Liveblog: coronavirus wintersport 2019-2020

In Frankrijk is een man van 60, met slechte gezondheid, overleden door het virus schijnt. Het is te hopen dat het beperkt blijft tot oudere mensen en/of met hele slechte gezondheid en niet ook bij baby’s en peuters/kleuters. Klinkt wat cru naar de ouderen toe maar jullie snappen wat ik bedoel.

In principe kun je het overal krijgen in de supermarkt, bij de bakker en dus ook in de skilift. Al loop je er als wintersporter vaak wel bij als een WHO'er, handschoenen, beschermende bril en veelal een sjaal voor je gezicht. Dus ik denk dat het besmettingsgevaar relatief meevalt, de lunch en apres ski daarentegen is een veel groter gevaar.
Ik heb een sterk vermoeden dat dit virus net als bij de Mexicaanse griep (al dan niet gefaseerd) uiteindelijk op de wereldbevolking moet worden losgelaten, aangezien e.a. nu al zo wijdverspreid is. Zeker omdat er mensen rondlopen die onbewust het virus bij zich dragen en daarmee verspreiden.

*bericht bewerkt door Gerwin. op 26 feb 2020 11:41

Let it snow!

@HN65 in Italie zijn in ieder geval 4 kinderen besmet waarvan de jongste 4 jaar is. Het is in ieder geval te hopen dat die er bovenop komen. Wat wel zorgelijk is dat bij corona heel veel longontsteking optreed. Dat is zeker bij jonge baby’s erg gevaarlijk.

Born to Ride

@HN65 ;)
volgens https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-se…

AGE - DEATH RATE*

80+ years old 14.8%
70-79 years old 8.0%
60-69 years old 3.6%
50-59 years old 1.3%
40-49 years old 0.4%
30-39 years old 0.2%
20-29 years old 0.2%
10-19 years old 0.2%
0-9 years old no fatalities

*bericht bewerkt door bartvwg op 26 feb 2020 11:21

Bla, bla, bla.

overdreven paniek is inderdaad niet nodig. Toch denk ik dat ik over een week of twee maar NIET in zo’n ‘containerbak-lift’ ga staan in de Dolomieten. 50 man op elkaar gepakt als haringen in een ton…het zou zo maar kunnen dat dat soort liften bij voorbaat gesloten worden, zou me echt niet verbazen. Een ski-gebied zit niet te wachten op een uitbraak, dat nekt de business.

In principe kun je het overal krijgen in de supermarkt, bij de bakker en dus ook in de skilift. Al loop je er als wintersporter vaak wel bij als een WHO'er, handschoenen, beschermende bril en veelal een sjaal voor je gezicht. Dus ik denk dat het besmettingsgevaar relatief meevalt, de lunch en apres ski daarentegen is een veel groter gevaar.
Ik heb een sterk vermoeden dat dit virus net als bij de Mexicaanse griep (al dan niet gefaseerd) uiteindelijk op de wereldbevolking moet worden losgelaten, aangezien e.a. nu al zo wijdverspreid is. Zeker omdat er mensen rondlopen die onbewust het virus bij zich dragen en daarmee verspreiden.

Gerwin. op 26 feb 2020 11:19

Ik las ergens op internet de vergelijking dat goedkope mondkapjes (die echt wel meer tegenhouden dan jouw sjaal) eigenlijk voor virussen te vergelijken is als met kippengaas een vlieg proberen tegen te houden…:).

@SkiBeppie: mee eens, al denk ik niet dat de bakken dicht gaan. Tegelijk is ook daar het risico heel beperkt, tot dat er daadwerklijk zieke mensen beginnen te hoesten, volgens mij.

We zullen het allemaal wel zien. Zonder die grote bakken heb je wel hele grote gaten in je infra in veel skigebieden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die goedkope mondkampjes helpen inderdaad geen ruk @Roy83. Pas de duurdere met filter hebben zin en dan nog moeten ze goed aansluiten, niet vochtig worden en mag je ze niet aan de buitenkant aanraken met je handen want dan heb je alsnog extra kans op besmetting…

Ik hou het bij een tube handgel die ik meeneem, mondkapjes kunnen me gestolen worden. Ben lichamelijk gezond en fit, evenals de rest van de familie dus maak me verder geen zorgen…

Wij zitten nu in Noorwegen. Om thuis te komen moeten we door besmet gebied. Zal zo mijn werk even informeren dat we puur uit voorzorg nog even hier blijven 😉

Afgelopen vrijdagavond reisde ik met de trein van Bolzano naar Innsbruck met mijn 2 kids. Een dag later werd daar een trein gestopt. Ik liep langs Grand Hotel Europa. En toen we zaterdagochtend uit/overstapten in Munchen, stapten er ook twee (NLse?) wintersporters uit waarvan 1 een mondkapje had en allebei hadden ze zwarte plastic handschoentjes aan. De uitspraak "je kan geen coronovirus krijgen als je samen in een stoeltjeslift zit" lijkt mij, als leek, fundamenteel onjuist, echt, hoe kan je dat nou zeggen? Als er toch iemand naast je in de rij staat en in je gezicht hoest, hoe komen ze er bij? Ik denk dat de wintersportgebieden doodsbang zijn voor verlies aan inkomsten en het besmettingsgevaard downplayen. Bovendien: we kijken met "bekende besmettingen" nu dus tegen de situatie van 2 weken geleden besmette mensen aan. Ik denk dat de situatie van "containment" vrij hopeloos is en we maar moeten accepteren dat deze griep is uitgebroken?

Thijs71 op 26 feb 2020 10:41

Ik denk ook dat het een illusie is dat in wintersportgebieden minder of geen besmettingsgevaar is…

Wij zijn op 7 februari met de nachttrein naar Innsbruck gereisd en toen verder naar Bressanone. Een week later van daaruit via Bolzano naar Milaan en weer verder naar Aosta. Terug weer met de trein naar Milaan en vliegtuig naar Amsterdam. Genoeg gevaar om besmet geraakt te zijn (kind is 9).

Toch ben ik niet bang en ik vertrouw erop dat in geval van besmetting, we dit virus met onze gezondheid kunnen bestrijden. Wel betreur ik het feit dat anderen eraan overleden zijn…

*bericht bewerkt door mukkie op 26 feb 2020 13:09

Er zijn ook skigebieden die er grappen over maken… (en over hun eigen tekort aan sneeuw, dat siert ze dan ook weer)

null

Click. Click. Peace

il ya un truc blanc qui tombe… ha, ha, ha, een goede maar ze zullen er blij mee zijn! :)

*bericht bewerkt door bartvwg op 26 feb 2020 14:39

Bla, bla, bla.

Het grote aanname topic 🙈

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Livigno deelt volgende info:

CORONAVIRUS: TRAVELLING SAFE
Last Update 26/02/2020
At the moment the health situation is under control and to date, there have been no cases of contagion from Coronavirus in Livigno, as a matter of facts our area is not considered a risk zone.
The safety of tourists and citizens is our priority; the measures taken at a regional level, should be considered just precautionary.

Apart from these measures, the hotels are open as well as the streets, restaurants, shops, ski lifts, and most of the tourist activities and services offered have not undergone any changes or cancellations.

The livigno.eu website and the social channels of Livigno are the official tool to consult to receive information in real-time on the situation and will be promptly updated if there are any news or important changes.

Furthermore, we inform that Switzerland, in particulary the Grigion Canton, has communicated that no closure of borders, streets or limits to the international circulation are expected.

Zag gister ook een Italiaan met een corona. Komt wel dichtbij zo :P

Not all who wander are lost

Een Deen is nu ook besmet en is wezen skiën in Italië. Of dat in Piemonte, Vall d’Aosta (veel dagjesmensen uit Milaan) of de Dolomieten was, wordt niet genoemd.

https://nos.nl/l/2324720
Interessant filmpje hoe het in die afgesloten gebieden gaat. Impact lijkt eigenlijk wel mee te vallen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://nos.nl/l/2324720
Interessant filmpje hoe het in die afgesloten gebieden gaat. Impact lijkt eigenlijk wel mee te vallen…

Roy83 op 27 feb 2020 07:39

En zo hoort het ook. Die hysterie is nergens voor nodig… :)

Een Deen is nu ook besmet en is wezen skiën in Italië. Of dat in Piemonte, Vall d’Aosta (veel dagjesmensen uit Milaan) of de Dolomieten was, wordt niet genoemd.

Roy83 op 27 feb 2020 07:39

Hij was skiën in Lombardije…

https://www.reuters.com/article/us-china-health-denmark-case…

Livigno, Bormio etc zijn dat dan toch vooral?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Livigno, Bormio etc zijn dat dan toch vooral?

Roy83 op 27 feb 2020 07:49

Ja, onder andere. ;)

Bla, bla, bla.

Een Deen is nu ook besmet en is wezen skiën in Italië. Of dat in Piemonte, Vall d’Aosta (veel dagjesmensen uit Milaan) of de Dolomieten was, wordt niet genoemd.

Roy83 op 27 feb 2020 07:39

Hij was skiën in Lombardije…

https://www.reuters.com/article/us-china-health-denmark-case…

Harm op 27 feb 2020 07:46

Heb ook geskied in Valtournenche/Cervinia en daar zijn inderdaad vaak Denen te vinden 😉

Livigno, Bormio etc zijn dat dan toch vooral?

Roy83 op 27 feb 2020 07:49

Ja, onder andere. ;)

bartvwg op 27 feb 2020 07:52

Jaja Sulden en Schoneben zeker ook ;)? Weg backupplan :)!

Een Deen is nu ook besmet en is wezen skiën in Italië. Of dat in Piemonte, Vall d’Aosta (veel dagjesmensen uit Milaan) of de Dolomieten was, wordt niet genoemd.

Roy83 op 27 feb 2020 07:39

Hij was skiën in Lombardije…

https://www.reuters.com/article/us-china-health-denmark-case…

Harm op 27 feb 2020 07:46

Heb ook geskied in Valtournenche/Cervinia en daar zijn inderdaad vaak Denen te vinden 😉

mukkie op 27 feb 2020 07:53

Oppassen dus! Al is dat eigen Vall d’Aosta en geen Lombardije, maar de vraag is of dat virus dat weet ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Livigno, Bormio etc zijn dat dan toch vooral?

Roy83 op 27 feb 2020 07:49

Ja, onder andere. ;)

bartvwg op 27 feb 2020 07:52

Jaja Sulden en Schoneben zeker ook ;)? Weg backupplan :)!

Een Deen is nu ook besmet en is wezen skiën in Italië. Of dat in Piemonte, Vall d’Aosta (veel dagjesmensen uit Milaan) of de Dolomieten was, wordt niet genoemd.

Roy83 op 27 feb 2020 07:39

Hij was skiën in Lombardije…

https://www.reuters.com/article/us-china-health-denmark-case…

Harm op 27 feb 2020 07:46

Heb ook geskied in Valtournenche/Cervinia en daar zijn inderdaad vaak Denen te vinden 😉

mukkie op 27 feb 2020 07:53

Oppassen dus! Al is dat eigen Vall d’Aosta en geen Lombardije, maar de vraag is of dat virus dat weet ;).

Roy83 op 27 feb 2020 07:56

Ben al terug dus het kwaad is dan al geschied 😉 Heb niet met een Deen gezoend, dus ik ben niet zo bang 🙃

Aanvullende info (Q&A) voor Dolomieten/sud tirol.

https://www.suedtirol.info/de/informationen/coronavirus…

Sulden en Schoneben zeker ook ;)? Weg backupplan :)!

Nee, nee, dat is Zuid-Tirol.
Niks met Lombardije te maken. :p :D

Bla, bla, bla.

Aanstaande zaterdag zijn wij van plan te vertrekken naar mayrhofen. Zijn er nu andere mensen die twijfelen hun vakantie om te zetten naar een andere locatie of zelfs te annuleren? Was benieuwd hoe jullie hier over denken. Na de 2 besmette italianen lijkt het mij niet dat dit de enige zijn en dat er volgende week vanzelf meer infectie gevallen verschijnen.

Jossa16 op 25 feb 2020 21:17

Dat is vooral erg zonde voor jezelf als je reeel kijkt naar wat er gebeurt.
Afgelopen weken zijn er genoeg mensen op wintersport geweest, deze mensen kunnen elkaar al aangestoken hebben. Deze mensen rijden naar huis en gezien de rij bij de wc’s hebben veel contact gehad. Daarna gaan ze weer aan het werk…

Dus ik denk dat de kans daar niet veel groter is dan hier.

Ach, ik woon in Sittard…
Dus terwijl we ons druk maakten of we wel op ski vakantie moeten gaan dichtbij noord Italië was het virus al 5 auto minuten verderop. Dus los laten en genieten! (en vaak je handen wassen).

En nu weer terug naar 'het weer' in de gaten houden.

*bericht bewerkt door SandraSki op 27 feb 2020 08:58

sneeuw witje en de 7 bergen

Het aantal bevestigde virusdragers in Piemonte is afgenomen van 4 naar 1 (op 4 miljoen inwoners). In Aosta geen bevestigde virusdragers. Monte Rosa lijkt net zo (on)veilig als Nederland wbt Covid19.

Aosta is kennelijk veilig genoeg, nog geen besmettingen daar. FIS laat de wereldbeker-GS en -afdaling dames aanstaande zaterdag en zondag in La Thuile doorgaan. Alleen wel met beperkt publiek. Verstandig?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Aosta is kennelijk veilig genoeg, nog geen besmettingen daar. FIS laat de wereldbeker-GS en -afdaling dames aanstaande zaterdag en zondag in La Thuile doorgaan. Alleen wel met beperkt publiek. Verstandig?

Frank op 27 feb 2020 12:08

Wat bedoelen ze met “beperkt” publiek?

Bla, bla, bla.

Wij zaten afgelopen week in de Dolomieten. Een prettig idee is het niet, zeker als je sinds zaterdagavond zelf verkouden bent.

Er is inderdaad een nieuwe dode te betreuren in Italie. Wel met de opmerking van de 4 die overleden zijn er 3 al in het ziekenhuis lagen met een andere achtergrond (Niet dat het dan minder erg maakt, maar mensen met al een zwakke weerstand hebben een veel grotere kans om te overlijden. Net als met de ‘gewone’ griep).

wdj75 op 24 feb 2020 12:04

Hier hetzelfde. Van 6-16 februari in Ortisei geweest. Diverse personeelsleden hotel grieperig. Vanaf 18 februari ben ik ook zwaar verkouden. Geen hoge koorts en tot voor kort geen reden tot paniek maar nu ik dit allemaal lees… waar in de Dolomieten zijn jullie geweest?

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie