Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Het enigste daar wat ECHT niet makkelijk is , is de afdaling naar Pikolein, best steil en dikwijls ijzig, in MIJN beleving één van de minst leuke ski ervaringen.

dan58 op 3 okt 2018 09:22

Piculin heeft veel terreinovergangen, steile stukken en pistes liggen soms schuin tegen de berg. Technisch wel uitdagend. Grootste gedeelte is een zuidhelling, dus bij warm weer snel papperig.

Piste is alleen leuk als je voldoende techniek hebt. Voor beginners absoluut ongeschikt.

Wel heerlijk rustig.

*bericht bewerkt door RRski op 03 okt 2018 11:18

Misschien voor sommige een tip:

Wij hebben in Maart onder aan de Kronplatz gezeten in een hotel in het dorpje Percha. Dorpje van niks, maar wel een heel leuk hotel en een prima uitvalbasis om er verschillende skigebieden te kunnen bezoeken. Vanuit Percha konden we zo de gondel instappen en stonden we boven op de Kronplatz. Verder konden we de trein pakken, die de ene kant naar de 3 Zinnen reed en de ander kant op naar wwar je na het skigebied Gitchberg-Jochtal kon gaan. Verdere mogelijkheden om via de Kronplatz (Piculin) naar Alta Badia te gaan om daar een dag te gaan skiën. (Sella Ronda) en aan het einde van de dag de bus vanuit Corvara terug te nemen naar Percha, waar je voor de deur van het hotel weer uitstapte. Het was ook nog mogelijk om naar het Ahrntal te gaan naar de gebieden Klausberg en Speikboden. Deze zitten niet op de Dolomitisuperskipas, maar je krijgt er wel korting als je er een dagpas kocht. Op vertoon van je Dolomitisuperskipas. Al de bussen en treinen waren trouwens gratis op vertoon van een bus/trein kaartje die we in het hotel hadden gekregen

Gaan nu in januari weer naar ons vaste stekkie in Selva en voor maart maar weer besloten om naar Val di Sole (Brenta Dolomieten) te gaan. (Ook een heerlijk gebied.)

*bericht bewerkt door EBTV op 03 okt 2018 11:44

De nieuwtjes voor komend seizoen 2018 - 2019.

null
null
null
null
null

@Roy: Selva is qua locatie een mooie uitvalsbasis want alle deelgebiedjes zijn snel bereikbaar, maar om richting Val di Fassa te gaan moet je over Ciampinoi en dat is echt wel een pittige piste, zeker later op de dag. Terug vanuit Alta Badia is het bovenste stuk van Dantercepies misschien ook niet heel leuk meer voor je vriendin. Ter vergelijking: als je het mij een tijd geleden, toen ik nog een wat onzekerder skiër was, had gevraagd had ik die ‘Mur Suisse’ bij Corvara 10x liever gedaan dan die pistes bij Ciampinoi.

Tnx @Lein; hoewel Selva qua locatie lekker centraal is, valt dat toch wel af. Ik denk dat het daar ook net wat drukker is dan rondom AB.

Civetta, Latemar, San Pellegrino lijken me leuke en rustige deelgebieden, als het daar iets rustiger is, is rood ook helemaal geen probleem. Ik twijfel eigenlijk tussen daar ergens of toch San Cassiano nog een keer.

Op googlemaps lijkt vanuit San Cassiano Alleghe bijvoorbeeld ook nog wel te berijden, of verkijk ik me echt flink op het soort weg?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Op googlemaps lijkt vanuit San Cassiano Alleghe bijvoorbeeld ook nog wel te berijden, of verkijk ik me echt flink op het soort weg?

Roy83 op 5 okt 2018 07:40

Die route is echt voor 2/3 haarspeldbocht. Als de weg sneeuwvrij is op zicht prima te doen en erg mooi. Maar ‘even naar Civetta’ is vanuit alles ten noorden van Arabba toch een beste dagtrip.
Persoonlijk zou ik dan eerder in Canazei gaan zitten als het per se aan de Sella Ronda moet zijn. Anders eerde Vigo di Fassa of Moena.

Tnx! Het hoeft niet per se aan de SR, een locatie dicht bij die andere 3 maar met als optie ook een dagje AB is ook een optie.

Vorig jaar zijn we een dag vanuit San Cassiano met de auto naar de Seiseralm gegaan en dat was voor ons prima, maar langer hoeft niet en ook zeker niet elke dag zulke afstanden.

Dus een leuke locatie voor Civette ed, maar met de optie om ook een dagje AB te dien, is ook een optie (dus misschien idd moena of Vigo di Fassa?), maar ik vind het lastig inschatten hoe lang je ergens over doet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En gezien de afstanden is zonder AB toch misschien ook wel een optie. Vanuit Alleghe nog wel te doen, maar eigenlijk is de rest op de lijn van Alleghe tot Moena (wat denk ik allemaal prima is voor die zuidelijke gebieden) te ver naar AB.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij verbleven eens in Campitello di Fassa, = goede uitvalbasis voor SR en Val di Fassa, ook van hier is Alleghe een hele onderneming.
Campitello heeft ook zéér goede busverbindingen .
Vanuit de Pordoi zijn Plan de Gralba en Wolkenstein perfect te doen.

Born to run. B.S.

Vanuit Moena zitten gebieden als Vigo en Pozza di Fassa, Carezza, Obereggen, San Pellegrino, Canazei/SR allemaal binnen 20 minuten reistijd. Civetta is net iets verder. Met de auto richting Alta Badia (Campo Lungo) is al snel een uur en een kwartier rijden. Maar heel eerlijk: als je vlak bij Obereggen, San Pellegrino en Civetta zit, waarvoor heb je dan Alta Badia nog nodig? De genoemde gebieden bieden m.i. meer variatie en minder drukte. En ja er zitten lekkere rode en zwarte pistes bij, maar je kan overal probleemloos komen als je die niet wil skiën.
Tip voor als je accommodatie zoekt in Moena: wees er zeker van dat de accommodatie eigen parkeergelegenheid heeft. Moena is een prachtig dorp, maar vrij of wild parkeren is een ramp.

We hebben met @Meindert er waarschijnlijk weer een Alta Badia ganger erbij. Wij hebben zelf wat opties doorgenomen maar de kans is toch wel weer boven de 80% dat we richting de Dolomieten gaan en in dat topic werd ik weer even aan het denken gezet (door opmerkingen als ‘niet alles uit het gebied halen’).

Wij hebben vorig jaar echt een fijne vakantie gehad in AB. Elke piste in het gebied gehad, een dagje naar de Seiseralm geweest (helaas in de mist), maar de combinatie van maar 2 echt zonnige dagen, een vriendin die prima skiet, maar soms daar toch wat onzeker over is en door de drukte toch best wat pistes die het snel zwaar hadden (ook door de verse sneeuw) maakte dat we de voorgenomen tochten (Lagazoui, Marmolada) niet gedaan hebben. SR ook niet, maar die hoeft ook niet per se.

Dat is een hele goede reden om terug te gaan, zou je denken (wij in ieder geval wel). We zijn dan weer wat lessen verder (dus weer iets meer zekerheid bij mijn vriendin), we gaan dit jaar topweer hebben, dus alle seinen op groen om ‘nog meer uit het gebied te halen’. San Cassiano was fijn, ons appartement was top, alles was goed.

Maar ik ben toch ook wel nieuwsgierig naar andere gebieden. Val Gardena (met bijv Selva als uitvalsbasis) lijkt me erg leuk, Val di Fassa (ondanks dat het wat moeilijker lijkt) ook, maar bijvoorbeeld Moena als uitvalsbasis voor de gebieden die daar zitten ook.

In de ochtend even met de auto vinden we niet erg. San Cassiano - Ortisei is voor een dagje wel te doen, maar zo lang wil ik niet elke dag in de auto. Het is fijn als we bij heel slecht weer of op een dag met wat meer spanning rondom onze uitvalsbasis wat rustigere en makkelijkere pistes kunnen vinden, maar rood is normaal geen enkel probleem (piste bij Col Alt, rode dalafdaling bij Piz Sorega, de door @hn65 genoemde piste 27 vanaf sponata richting st Croce, die skiet mijn vriendin probleemloos. De echte spanning ontstaat als de piste snel helemaal onder de bulten zit. Dus een uitvalsbasis waarbij je eind van de dag over een steile SR piste terug moet skien is iets minder geschikt, terwijl het wel fijn is om verschillende kanten op te kunnen (maar dat mag dus ook met de auto).

Wat zijn jullie tips?

Roy83 op 3 okt 2018 07:51

Klopt! We hebben geboekt. Hotel Diana in La villa. We hebben er zin in!

