Pistebully besturen?

Rogier op 25 december 2008· 5 reacties

null

Houd je van sneeuw? Houd je van grote machines? Is het je droom om zelf in een Pistebully te rijden? In Serre Chevalier is het mogelijk om deze droom in vervulling te doen gaan.

Grooming School
In Serre Chevalier is een special centrum ingericht waar zij die het aandurven onder begeleiding van een instructeur een 10 ton wegende pistebully mogen besturen. Een leuke ‘apres-ski’ bezigheid. Dit centrum, de Grooming School, is opgericht door een 28 jarige bully-chauffeur die graag zijn liefde voor sneeuw en machines met anderen deelt.

Niet eenvoudig
Elke skiër wil graag perfecte pistes. het is echter niet heel eenvoudig om een glad spoor te leggen. In het speciaal uitgezette parcours in Serre Chevalier kan je voelen hoe het is om pistes in perfecte conditie te krijgen. De tips van de instructeur zijn een must.

Alles tegelijk
Het besturen van een bully is een echte uitdaging! Sturen, inzet van de bladen, de grijper en de voor- of achterwaartse aandrijving van de rupsbanden zijn handelingen die vaak simultaan moeten gebeuren. Het is minder eenvoudig dan het ‘van buiten’ lijkt.

Pistebully’s
Pistebully zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit skigebieden. De tijd dat werknemers van een gebied al skiënd de pistes moesten prepareren ligt (gelukkig) ver achter ons. Grote gebieden bezitten vaak tientallen bully’s die allemaal zo’n 300.000 euro per stuk kosten.

Nachtwerk
De Chauffeurs werken meestal 's nachts. In ploegendiensten worden de pistes helemaal geprepareerd. De machines kunnen ongeveer 10 ha per uur prepareren, met een maximum snelheid van 25 km per uur.

Hoe werkt een bully
Een piste bully breekt en egaliseert met een speciaal voorblad de sneeuw. Hiermee wordt poeder platgedrukt, boekels weggevaagd en de piste vorm gegeven. Het achterblad creëert de mooi gladde pistes. De bully’s worden aangedreven met rupsbanden. Bij steile pistes gebruiken de machines een sleepkabel om omhoog te komen. Tegenwoordig bestaan er speciale bully’s voor het preparen van fun-parken.

Eco
Steeds meer gebieden proberen de machine’s op ecologische of afbreekbare brandstoffen te laten draaien. Dit is zeker niet overdreven want een pistebully gebruikt ongeveer 29 liter olie per uur(!).

Comfort
De cabines van de bully’s zijn vaak enorm comfortabel, wat een vereiste is om prettig te kunnen werken 's nachts in de winter.

Meer info over de Grooming school op de website van Serre Chevalier.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Top, altijd al willen doen om met zo’n pistebully te rijden. Het is alleen jammer dat het in Frankrijk is. Misschien dat iemand in Oostenrijk dit idee wil volgen.
Lijkt me echt super om met zo’n jongen recht de slope op te gaan.

Top, altijd al willen doen om met zo’n pistebully te rijden. Het is alleen jammer dat het in Frankrijk is. Misschien dat iemand in Oostenrijk dit idee wil volgen.
Lijkt me echt super om met zo’n jongen recht de slope op te gaan.

ik heb met een piste bully gereden op een indoor baan in terneuzen is echt leuk en uitdagend werk is nie makkelijk je moet overal rekening mee houden waar ik meer werkte zat ook nog een frees achter op

Ik was zelf van beroep Pistebully rijder, het is geweldig.

glukkig genoeg info voor werkstuk pistebully

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie