project zo’n 3 miljoen euro. Voordat de keuze om een nieuwe lift te bouwen door alle gemeenteraad-vergaderingen heen is (het gebied is gedeeltelijk van de gemeente) gaat er natuurlijk best veel tijd verloren. Het was lang spannend of hij er überhaupt zou komen. Als eenmaal de keuze gemaakt is, is het ook van belang dat alle toestemmingen goed zijn aangevraagd. Er wordt voor de bouw van een nieuwe lift behoorlijk aan de berg geknutseld. Antoine Matthieu, de directeur van het gebied vertelt: “We hebben verschillende projecten voor de toekomst, zo willen we ook een eenvoudigere blauwe piste van boven naar beneden laten slingeren, een mountainbike parcours aanleggen en misschien zelfs nog een extra piste aan de andere kant van het gebied aanleggen. Maar dit hebben we expres niet meteen aangevraagd. Als we zouden overvragen krijgen we misschien namelijk geen enkele toestemming meer”. Dit jaar wordt er dus alleen een nieuwe lift gebouwd.
Enorm veel werk
Als je de bouw van zo’n lift nog nooit van dichtbij hebt meegemaakt, is het ongelooflijk om te zien hoeveel werk het is. Dat is ook niet zo gek. Liften worden op nogal onhandige plaatsen neergezet. Het is een logistieke uitdaging om alles op de goede plek te krijgen. Hiervoor worden gespecialiseerde transportbedrijven en helikopters gebruikt. Met enorme vrachtwagens rijdt men over de pistes om het materiaal naar boven te brengen. De vrachtwagens nemen bochten waarvan ik niet wist dat zulke enorme opleggers ze konden nemen (zie het filmpje hierboven). Toen ik mee was liep een vrachtwagen vast, omdat de blauwe piste recht omhoog toch wat te veel van het goede was. Met groot materieel werd deze vrachtwagen vervolgens vooruit getrokken.
Voorbereidingen
Terwijl het materiaal naar boven wordt gebracht is men al bezig met het voorbereiden van de liftplaatsing. Natuurlijk wordt de oude lift gesloopt. Bomen worden omgezaagd en het terrein wordt afgevlakt waar de nieuwe dal- en bergstations komen. Ook worden er enorme gaten gegraven waar de funderingen van de pylonen komen. Als de gaten voor de fundering eenmaal klaar zijn komt er een helikopter om het beton naar boven te brengen. Om alle funderingen op te vullen met beton zijn er honderden vluchten nodig. Bij het dalstation van de lift worden tegelijkertijd alle pylonen en katrollen klaargemaakt. Al dit voorbereidende werk duurt weken tot enkele maanden. Allemaal om precies klaar te zijn voor de grote dag.
De grote dag
De grote dag is als de Super Puma langskomt. Dit is een enorme helikopter met twee turbine motoren, deze slokt per uur maar liefst 620 liter kerosine op. Deze helikopter kan op 1500 meter zo’n 3500 kilo optillen, hoe hoger een helikopter komt hoe minder gewicht deze kan verplaatsen. Deze Super Puma komt niet gratis, als skigebied moet je wel genoeg geld neerleggen. Het gebruik van deze helikopter kost 250 euro per minuut! Een uur werk kost dus €15.000. Je begrijpt hoe belangrijk het is dat alles perfect klaarstaat als de helikopter ten tonele verschijnt. Een foutje kost meteen duizenden euro’s. Stel je voor dat er opeens nog een paar bouten aangedraaid moeten worden…
Alles staat in 1,5 uur
Als de heli er eenmaal is voel je toch wel aan alle werklieden dat er iets bijzonders gebeurt. Extreem geconcenteerd en precies werken ze om samen met de helikopter alle pylonen te plaatsen en klaar te maken. Je merkt aan alles dat deze professionals weten wat ze doen en dat de afspraken strak zijn, om de veiligheidsmarges zo groot mogelijk te houden. Een foutje kan ernstige gevolgen hebben. Het is bijzonder om te zien hoe ze die tonnen wegende onderdelen op elkaar schroeven, terwijl de helikopter vlak boven hen z’n best doet om alles zo precies mogelijk aan te leveren… Vooral de snelheid van de operatie is opzienbarend. Zoals Antoine Mathieu zegt: “Het is indrukwekkend, we zijn maanden bezig om alles voor te bereiden en daar zie je amper iets van, en dan komt de helikopter en staan alle pylonen er in nog geen twee uur”.
Nog maanden werk
Nadat de helikopter langs is geweest is men nog een aantal dagen bezig om alles te fixeren. Alle bouten worden zorgvuldig vastgedraaid, daarna wordt de kabel opgehangen en in elkaar gevlochten (ik hoop hierover ook een reportage te maken) en dan worden de stoeltjes opgehangen. Hierna volgt nog een lange testperiode voordat de eerste wintersporter mee omhoog mag. Komende winter kunnen we in Pelvoux, net als in heel veel andere gebieden, genieten van een gloednieuwe lift!
Plaats een reactie
Indrukwekkend om te zien
Knappe reportage.
Ik heb deze zomer de werken rondom Schöneben-Haideralm gevolgd, straffe constructiewerken zijn dit.
Gaaf filmpje zeg! Wij Nederlanders laten op veel gebieden (bijvoorbeeld op zee) ook echt mooie dingen zien qua bouw, maar dit zit wmb in dezelfde categorie. De categorie waarvan ze eigenlijk urenlang zouden moeten uitzenden oo Discovery of NatGeo…
Kan het dat ik (een deel van) de beelden een tijdje terug al voorbij heb zien komen op facebook? Gaat het hier om de “6” naar de top van de Crete die vervangen word?
Hier nog een filmpje van het werk dat in de zomer gedaan wordt in La Plagne, inclusief vastzittende vrachtwagens:
https://youtu.be/ofHI9B9pTt8
Mooie foto’s wederom Rogier.
Hier ook nog een leuk filmpje over de bouwwerkzaamheden aan de nieuwe 3S baan in Zermatt van Trockener Steg naar de Klein Matterhorn. Daar werd zelfs in de winter doorgewerkt.
@Matthias123 Dat ligt eraan wie jij op facebook volgt… :-) Maar een deel van de beelden is ook gebruikt door Pelvoux zelf. (Dat was de deal, ik mocht mee, en werd rond gereden door de directeur van het gebied, maar daarvoor wilden zij de beelden ook gebruiken. En omdat ik dit gebied een warm hart toedraag, vind ik het alleen maar leuk)
En oh-ja, de oude steile sleper naar de crete wordt inderdaad vervangen.
Indrukwekkend. En deze lift en deze berg begint toch op de tekentafel? Hoe zou dat dan worden gedaan?
@Frank66 Goede vraag… eens kijken of ik bij een liftbouwer langs kan ;-) dat wordt dan wel volgend voorjaar gok ik.
@Rogier dan zal ik dat daar inderdaad voorbij hebben zien komen omdat iemand dat geliked had. Is dit trouwens een volledig nieuwe lift of hebben ze (delen van) een 2e hands lift gekocht?
Volledig nieuwe lift. Geen loskoppelbare. (Dat zou gezien de capaciteit van de lift eronder, ook geen zin hebben).
Leuk om zo te zien, thanks Rogier!
@Frank66 Goede vraag… eens kijken of ik bij een liftbouwer langs kan ;-) dat wordt dan wel volgend voorjaar gok ik.
Rogier op 22 okt 2018 10:30
Doen! En vraag dan ook even, als de keus gemaakt is, het een soort IKEA bouwpakket uit het magazijn is of een op maat gemaakte lift.
Enorm gaaf dit!!!
De engineering op zich zal niet heel spectaculair zijn. Alles staat met het bepalen van het dal en bergstation en het soort lift. Daarna zal er een nauwkeurige 3d terrein overzicht gemaakt worden van het rellief onder de lift. Aan de hand daarvan zullen de posities van de palen bepaald worden. Het tekenen van de lift is gewoon een kwestie van allemaal voorgemodeleerde standaard componenten uit de bibliotheek pakken en op de juiste posities plaatsen. Reken software geeft aan hoe zwaar een paal en kabel moet zijn. Dit is ook de enige manier waardoor ze zo snel na het beslissen van waar een lift gaat komen al kunnen beginnen met bouwen. Zoveel mogelijk standariseren is het ‘geheim’
gave repo. dank je wel!
Iets waar je niet direct over nadenkt tijdens het skiën, zeker indrukwekkend! Dank.
De engineering op zich zal niet heel spectaculair zijn. ……. Zoveel mogelijk standariseren is het ‘geheim’
Matthias123 op 23 okt 2018 07:28
En daar dus een reportage en filmpje van aub… .
De engineering op zich zal niet heel spectaculair zijn. ……. Zoveel mogelijk standariseren is het ‘geheim’
Matthias123 op 23 okt 2018 07:28En daar dus een reportage en filmpje van aub… .
Frank66 op 23 okt 2018 19:09
Bij dat filmpje dan graag informatie over de software die ze gebruiken want daar ben ik als 3D engineer wel erg benieuwd naar. En ook beelden hoe ze de lift inmeten in het terrein. Gaat dit bijvoorbeeld via satelliet (beelden) of meten ze heel het traject in via pointclouds om zo nauwkeurig mogelijk te werken.
Ook ben ik wel benieuwd of ze de berg en dal stations in de fabriek al een keer opbouwen om te testen of alles werkt en past. Het is namelijk nogal lullig als je bovenop de berg staat en het blijkt niet te passen of niet te werken.
Of vraag ik nu te veel om terrein beelden, assemblage beelden en engineering beelden? Dit kunnen namelijk 3 totaal verschillende locaties zijn op grote afstand van elkaar.
IK ga kijken wat mogelijk is, maar beloof nog niets ;-) (vind het zelf wel super interesant, dus die drive is er zeker)
Mooie reportage en indrukwekkende beelden. Je staat er als wintersporter niet echt bij stil, maar zo’n ski domein runnen is toch wel een hele onderneming.
@Rogier, het is daar me nogal wat. Ook bij de buren in Puy hebben ze een nieuwe snelle en grote lift gezet van enkele miljoenen euro’s. Ik hoop dat ze het fijne kleinschalige en lokale karakter behouden in de vallei en er geen plannen zijn om er een grootschalige skifabriek van te maken.
@raketman daar maak ik me geen zorgen om. Ik ben blij dat ze in Puy eindelijk eens een slimme investering doen ;-) (Les orres gezien? een nog mooiere lift)
Mooi filmpje! Op de facebook pagina van Val Cenis kan je een vergelijkbare onderneming, de vervanging van de vieux moulin lift (de eitjes), volgen.
Hoe staat het eigenlijk met de situatie in Chamonix?
Ha @rogier heb je toevallig foto’s / uitleg bij hoe ze die palen vast zetten? Er komt enorme kracht op zo een paal te staan en soms zitten ze op de meest bizarre plekken onder rare hoeken.
Staan ze allemaal in een eigen voet van beton of worden ze vastgezet aan rotsen?
Fantastisch dat we dit kunnen zien!
Zo krijg je meer waardering voor iedereen die voor ons plezier heel hard werkt!
Begrijp nu ook de prijzen van de skipas beter!
Ha @rogier heb je toevallig foto’s / uitleg bij hoe ze die palen vast zetten? Er komt enorme kracht op zo een paal te staan en soms zitten ze op de meest bizarre plekken onder rare hoeken.
Staan ze allemaal in een eigen voet van beton of worden ze vastgezet aan rotsen?
Kingkess op 24 okt 2018 14:07
Ik ben wel eens in de zomer in Tirol wezen kijken (voor foto’s zie: https://www.facebook.com/davehogervorst/media_set?set=a.3903… )
en iedere paal staat op een blok beton van 2x2x2m (grofweg) en alleen het bovenste stukje komt boven de grond. Dat is echt indrukwekkend om te zien.
Ben FB-loos, kun je er een paar posten hier?
@raketman daar maak ik me geen zorgen om. Ik ben blij dat ze in Puy eindelijk eens een slimme investering doen ;-) (Les orres gezien? een nog mooiere lift)
Rogier op 23 okt 2018 20:35
Bedankt voor de tip Rogier. Lijkt op PSV, ook met de orientatie op noord, wel wat groter en moderner qua infrastructuur. Denk dat binnenkort eens te verkennen voor een dagje.
Fantastisch om te zien. Nooit aan gedacht hoeveel werk het zou zijn. Dan ook wel nieuwsgierig hoe die vrachtwagens een beetje veilig de berg af komen.