booser -18

Dit onderwerp gaat over de bestemming Leogang

Hallo,
ik geloof niet meer dat de booster op tijd zal arriveren voor -18 jarigen voor krokus verlof.
Dus hopelijk kan de booster tegen dan gezet worden in Duitsland en/of Oostenrijk.
Maar wat is nu de procedure voor een booster te plaatsen in het buitenland (en zodat deze ook in de covidsafe terechtkomt). Ik ben van Belgie. Op internet lees ik ook vaak, zie dat je je gele boekje bij de hand hebt (volwasseneen die hun booster in buitenland tijdens de maand december gaan halen zijn). Maar is dat iets dat enkel in voege is in Nederland, een geel boekje zegt mij niets :-( )?

Voor de mensen die hier op het forum zitten en dit zelf persoonlijk hebben ervaren, vielen de wachttijden mee éénmaal toegekomen op locatie? Natuurlijk zal je dit niet kunnen vergelijken tijdens de grote instroom met krokus. Of het moet zijn dat het een locatie dichtij is (grensovergang) en dat dit een paar dagen van te voren kan gebeuren.

Alvast bedankt voor de info,
Gerrit

1 Het gele vaccinatieboekje is het internationale bewijs voor inentingen, dat door de Wereld Gezondheidsorganisatie wordt aanbevolen. Heb jij een vaccinatie ontvangen? Bijvoorbeeld tegen gele koorts, DTP, hepatitis A, hepatitis B, COVID 19 of een andere vaccinatie, dan kun je hiervoor een stempel laten zetten in jouw gele vaccinatieboekje. Zo heb je in één boekje een overzicht van alle verkregen vaccinaties. Bovendien is het gele vaccinatieboekje oneindig geldig, dus tot in de lengte van jaren kun je aantonen dat gevaccineerd bent (geweest).

Maar in deze tijd van apps voor alles is het gele boekje niet meer noodzakelijk. Ik ben van Nederland en weet niet of je een buitenlandse QR code in jullie covidsafe app kunt importeren. In Nederland kan dit niet, maar je kunt je Nederlandse of Belgische QR codes wel importeren in de internationale Green Pass, Gruner Pass (AT) of Corona warn app (DE). Daarnaast kan een welwillende huisarts je booster aanmelden in de lokale app. Hoe dan ook er zijn meerdere manieren om al je covid vaccinaties op 1 plek te bewaren.

Ook in AT en DE is de boosterpiek al enige tijd geleden. Dus is nu de perfecte tijd, hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat vaccinatie locaties gesloten worden. Er zijn nu absoluut geen wachttijden, wel bij de testlocaties.

Ervaringen in Oostenrijk.
Geen problemen, vragen of opmerkingen stonden binnen 30 minuten weer buiten.
Ieder Bundesland heeft minimaal 1 grote, centrale locatie waar toeristen zich gratis kunnen laten boosteren. Hier kun je een afspraak plannen maar ook zonder afspraak kun je daar terecht. Zoek even op naam Bundesland + Impft.
Maak je een afspraak, dan krijg je een bevestiging met alle in te vullen formulieren.
Vul hier als adres je vakantieadres in AT in, verzekeringsnummer moet je weg laten en voor de rest je eigen gegevens. Je moet aangeven of je Pfizer of Moderna wil, maar jeugd mag alleen Pfizer.
Je kunt een uurtje vroeger of later komen.
Als voorgaande vaccinatie bewijzen hoef je alleen de QR codes van de eerste 2 vaccinaties te laten zien op locatie, is voldoende bewijs.

