Route Duitsland

Gisteren in het Zillertal aangekomen via A61 en A8 alleen wat oponthoud op de A8 bij Stutgartt door werkzaamheden en een beurs.

@Coldfeet: De A95 is geen verbetering t.o.v. de A8. Via deze route gaan vele mensen elk weekend vanuit de agglomeratie München naar de Alpen toe. Vooral Garmisch is een geliefd doel voor de mensen uit de stad.

Als je optijd vertrekt zal de A995-A8 tot Holzkirchen geen problemen vormen. De echte files starten vaak wat verder bij Irschenberg of Rosenheim. Mocht er volgens de verkeersinformatie alsnog files op de A8 tussen München en Holzkirchen staan, dan is de parallele B13 een goed alternatief. Deze route wordt weliswaar veel voor woon-werk verkeer gebruikt, maar op de typische reisdagen van vakantieverkeer in verhouding nauwelijks.

En als alternatief voor de B13 is er ook nog een binnendoorroute vanaf Oberhaching direct naar Bad Tölz, maar die is deels wat smaller en zal bij winterse omstandigheden niet direct als eerste geruimt worden.

Het stuk vanaf Holzkirchen langs de Tegernsee of vanaf Bad Tölz via Sylvensteinsee zijn verder prima te doen.

Wij vertrekken maandag rond 10u s’morgens vanuit antwerpen naar het skiwelt gebeid, Ik hoop net voor de avond file om Munchen heen te zijn… iemand een idee welke route het beste zou zijn voor ons? via de A61 en A8 of via de A3?

Skippy79 op 21 jan 2017 18:33

Omdat je niet in het weekend reist zou ik in principe de A3 aanbevelen. Groter deel is driebaans uitgebouwd en op de A61 is veel vrachtverkeer onderweg, zeker door de weeks. Mocht je op verkeersinformatie over problemen horen tussen Keulen en Frankfurt neem je de A61. Voordeel is mijn imziens ook dat je vanaf Frankfurt talloze opties hebt om in München te komen. Mocht dan ergens grote file staan kan je makkelijk een andere route kiezen.

@Frans dank je

Glij blij door die brei :-)

Afgelopen weekend heen en terug via Stuttgart (61) gereden.
Heenweg was 's nachts. rustig op de weg enkel wat vrachtwagens. Goed door kunnen rijden. Ik vond de hoeveelheid baustelle erg meevallen.
Terugweg zondag overdag. Hoe hoger in Duitsland hoe drukker het werd. Nog steeds niet heel druk natuurlijk. Eigenlijk ook goed door kunnen rijden, maar op een of andere manier iets meer last gehad van de wegwerkzaamheden.

Heb het idee, dat de 61 qua verkeer en wegwerkzaamheden rustiger is dan de 3.
Heb wel het idee dat de 3 sneller is als je op tijden rijdt wanneer er weinig verkeer op de weg zit. Op de 61 behoorlijk wat stukken max 130.
Heb je een dakkoffer, wil je niet (extreem) hard rijden of is het algeheel drukker op de weg, is wellicht de 61 een betere optie.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@coldfeet; je kunt het ook op het moment zelf laten bepalen door google maps. Die rekent meestal vrij accuraat uit wat de reistijden en alternatieven zijn. Op lange afstanden werkt dat minder, ze kunnen ten slotte ook de toekomst niet voorspellen, maar dit is een betrekkelijk korte afstand.

Ik ga overigens ook naar Skijuwel in de krokusvakantie. We zitten in het dorp Oberau. Wij overnachten vrijdagavond in Augsburg.

@taan, ga ik doen. Er is sowieso wifi in het hotel en dat is beter dan te wachten op de TMC verkeersmelding van de GPS in de auto :-)

Wij gaan naar Kirchdorf, dus normaal maar een dagje op zaterdag naar Skijuwel voor we naar onze bestemming gaan. Maar dan wel eerst langs de kant van Reither Wildschonau…zien dat we halverwege niet op jullie botsen :-)

Glij blij door die brei :-)

Heeft iemand ervaring met Waze in het buitenland? Ik gebruik het in Nederland heel veel en het is echt enorm goed in het schatten van de aankomsttijd (en daarmee dus de beste route), maar werkt dit in Duitsland ook? Ik heb het gebruikt voor een dagje Winterberg, dat ging prima, maar toen was het ook nog niet zo druk. Mijn volvo navigatie laat me gerust 40km omrijden om een vertraging van 2 minuten, dus dat heeft niet zoveel zin.

