Hebben jullie ook het nieuws gezien? Een Belgische touringcar ging op weg naar La Plagne. De chauffeur had Plagne ingevuld op zijn navigatie en begon te rijden. Wat kon er fout gaan zou je denken? Nou, in Frankrijk zijn er maar weinig plaatsnamen uniek. Dus reed de goede man richting de Pyreneeën in plaats van naar de Savoie. Een omweg van zo’n 600 kilometer. Dit liep op tot een vertraging van 24 uur! Ik denk niet dat het zien van het erg mooie kasteel van Carcassonne en de Middellandse Zee opwoog tegen deze langere rit voor de wintersporters in deze bus. Navigatie is geweldig in de auto en in de bus, maar een beetje zelf nadenken is zeker net zo belangrijk. Gelukkig kon de chauffeur er zelf nog om lachen!

Klopt het wel wat je GPS zegt?
Klopt het wel wat je GPS zegt?

Gesloten cols
Laten we meteen maar met de beroemdste fout beginnen. GPS die niet op een ‘real-time’ netwerk zitten weten niet dat bergcols gesloten zijn. Elk jaar zijn er honderden wintersporters die aan de verkeerde kant van de berg uitkomen. Hemelsbreed niet eens zo ver van hun skigebied. Maar een muur van sneeuw verspert hen de weg. Houd dus rekening met gesloten bergcols. Check de websites van die bergcols of deze wel open zijn. En doe dat ruim van te voren. Soms moet je de keuze om al dan niet over een bergcol te gaan al honderden kilometers van tevoren maken.

Dure grap
Een GPS rekent meestal de kortste weg uit. Dit is soms door absurd dure tunnels, terwijl dat niet altijd sneller is. Een voorbeeld hiervan is de Fréjus tunnel in mijn achtertuin. Vanuit Nederland is het verschil in reistijd als de weg schoon is tussen de tunnel en de Col de Lautaret voor gebieden als Serre Chevalier nog geen tien minuten. Een enkele reis in die tunnel is zo’n 44 euro. Dat is toch een keertje lekker lunchen op de piste…

null

Goede naam
En dan nu de fout van de buschauffeur. Weet je zeker dat je de goede plaatsnaam hebt ingevuld? Even een keertje uitzoomen op je GPS scherm en je weet het. Er zijn nogal wat dorpen met dezelfde namen in de Alpen. Toets voor de grap maar eens Argentière, Villeneuve of Villard in in je GPS. En om nou zomaar een van die dorpen uit de lijst te gokken… Zorg dus dat je zeker weet dat je de goede plaatsnaam invult.

Bergwegen
Ben jij gek op kleine bergwegen en rijd je daar vlot overheen? Geen probleem. Maar voor veel Nederlanders is het rijden in de bergen niet favoriet. Je GPS weet dat niet. En die laat je soms even een ‘handige’ afsteker pakken over een klein bergweggetje. Niet altijd handig. En als je niet echt een goede bergrijder bent dan zal dit je rit veel langer maken en ook maakt zo’n omweg de kans op irritaties vele malen groter. Niet super aan het begin van de vakantie. Dus, kijk goed op je GPS of je niet per ongeluk de ‘toeristische’ route hebt gekozen?

null

Google Maps
Als ik naar een onbekend gebied toe rijd dan kijk ik altijd even op Google Maps, deze is up to date en geeft vaak een aantal goede alternatieven. Daar kies ik een rit uit, en ik check of mijn GPS dezelfde kiest. Als dat zo is zit ik goed. Maar, ook onderweg houd ik de borden in de gaten en durf ik af te wijken van mijn GPS als ik zie dat het niet verstandig is wat deze aangeeft.

Tips?
Hebben jullie nog tips om met een GPS goed (of sneller) op je bestemming aan te komen? Ervaringen, goed of slecht? Ik ben benieuwd.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Aiai weer een Belg, da’s niet goed voor ons imago ;-)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Kristof Zo kan ik me ook nog plaatje voor de geest halen van een bus die een lift bijna van de kabel afreed. Ook daar zat en wit met rood nummerbord op ;-)

Click. Click. Peace

@Kristof, voldoet keurig aan de verwachtingen hoor ;) @Rogier, last minute Maps raadplegen, radiostation met verkeersinfo aan, analoge navi (aka kaart) mee, de navi hooguit als hulpje beschouwen, een data-abo dat ook in het buitenland werkt voor evt zoekacties onderweg en zelf een gezonde portie eigenwijsheid, dan kom je er echt wel. Oh ja, niet willen bezuinigen op een vignetje van een paar euro en denken dat je er binnendoor ook wel komt, dat kan zo zijn maar kan je ook enorm in moeilijkheden brengen bij stevig winters weer.

