Oostenrijk vignet tip aan lezers

Beste lezers,
Zojuist het vignet van Oostenrijk digitaal aangeschaft via Asfinag: https://shop.asfinag.at/nl/. Dit is de goedkoopste (en volgens mij officiele) aanbieder. Als je een Nederlandse aanbieder selecteert zit er of veel admin kosten overheen en/of de geldigheid gaat pas in over een x aantal dagen.

Belangrijk bij het bestellen!
Je moet aangeven in het bestelproces dat je ondernemer bent, omdat dan de ingangsdatum naar direct kan gaan. Dit heeft te maken met de bescherming die je als consument hebt bij online bestellingen. Deze kan je namelijk binnen 14 dagen retourneren, dus na je reis en dat wil men uiteraard niet. Dus niet als “consument” bestellen.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 16 feb 2022 10:08

Of je haalt er 1 net voor de grens.

Leuke tip als je zeker weet als je gaat ;) wij gingen uiteindelijk niet en dan is het ook niet meer te annuleren.

Als je over de Fernpas rijdt, dan heb je geen tol nodig. Is ook 20 km korter en iets sneller als het rustig is. Bij drukte duurt het misschien langer.

Ook goed kijken of je hem nodig hebt.
Gebieden als Saalbach, Zell am See, Hochkonig kan je zonder vignet heen.
(Niet over Salzburg rijden per ongeluk)

Leuke tip als je zeker weet als je gaat ;) wij gingen uiteindelijk niet en dan is het ook niet meer te annuleren.

Mickey-1 op 16 feb 2022 09:44

Hier gaat de tip over: als ondernemer heb je geen bedenktijd. Je kunt dus nog op de dag zelf bestellen en je kenteken is direct geregistreerd.

Goede tip! Net gedaan en staat ook al in m’n Apple Wallet 😉

Mazzie66

Leuke tip als je zeker weet als je gaat ;) wij gingen uiteindelijk niet en dan is het ook niet meer te annuleren.

Mickey-1 op 16 feb 2022 09:44

Hier gaat de tip over: als ondernemer heb je geen bedenktijd. Je kunt dus nog op de dag zelf bestellen en je kenteken is direct geregistreerd.

HansL op 16 feb 2022 10:13

En je betaalt volgens mij alleen wat je gebruikt/rijdt. Misschien een eurootje of wat admin kosten maar verder niets. En…belangrijker, je Brenner Pas zit er ook in dus lekker linkerlijn direct doorrijden. Handig voor de Italië gangers

@HN65, dat is iets anders, jij hebt het over de digitale trajecttol Flex volgens mij. Werkt prima voor de Oostenrijkse tolstukken (Brenner, tunnels ets) maar dat is geen vervanging voor het vignet. Dat moet je nog steeds kopen, analoog (sticker) of digitaal (waar TS het over heeft).

@HN65, dat is iets anders, jij hebt het over de digitale trajecttol Flex volgens mij. Werkt prima voor de Oostenrijkse tolstukken (Brenner, tunnels ets) maar dat is geen vervanging voor het vignet. Dat moet je nog steeds kopen, analoog (sticker) of digitaal (waar TS het over heeft).

Userd op 16 feb 2022 14:54

Euh? Nee hoor volgens mij niet. Mijn ritten over de snelwegen zijn ook gewoon afgeschreven? Of loop ik alsnog kans op boetes omdat ik iets vergeten ben? Waar is dat vignet dan nog meer voor volgens jou?

@HN65, dat is iets anders, jij hebt het over de digitale trajecttol Flex volgens mij. Werkt prima voor de Oostenrijkse tolstukken (Brenner, tunnels ets) maar dat is geen vervanging voor het vignet. Dat moet je nog steeds kopen, analoog (sticker) of digitaal (waar TS het over heeft).

Userd op 16 feb 2022 14:54

Euh? Nee hoor volgens mij niet. Mijn ritten over de snelwegen zijn ook gewoon afgeschreven? Of loop ik alsnog kans op boetes omdat ik iets vergeten ben? Waar is dat vignet dan nog meer voor volgens jou?

HN65 op 16 feb 2022 14:57

Dit is het standaard vignet voor de Oostenrijkse snelweg. Je kunt hem kopen voor een bepaalde periode (bv. 1 week of 1 maand). Eerst alleen verkrijgbaar als sticker op de ruit maar sinds een aantal jaar ook digitaal.

Overigens snap ik dat het ideaal is als je de dag erna vertrekt, maar er zijn ook mensen die iets eerder de boel voorbereiden en dan dus alsnog de mist in kunnen gaan met het kopen van het vignet als ondernemer (binnen de 14 dagen voor vertrek).

@HN65, dat is iets anders, jij hebt het over de digitale trajecttol Flex volgens mij. Werkt prima voor de Oostenrijkse tolstukken (Brenner, tunnels ets) maar dat is geen vervanging voor het vignet. Dat moet je nog steeds kopen, analoog (sticker) of digitaal (waar TS het over heeft).

Userd op 16 feb 2022 14:54

Euh? Nee hoor volgens mij niet. Mijn ritten over de snelwegen zijn ook gewoon afgeschreven? Of loop ik alsnog kans op boetes omdat ik iets vergeten ben? Waar is dat vignet dan nog meer voor volgens jou?

HN65 op 16 feb 2022 14:57

Flex trajecttol geldt slechts op enkele trajecten van de Oostenrijkse snelwegen waarvoor nog los tol wordt geheven (dus los van vignet). Voor het rijden over de snelwegen in Oostenrijk (een paar korte stukken daargelaten) moet je dus altijd nog een vignet kopen.

@HN65, dat is iets anders, jij hebt het over de digitale trajecttol Flex volgens mij. Werkt prima voor de Oostenrijkse tolstukken (Brenner, tunnels ets) maar dat is geen vervanging voor het vignet. Dat moet je nog steeds kopen, analoog (sticker) of digitaal (waar TS het over heeft).

Userd op 16 feb 2022 14:54

Euh? Nee hoor volgens mij niet. Mijn ritten over de snelwegen zijn ook gewoon afgeschreven? Of loop ik alsnog kans op boetes omdat ik iets vergeten ben? Waar is dat vignet dan nog meer voor volgens jou?

HN65 op 16 feb 2022 14:57

Van de ASFINAGSITE ( https://shop.asfinag.at/nl/ ) , zie de laatste zin.

trajecttol FLEX
Bent u op verschillende trajecten onderweg, zorgt de service digitale trajecttol FLEX voor een snelle passage zonder contant geld door de tolstations van ASFINAG.

Alle trajecttolsecties kunnen worden gebruikt

  • Geen extra kosten
  • Afschrijving achteraf
  • Geen contant geld nodig bij het tolstation
  • Voor elk kenteken afzonderlijk te activeren
  • Kortere wachttijden
    Let op: De activering van de service Digitale trajecttol FLEX vervangt NIET de aankoop van een (digitaal) vignet!

Flex geldt voor deze extra toldelen, dus buiten het vignet dat je sowieso nodig hebt op de snelwegen in AT:
snelweg:
A13 Brenner, a10 Tauern, a11 Karawanken (richting zuid), a9 Pyhrn
Autoweg:
s16 Arlberg

null

Dit ging over bestemming Galtür, maar is inmiddels aangepast door mod.

Ah ik heb mijn vignet ook digitaal, maar andere aanbieder
https://digitale-vignette-online.at/de/shop

Hoop dat dit voldoende was om boetes te voorkomen :-O

*bericht bewerkt door HN65 op 16 feb 2022 15:46

Ah ik heb mijn vignet ook digitaal, maar andere aanbieder
https://digitale-vignette-online.at/de/shop

Hoop dat dit voldoende was om boets te voorkomen :-O

Er zijn meerdere aanbieders die direct laten ingaan, maar deze is flink (10 euro) duurder.

