nieuwe Ski's

Hey iedereen,

Ik ben een beginnende skiër (niveau 5 op gigi ski schaal) en ben op zoek naar een goed paar all mountain ski’s. Ik ben 177, weeg -+77kg.
Ik ben reeds enkele malen aan men knie geopereerd en daardoor ben ik op zoek naar een makkelijk bedienbare ski’s.
Mijn keuze was gevallen op de

-Volkl RTM 76

-Fischer Pro mt77 (ti)

iemand advies, en idee van lengte?

alvast bedankt.
Grtz Kevin

Ik zou zeggen, 5 cm langer dan lichaamslengte.

Hangt een beetje van je budget af.

Je kan ook nog de Atomic Vantage X75 CTI en de Stöckli Laser AX in overweging nemen. Alle prima apparaten!

Succes!

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Makkelijk bedienbare ski’s zeg je.
Ik denk dat meer investeren in techniek je in de toekomst meer helpt.
Welke ski’s heb je nu?

@hooykaas.

Ik ga sowieso investeren in mijn techniek, dat stond al vast :)

ik heb dit jaar met de fischer progressor F18 (174cm) geskiëd. Hierbij kreeg ik op het einde van de dag steeds last van men knie en kreeg ik de indruk dat deze meer kracht vroegen dan ik heel de dag kon geven.

Ook had ik er op de kapot geskiede en bij de vele buschels er niet zoveel vertrouwen in.

*bericht bewerkt door Neefs86 op 05 feb 2019 12:35

Ik ben van het zelfde niveau echter iets zwaarder. Heb pas De K2 Ikonic 84TI uitgetest in snowworld en gelijk gekocht. Was een heerlijke ski die precies deed wat ik wilde. En hij is daar ook nog zeer gunstig geprijsd. Misschien iets om te proberen.

Had ook de Salomon XDR 84 ti geprobeerd. Echter begreep ik de ski niet of andersom.

From a galaxy far far away.............

Ik zou zeggen, 5 cm langer dan lichaamslengte

dokteruk op 5 feb 2019 12:17

Twintig jaar geleden, misschien.
Met een zwakke knie en niveau 5, zou ik zeggen: -10cm.

Ik zou zeggen, 5 cm langer dan lichaamslengte

dokteruk op 5 feb 2019 12:17

Twintig jaar geleden, misschien.
Met een zwakke knie en niveau 5, zou ik zeggen: -10cm.

DrPhil op 5 feb 2019 12:45

Ik ben dan wel een oude bok, maar hoezo 20 jaar geleden? Ik met mijn 175 had 20 jaar geleden skis van 205 cm. +5 is voor allmountain echt niet vreemd hoor! Bovendien zijn korte veel zenuwachter en daardoor staat er veel torsie op de knie. Juist dat is funest voor je knieen. Volgens mij kan je echt beter iets langere nemen, veel stabieler (mits de techniek het natuurlijk toelaat). Die trend van heel kort zijn we nu toch wel voorbij hoop ik.

*bericht bewerkt door dokteruk op 05 feb 2019 12:55

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Toch 10 cm minder dan de lichaamslengte? Want ik lees altijd dat je bij all mountain altijd langer moet nemen.

Maar ik kan wel aannemen dat het wat minder dan lichaamslengte mag zijn. Was er zelf ook over aan het twijfelen

@Neefs86

Ik ski sinds kort Volkl RTM 75 is( zeer vergelijkbaar)
Is een makkelijke en fijne ski. (vraagt weinig kracht ivm mijn rugproblemen)

Ik ben 190, 85 kg en ski de 173 cm.
@dokteruk + 5cm zie ik ook niet zitten (maar ben ook wel een oude bok😊)

Born to run. B.S.

Toch 10 cm minder dan de lichaamslengte? Want ik lees altijd dat je bij all mountain altijd langer moet nemen.

Maar ik kan wel aannemen dat het wat minder dan lichaamslengte mag zijn. Was er zelf ook over aan het twijfelen

Neefs86 op 5 feb 2019 12:53

Ik zou me laten adviseren door een iemand met verstand van zaken, bijvoorbeeld een skileraar kan dat prima beoordelen. Misschien kan je het ook zelf uitproberen op een binnenbaan.

*bericht bewerkt door dokteruk op 05 feb 2019 12:58

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dan58 Misschien dat mijn natuurlijke voorkeur voor een langere ski wat meespeelt (compensatie gedrag?), maar ik zie zelf korter dan je lichaamslengte al helemaal niet zitten. Zelf zit ik meestal op +10-15, behalve op de slalom ski welke standaard 165 is.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk

Skiede tot verleden jaar op de Nordica Speedmachine +/- 185 cm.

Werd me te hard werken, was wel leuker op “speed en rechtdoor”.

Born to run. B.S.

Ik ski -18cm. Mijn ski’s worden alleen zenuwachtig plat op de sneeuw. En als ik 80 km/u ski. Maar dat komt ook (of vooral?) door de radius van 12m-15m.
76 breedte is tegenwoordig geen allmountain meer. Verreweg de meeste pisteski’s zijn tegenwoordig 73-76mm breed.
Misschien kun je me ook uitleggen waarom veel ski’s niet langer dan bv 177 worden gemaakt, @dokteruk? De Fischer Progressor f17 en f18 zijn zelfs max 174.
De grootste lengte van de RTM 76 is 1m75.
De ProMtn 77 is max 1m78.
Wordt lastig als je 1m85 bent. Valt zomaar driekwart van de ski’s af. Volgens jou dan.
Voor beginners zijn er zelfs niet eens ski’s van 185.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 feb 2019 13:57

Volgens mij gaan hier een paar zaken niet goed. Je hebt nu al last van je knie ah einde vd dag op een F18. Dan garandeer ik je dat een all mountain je nog meer pijn gaat geven. Als je zelf aangeeft een beginnende skiër te zijn zou de pijn heel goed kunnen komen door te veel op kracht te moeten skiën de hele dag (je staat mogelijk te vaak achterop en laat de bovenbenen het werk doen, zeker als het steiler wordt). Dan voel je het wel ja, zeker als je in een lift zit. Ik zou ook korter gaan (-10 cm ofzo) en een echte makkelijke piste ski zoeken.

@Neefs86
Ik heb niet veel verstand van ski’s voor een ander.Vooral niet als ik je niet heb zien skiën 😃
Maar ik zou in jou ( geldt eigenlijk voor iedereen) geval vooral veel verschillende ski’s testen in de sneeuw. En vooral niet te veel afgaan op tests.
Out of the box
Test de Blizzard WRC eens.
Volgens mij een makkelijke kantenwissel.

Op zich met @HN65 eens, maar de meeste beginnersski’s zijn ook 74 breed. Dus de RTM 76 is nauwelijks breder. Als de F18 te zwaar voor je skiet, zou ik aan de F17 denken. Die vond ik echt ultra makkelijk skiën. Maar misschien nog beter: de Salomon S/max 6. De huidige huurski van Snowworld, als ik het goed heb begrepen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 feb 2019 13:41

Ik dacht dat de all mountain ski gewoon wat eenvoudiger was om me op de kapotte en buchels te behelpen want daar heb ik de meeste moeite op. Op de (harde)mooie pistes heb ik dat minder.

Maar misschien moet ik inderdaad naar een iets kleiner model kijken en me uiteraard blijven verbeteren qua techniek.

Alvast bedankt iedereen voor de reacties, ik ben er wel een beetje wijzer uit geworden.

*bericht bewerkt door Neefs86 op 05 feb 2019 14:25

@Neefs86
Ik zou voorlopig niet in de Buckels gaan.
Lekker de piste nemen en techniek verbeteren. Buckels komen later wel.

Nou ga ik me in moeilijkheden begeven op dit Forum 😜
Maar ik zeg het lekker toch.
1 Veel beginnende skiërs in de bergen skiën op veel te lange ski’s.Ze maken het zichzelf alleen maar moeilijker.
2 Bindingen zijn vaak te strak afgesteld.Het zou veel blessures voorkomen als ze een nummertje minder stonden.

Plaats een reactie