Het valt me op dat in de nieuwe auto’s ook eigenlijk gewoon geen ruimte meer is voor een wegenkaart. Dashboard kastjes zijn vaak klein door de airbags die er ook in moeten, in de deuren komt ook steeds minder ruimte. Hoe dan ook, van te voren even kijken op de kaart en inderdaad via google maps kijken wat de afstand is en de reisduur dan kom je een heel eind voor de route begint van de navigatie. Mochten er meerdere plaatsen zijn met dezelfde naam dan zou de navigatie dat toch moeten aangeven? Kwestie van weten in welke regio het dorp waar je naartoe wilt ligt.
Oftewel gewoon boerenverstand gebruiken ;-)

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

@iorusroos, geen plaats voor een kaart?! Kaart lijkt me dan het minste probleem als je met die auto op vakantie gaat…

Dit is gewoon dom! Ligt echt niet aan de GPS, hoor. @Rogier, zo lijkt het namelijk net of jij de schuld legt bij de navigatie, maar in feite is de mens toch echt zelf schuldig ;)

Not all who wander are lost

@Edwin. Dan begrijp je me verkeerd. Dit is juist een waarschuwing om niet zomaar je GPS te volgen omdat dit slechts machienes zijn met geen inteligentie…

Click. Click. Peace

Ok :)

Not all who wander are lost

Allemaal goede tips van @Userd
Is toch gewoon gezond verstand gebruiken trouwens, maar goed. Ik doet het zelfs binnen Nederland, zeker als ik in het centrum van een stad moet zijn. Altijd even kijken of me geen gekke dingen te wachten staan.
Als je twijfelt over de juiste aanrijroute kan je ook de VVV bellen (of hun website checken) om te vragen wat de handigste route is. Of je accommodatie.

Nog even over deze opmerking:

Dit is soms door absurd dure tunnels, terwijl je soms met een paar uur extra rijden zo 40 euro bespaard. (sic)
. Een paar uur extra rijden bespaart je misschien 40 euro maar kost natuurlijk ook meer benzine etc. En tijd is ook geld toch? En die fréjus tunnel scheelt dan bij mooi weer misschien maar 10 minuten maar dat wordt natuurlijk een heel ander verhaal bij winterse omstandigheden.
Ook overigens lijkt het mij een prima streven om het vakantieverkeer zo lang mogelijk op de snelweg te houden.
Wat is nou 40 euro op een wintersportbudget?

@Joepert je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde een paar minuten. Foutje en aangepast

Click. Click. Peace

@Userd in mijn S40 zijn de vakken in de deur te klein om een wegenkaart in te doen, kan net een parkeerschijf rechtopstaand in. In dashboard kastje zitten de papieren en cd’s. Enige plek waar ik ze kan laten is in de zakken achter m’n voorstoel. Heel irritant gezien ik altijd overal wegenkaarten koop om op zoek te gaan naar de mooiste routes.

Overigens is het gewoon leuk om over de Col de Lautaret te knallen, ik geef toe dat met slecht weer ik daar ook wel eens met flink wat zweet in de bilnaad heb gereden maar met goed weer is het echt een geweldige stuk om te rijden.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ja, dat is ook weer waar. In de winter ben ik er minder mee bezig maar in de zomer is een avontuurlijkere, mooiere route voor mij ook al een onderdeel van de vakantie :-)

@iorusroos, ik zie het probleem niet echt maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen…

@iorusroos en @Joepert En buiten dat is de Lautaret gewoon een ‘grote’ doorgaande weg. Geen snelweg maar wel een ‘axe principale’. Dit is niet zo’n bergweg die ik afraad…

Click. Click. Peace

Klopt, de Lauteret heb ik op zich vaak gereden. Zeker geen moeilijke weg. Maar ik ben twee keer in de winter een week in Briancon geweest en toen is hij meerdere keren gesloten geweest ivm sneeuwval. Vandaar dat als ik in de winter die kant op zou gaan, altijd goed zou kijken wat de weersvoorspellingen zijn en bij twijfel denk ik toch snel voor de tunnel kiezen.

en niet te vergeten dat de dorpen/plaatsen waar je onder aan de voet van de berg door heen rijdt vaak een doorgaande weg/route aangeven naar je skidorp. Maar je navigatie vaak de korste route door het dorp pakt waardoor je nog wel eens door smalle, stijle, niet sneeuw vrije dorpsstraatjes heen stuurt.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@Joepert 100 % mee eens!

Click. Click. Peace

@Rogier Alagna vs Alagna Valsesia is ook een mooie, vooral met https://www.wintersport.nl/dorpen/alagna als bron :p

@nr49 Oeps… Dat gaan we aanpassen…

Click. Click. Peace

Zo ben ik een keer onderweg naar Mayrhofen totaal verkeerd uitgekomen, een dal verderop en ook nog eens een weg opgestuurd wat op een gegeven moment niet meer dan een karrespoor was met aan een kant een rots wand en aan de andere een naar beneden aflopend weiland. De enige mogelijkheid die we hadden was de auto te keren op het weiland omdat er wel een opening in het hekwerk zat, de chauffeur probeerde echter na het keren direct recht omhoog te rijden wat spinnende wielen tot gevolg had. Vervolgens de auto schuin op de helling gezet en rustig aan naar boven gekropen. Gelukkig was het een Audi met vierwielaandrijving anders waren we er nooit zelfstandig weggekomen.