Waarom heb je voor die gekozen? Ik heb mijn vignet ook al jaren digitaal en sinds dit jaar ook de extra betaalstukken via Flex via ASFINAG, werkt beiden prima. Vignet voor 10dgn kost €9,60, Flex betaal je alleen als je gebruik maakt van zo’n betaaltraject. Scheelt weer geklooi met contant geld of creditcards en je hebt een mooi ‘eigen’ groen sluisje ;)

Zoals wel duidelijk werd, ik wist het even niet zeker. Flex is helder vanwege Brenner voor ons, maar vignet dacht ik dus ook via Asfinag te hebben maar blijkbaar gegoogled en deze gedaan (vrij gemakzuchtig mijnerzijds, maar nu weet ik hoe het moet) :-D

Als je over de Fernpas rijdt, dan heb je geen tol nodig. Is ook 20 km korter en iets sneller als het rustig is. Bij drukte duurt het misschien langer.

Martin7182 op 16 feb 2022 09:54

Ja, maar kijk uit als je verder moet. Vanaf Imst word je standaard de snelweg opgestuurd. En bij de opritten controleren ze intensief. Als moet je maar een paar kilometer. En die tunnel bij Landeck richting Fiss/Serfaus is volgens mij ook tolplichtig.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ah ik heb mijn vignet ook digitaal, maar andere aanbieder
https://digitale-vignette-online.at/de/shop

Hoop dat dit voldoende was om boetes te voorkomen :-O

HN65 op 16 feb 2022 15:38

Is die daar nou 2x duurder? Waarom zou je dat doen?

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Als je bij kuffstein de grens overgaat en dan naar söll moet rijden 12km verderop, ben je dan een vignet nodig of niet?

Als je zelf even zoekt op de officiële ASFinAG site (https://www.asfinag.at/maut-vignette/vignette/)

Die Ausnahmen betreffen folgende Strecken:

die Mautstrecke A 1 West Autobahn zwischen der Staatsgrenze am Walserberg und der Anschlussstelle Salzburg Nord,
die Mautstrecke A 12 Inntal Autobahn zwischen der Staatsgrenze bei Kufstein und der Anschlussstelle Kufstein-Süd,
die Mautstrecke A 14 Rheintal/Walgau Autobahn zwischen der Staatsgrenze bei Hörbranz und der Anschlussstelle Hohenems und
die Mautstrecke A 26 Linzer Autobahn (derzeit noch im Bau)

Dus tot Kufstein-Süd mag je zonder (aangenomen dat je via die kant binnenrijdt). Was een paar jaar niet zo, maar nu mag het weer wel. NIet de afslag missen!

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 16 feb 2022 17:51

Dat Flex kende ik niet, dat is best handig. Deed altijd al zo’n videomaut ding voor de Brenner, maar dit is nog handiger. Dan hoef je alleen nog digitaal dat tolvignet te regelen, maar inderdaad, door als bedrijf te kopen hoef je niet de wachttijd uit te zitten.

Waarom je nog stickers zou kopen ontgaat me overigens echt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja, maar kijk uit als je verder moet. Vanaf Imst word je standaard de snelweg opgestuurd. En bij de opritten controleren ze intensief. Als moet je maar een paar kilometer. En die tunnel bij Landeck richting Fiss/Serfaus is volgens mij ook tolplichtig.

Sebastiaan op 16 feb 2022 17:12

Inderdaad even opletten en/of je navigatie instellen zodat hij tolwegen ontwijkt.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 16 feb 2022 19:26

Als je over de Fernpas rijdt, dan heb je geen tol nodig. Is ook 20 km korter en iets sneller als het rustig is. Bij drukte duurt het misschien langer.

Martin7182 op 16 feb 2022 09:54

Ja, maar kijk uit als je verder moet. Vanaf Imst word je standaard de snelweg opgestuurd. En bij de opritten controleren ze intensief. Als moet je maar een paar kilometer. En die tunnel bij Landeck richting Fiss/Serfaus is volgens mij ook tolplichtig.

Sebastiaan op 16 feb 2022 17:12

Zijn die controles echt zo intensief in die regio? Ooit een keer dat ik meereed met iemand die zich verteld had met zijn sticker en 160 boete moest betalen. Was voor tunnel in Landeck.
Ik kom de laatste vier winters veel in Hochkonig. Heb al die jaren één keer gehad dat ze controleerden. Dat was toen ik een verkeerde afslag had genomen en per ongeluk Salzburg in reed. Wel gewoon met (jaar)vignet, dus was verder prima. Maar als ik toen niet verkeerd was gereden, dan had ik in al die jaren nooit een controle gezien.

Peter Pos

Ja ik heb ze wel zien staan. 2 jaar geleden controle voor de tunnel bij Landeck. Vanuit asfinag worden ook mobiele cameraposten ingezet.

Bij de Pfändertunnel heb ik ze er ook wel eens auto’s uit zien pikken. Op de terugweg. Dus er wordt zeker gecontroleerd.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Als je over de Fernpas rijdt, dan heb je geen tol nodig. Is ook 20 km korter en iets sneller als het rustig is. Bij drukte duurt het misschien langer.

Martin7182 op 16 feb 2022 09:54

Heb je weinig aan als je naar bijv het Salsburgerland, Kitzbuhleralpen of het Zillertall wil

Beste lezers,
Zojuist het vignet van Oostenrijk digitaal aangeschaft via Asfinag: https://shop.asfinag.at/nl/. Dit is de goedkoopste (en volgens mij officiele) aanbieder. Als je een Nederlandse aanbieder selecteert zit er of veel admin kosten overheen en/of de geldigheid gaat pas in over een x aantal dagen.

Belangrijk bij het bestellen!
Je moet aangeven in het bestelproces dat je ondernemer bent, omdat dan de ingangsdatum naar direct kan gaan. Dit heeft te maken met de bescherming die je als consument hebt bij online bestellingen. Deze kan je namelijk binnen 14 dagen retourneren, dus na je reis en dat wil men uiteraard niet. Dus niet als “consument” bestellen.

fbschepers op 16 feb 2022 09:31

Terwijl ik er met Kerst nog langs reed, ben ik het even kwijt. Op de Brenner betaal je tol aan de Oostenrijkse kant. En dat doe je met Flex dus digitaal, zodat je door de groene poort kan? Is er zoiets ook voor de Italiaanse kant? Of werkt dat alleen met een kastje?

*bericht bewerkt door Henk_Jan_B op 17 feb 2022 09:41

Beste lezers,
Zojuist het vignet van Oostenrijk digitaal aangeschaft via Asfinag: https://shop.asfinag.at/nl/. Dit is de goedkoopste (en volgens mij officiele) aanbieder. Als je een Nederlandse aanbieder selecteert zit er of veel admin kosten overheen en/of de geldigheid gaat pas in over een x aantal dagen.

Belangrijk bij het bestellen!
Je moet aangeven in het bestelproces dat je ondernemer bent, omdat dan de ingangsdatum naar direct kan gaan. Dit heeft te maken met de bescherming die je als consument hebt bij online bestellingen. Deze kan je namelijk binnen 14 dagen retourneren, dus na je reis en dat wil men uiteraard niet. Dus niet als “consument” bestellen.

fbschepers op 16 feb 2022 09:31

Terwijl ik er met Kerst nog langs reed, ben ik het even kwijt. Op de Brenner betaal je tol aan de Oostenrijkse kant. En dat doe je met Flex dus digitaal, zodat je door de groene poort kan? Is er zoiets ook voor de Italiaanse kant? Of werkt dat alleen met een kastje?

Henk_Jan_B op 17 feb 2022 09:41

Terug ook, die poorten staan zo ongeveer naast elkaar aan de AU kant. Alleen de tol van de IT snelweg zelf valt er natuurlijk niet onder.

Of net voor de grens, bij sommige overgangen staan er zelfs automaten buiten, gaat supersnel.
Ik zou niet weten waarom ik dat vooraf zou kopen, als ik toch nog ergens moet stoppen voor een bakkie pleur :p

Plaats een reactie