Vanuit Moena zitten gebieden als Vigo en Pozza di Fassa, Carezza, Obereggen, San Pellegrino, Canazei/SR allemaal binnen 20 minuten reistijd. Civetta is net iets verder. Met de auto richting Alta Badia (Campo Lungo) is al snel een uur en een kwartier rijden. Maar heel eerlijk: als je vlak bij Obereggen, San Pellegrino en Civetta zit, waarvoor heb je dan Alta Badia nog nodig? De genoemde gebieden bieden m.i. meer variatie en minder drukte. En ja er zitten lekkere rode en zwarte pistes bij, maar je kan overal probleemloos komen als je die niet wil skiën.
Tip voor als je accommodatie zoekt in Moena: wees er zeker van dat de accommodatie eigen parkeergelegenheid heeft. Moena is een prachtig dorp, maar vrij of wild parkeren is een ramp.

GiGi op 5 okt 2018 08:23

Tnx. 20 minuten is echt geen enkel probleem en wellicht heb je inderdaad gelijk en wil ik vooral naar Alta Badia vanwege nostalgische redenen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ok, we hebben er nog eens goed naar gekeken en de kans is heel groot dat we naar Moena gaan. Alpe Lusia, Latemar, Alpe Cermis, Sanp Pellegrino zijn dan goed te bereiken en lijken ook prima geschikt voor ons, terwijl Carezza/Pozza di Fassa ook dichtbij is en mogelijkheden biedt en we, als we iets langer in de auto willen zitten, ook nog naar Civetta of San Martino kunnen.

Mijn vriendin vindt wel dat er erg veel rood op de kaarten staat, maar toen ik haar de piste kaart van Pila nog eens liet zien (waar we 2 heerlijke skidagen hebben gehad een paar jaar geleden), hielp dat enorm :). Ik zelf voel me echt op elke rode piste (inmiddels) prima. Op deze site staat bijna bij al die gebieden dat ze prima zijn voor lichtgevorderden, dus volgens mij is Moena een prima keus voor ons.

Nu nog een goed appartement (met parkeerplek vinden).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Al deze gebieden gedaan vanuit Predazzo vorige winter.

May the ski force be with you !!

Nog specifieke aanraders van die gebieden @CJAHulskamp? In het eerste topic zag ik veel foto’s maar niet heel veel meer toelichting dan ‘prachtig gebied’, ‘veel sneeuw, alles open’ en ‘lekker eten’ :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

‘prachtig gebied’, ‘veel sneeuw, alles open’ en ‘lekker eten’

Roy83 op 8 okt 2018 14:57

Voor mij is dat genoeg hoor. ;)

Maar ik snap wat je bedoelt.

Haha voor mij is dat meer dan genoeg maar een kleine verdieping is altijd welkom voor het geval we straks alsnog wat keuzes moeten maken :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Alpe Cermis
Meteen mijn favoriet. De Olympia 1-2-3 dus vanaf boven naar beneden een heerlijk piste die eigenlijk ook voor gewoon rood door kan en onderste gedeelte voor blauw. Verder de rode 82 83 mooie racebanen en de blauwe 74 door het bos. Is eigenlijk een lang pad maar erg leuk en lang.

Alpe Lusia:
Die dag hadden we zeer veel sneeuw dus alle afdalingen daar waren super. Over het algemeen geen lastige pistes en breed en aan de kant van Bellamonte een paar mooie blauwe door het bos. Verder vlotte liften.

Latemar:
Prima gebied zonder echte hoogtepunten. Bijna allemaal moderne liften. Wel sommige pistes wat steiler maar over het algemeen ook weer breed.

San Pellegrino:
Skigebied met twee kanten en gezichten. Mooiste stuk vindt ik de kant Falcade en Col Margeritha. Vooral 20-33-40-42 zijn heerlijk en breed en vallen tussen rood en blauw in. De dalafdaling naar Falcade kan denk ik wel eens lastig zijn.

Civetta:
Is een plaatje voor de natuur maar als skigebied mag er nog wel wat opgeknapt worden. Veel verouderde liften aan de kant van Zoldo. Hebben hier veel en lang in de rij moeten aanschuiven omdat er niet genoeg capaciteit was terwijl we in deze week bij de andere gebieden geen wachttijden hadden. Vondt het overigens nog een redelijk stuk rijden vanuit Predazzo.

May the ski force be with you !!

Tnx man!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

San Martino di Castrozza:
Heerlijk gebied (eigenlijk 3 deelgebiedjes) prima alle drie in een dag te doen. Niet echt moeilijke pistes. Ook hier fantastische natuur. Wel bijna een uur rijden vanaf Moena, ik zelf vond Predazzo wat centraler voor de verschillende gebieden
Als voorbeeld de Ferrari lift (is zelfs rood!) op Paso Rolle.

null

En uitzicht vanaf Alpe Tognola:

null

Ik zal idd eens naar predazzo kijken, al heb ik een mooi appartement in moena op t oog.

Vanaf 16 maart is er supersun; dat scheelt ruim € 300,- op een week skien. Ons plan was eigenlijk 9 maart, maar we zijn wel flexibel. Hoogte lijkt me prima, kunstsneeuw ook en de laatste jaren lag er eigenlijk ook genoeg sneeuw (2016 volgens mij iets minder). Wit dorp is leuk, maar boeit me eigenlijk niet.

Ik neig nu naar de 16e (kan altijd lastminute switchen).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nu het seizoen weer begint en weer geboekt heb meld ik me ook weer aan het front! :)

Iemand ervaring om komende vanuit de Corvara en het dalstation van Lagazuoi (taxi busje) een dagje Cortina d’Ampezzo te doen? De Super8 en Cinque Torri is bekend terrein. Ik dacht tijdens het skieen wel eens een bushalte te hebben gezien te hebben. Maar veel kan ik daar niet over vinden, laat staan de dienstregeling.

Let it snow!

Je kunt van Col Galina of onderaan de lift bij Cinque Torri (Bai de Dones) de skibus nemen tot aan Son Dei Prade. https://goo.gl/maps/hNH8BBYhg7C2
Duurt niet meer dan 10 minuten Vanuit hier is het de weg oversteken om in het skigebied van Cortina te komen.
Hier staat de dienstregeling van vorige winter: http://lagazuoi5torri.dolomiti.org/ita/Cortina/laga5torri/in…
Dit jaar overigens wel behoorlijke wachttijden gehad bij de busjes vanuit Armenterola naar Lagazuoi. Duurde al gauw een half uurtje voordat we aan de beurt waren.

*bericht bewerkt door Matthieu op 09 okt 2018 15:45

Aftellen maar!

Dank @Matthieu 10 minuutjes en elke 20 minuten, dat is relax! Ga ik zeker eens proberen!

Let it snow!

Ik zie net op Facebook pagina van cycling dolomites dat door het noodweer de weg door Sotogrande/Roccca Pietore bijna helemaal verwoest is. En de Campalongo vanuit Arabba op meerdere plekken ook grond verschuivingen over de weg gegaan zijn.

null

null

*bericht bewerkt door HN65 op 01 nov 2018 00:02

Ik zie net op Facebook pagina van cycling dolomites dat door het noodweer de weg door Sotogrande/Roccca Pietore bijna helemaal verwoest is. En de Campalongo vanuit Arabba op meerdere plekken ook grond verschuivingen over de weg gegaan zijn.

HN65 op 1 nov 2018 00:01

Niet normaal. De kloof van Sottogurda…
Daar zal je aankomende winter niet meer doorheen kunnen. En het is juist zo’n mooie kloof.
En Comici was zijn dak al kwijt. Gaat lekker daar

Aftellen maar!

Mijn vrouw en ik zitten in de kerstvakantie 3 skidagen in Predazzo. Latte mar gaan we iig een dagje bezoeken. Dan houden we 2 dagen over. Is het de moeite om nog een dag (of misschien wel 2) het ritje (van iets meer dan 40 minuten) naar de Sella ronde te maken of is dat eigenlijk zonde van de tijd en zijn er minstens zo mooi gebieden dichterbij te bezoek?

Ik zou lekker naar Alpe Lusia en Alpe Cermis gaan, of Passo San Pellegrino.

Mr. Slow

@Helmert is zeker de moeite waard, de kleine gebieden zijn leuk/leuker maar de (aangesloten) gebieden van de Sellaronda zijn een ervaring op zich. Als je vroeg bent is parkeertip Hotel Lupo Bianco om zo de lift in te stappen en eind van de dag weer de auto in.

*bericht bewerkt door Sndr op 01 nov 2018 19:08

Plaats een reactie