Mijn voorkeur heeft dan ook gewoon snelweg rijden, alleen bij ongelukken/dichte wegen omrijden over b-wegen, maar niet als dat maar 1 minuut sneller is, dan wil ik gewoon in de file staan (bijvoorbeeld bij baustelle).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heeft iemand ervaring met Waze in het buitenland? Ik gebruik het in Nederland heel veel en het is echt enorm goed in het schatten van de aankomsttijd (en daarmee dus de beste route), maar werkt dit in Duitsland ook? Ik heb het gebruikt voor een dagje Winterberg, dat ging prima, maar toen was het ook nog niet zo druk. Mijn volvo navigatie laat me gerust 40km omrijden om een vertraging van 2 minuten, dus dat heeft niet zoveel zin.

Mijn voorkeur heeft dan ook gewoon snelweg rijden, alleen bij ongelukken/dichte wegen omrijden over b-wegen, maar niet als dat maar 1 minuut sneller is, dan wil ik gewoon in de file staan (bijvoorbeeld bij baustelle).

Roy83 op 25 jan 2017 12:16

@Roy83 Werkt prima. Afgelopen week ook weer gebruikt. Ik laat Waze mee lopen in mijn scherm in de auto. Verder zit er weinig verschil tussen Google maps en Waze. Beide systemen lieten bijna dezelfde tijden en wegen zien.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 25 jan 2017 13:23

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp
Zet je dan ook je roaming aan? Want volgens mij gebruikt het nogal wat mb’s?
Of maak je de route thuis en en roaming uit?

Heb het gelukt dat ik onbeperkt 3G/4G heb in de auto. Maar had eens gelezen dat het aantal MB’s wel mee viel met Waze/Maps. Maar dat weet ik niet zeker. Per 1 juli toch verleden tijd.

May the ski force be with you !!

Goed om te horen! Ik heb 20 GB bundel (inclusief heel Europa) dus data maakt niets uit…

Ik zou btw ook wel willen dat ik gewoon mijn schermpje zo kon dupliceren naar mijn navigatiescherm…Volvo navigatie is ok, maar inmiddels verouderd en de leasemaatschappij doet wat moeilijk over upgraden :s…Dus dan maar telefoon erbij…

*bericht bewerkt door Roy83 op 25 jan 2017 14:23

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tot die 1 juli kun je nog de kaarten binnen google maps vooraf downloaden. Dat zou het datagebruik en dus roaming kosten ook moeten drukken onderweg.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Hoe goed is Waze? Ik kende het niet dus nu gedownload en Waze geeft op dit moment bijna een uur snellere route dan Google Maps. Dat is nog al wat natuurlijk op 10 uur reizen. Interessant!

Wat ik mij ook afvraag, zit in deze programma’s een tijdsmarge voor tussenstops? Ik meen dat ze in TomTom software een bepaalde tijd inrekenen voor gemiddelde stops. Kan nooit correct natuurlijk maar het geeft wel een aardig beeld over ETA

@HN65
Ik gebruik Waze altijd om naar mijn werk te rijden, ik ken de route wel natuurlijk maar het is handig bij files, wegenwerken en flitsers. En als hij een alternatieve route aangeeft door bvb een ongeluk klopt de ETA altijd wel.
Tussenstops rekent hij niet mee vermoed ik. Maar hij zal de ETA herberekenen als je weer vertrekt na een stop.

Dat denk ik ook @Michaelh…echt rekening houden daarmee doet ie niet. Dus dan misschien een uurtje ofzo erbij op tellen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Waze is vrij goed en er is geen tijd opgenomen voor pauzes. Dataverbruik is ong 10mb/uur bij gedetailleerde kaarten, snelwegrijden zal flink minder verbruiken. Wel even zorgen dat je bij eerste gebruik even de instellingen aanpast en vooral veel uit zet (snoepjes, chatberichten mede wazers en dergelijke flauwekul), dan is het een zeer acceptabele nav.

Tot die 1 juli kun je nog de kaarten binnen google maps vooraf downloaden. Dat zou het datagebruik en dus roaming kosten ook moeten drukken onderweg.

Sebastiaan op 25 jan 2017 14:39

Ik probeerde dat ook, downloaden in Google Maps maar ben gelimiteerd aan een range van 100x100km ofzo. Kan wel detail kaart van plaats van bestemming downloaden:

null

Bergen + Sneeuw = ❤

Je kan alleen wel meerdere van die tegels downloaden evt. De hele route is onzin, download alleen de stukken waarbij je gedetailleerde info nodig hebt. Wil je wel de hele route offline hebben, kun je beter HERE oid gebruiken.

*bericht bewerkt door Userd op 25 jan 2017 16:12

Wel nice, zo is het nog wel iets korter:
https://goo.gl/pEbKV

BetsyKlein op 25 jan 2017 16:15

Korter? De snelste weg naar een ban vanwege irritant gespam mag ik hopen

Goed om te horen! Ik heb 20 GB bundel (inclusief heel Europa) dus data maakt niets uit…

Ik zou btw ook wel willen dat ik gewoon mijn schermpje zo kon dupliceren naar mijn navigatiescherm…Volvo navigatie is ok, maar inmiddels verouderd en de leasemaatschappij doet wat moeilijk over upgraden :s…Dus dan maar telefoon erbij…

Roy83 op 25 jan 2017 14:22

null

Maps en Waze onder elkaar.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 25 jan 2017 16:41

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp Tesla?
Hoe valt het mee om daar mee op skivakantie te gaan?

*bericht bewerkt door Coldfeet op 25 jan 2017 17:07

Glij blij door die brei :-)

@CJAHulskamp Tesla?
Hoe valt het mee om daar mee op skivakantie te gaan?

Coldfeet op 25 jan 2017 17:06

Wil niet teveel off topic gaan. Maar kort gezegd vindt ik het relax rijden maar je doet er langer over. Ongeveer 2 uur langer op 1000 km. Afgelopen weekend terug uit de omgeving Zell am See en was na 12 uur terug in Amsterdam. Voor sommige te lang maar nu doen we 2 a 3 keer koffie een een lunch en kijken we niet echt meer naar de tijd.

May the ski force be with you !!

Hoe goed is Waze?

HN65 op 25 jan 2017 14:45

Ik ben ook een fanatiek waze gebruiker, vooral in NL uiteraard, maar ook op vakantie. Enkele reis kost ca. 50mb data, maar afhankelijk van aantal keren herberekenen door drukte e.d. Zet 'em in NL al aan en de route wordt gecached, alleen updates kosten data (en herberekeningen).
Ik gebruik het al zeker 5 jaar, vooral voor de gebeurtenissen onderweg en de alternatieve route. Die volg ik bijna blind! De file info en ETA is bijzonder accuraat, vooral omdat je de updates van andere wazers krijgt en niet afhankelijk bent van services van derde partijen.

Dank @Jay, ik ga het zeker gebruiken as weekend naar IT

Vrijdagmiddag de 61 gereden. Dankzij Waze zo goed als het kon om de drukte heen gestuurd. Knooppunt Hockenheim heb ik bijvoorbeeld niet gezien. Via een of andere B-weg op de 6 geraakt. De vrijdagmiddag spits begon al zo rond 15u.

Vrijdagavond om 21u de Fernpass gepasseerd. Geen enkel oponthoud.

Totaal heeft Waze zo’n 60mb verbruikt in ongeveer 11 uurtjes.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Hoe verloopt het momenteel met de drukte bij de grensovergangen tussen Duitsland en Oostenrijk?

Aequilater Nubila

Volgens mij vooral bij Kufstein maar afgelopen week heen en terug via Reutte (A7/Fernpas) helemaal niets. Geen controle of vertraging.

@HN65 Dank voor de info. Gelukkig maar, maar wel bijzonder aangezien volgens mij zowel de Anwb en de Adac nog wel melding maken van de controle bij de grensovergangen! Evt iemand ervaringen bij andere overgangen?

Aequilater Nubila

Ja het lijkt sterk op symbool politiek inderdaad. Wij reden terug over de Fern en A7 zonder enig oponthoud of controles en vrienden gelijkertijd via Innsbruck en Munchen. Die hadden vertraging bij de grens, hoewel dat ook mee viel.

Plaats een reactie