Duitsland
Onze buren zijn vandaag naar Aken geweest met uiteindelijk ook een snel proces en geen wachttijden.
Eigenlijk geldt hetzelfde als in AT.
Zijn eerst naar de centrale vaccinatie locatie in de Aachen Arkaden, Trierer Strasse geweest. Zijn weggestuurd omdat er (vandaag?) voor buitenlanders alleen het Moderna Vaccin beschikbaar was, maar 18- mag alleen Pfizer vaccin. Was vandaag en gisteren, volgens de mensen aan de receptie. Er si hier wel een speciaal kinderactiviteit centrum voor 12-
Daarna direct een afspraak gemaakt bij RapidCare, in het AOK centrum op de Markt in Aken. https://www.rapidcare-webshop.com/pages/hier-impfung-buchen…
Konden 10 minuten later terecht, zeer veel plaatsen beschikbaar.
Parkeergarage direct om de hoek, apotheek aan de overkant.
Voor jongeren vragenlijstje en toestemmingsverklaring invullen en ondertekenen in tweevoud en 1 ouderverklaring ingevuld meenemen. Ook het in principe keuze tussen Moderna en Pfizer, en ook hier krijgt jeugd alleen Pfizer, BioNTech.
Waren ook hier binnen 30 minuten klaar, inclusief de 15 minuten verplicht wachten. Om een QR code te krijgen moet je na de prik met je prikbewijs naar een willekeurige apotheek die je QR code aanmaakt die je ook in bovengenoemde app kunt uploaden. Let er in De wel op dat de openingstijden van de vaccinatie centra en apotheken niet dezelfde zijn. Ga dus niet op zaterdagmiddag en zondag.
Ook hier accepteert men de QR codes als bewijs van eerder vaccinaties.
Conclusie: appeltje eitje, geen problemen geen wachttijden, als je de mogelijkheid hebt, ga dan zo snel mogelijk naar Duitsland en reserveer gewoon n plekje, de taal is het enige verschil, maar ze helpen je net zo graag in het Engels. Voor de rest niet anders dan in NL.

En je ID natuurlijk niet vergeten. Succes.

Hallo, ik woon ook in België en heb een skivakantie geboekt met krokus naar Italië. Als dit de manier is om voor mijn 2 kids (13 en 15) aan een booster te geraken, dan doe ik dit om die zuurverdiende vakantie niet in het water te laten vallen hoor.
groetjes

@ericelluh
Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Duitsland lijkt dus idd een optie. Ps: zijn er geen apothekers van wacht in Duitsland of lijkt dit te risicovol ? Weekdag is nog steeds schooldag :-(

De apotheken zijn op zaterdag tot 13:00 uur geopend, aansluitend zijn er zeker apotheken van wacht, maar of die het voorzien van een QR code als spoed zien? Dan beter wat vroeger opstaan en voor 12:00 de afspraak plannen, dan ga je het zeker allemaal redden.

@gerrit @ericelluh

Hartelijk bedankt voor de info!
Of woensdagnamiddag?

@Gerrit @Kristof79
De apotheek op de markt is op zaterdag tot 17:00 uur open zie ik net en op overige dagen tot 18:30 uur, zondag gesloten

*bericht bewerkt door ericelluh op 26 jan 2022 07:52

@ericelluh
sorry nog één vraagje, is dat dan gratis of tegen betaling?

Gratis, zowel booster als QR code bij apotheek

@Kristof79
Zal precies niet meer nodig zijn naar Aken te gaan. Onze ministers willen blijkbaar vaart zetten achter de booster prik vanaf 12j…
Het was vanavond op journaal en plots staan er ook de gazetten (online) van vol! Ik denk nog een beetje geduld :-)

@Gerrit

Ja idd. Nog even geduld en we kunnen beginnen aftellen 😉
Nogal een gedoe allemaal zenne.

Pfff, dat blijft hier maar duren in ons apenland (Belgie).
Nu vrijdag pas eerst een vergadering met rechten van de patient, indien deze nog geen beslissing nemen dan een Inter ministeriële vergadering (kort nadien) maar we zijn dan wel al volgende week terug. Als deze dan op zich ook weer geen beslissing nemen ligt de bal terug bij de vlaamse regering… hier spreekt men dan enkel van vlaanderen (goed ik ben van vlaanderen) maar wat dan met de jongeren in Wallonië.
Swat nu leest ik tussen de lijst van landen die wel al een booster geven is ook Luxenburg. Toch terug een stukje korter bij dan Aken en heeft iemand weet hier ivm de procedure.
Stel we gaan naar Luxemburg, hebben we dan wel bv onmiddellijk onze QR in onze app staan? Geen gedoe met formulieren invullen of met met formulieren naar apotheek gaan en dan hier in Belgie onze qr laten registreren door een huistarts enzo…

Plaats een reactie