Moraal van het verhaal, ik check dus voortaan ook altijd de bestemming op de kaart voordat ik blindelings de navigatie volg!!

@ Joepert: vergeet niet dat je na de Fréjustunnel richting Briancon alsnog de Col de Montgenèvre op moet. Die is weliswaar iets lager, maar ook daar heb ik wel eens lang vastgestaan achter een geschaarde vrachtwagen. En ik ken mensen die via de Fréjustunnel reden en er vervolgens in Italië pas achter kwamen dat de weg tussen Oulx en Cesana afgesloten was door een aardverschuiving. Die konden toen een omweggetje via Turijn en de Col de Sestrière maken (zo’n 150 km).

Ik ben het volledig met de tips van @Rogier en @Userd eens.

Zo heb ik de afgelopen twee jaar tijdens de carnavalsvakantie NIET tussen de Parijzenaars op zomerbandjes op de A43 tussen Lyon en Chambéry gestaan, puur omdat ik een andere route nam en niet mijn GPS achterna reed.
1e jaar richting Grenoble over A7/A49, 2e jaar richting Chambéry over A40/A41. Autoroute FM aan en je verkneukelen over de files waar je niet in staat, heerlijk.

Helaas zijn er naar de Oostenrijkse gebieden niet zoveel alternatieve routes, het is bijna altijd de Fernpas, de Inntalautobahn of de Tauernautobahn die je moet nemen om bij je bestemming te komen.

Wij hebben ook altijd een atlas van de weg mee in de auto

Gang is alles

wij ook

Ik oriënteer me ook altijd het liefste op de ouderwetse kaart en Maps brengt ook echt uitkomst. Wel altijd een (goed ingestelde) navigatie mee voor als we onverhoopt ergens verkeerd rijden en er niet uit komen. Borden kijken, de topografie van de route enigszins kennen en vaak de navi negeren is mijn gebruikelijke strategie, en ik ben altijd vlekkeloos op de plaats van bestemming gekomen.

Toch wil ik jullie de positieve navi-ervaring van dit jaar niet onthouden. Van te voren natuurlijk weer de routes nauwkeurig bepaald en de handigste routes richting Bregenz uit het hoofd geleerd. Bij Ulm nog geen fileberichten op de radio, maar de navigatie riep dat een alternatieve route aan te raden was. Geen tijd om deze te verifiëren, en aangezien het een bekend knelpunt is het advies opgevolgd. Daarna eens op de kaart gekeken wat de navigatie van plan was en geconstateerd dat het een elegant alternatief was.
Een prachtige rit via Ravensburg naar de Bodensee gemaakt en alle files compleet ontlopen.

Altijd kaarten bij ons en een velletje papier waar ik de weg nummers en te nemen afslagen opzet ,en meestal weet je dan al de route grotendeels.

Er zijn ook 2 willingen in duitsland

Bier, sex , en patatjes

@Boarderfreak Hoe krijg je dat voor elkaar?

Mayrhofen rij ik zonder navigatie heen. Afslag zillertal en immer gerade aus :-)

Niet echt heel moeilijk hoor, de meeste (zoniet alle) system hebben de mogelijkheid de postcode te gebruiken. DOE dit dan ook zeker in het buitenland, Duitstalige gebieden hebben vaak meerdere plaatsen met dezelfde naam. Franse dus ook blijkbaar. Probeer maar eens Annaberg… (AT)

Daarnaast zitten er altijd route opties in gebruik die handig.

Uitzoomen kijken of de route logisch is en rijden maar!

Kijk of je systeem TMC kan ontvangen werkt in Duitsland en Oostenrijk best heel goed en je systeem schotelt je zo een route voor om de file heen! Wel even kijken of de route niet bizar veel langer is ;)

Seriously snow addicted family!

Ik hoorde vanmiddag dat deze man al 17 jaar busbestuurder is en was de eerste keer dat hij dit meemaakte. De 2 de bestuurder die erbij was had daarintegen al enkele malen naar La Plagne gereden. Dan heb ik toch ook zo iets van ‘die is niet helemaal met zijn gedachten bij zijn job’.
Maarja, alles is goed afgelopen en iedereen kan er is om lachen. Iedereen is misschien wat veel gezegd want zijn baas had deze omweg niet berekend in prijsopgave, reken maar uit aan uurloon bestuurders, peage, brandstof :)

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie