Brakke liften Grand Massif

Beste wintersport liefhebbers,

In januari ga ik naar Grand Massif. Ben er 2x eerder geweest maar dat is meer dan 10 jaar gelden. Kunnen jullie mij vertellen waar ik de brakke liften vind?

Alles wat piept, kraakt, onnodig traag is en oud is welkom! Kuitenklappers, lanceerbases, stokoude gondels, you name it!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana Ga je 7 januari een dagje mee naar Les Habères? Brakker dan dat zal het niet snel worden.

De Veret sleeplift. Die is zo brak dat ik hem afgelopen 20 jaar bijna nooit open heb gezien …
(kan ook aan de ondergrond en ligging van de Combe de Veret liggen, maar dat is minder leuk voor het verhaal… :-) )
Wel namelijk een mooie, maar korte (en meestal ongeprepareerde) zwarte en rode piste…

Paulr

Oasis-sleepliftje. Categorie lanceerellende :-).

Bij Morillon de stoeltjeslift Biollaires, gegarandeerd blauwe kuiten. Als het goed koud is en flink waait is de Coulouvrier een goede keus om af te zien want stoelverwarming en kappen op een lift is alleen voor watjes.

Wat een pech voor je dat het gebiedje van Sixt al een paar jaar dicht is. Dat was echt een paradijsje voor je. De combe de Gers is een leuke aftandse sleper door ruw terrein. Oud, afgelegen, ruw terrein.

Born to Ride

@havana jammer dat deze er niet meer staat…wat een lift was dat zeg :)

1 van de meest klassieke liften die nog draait in de hele alpen is natuurlijk de telebenne in flaine. Een ouderwetse achterinstapper. je overbrugt amper hoogte en voor de afdaling hoef je hem zeker niet te doen, maar het is gewoon een klassieker die je een keer moet doen als je in de buurt bent.

null

Born to Ride

Oja, die bakjes…
En die lift van @Henri heb ik ook nog kunnen doen. Jammer dat die er niet meer is.

1 van de meest klassieke liften die nog draait in de hele alpen is natuurlijk de telebenne in flaine. Een ouderwetse achterinstapper. je overbrugt amper hoogte en voor de afdaling hoef je hem zeker niet te doen, maar het is gewoon een klassieker die je een keer moet doen als je in de buurt bent.

null

Matthias123 op 16 dec 2022 13:36

Haha ja net als die in Les Arcs/Peisey, maar dat is een dorpsliftje zonder piste. Wel net zo’n klassieker.

In Flaine inderdaad Biollaires en het gebiedje in Sixt met een paar oude brakke sleepliftjes (als die nog open zijn, de stoeltjeslift Vagnys daar is sinds een paar jaar dicht)

Beelden uit de liften van Sixt, 2 oude 2 zitters die je omhoog brachten in de zeer rustige uithoek van het grand massif, een jaar of 6 a 7 geleden zijn ze helaas afgebroken en is het deelgebiedje gesloten.

Born to Ride

@Matthias123 zijn de slepertjes daar ook dicht? Die staan nog wel op het pisteplan.
Tijdje geleden alweer dat ik er geweest ben.

@Matthias123 zijn de slepertjes daar ook dicht? Die staan nog wel op het pisteplan.
Tijdje geleden alweer dat ik er geweest ben.

Hessel op 16 dec 2022 14:02

Ja de slepertjes zijn er nog wel, maar dat is niet meer dan wat oefenpistes.

Born to Ride

@havana jammer dat deze er niet meer staat…wat een lift was dat zeg :)

Henri op 16 dec 2022 13:30

Man man man wat een briljant ding 😂

En mooi om te zien dat er meer mensen zijn de fan zijn van oude liften.

*bericht bewerkt door havana op 16 dec 2022 15:19

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Op lift-world.info kun je alle liften van een gebied zoeken, en vervolgens sorteren op bouwjaar:
https://www.lift-world.info/nl/lifts/searchresult.htm?sprach…

Lindars Nord (aan de Flaine kant van Grand Massif) is ook wat ouder. Een erg ondiepe tweezitter waar je je rugzak op je buik moet doen :)

Menno skis… a lot!

In Riederalp heb je de Riederfurka, ook zo’n brakke stoeltjes lift. Gaat wel naar een idyllische plek trouwens! Bij instappen moet je oppassen dat je kuiten niet gesloopt worden, het is echt een topper als het gaat om kuitenklappers. Zoontje en klasgenootjes bij de lancering onderin eruit gevallen. Niks aan de hand hoor, gewoon even gelanceerd bij instappen. Blijft ie een mooi verhaal vinden dus geen mentale schade.

Deze lift heeft ook zijn ligging niet mee. In de middag geen zon…en is natuurlijk rete traag dat ding. Kou lijden dus!

Je komt wel hier uit, fantastische panorama’s op de Aletsch en Villa Cassel: https://www.myswitzerland.com/nl-nl/interesses/natuurbescher…

Dus zeker wel de moeite waard! boven aan deze lift zit ook een heel goed restaurant trouwens.

Veel reacties: Le Grand Massif is gewoon 1 groot brak gebied ! Hahaha… dit zal wel wat reacties opleveren denk ik….

Paulr

Volgens mij juist heel veel vernieuwd de laatste decennia! Jammer genoeg natuurlijk ;)

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Er zijn inderdaad maar weinig gebieden in de Alpen die de laatste 10 jaar zoveel nieuwe, grote liften heeft gebouwd als het Grand Massief. Daar is enorm veel geïnvesteerd.

Born to Ride

Ik ben weer thuis!

De Telebene was natuurlijk een must om meteen op dag 1 te doen. Wat een heerlijk stuk troep!

Maar het hoogtepunt was toch wel de Les Molliets 4-zitter bij Les Carroz. Een zeer trage stoeltjeslift die er volgens voorzichtige schattingen ongeveer 42 minuten over deed, en onderweg ongeveer 12x ging stil staan. Onthaasten to the max!

Eervolle vermeldingen zijn er voor Lindars Nord, een ouderwets piepende tweezitter + alle sleepliftjes bij Sixt die ik uiteraard ook heb afgevinkt.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik herinner me wel een 2 zitter aan de rechterzijde van de piste die beneden keihard aankwam om erop te gaan zitten en dan met een enorme zwiep de eerste meters maakte. Briljant.
Waar precies en hoe die heet, geen idee. Eronder zat een mooi stuk off piste door het bos. Daarom heb ik hem een paar keer genomen.

De keren dat je met -20 zat te vernikkelen met een kouwe bek, dat zijn de mooie verhalen. Nu is de ontbering dat je billen een graad te warm worden. (maar toch is het wel lekker)

Plaats een reactie